Noniin, kevyesti viikon jäljessä tulee raporttia, viivästymisen alkuperäisenä syynä tonnarin porsiminen matkan varrelle ja myöhemmin on vain laiskottanut niin ettei ole jaksanut kaivaa kuvia puhelimesta.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Toivottavasti muistan vielä pääpiirteittäin tapahtumat oikeassa järjestyksessä.
Elikkä viikko sitten keksiviikkona lähdettiin aamupäivästä liikkeelle satku-tonnari-muodostelmassa suuntana Tampere ja sitten Laihia. Akku oli tyhjentynyt yön aikana (ei mikään ihme sinänsä, puoli vuotta tyhjänä ja sitten parikymmentä minuuttia lähinnä tyhjäkäynnillä = ei riitä yön seisontaan ja kylmästarttiin), joten sinne lyötiin hieman lisää virtaa tällä kertaa tonnari sammutettuna. Sitten huoltoasemalta ilmaa renkaisiin ja 20 litraa bensaa entisten sekaan. Tässä vaiheessa kello oli vähän vajaa kaksitoista.
Tässä saapumassa Jokelaan hirmuista ylinopeutta, olkoonkin että k-jetin nopeusmittari valehtelee jonkin verran (ja todellinen mittarilukema on noin 201 tkm, ja kelloa en viitsinyt asettaa aikaan kun radio päivitti ajan itsekseen). Näillä paikkeilla myös huomasin että ei stna, tässähän olisi ollut cd-soitin, mutta kyllä radioaalloiltakin aina jotain kuunneltavaa löytyi.
Tässä jo moottoritiellä, ensin piti jonkin matkaa hissutella satasta kun oli niin järkyttävä jumputus yhdeksän kuukautta seisseistä ja muutenkin vanhoista renkaista, mutta sitten rupesin laskemaan päässä kauanko reissuun menee tuollaisella nopeudella ja painoin kaasun pohjaan.
Levähdyspaikalla 40 asteisella asvaltilla, meinasi tulla tärähtäneitä kuvia kun ei viitsinyt seistä riittävän pitkään paikallaan paljain jaloin.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Tästä lähtiessä tonnari aloitti päivän ensimmäiset rykimisensä mutta toipui vielä nopeasti. Sitten ajettiin Tampereelle, jossa juuri Hervannan liittymän kohdalla tonnari tuli ensimmäistä kertaa satkusta ohi ja ajoi ittekseen ohi liittymästä (vai olikohan se kuskin syytä..?). Seurasi kiertoreitti Hervannan kautta Ikean parkkipaikalle. Tässä vaiheessa päätettiin kaukaa viisaasti vaihtaa kuskia, ja välissä sammutetulla tonnarilla lähteminen meinasikin olla jo ihan hieman hankalaa, mutta suunnilleen viidellä startilla pääsin kumminkin vauhtiin. Mainittakoon, että satku oli toiminut koko matkan täysin moitteetta.
Sitten Hervantaan, sänky pihalle tonnarista, jälleen nykivä startti ja lähtö kohti Laihiaa. Tässä vaiheessa asiat alkoivat tonnarin osalta mennä hieman pahemmin pieleen, nimittäin Kekkosentiellä alkoi outo puutuminen kaasua painaessa, mikä ei ollut aiemmin kuulunut käytökseen. Pikkuhiljaa alkoi risteyksistä lähteminen olemaan jo todella hankalaa, ja lopulta rullasin ylöjärveläisen Nesteen pihaan ja jätin leikin kesken.
Kuva otettu syvän vitutuksen vallassa, ei niinkään autoa kohtaan vaan omaa tyhmää päätä, kun oli mahdollisuus lähteä femmalla mutta otin kampuran asentoanturin osalta puolikuntoiseksi tunnetun tonnarin mukavuudenhalun nimissä.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Siispä soittoa Coltille ja hinurikuskille, ja sitten edelleen täydellisesti toimivalla satkulla jatkoon (rupesi pikkuhiljaa ihmetyttämään että mitäköhän autoa tässä oikein pitäisi saattaa säilytykseen
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
). Loppumatka olikin huomattavasti tapahtumaköyhempi, lähinnä ikkunoiden säätöä maksimituuletuksen saavuttamiseksi ja radion säätämistä taajuuksien vaihtuessa Tampereelta Seinäjoelle ja Vaasaan, auto kun toimi täydellisesti. Bensaa otin lähinnä varmuuden vuoksi Juustoportin todella halvalta ABC:ltä vielä kymmenen litraa lisää. Tässä vaiheessa ei valitettavasti enää tullut otettua matkakuvia vaikka maisemat muuttuivatkin pirun komeiksi.
Laihialle saavuttiin puoli kuuden maissa, ja talonväki kiitteli tonnaria jonka ansiosta meidät saatiin yövieraiksi, kuulemma alkuperäinen suunnitelma parin tunnin päästä paluumatkalle lähtemisestä oli lähinnä törkeä.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Huuhtelin ensin ihan vesijohtopaineella satkua mutta eihän puista tullut tönkkö sillä lähtenyt mihinkään. Sitten vietiin pajalle kuussatasen fiiatin kokoisen painepesurin luokse ja johan rupesi lika irtoamaan. Ei ole varmaan pariin vuoteen ollut auto yhtä siistinä kuin sen käsittelyn jälkeen.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Bensamittari jäi samaan asentoon kuin se oli Järvenpäästä lähtiessä, joten 400 kilometrin matkaan (+ Tampereen kiertoreitit ja pysähtelyt) meni noin 30 litraa bensiiniä. Ei kovin paha kaukana oikeista säädöistä olevalle Pierburgille.
Siä se ny lepäilee, 850R-farmarin ja kustomoidun Kuplan kaverina. Talvella tulee ainakin vähän liikutelluksi kun samaan talliin tulee vielä venekin, mutta aika hienot olot sillä ny on. Takakontissa ja takapenkillä on renkaat sekä kaikki auton varaosat ja tarvikkeet samassa paketissa. Ikkunat jätin vähän raolleen ettei mene sisusta ainakaan enempää homeeseen, kuten edellämainitusta Volvosta oli mennyt kun se oli sisustapesun jälkeen jätetty epähuomiossa umpeen.
Takaisin tultiin seuraavana päivänä tällaisella kyydillä. Olisihan tonnari ollut vähän loistokkaampi, mutta kyllähän matka ny tuollaisella x40d:lläkin suht ripeästi meni...
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Lopputilanteena satku on ny hyvässä säilössä ja tonnari kampiakselin asentoanturin ja bensapumpun vaihdon jälkeen taas täydessä terässä.