Hiljaa hyvä tulee - Kahden Saab 900i 91' ehostelua
Re: Hiljaa hyvä tulee - Kahden Saab 900i 91' ehostelua
Minkä releen korvasit hyppylangalla?
Re: Hiljaa hyvä tulee - Kahden Saab 900i 91' ehostelua
Kyllähän työ kokeneemmat miut tapatta tästä hyvästäjus kirjoitti:Minkä releen korvasit hyppylangalla?
Kun loppui ideat kesken tuon bensapumpun virransaannin kanssa, päädyin seuraavaan ratkaisuun. Pumpun virrat tulee nyt suoraan virtalukon takaa -- virrat päälle, keinukytkin ON-asentoon, pumppu vetää ja auto käymään. Sammuttaessa käänteinen työjärjestys. Pääasia on nyt se että Saba rokkaa!!
Re: Hiljaa hyvä tulee - Kahden Saab 900i 91' ehostelua
Oli vähän huonosti selevitetty tuo mun patentti tuossa edellisessä viestissä.
Eli homman nimihän oli se, että virtaa ei saatu tulemaan pumpulle asti vaikka miten väänneltiin ja käänneltiin. 40 vuoden työuran sähköasentajana tehnyt isäukko nosti molemmat kätensä pystyyn koitettuaan pari tuntia saada hommasta jotain tolkkua. Bensapumpun virtojen kanssa tekemisissä ollut rele paikannettiin kuljettajan puolimmaisen lokasuojan päällä olevasta sulakerasiasta. Internetiä selaamalla löytyi tuo jomppivinkki ja sitäkin kokeiltiin, tuloksena se että hantin puolen ajovalonpesuri alkoi toimimaan ja tupakinsytytin pimeni hetkeksi.
Jatkettiin velipojan kanssa tutkimuksia ja päädyttiin tulokseen että vedetään pumpulle suorat virrat, jotta saataisiin edes käytettyä autoa mahdollisten muiden puutteiden tai vikojen kartoittamiseksi. Pumpun päälläoloa tai -olemattomuutta ohjattaisiin keinukytkimellä. Virtojen ryöstölle kokeiltiin kahta eri kohtaa: virtalukolle tulevaa punakeltaista kaapelia ja yhtä toista, joka oli sekin punainen väriltään. Toinen paljastui starttausvirran kaapeliksi ja sehän ei käy laatuunsa, jos pumppu sammuu heti kun auto lähtee käyntiin ja starttaus lopetetaan. Kokeiltiin toisesta kaapelista ja pumppu pyöri kokoajan virtojen ollessa päällä. Tämä ongelma oli helpostu ratkaistu 2-asentoisella keinukytkimellä. Pittääpi viritellä tuonne ihan varmuuven varalle jonkinsorttinen putkisulake ettei kärähä koko romu!
Ja näyttäähän se heti paljo enemmän kilpa-autolta Kuvia toteutuksesta laitan jahka ilkiän. On vähän semmonen rimanalittaja-fiilis
Eli homman nimihän oli se, että virtaa ei saatu tulemaan pumpulle asti vaikka miten väänneltiin ja käänneltiin. 40 vuoden työuran sähköasentajana tehnyt isäukko nosti molemmat kätensä pystyyn koitettuaan pari tuntia saada hommasta jotain tolkkua. Bensapumpun virtojen kanssa tekemisissä ollut rele paikannettiin kuljettajan puolimmaisen lokasuojan päällä olevasta sulakerasiasta. Internetiä selaamalla löytyi tuo jomppivinkki ja sitäkin kokeiltiin, tuloksena se että hantin puolen ajovalonpesuri alkoi toimimaan ja tupakinsytytin pimeni hetkeksi.
Jatkettiin velipojan kanssa tutkimuksia ja päädyttiin tulokseen että vedetään pumpulle suorat virrat, jotta saataisiin edes käytettyä autoa mahdollisten muiden puutteiden tai vikojen kartoittamiseksi. Pumpun päälläoloa tai -olemattomuutta ohjattaisiin keinukytkimellä. Virtojen ryöstölle kokeiltiin kahta eri kohtaa: virtalukolle tulevaa punakeltaista kaapelia ja yhtä toista, joka oli sekin punainen väriltään. Toinen paljastui starttausvirran kaapeliksi ja sehän ei käy laatuunsa, jos pumppu sammuu heti kun auto lähtee käyntiin ja starttaus lopetetaan. Kokeiltiin toisesta kaapelista ja pumppu pyöri kokoajan virtojen ollessa päällä. Tämä ongelma oli helpostu ratkaistu 2-asentoisella keinukytkimellä. Pittääpi viritellä tuonne ihan varmuuven varalle jonkinsorttinen putkisulake ettei kärähä koko romu!
Ja näyttäähän se heti paljo enemmän kilpa-autolta Kuvia toteutuksesta laitan jahka ilkiän. On vähän semmonen rimanalittaja-fiilis
Re: Hiljaa hyvä tulee - Kahden Saab 900i 91' ehostelua
Ropasitte siis tätä valkoista i16 -89-satkua, jossa LH Jetronic 2.2? Siinä pumpun rele on ruiskun releen vieressä, ruiskuboksin yläpuolella, kojetaulun polvisuojan takana matkustajan puolella. Ja ruiskuboksi käskee pumpun relettä vasta startatessa.
http://townsendimports.com/Web/electric ... 064-71.jpg
Vähän kuulostaa siltä, että hyppylankaohitus meni väärälle releelle, mutta jos oli oikea rele eikä releen 87B:ltä virta kulje pumpulle saakka, niin vikaahan siinä sitten on pumpun releen ja pumpun välillä liitoksissa tai johdotuksessa.
Kun ajat sen auton katolleen ojaan, muista katkaista heti virrat, ettei turhaan pumppaa lisää bensaa liekkeihin...
http://townsendimports.com/Web/electric ... 064-71.jpg
Vähän kuulostaa siltä, että hyppylankaohitus meni väärälle releelle, mutta jos oli oikea rele eikä releen 87B:ltä virta kulje pumpulle saakka, niin vikaahan siinä sitten on pumpun releen ja pumpun välillä liitoksissa tai johdotuksessa.
Kun ajat sen auton katolleen ojaan, muista katkaista heti virrat, ettei turhaan pumppaa lisää bensaa liekkeihin...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Hiljaa hyvä tulee - Kahden Saab 900i 91' ehostelua
Joo sitä valkosta nimenomaan ropattiin. Pitää muistaa sammuttaa virrat kuha ollaan katollaan
Re: Hiljaa hyvä tulee - Kahden Saab 900i 91' ehostelua
nyt mulle ei avautunut minkä ihmeen kytkennän teitte? LH jetronic siis kyseessä eikä K-jet??
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Re: Hiljaa hyvä tulee - Kahden Saab 900i 91' ehostelua
No onko tuo nyt sitten tuo LH-jetronic? 16 venttiilinen, kaksilitrainen, vapaastihengittävä kahdella venttiilikannen yläpuolisella nokka-akselilla. Pelkääjän jalkatilan lähettyviltä löytyssä boksissa en muista nähneeni muuta tekstiä kuin Bosch. Se rele johon kokeiltiin jomppikikkaa oli ainut potentiaalinen vaihtoehto, ja piuhoituksesta ei löydetty mitään vikaa noin niinkun kuuden tunnin tutkimisen ja sisustan purkamisen perusteella. Any how, mulla on ollut artikuloinnissa jotain vikaa nyt Mie laitan nyt pari havainnollistavaa kuvaa siitä, mistä ne virrat ois tarkotus ryöstää sille bensapumpulle.
Kuvaan 2 ympyröidyn punasen piuhan nastalta vien pumpun virrat. Pensapumpun virtaroikkaan vaan tulee simppelisti 2-asentoinen katkaisin josta pitää napata pumppu päälle tai pois tilanteen mukaan. Tuo pystyssä tököttävä musta piuha on se, joka menee katkaisijalle ja siitä eteenpäin bensapumpulle. Katkaisijalle löytyi sopivasti tilaa konsolimuoveista. Tässä vaiheessa tämä perus bensalenkkarin ongelmanratkaisu tuntuu ihan toimivalta, mutta katotaan mistä savu nousee ja tarkistetaan kytkennät savun hälvettyä jos ei pala koko romu
Jospahan tämä nyt vähän selvensi
Kuvaan 2 ympyröidyn punasen piuhan nastalta vien pumpun virrat. Pensapumpun virtaroikkaan vaan tulee simppelisti 2-asentoinen katkaisin josta pitää napata pumppu päälle tai pois tilanteen mukaan. Tuo pystyssä tököttävä musta piuha on se, joka menee katkaisijalle ja siitä eteenpäin bensapumpulle. Katkaisijalle löytyi sopivasti tilaa konsolimuoveista. Tässä vaiheessa tämä perus bensalenkkarin ongelmanratkaisu tuntuu ihan toimivalta, mutta katotaan mistä savu nousee ja tarkistetaan kytkennät savun hälvettyä jos ei pala koko romu
Jospahan tämä nyt vähän selvensi
Re: Hiljaa hyvä tulee - Kahden Saab 900i 91' ehostelua
Se pitäs tuo valkonen saapikas lähteä niputtamaan sisustansa osalta että sen kehtaapi ottaa ulos tallista... Velipojan emännän Mazda 323 oli sanonu aamusella että sorry no bonus. Startti ei jaksa pyörähtää jostain syystä vaikka sinne virta menee, se ei edes nakuta ja solenoidiin ei sovi pieksämään millään moskalla kun startti sijaitsee näppärästi imusarjan alapuolella... Ei näy loppua tälle hommalle
Re: Hiljaa hyvä tulee - Kahden Saab 900i 91' ehostelua
Punaisessa johdossa on jännite aina, kun virtalukko ei ole pakkilukko-asennossa. Jännite tulee virtalukolle "suoraan" akulta ilman, että olisi sulaketta välissä. Sulake on syytä lisätä heti punaisen johdon lähtöön, ja varmistuttava ettei nuo ylimääräiset johtoranetukset nojaa esim. vaihdekeppikonsolin reunaan, hankaudu eriste puhki ja ota oikosulkua. Ilman sulaketta tulee johdot oikosulkutapauksessa aika äkkiä aika lämpimäksi, loputkin eristeet sulavat ja oikosulku muuttuu yhä tukevammaksi, virtalukon asennosta riippumattomaksi. Sitten ei enää riitä virtalukon pakkilukko-asentoon kääntäminen tai ranekytkimen raplailu, vaan on kiire jo akkukaapeleita irrottamaan. Savun hälvennyttyä valmistaudutaan vaihtamaan auton johtosarjat.
Miten yleensäkään tulitte päätelleeksi ettei pumpulle tule virtaa? Yritittekö startata samalla vai ihmettelittekö vain virrat päälle kytkemällä? Eli olikohan autossa ylipäätään muuta vikaa kuin että pumppu puuttui?
Bensapumpun ja ruiskun releet ovat siellä pelkääjän jalkatilassa olevan Bosch-boksin yläpuolella, hankalammassa paikassa ja ylempänä kuin äkkiseltään arvaisi. Polvisuojaa irrottamatta ovat tavoitettavissa, mutta sen verran piilossa, että jäävät löytymättä ellei ole vankka usko niiden siellä olosta.
Kerran oli yhdeltä satkulta loppunut matka kesken sen takia, että pumpun rele oli noussut relekannastaan ylös. Ihmeellinen juttu, mutta helposti korjattu.
Miten yleensäkään tulitte päätelleeksi ettei pumpulle tule virtaa? Yritittekö startata samalla vai ihmettelittekö vain virrat päälle kytkemällä? Eli olikohan autossa ylipäätään muuta vikaa kuin että pumppu puuttui?
Bensapumpun ja ruiskun releet ovat siellä pelkääjän jalkatilassa olevan Bosch-boksin yläpuolella, hankalammassa paikassa ja ylempänä kuin äkkiseltään arvaisi. Polvisuojaa irrottamatta ovat tavoitettavissa, mutta sen verran piilossa, että jäävät löytymättä ellei ole vankka usko niiden siellä olosta.
Kerran oli yhdeltä satkulta loppunut matka kesken sen takia, että pumpun rele oli noussut relekannastaan ylös. Ihmeellinen juttu, mutta helposti korjattu.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Hiljaa hyvä tulee - Kahden Saab 900i 91' ehostelua
Tarkottaako pakkilukkoasento sitä, että virta-avainta ei saa lukosta pois jos ei ole pakki päällä? Ja tuolloin punaiseen kaapeliin pitäsi tulla jännite? Mulla on virta-avain virtalukossa ja vaihteesta riippumatta en saa pumppua pyörimään jos autossa ei ole virrat kytkettynä päälle. Sori, oon ihan noviisi vielä näiden Saabien kanssa vaikka muuten autojen kanssa en ihan eilisen teeren poika.
Pitänee jatkaa tutkimuksia noiden releiden kanssa. Mitään peruuttamattomia "ranetuksia", mitä ikinä ne nyt ovatkaan, ei ole tullut tehtyä. Haluaako tuo systeemi faktatiedon moottorin kierrosluvusta ennen kuin virta menee yleensäkään bensapumpulle saakka? Muistan etäisesti jostain lukeneeni että viallisella kampiakselin asentotunnistimella vois olla jotain tekemistä tämmösen dilemman kans. Mut toivotaan nyt että asia korjaantuu noita releita ronklaamalla ja pari päivää yleismittarin kans riehumalla.
Kiitti vaan kaikista vinkeistä tähän asti.
Pitänee jatkaa tutkimuksia noiden releiden kanssa. Mitään peruuttamattomia "ranetuksia", mitä ikinä ne nyt ovatkaan, ei ole tullut tehtyä. Haluaako tuo systeemi faktatiedon moottorin kierrosluvusta ennen kuin virta menee yleensäkään bensapumpulle saakka? Muistan etäisesti jostain lukeneeni että viallisella kampiakselin asentotunnistimella vois olla jotain tekemistä tämmösen dilemman kans. Mut toivotaan nyt että asia korjaantuu noita releita ronklaamalla ja pari päivää yleismittarin kans riehumalla.
Kiitti vaan kaikista vinkeistä tähän asti.
Re: Hiljaa hyvä tulee - Kahden Saab 900i 91' ehostelua
Systeemi haluaa tiedon moottorin kierrosluvusta (enemmän kuin 0 r/min) ennen kuin pumpun rele vetää. Eli pumppua ei pyöritetä ennen kuin moottoria pyöritetään startilla.
Re: Hiljaa hyvä tulee - Kahden Saab 900i 91' ehostelua
Joo näin otaksuin asian olevan. Täytyy tosiaan paneutua syvemmälle tuon tekniikan henkimaailmaan niin saapi ottaa tuon pumpun katkaisijahässäkän poisa ja tehdä homman niinkuin se kuuluukin, sikäli kun todellinen vikakohta ilmenee. Tänään iskin bensaa tankkiin, virrat ja pumppu päälle ja starttasin. Velimies oli tarkkailemassa tilannetta ja paluulinjan haperon liitoksen tyvestä (sieltä imusarjan kupeesta) tihkui bensaa. Eli nyt kone ainakin saa bensaa, mutta huomenna täytyy tutkia saako se kipinää... Eli tulpan johdot, virranjakajan kansi ja -pyörijä, puola ja muut oheiset romut tutkimuksen alle.jus kirjoitti:Systeemi haluaa tiedon moottorin kierrosluvusta (enemmän kuin 0 r/min) ennen kuin pumpun rele vetää. Eli pumppua ei pyöritetä ennen kuin moottoria pyöritetään startilla.
Edit: niin ja vaihtaa se paluulinjan letku...
Re: Hiljaa hyvä tulee - Kahden Saab 900i 91' ehostelua
Kipinä on hukassa tuossa valkoisessa. Hetken tutkimuksen perusteella siihen puolan natsaan, josta lähtee johto virranjakajalle ei tule virtaa. Mulla lienee nyt syytä olettaa että se murikka, johon menee puolan +virta ja maa (sytkäyksikkö?) ois sökö. Mulla ei nyt ole kuvaa siitä murikasta, mutta se sijaitsee puolan välittömässä läheisyydessä pelkääjän puolella konehuonetta. Pittää vielä uuvestaan tarkistaa tuo puolan tilanne yleismittarin kans, mut kuulostas aika hurjalta että puola ois sökö..
Re: Hiljaa hyvä tulee - Kahden Saab 900i 91' ehostelua
Toki voi olla vika sytytyksen pääteasteessa, se voi estää sytytyksen ja bensapumpun ohjauksen.
Toisaalta, myös kampiakselin asentoanturin vika voi johtaa samaan tilanteeseen. Pääteaste on olennaisesti helpompi vaihtaa, mutta voihan sen asentoanturin signaalin mitata ennen kuin osia lähtee vaihtamaan.
http://townsendimports.com/Web/electric ... 088-93.jpg
http://townsendimports.com/Web/electric ... kindex.htm
http://townsendimports.com/Web/electric ... cttest.htm
EDIT: Autohan on -89, pitäisi olla pääteaste ja puola yhdistettynä samaan möykkyyn?
Toisaalta, myös kampiakselin asentoanturin vika voi johtaa samaan tilanteeseen. Pääteaste on olennaisesti helpompi vaihtaa, mutta voihan sen asentoanturin signaalin mitata ennen kuin osia lähtee vaihtamaan.
http://townsendimports.com/Web/electric ... 088-93.jpg
http://townsendimports.com/Web/electric ... kindex.htm
http://townsendimports.com/Web/electric ... cttest.htm
EDIT: Autohan on -89, pitäisi olla pääteaste ja puola yhdistettynä samaan möykkyyn?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Hiljaa hyvä tulee - Kahden Saab 900i 91' ehostelua
Auto on mun käsittääkseni vuosimallia 88'. Tai ainaki rek.otteessa lukee 00.00.1988. Tässä menee puolalta virta- ja maapiuha sellaiseen pieneen mustaan askiin, joka sijaitsee ihan puolan vieressä. Tähän askiin tulee samannäköinen liitin kuin esimerkiksi ilmamassamittariin.jus kirjoitti:Autohan on -89, pitäisi olla pääteaste ja puola yhdistettynä samaan möykkyyn?
Voinko todeta että kampiakselin asentoanturi on ehjä, jos startatessa kierrosneulassa näkyy eloa? Se hytkähtää hetkeksi n. 150-200rpm/min ja sitten palaa takaisin ala-asentoon.
Kiitti linkeistä, pitää perehtyä ja huomenna päivänvalossa mitata sen asentoanturin toiminta.