Saab 9000 CDE MY94 entisöinti
Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti
Siellä on, kuvasta poiketen jopa kiinni!!! Ikinä itse en enään tuota aio tuolta ottaa itse. Todellinen maanpäällinen helvetti koettu tuon kanssa...
No tilatut osat kasattiin ja puhallinkotelo suljettiin muutamalla ruuvilla varmuudeksi. Nyt on tiukka ja pysyy kasassa varmasti. Mukavin homma oli tuota tuonne omaan tilaansa tunkea sisään, meni yllättävän kivuttomasti vrt poisotto. Kun oli saatu sinne niin eiköhän nuo kennolle menevät letkut sitten olleet edessä. Ne irroittamalla sai tuon kunnolla siirrettyä kohdilleen. Klipsit joilla tuli kiinni tuonne rintapeltiin olivat taittuneet, niitä sai hieman taitella takaisin. Nyt istuu paikoillaan ja kestää kovaakin kyytiä. Tänään illalla alkaa moottoritilan kasailu, tuli tuo imusarja avattua samalla vaikkei se ollut edes todellinen hannaaja. Mukavasti oli jäähdytinnesteet liikkuneet kun letkuja puristeli. Kennon alkupäästä vuoti kiva lammikko tuonne pohjalle mutta onneksi sitä kautta lattialle kun tuli putsattua tuo tyhjennysreikä paskasta =) Kyllä ihminen voi olla pienestä helpottunut...
Kromikaarista kaupat sovittu. Peltiseppä hakusessa noiden takakaarien + kuskin etulokasuojan laittoa varten nyt. Eipä näköjään kellään tunnu olevan siistiä etulokasuojaa viistokeulaan. Yhden matalakeulan lokasuoja tuli vahingossa ostettua kun myyjäkin oli varma että on viistokeulasta.
Palataan
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti
Pommikala näki eilen päivänvalon kun pistettiin ekan kerran tulille seisonnan jälkeen. Aluksi oli mukava kun puhallinmoottori oli mennyt mykäksi jostain syystä. Sulake oli ok mutta ei pyörinyt. Mitattiin että jännite kumminkin kulki moottoriin. Vika paikallistui tuosta nopeudensäätöyksiköstä(?) muutama vähän hauraampi piuha siinä. Pienellä ränkkäilyllä lähti toimimaan ja pölläytti kabiiniin mukavat moskat; sitä vaahtomuovisilppua mitä siellä puhallinmoottorin kotelossa on.. Nyt pelittää. Kone kehräsi kuin kissa! Nastat alla yhä.
Lämmöthän tuossa taas temppuilivat. Kun auto peruutettiin pihaan niin lämmöt olivat tasan kello yhdeksässä ja hitusen päälle. Tämän jälkeen ne laskeutuivat takaisin ysiin. Huokaisin jo helpoituksesta kunnes ensi kerralla ei enään laskeutunut vaan alkoi kipuamaan ylöspäin. Käytiin heittämässä lenkki jossa oli noin kello kymmenessä.
Syylärin vaihto olkoot seuraava operaatio. Vanha on ihan hirveässä kunnossa...
Pari kuvaa:
Lämmöthän tuossa taas temppuilivat. Kun auto peruutettiin pihaan niin lämmöt olivat tasan kello yhdeksässä ja hitusen päälle. Tämän jälkeen ne laskeutuivat takaisin ysiin. Huokaisin jo helpoituksesta kunnes ensi kerralla ei enään laskeutunut vaan alkoi kipuamaan ylöspäin. Käytiin heittämässä lenkki jossa oli noin kello kymmenessä.
Syylärin vaihto olkoot seuraava operaatio. Vanha on ihan hirveässä kunnossa...
Pari kuvaa:
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti
Dodiin päivitystä;
Saapikas on saanut EU-kilvet ja takapäähän koristepaneelin paikoilleen. Samalla tuli heitettyä kesänakit alle, hyvä tässä vaiheessa vuotta
Komea siitä tuli! Takapaneelista en vielä osaa sanoa juuta enkä jaata, toisaalta sopii tuohon harmaaseen väriin hyvin eikä tarvitse niin helpolla laittaa uusiksi kuten aiempi heijastinpaneeli joka ajan saatossa rapistui silmissä.
Paneeli on apparin puolelta hieman koholla kiitosta vain katkenneille klipseille. Pitää jollakin tiivistää.
Lämpö-ongelmien selvittely jatkui. Flektin anturin johto oli hapettunut poikki, pienellä patentilla saatiin toimimaan. Flekti tosin nappasi käyntiin itsensä vasta kun lämpömittari oli pompsahtaa ihan punaisen alarajalle, kirjaimellisesti fleksi lähtee samalla kun mittari "nykäisee" rajoille. Vanhan anturin tilalle tuli hommattua uusi. Kierteet tosin vanhasta syyläristä menivät paskaksi(?) kun tiputtaa nyt tippoja ja vähänkään enemmän kiristää niin vuotaa kuin seula. Tiivistetahna ei oikein auttanut. Flektihän tuossa on yksivaiheinen. Käsittääkseni kaksi/kolmevaiheiseksi saa liittimien vaihdolla ja sulakkeen laittamisella? Tuolla konehuoneen sulakepuolella puhaltimelta puuttuu High Speed-mötikkä kokonaan, kuuluisiko siellä olla sitten sulake? Vai vasta jos on vaihdettu nuo liittimet?
No tulipa ainakin jäähdytinjärjestelmä samalla tyhjennettyä nyt. Vastahan maaliskuussa termostaatin vaihdossa ne tuli vaihdettua uusiin Positiivinen asia on, että neste oli täysin puhdasta. Ei havaittavissa mitään kummallista. Ainut vain että seos oli aika tummaa eli lantraussuhde on ollut mitä on. Uusi syyläri voisi mennä nyt vaihtoon kun odottelee tuossa autotallissa. Ainut vain että kunhan saa sen anturin paikoilleen nätisti ilman vastaavaa aksidenttiä.
Eli yhteenvetona pommikalan ulkoilureissu kesti tasalleen 2 vuorokautta, nyt taas tallissa pelti pystyssä. Onneksi Turbo-satkulla saa annoksensa kun alkaa himottamaan!
Saapikas on saanut EU-kilvet ja takapäähän koristepaneelin paikoilleen. Samalla tuli heitettyä kesänakit alle, hyvä tässä vaiheessa vuotta
Komea siitä tuli! Takapaneelista en vielä osaa sanoa juuta enkä jaata, toisaalta sopii tuohon harmaaseen väriin hyvin eikä tarvitse niin helpolla laittaa uusiksi kuten aiempi heijastinpaneeli joka ajan saatossa rapistui silmissä.
Paneeli on apparin puolelta hieman koholla kiitosta vain katkenneille klipseille. Pitää jollakin tiivistää.
Lämpö-ongelmien selvittely jatkui. Flektin anturin johto oli hapettunut poikki, pienellä patentilla saatiin toimimaan. Flekti tosin nappasi käyntiin itsensä vasta kun lämpömittari oli pompsahtaa ihan punaisen alarajalle, kirjaimellisesti fleksi lähtee samalla kun mittari "nykäisee" rajoille. Vanhan anturin tilalle tuli hommattua uusi. Kierteet tosin vanhasta syyläristä menivät paskaksi(?) kun tiputtaa nyt tippoja ja vähänkään enemmän kiristää niin vuotaa kuin seula. Tiivistetahna ei oikein auttanut. Flektihän tuossa on yksivaiheinen. Käsittääkseni kaksi/kolmevaiheiseksi saa liittimien vaihdolla ja sulakkeen laittamisella? Tuolla konehuoneen sulakepuolella puhaltimelta puuttuu High Speed-mötikkä kokonaan, kuuluisiko siellä olla sitten sulake? Vai vasta jos on vaihdettu nuo liittimet?
No tulipa ainakin jäähdytinjärjestelmä samalla tyhjennettyä nyt. Vastahan maaliskuussa termostaatin vaihdossa ne tuli vaihdettua uusiin Positiivinen asia on, että neste oli täysin puhdasta. Ei havaittavissa mitään kummallista. Ainut vain että seos oli aika tummaa eli lantraussuhde on ollut mitä on. Uusi syyläri voisi mennä nyt vaihtoon kun odottelee tuossa autotallissa. Ainut vain että kunhan saa sen anturin paikoilleen nätisti ilman vastaavaa aksidenttiä.
Eli yhteenvetona pommikalan ulkoilureissu kesti tasalleen 2 vuorokautta, nyt taas tallissa pelti pystyssä. Onneksi Turbo-satkulla saa annoksensa kun alkaa himottamaan!
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti
Finnittömät kilvet sopivat paremmin tyyliin.
Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti
Toisaalta joo mutta vanhat olivat missä kunnossa olivat. Olisihan tuollaiset kilvet saaneet myös mutta omaan silmään EU-kilvet antaa pientä nuorennusleikkausta.t.t.j kirjoitti:Finnittömät kilvet sopivat paremmin tyyliin.
Kromikaaret haettu, hyvin istuu paikoilleen. Ainut vain että silmä ei vielä oikein osaa tottua noihin... Ei ole vielä paikoillaan. Kompura toimii tässä tapauksessa kannattelijana. Pitää katsoa miltä näyttää alla. Oli odotettua kookkaammat. Kokeillaan pakon edessä sitten maalausta jos ei silmää miellytä.
Ja on uudet ja ehjät, heijastuma saa näyttämään paskakuntoisilta...
Satku päätyi myös talliin. Eiköhän jotain pientä kivaa siitäkin löytynyt kun lämpömittari heittäytyi ihan hulluksi. Anturi kenkkuilee.. Soitin meni pimeäksi akun lainauksesta. Ihana harrastus tämä!
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti
Dodiin, ilta hurahti ruuveja irroitellessa. Yksi puhkiruostunut kerkesi katkeamaan ja pulttiruuvit olivat paksun hiekan ja paskan alla. Avaaminen vaati niinsanotusti muutamia ärräpäitä.. Tuo automaattilootan jäähdytin on aivan tukossa öljykarstasta... Laitan kuvaa siitä kun tallille kerkeän.
Siinä makoilee Satkun perällä uusi syyläri;
Satku hoiti myös tarjoilupöydän virkaa
Ruuvihelvetti. Katsotaan vain niin pari jää sitten lopulta yli
Amatöörin paras ja suurin apu. Suomenkielinen Haynesin opas! 6 vuotta vanha alkaa olla parhaat päivänsä nähnyt
Yksi pultti siellä on vieläkin jumissa, kello lähenteli jo siinä vaiheessa 23 joten jää tälle päivälle. Meni nimittäin mukavan soikeaksi ja paikka on mikä on.
Siinä makoilee Satkun perällä uusi syyläri;
Satku hoiti myös tarjoilupöydän virkaa
Ruuvihelvetti. Katsotaan vain niin pari jää sitten lopulta yli
Amatöörin paras ja suurin apu. Suomenkielinen Haynesin opas! 6 vuotta vanha alkaa olla parhaat päivänsä nähnyt
Yksi pultti siellä on vieläkin jumissa, kello lähenteli jo siinä vaiheessa 23 joten jää tälle päivälle. Meni nimittäin mukavan soikeaksi ja paikka on mikä on.
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti
Uusi syyläri paikoillaan. Nyt sitten tonttu ei lähde käyntiin. Pyörittää iloisesti kumminkin... Ilmeisimmin bensapumppu sanonut kaput. Aloitetaan sen releiden tarkistuksella... V*tutus on syvä
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti
Ja sitten tämän projektin kuulumisia.
Kuten satkun ketjussa kerroin niin hylsy tuli. Nyt on kaksi saappia pois pelistä, toisessa moottorituho ja satkussa nyt vain kaikkea kivaa laitettavaa. Ei onneksi mitään suurta... Pommikala siis kaivetaan tallin perältä suoraan Volvon kaveriksi tuuraamaan Satkun tekemää vajautta työmatka-ajoihin.
Pienen koeajolenkin mietteitä ovat että laatikko pelaa hyvin, kone kehrää kauniisti ja tehot ovat tallella. Raskaaksi automaatiksi kiihtyy ihan hyvin, ajoittain tuo on ollut todella tukkoinen. Lämmöt edelleen seilailevat ja pakoputki tupruttaa vaaleaa vesihöyryä. Tarkoitus oli varata joulukuulle tuo kannentiivisteremppa/tarkastus , nyt varovaista ajoa sitten!
Kun aiemmassa viestissä manailin käynnistymisongelmaa niin bensapumppu ei ollut sanonut itseään onneksi irti. Tankki oli päässyt turhan tyhjäksi ja pumppu saatiin pelaamaan liitoksien puhdistuksella ja pienellä ränkläämisellä.
Tonnarille ei mitään uutta mitä nyt ACC säätimiin vaihdettiin polttimot. Odottelen äkillistä lottovoittoa että saan asiat etenemään (korin kunnostus)
Ainiin ja vanha kunnon mankka sai lähteä mäkeen. Oli kyllä niin tiukassa, kuva kertokoot loput
Kuten satkun ketjussa kerroin niin hylsy tuli. Nyt on kaksi saappia pois pelistä, toisessa moottorituho ja satkussa nyt vain kaikkea kivaa laitettavaa. Ei onneksi mitään suurta... Pommikala siis kaivetaan tallin perältä suoraan Volvon kaveriksi tuuraamaan Satkun tekemää vajautta työmatka-ajoihin.
Pienen koeajolenkin mietteitä ovat että laatikko pelaa hyvin, kone kehrää kauniisti ja tehot ovat tallella. Raskaaksi automaatiksi kiihtyy ihan hyvin, ajoittain tuo on ollut todella tukkoinen. Lämmöt edelleen seilailevat ja pakoputki tupruttaa vaaleaa vesihöyryä. Tarkoitus oli varata joulukuulle tuo kannentiivisteremppa/tarkastus , nyt varovaista ajoa sitten!
Kun aiemmassa viestissä manailin käynnistymisongelmaa niin bensapumppu ei ollut sanonut itseään onneksi irti. Tankki oli päässyt turhan tyhjäksi ja pumppu saatiin pelaamaan liitoksien puhdistuksella ja pienellä ränkläämisellä.
Tonnarille ei mitään uutta mitä nyt ACC säätimiin vaihdettiin polttimot. Odottelen äkillistä lottovoittoa että saan asiat etenemään (korin kunnostus)
Ainiin ja vanha kunnon mankka sai lähteä mäkeen. Oli kyllä niin tiukassa, kuva kertokoot loput
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti
Hieman näköjään kehikko muuttanut muotoa
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti
Dodii, piiiitkästä aikaa. 9000 on ollut kovassa käytössä koko ajan ja ns. projektipuoli on ollut hieman jäissä.
Eipä tuohon ole tullut hommattua mitään muuta uutta kuin pyyhkijän sulat. Muuten meno on ollut hyvää ja tasaista. Uudelle soittimelle löytyi johdot valmiiksi koetaulun uumenista. Positiivista on ollut myös ihan ok äänentoiston laatu. Kiva kun voi taas AUXilla popittaa omaa musiikkia
Kun aiemmin sai tapella kuumenemisen ja glykolihöyryisen pakokaasun kanssa niin hävisi nuo ongelmat kaatamalla paisariin jäähdyttimen paikkausainetta purkillinen. Samaten jäähdytinnestehävikki on kadonnut kokonaan. Kertaakaan ei ole CHECK RADIATOR-valo vilkkunut sen jälkeen (lokakuussa kaadoin). Eli jostain falskasi. Huono ensiapu tuo on mutta kumminkin aukaisi hieman tilannetta. Nyt lämmöt seilaavat maantiellä 20.30-21.30 välillä ja flekti tarttuu ärhäkkäästi peliin.
Nyt sitten tuo hihna on alkanut ilkeästi sirkuttamaan. Vesipumpun kohdalta paikallistui. Tarkoitus olisi uusia hihnapyörät, vesipumppu ja hihna lähiaikoina.
Tulipa sitten vaihdettua myös käyttöautona toiminut Volvo Saabiin. Hups! Yksi rahareikä lisää
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90