Saab 9-5 Sedan Aero 2000 (Faceliftausta ym. jaarittelua)
Re: Saab 9-5 Sedan Aero 2000 (Faceliftausta ym. jaarittelua)
Ilmeisesti tämä
http://www.motonet.fi/fi/tuote/481344/H ... oiminnolla
"Kaksi seitsemän yksittäisen ledin ketjua, voidaan asentaa haluttuun muotoon keulalle kuten Audin ns helminauhavalot."
Eli varmaankin kelpaa suikkapäälle, ja eiku hakemaan =>
http://www.motonet.fi/fi/tuote/481344/H ... oiminnolla
"Kaksi seitsemän yksittäisen ledin ketjua, voidaan asentaa haluttuun muotoon keulalle kuten Audin ns helminauhavalot."
Eli varmaankin kelpaa suikkapäälle, ja eiku hakemaan =>
-
- "Aero"
- Viestit: 339
- Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
- Paikkakunta: Espoo
-
- "Aero"
- Viestit: 339
- Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
- Paikkakunta: Espoo
Re: Saab 9-5 Sedan Aero 2000 (Faceliftausta ym. jaarittelua)
Tänään aamu alkoi listojen ja kahvojen lakkauksella. Maalaukset oli onnistunut ihan hyvin ja lakkauskin onnistui yhtä listaa lukuunottamatta oikein mainiosti. Yhteen listaan tuli pieni valuma, mutta se lähtee siitä hionnalla ja kiillotuksella. Huomenna pääseekin sitten asentamaan osia paikoilleen. Tänään otin jo vanhat listatkin pois ja puhdistin liat, mitä oli listojen alle kertynyt.
Takaluukun kansi lähtee myös maalarille, niin otin senkin pois ja aloitin pohjatöiden teon. Vanhat merkit pois ja alareunaan kittiä. Sitten hiomista. Huomenna jatkuu hiominen.
Takaluukun kansi lähtee myös maalarille, niin otin senkin pois ja aloitin pohjatöiden teon. Vanhat merkit pois ja alareunaan kittiä. Sitten hiomista. Huomenna jatkuu hiominen.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Saab 9-5 Sedan Aero 2000 (Faceliftausta ym. jaarittelua)
Lienee syytä mainita, että sitä yhtä listaa, johon valuma tuli, ei lakannut Pohjalainen jr. vaan Sr.
No, tuskin juuri huomaa, mutta hion silti pois, kun on lakka kunnolla kuivunut.
No, tuskin juuri huomaa, mutta hion silti pois, kun on lakka kunnolla kuivunut.
# 419 Vesa Pohjalainen
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Saab 9-5 Sedan Aero 2000 (Faceliftausta ym. jaarittelua)
Millainen homma oli listojen irroitus? Ja mitä käytit työkaluna?
Hyvältä näyttää!
Hyvältä näyttää!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Aero"
- Viestit: 339
- Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
- Paikkakunta: Espoo
Re: Saab 9-5 Sedan Aero 2000 (Faceliftausta ym. jaarittelua)
Yllättävänkin helppo homma oli irroittaa listat. Aloittaa takaoven listasta, ihan tasakärkisellä meisselillä tai vastaavalla alkaa vääntämään listan takaosasta listaa irti autosta. Itse käytin pahvin palaa suojana, ettei maalipinta vahingoitu. Listat on ihan painonastoilla kiinni ja lähtee tosiaan helposti irti. Ovien listoissa on etummaisina kiinnikkeinä sellaiset hakaset mitkä menee loveen. Eli kun kaikki muut kiinnikkeet on irti niin vetää listaa taaksepäin ja sen pitäisi lähteä lovesta irti. Sitten sama homma etuoven listalle ja lokasuojan lista onkin vain kahdella painonastalla kiinni ja lähtee longottamalla.
-
- "Aero"
- Viestit: 339
- Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
- Paikkakunta: Espoo
Re: Saab 9-5 Sedan Aero 2000 (Faceliftausta ym. jaarittelua)
Tämä päivä onkin mennyt kahvoja ja listoja asennellessa. Listat meni oikein hyvin paikoilleen, yhdelle joutui antamaan vähän nyrkkiä, mutta kyllä sekin sitten väkivallan edessä taipui paikalleen.
Takakahvatkin meni oikein mallikkaasti paikoilleen, olihan niitä jo yhden kerran vaihdeltukin. Kuskinpuolen kahvan kanssa joutuikin sitten taistelemaan oikein urakalla. WIS neuvoi irroittamaan lasinkin, mutta en nähnyt sille mitään muuta perustetta kuin että olisi lisää tilaa askarrella siellä, joten jätin sen ottamatta pois. Kyllä siellä ilman sen pois ottamistakin mahtui tekemään, vaikka välillä vähän ahdasta tuppasikin olemaan. Lisäksi kun ei oikein näe kunnolla sinne, niin sekin hankaloitti hommia aikaslailla.
Ja sitten kun olin saanut kahvan pois ja sovittelin vanhaa lukkopesää uuteen kahvaan niin huomasin, että lukkopesän kiinnitystä oli muutettu ajan saatossa. Uudet kahvat on vm. 2008, niin niissä onkin sitten lukkopesän kiinnitys kahvaan vähän erilainen, niin eihän niihin sitten tietenkään vanha käynyt. Noh, nyt on lukkopesä paikallaan, muttei sopivaa avainta siihen... Kiitos vaan sille insinöörille kuka on keksinyt, että muutetaan kiinnitystä siten että kahden uran sijaan onkin kolme. Toivottavasti siitä nyt sitten on ollut valtavasti hyötyä. Täytyy varmaan sitten vanha kahva maalata ja tehdä sama ruljanssi uudestaan. Ei kyllä yhtään kinostaisi ryhtyä samaan hommaan uudestaan.
Mutta nyt vaihtamaan vielä apparin puolen etukahva...
Siinä ne nyt kuitenkin on:
Takakahvatkin meni oikein mallikkaasti paikoilleen, olihan niitä jo yhden kerran vaihdeltukin. Kuskinpuolen kahvan kanssa joutuikin sitten taistelemaan oikein urakalla. WIS neuvoi irroittamaan lasinkin, mutta en nähnyt sille mitään muuta perustetta kuin että olisi lisää tilaa askarrella siellä, joten jätin sen ottamatta pois. Kyllä siellä ilman sen pois ottamistakin mahtui tekemään, vaikka välillä vähän ahdasta tuppasikin olemaan. Lisäksi kun ei oikein näe kunnolla sinne, niin sekin hankaloitti hommia aikaslailla.
Ja sitten kun olin saanut kahvan pois ja sovittelin vanhaa lukkopesää uuteen kahvaan niin huomasin, että lukkopesän kiinnitystä oli muutettu ajan saatossa. Uudet kahvat on vm. 2008, niin niissä onkin sitten lukkopesän kiinnitys kahvaan vähän erilainen, niin eihän niihin sitten tietenkään vanha käynyt. Noh, nyt on lukkopesä paikallaan, muttei sopivaa avainta siihen... Kiitos vaan sille insinöörille kuka on keksinyt, että muutetaan kiinnitystä siten että kahden uran sijaan onkin kolme. Toivottavasti siitä nyt sitten on ollut valtavasti hyötyä. Täytyy varmaan sitten vanha kahva maalata ja tehdä sama ruljanssi uudestaan. Ei kyllä yhtään kinostaisi ryhtyä samaan hommaan uudestaan.
Mutta nyt vaihtamaan vielä apparin puolen etukahva...
Siinä ne nyt kuitenkin on:
-
- "Aero"
- Viestit: 339
- Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
- Paikkakunta: Espoo
Re: Saab 9-5 Sedan Aero 2000 (Faceliftausta ym. jaarittelua)
Tänään onkin ollut vähän sellainen sekalaisen seurakunnan työpäivä. Aamulla lakkasin eilen maalaaman kuskinkahvan (se alkuperäinen), mutta se menikin sitten ihan huolella metsään se homma, kun lakka loppui ja etsin sitten jotain vanhaa lakkaa kaapeista, niin se ei sitten enää käynytkään vaan meni pinta pilalle. Noh, huomenna hiomaan ja maalaamaan uudestaan.
Takaluukun pohjia tein vielä tänään ja nyt ainakin omaan silmään alkaa olemaan valmiit, mutta täytyy vielä kysyä isä-Pohjalaiselta että onko ne oikeasti valmiit.
Sitten päällystin satunnaisia muoviosia Mastonin rubber compilla (vastaavaa kuin plastidip). Ne sentään onnistui.
Lopuksi vielä ennen sadetta otin ovien alareunoista ne muovit pois ja pesin ovien alareunat ja muovit. Nyt sitten lähinnä mietinkin, että maalaisiko muovitkin korinvärisiksi. Se ainakin helpottaisi vahaamista ja pesua. Toinen vaihtoehto olisi nyt, kun ne on irrallaan, hoitaa muovinhoitoaineella oikein hyviksi. Paljoahan ne ei näy ulospäin, mutta jonkun verran kuitenkin. Todennäköisesti maalaan ne korinvärisiksi. Eli huomenna olisi sitten lisää hiomista ja maalaamista tiedossa, mutta mikäs siinä kun on vauhtiin päässyt.
Autostakin loppu sopivasti akku. Onneksi on lukot auki ja jätin vielä yhden ikkunankin auki, että pääsee sitten jotenkin sisään, kun tosiaan kuskin ovesta ei pääsee lukkoa kääntämällä tällä hetkellä sisään, vaan kauko-ohjaus on ainoa vaihtoehto. Tietysti takakontin kautta voisi päästä, jos on oikein paha paikka.
Takaluukun pohjia tein vielä tänään ja nyt ainakin omaan silmään alkaa olemaan valmiit, mutta täytyy vielä kysyä isä-Pohjalaiselta että onko ne oikeasti valmiit.
Sitten päällystin satunnaisia muoviosia Mastonin rubber compilla (vastaavaa kuin plastidip). Ne sentään onnistui.
Lopuksi vielä ennen sadetta otin ovien alareunoista ne muovit pois ja pesin ovien alareunat ja muovit. Nyt sitten lähinnä mietinkin, että maalaisiko muovitkin korinvärisiksi. Se ainakin helpottaisi vahaamista ja pesua. Toinen vaihtoehto olisi nyt, kun ne on irrallaan, hoitaa muovinhoitoaineella oikein hyviksi. Paljoahan ne ei näy ulospäin, mutta jonkun verran kuitenkin. Todennäköisesti maalaan ne korinvärisiksi. Eli huomenna olisi sitten lisää hiomista ja maalaamista tiedossa, mutta mikäs siinä kun on vauhtiin päässyt.
Autostakin loppu sopivasti akku. Onneksi on lukot auki ja jätin vielä yhden ikkunankin auki, että pääsee sitten jotenkin sisään, kun tosiaan kuskin ovesta ei pääsee lukkoa kääntämällä tällä hetkellä sisään, vaan kauko-ohjaus on ainoa vaihtoehto. Tietysti takakontin kautta voisi päästä, jos on oikein paha paikka.
-
- "Aero"
- Viestit: 339
- Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
- Paikkakunta: Espoo
Re: Saab 9-5 Sedan Aero 2000 (Faceliftausta ym. jaarittelua)
Päädyinkin käsittelemään ovien muovit hoitoaineella. Jos ne rupeaa joskus ottamaan liikaa silmään niin maalaa sitten.
Sent from my iPad using Tapatalk
Sent from my iPad using Tapatalk
-
- "Aero"
- Viestit: 339
- Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
- Paikkakunta: Espoo
Re: Saab 9-5 Sedan Aero 2000 (Faceliftausta ym. jaarittelua)
Päivitetään tätä sen verran, että eilen vietiin puskurit ja takaluukku maalarille ja loppuviikosta pitäisi saada takaisin. Siitä sitten alkaakin se hauska osuus, kun pääsee valmiiksi asti rakentelemaan.
Tänään vaihdoin sen kuskin kahvan, että sai sen avaimen käymään lukkoon. Ei siitä niin hyvää tullut kuin se mikä siinä oli aikaisemmin kiinni, mutta olkoot. Maalaa sitten vaikka paikallaan, jos tarvii parannella. Eikä siitä kauaksi huomaa mitään, mutta lähempää kun tarkastelee niin ikävästi muutamia virheitä osuu silmään. Käyttöauto tää kuitenkin vaan on...
Tänään vaihdoin sen kuskin kahvan, että sai sen avaimen käymään lukkoon. Ei siitä niin hyvää tullut kuin se mikä siinä oli aikaisemmin kiinni, mutta olkoot. Maalaa sitten vaikka paikallaan, jos tarvii parannella. Eikä siitä kauaksi huomaa mitään, mutta lähempää kun tarkastelee niin ikävästi muutamia virheitä osuu silmään. Käyttöauto tää kuitenkin vaan on...
-
- "Aero"
- Viestit: 339
- Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
- Paikkakunta: Espoo
Re: Saab 9-5 Sedan Aero 2000 (Faceliftausta ym. jaarittelua)
Nonniin, tää päivä alko ihan mukavasti kun sähköpostissa oli viesti, että osata saa hakea maalauksesta. Iltapäivällä ne sitten haettiin varovasti ajaen peräkärryllä, ettei nyt ainakaan sitten kuljetuksessa tulisi mitään naarmuja. Osat ovat maaleiltaan oikeinkin hyvät, muutamia pohjatöistä johtuneita skrubuja on, mutta eipä mitään radikaalia.
Tämä päivä onkin sitten mennyt taas tallilla, kun ensin laittelin kaverin kanssa sen ysikolmoseen sport sedaniin uudet kaiuttimet hattuhyllylle. Osien haun jälkeen aloinkin sitten laittelemaan ensimmäiseksi takaluukkua paikoilleen. Kyllähän se yksinkin meni, mutta kyllä siinä kaveri olisi ollut poikaa. Laitoin myös kotelosuoja-ainetta takaluukun rööreihin mihin ajattelin, että voisi mahdollisesti ruostetta ruveta ajansaatossa ilmestymään. Täytyy vielä vähän hienosäätää luukun asentoa. Merkitkin asentelin paikoilleen.
Kun sain takaluukun kuntoon, niin aloitinkin sitten laittamaan takapuskuria. Kyllähän tämäkin yksin meni, mutta eipä tässäkään kaveri olisi ollut pahitteeksi. Ei vaan viitsinyt ruveta odottelemaan kun isälläkin oli muuta menoa samaan aikaan. Noh, on se nyt siellä paikallaan, mutta kyllä sitäkin pitää vielä vähän hienosäätää ja laittaa loput ruuvit ja mutterit paikoilleen. Nyt se on vain muutamasta kohtaa kiinni. Pakoputken päät osuvat ihan hyvin kohdilleen, vähän joutui vielä viilaamaan puskurin muovia.
Tämmöstä tänään, huomenna otan etupuskurin työn alle ja sittenhän se onkin kohta jo valmis.
Tämä päivä onkin sitten mennyt taas tallilla, kun ensin laittelin kaverin kanssa sen ysikolmoseen sport sedaniin uudet kaiuttimet hattuhyllylle. Osien haun jälkeen aloinkin sitten laittelemaan ensimmäiseksi takaluukkua paikoilleen. Kyllähän se yksinkin meni, mutta kyllä siinä kaveri olisi ollut poikaa. Laitoin myös kotelosuoja-ainetta takaluukun rööreihin mihin ajattelin, että voisi mahdollisesti ruostetta ruveta ajansaatossa ilmestymään. Täytyy vielä vähän hienosäätää luukun asentoa. Merkitkin asentelin paikoilleen.
Kun sain takaluukun kuntoon, niin aloitinkin sitten laittamaan takapuskuria. Kyllähän tämäkin yksin meni, mutta eipä tässäkään kaveri olisi ollut pahitteeksi. Ei vaan viitsinyt ruveta odottelemaan kun isälläkin oli muuta menoa samaan aikaan. Noh, on se nyt siellä paikallaan, mutta kyllä sitäkin pitää vielä vähän hienosäätää ja laittaa loput ruuvit ja mutterit paikoilleen. Nyt se on vain muutamasta kohtaa kiinni. Pakoputken päät osuvat ihan hyvin kohdilleen, vähän joutui vielä viilaamaan puskurin muovia.
Tämmöstä tänään, huomenna otan etupuskurin työn alle ja sittenhän se onkin kohta jo valmis.
-
- "Aero"
- Viestit: 339
- Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
- Paikkakunta: Espoo
Re: Saab 9-5 Sedan Aero 2000 (Faceliftausta ym. jaarittelua)
Tänään oli siis etupuskurin vuoro. Aloitin aamun teippaamalla maskin osat ja puskurin keskiosan. Homman piti mennä niin, että puoliammattilainen kaveri olisi tehnyt nämä hommat ja vähän eri tarralla, mutta kun ei nyt käynyt aikataulut yksiin, niin tein sitten itse. Ei niistä nyt ihan mahottoman hyviä tullut, mutta sovinkin tarroittajan kanssa, että tehdään sitten joskus syksymmällä uusiksi, jos ei miellytä omaa silmää nämä omat kötöstykset. Muutama ryppy ja ilmakupla sinne jäi, mutta onneksi tuo väri ei ole ihan kauhean arka niille. Näihin piti tulla väritykset siten, että maski olisi tullut tumman harmaalla ja puskurin keskiosa mattamustalla, mutta nyt on sitten kaikki hiilikuituteipillä tehty. Onhan tuo ainakin nopeampaa teippiä, tehoja tuli lisää vaikka millä mitalla kun laittoi vähän hiilikuitua
Etupuskurin kanssa ei kauaa mennytkään, kun se kävi paikoilleen nätisti. Alhaalla meneviä sähkönaruja vetelin kiinni toisiinsa ja sopiviin paikkoihin, ettei ne roiku pusurin alta ja jää kiinni mihinkään.
Vielä illalla pitää mennä laittamaan takapuskuri kuntoon ja etupuskurin loppuja ruuveja ruuvailemaan. Mutta kyllähän tän jo kohta liikenteeseen saa. Etukilpi vaan kiinni kanssa.
Etupuskurin kanssa ei kauaa mennytkään, kun se kävi paikoilleen nätisti. Alhaalla meneviä sähkönaruja vetelin kiinni toisiinsa ja sopiviin paikkoihin, ettei ne roiku pusurin alta ja jää kiinni mihinkään.
Vielä illalla pitää mennä laittamaan takapuskuri kuntoon ja etupuskurin loppuja ruuveja ruuvailemaan. Mutta kyllähän tän jo kohta liikenteeseen saa. Etukilpi vaan kiinni kanssa.
Re: Saab 9-5 Sedan Aero 2000 (Faceliftausta ym. jaarittelua)
Hyvältä näyttää! Nuorentaa ulkonäköä huomattavasti nuo faceliftin palikat
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Saab 9-5 Sedan Aero 2000 (Faceliftausta ym. jaarittelua)
Kyllä siitä tuli tosi upea auto, Paavo! Hienoa työtä olet taas jälleen tehnyt! on se vaan hienoa seurailtavaa, kun nuo muutostyöt synnytetään tyylillä. Kyllä kelpaa mennä taas aloittamaan syksyn opintoja tuolla autolla. Lienee varmaa, että joudut vastaamaan aiheesta muutamaan kysymykseen, Eiks vaan?
Terveisin Riisto
Terveisin Riisto
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Saab 9-5 Sedan Aero 2000 (Faceliftausta ym. jaarittelua)
Tuossa tallissa on hierottu Saabia jos toistakin entistä parempaan kuntoon, eikä niitä juurikaan keskeneräisen oloisina ole sieltä esille tuotu muuten kuin projektikuvissa.
Eikä poikkea perinteistä näköjään tämäkään yksilö. Pitäsi hakea alakerrasta hattu, että voisin moista nostaa.
Eikä poikkea perinteistä näköjään tämäkään yksilö. Pitäsi hakea alakerrasta hattu, että voisin moista nostaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla