Ennakkoon tilattiin
korjauskitti
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2671
korjauskitti (tiedossa oli että tasapainoakselien rattaat ovat uudempaa mallia, joten ne on hommattava erikseen)
Tuon ketjun lopussa oli alustavaa spekulointia niistä rattaista.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 10#p620610
kampiakselin stefa
venttiilinkumit
pakosarjan uudet pultit
ym. pientä
Hieman peloissani, että tuo kiristäjä lävähtää silmille öljyjen ja jousien kera, niin tein siihen vähän järeämmän työkalun
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Kuva](http://i1095.photobucket.com/albums/i461/Mikaels1/Projekti/Kiristimen_tyokalu_s_zps1700d17f.jpg)
Pian huomasin, että tällainenkin helpottaa hommaa
![Kuva](http://i1095.photobucket.com/albums/i461/Mikaels1/Projekti/erikoistyokalu_ss_zpsded60cc9.jpg)
Yläkuolonkohta. En löytänyt hihnapyörästä mitään merkkiä, enkä ehtinyt optikolle joten mittailin ja järkeilin sen olevan tuossa. Hieman ihmetytti koska jakopäänkopassa oli merkki hihnapyörään nähden n. klo 5. Eli merkki jäi hihnapyörän keskiöstä lähtevän tuen taakse.
![Kuva](http://i1095.photobucket.com/albums/i461/Mikaels1/Projekti/ylakuolonkohta_ss_zps5fbf36e7.jpg)
Venakopan avauksen jälkeen totesin, että hihnapyörää piti pyörittää vielä kierros jotta nokkarattaiden ja nokka-akseleiden merkit osuivat kohdalleen.
![Kuva](http://i1095.photobucket.com/albums/i461/Mikaels1/Projekti/nokkapyorienmerkit_ss_zps5da75e1b.jpg)
Tämän näköistä oli kannen alla. Erään asiantuntijan mukaan järkyttävä määrä karstaa
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
![Kuva](http://i1095.photobucket.com/albums/i461/Mikaels1/Projekti/lohko_vanhallatiivisteella_ss_zps1bfdaa2f.jpg)
1. ja 2. sylinterit
![Kuva](http://i1095.photobucket.com/albums/i461/Mikaels1/Projekti/1_ja2_pytty_ss_zpse9991808.jpg)
Jakopääkoppa avattuna
![Kuva](http://i1095.photobucket.com/albums/i461/Mikaels1/Projekti/jakopaa_avattuna_ss_zps50516968.jpg)
Ketjunkiristin ulkona n. 15mm. (joo, näitte oikein Puolalaisella mauserilla mitattu)
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Kuva](http://i1095.photobucket.com/albums/i461/Mikaels1/Projekti/ketjunkiristin_ss_zpsf262479b.jpg)
Tasapainoakseleiden rattaita
Imu
![Kuva](http://i1095.photobucket.com/albums/i461/Mikaels1/Projekti/imupuolen_ratas_ss_zps2312da1f.jpg)
Kampiakselin tasapainoakseliketjun ratas
![Kuva](http://i1095.photobucket.com/albums/i461/Mikaels1/Projekti/kampiakselin_tasapaks_ratas_ss_zps3824c0e2.jpg)
Öljynpaineen ylipaineventtiili sekä uusi ja vanha tasap.aks. ketjunkiristäjä
![Kuva](http://i1095.photobucket.com/albums/i461/Mikaels1/Projekti/oljyn_ylipaineventtiili_ss_zps572b21c6.jpg)
Kansi irrotettuna
![Kuva](http://i1095.photobucket.com/albums/i461/Mikaels1/Projekti/Kansiirrotettuna_ss_zps35cfb41d.jpg)
Männät puhdistettuna. Tein kokeen jossa joisen männän päälle jätettiin CRC:n moottoripesusprayta ja toisen päälle WD-40 yleisvoitelu/ruosteenirroitusainetta. CRC irroitti karstan WD-40 ei.
Eli vähän ihmettelin, eetä ruotsin pojat ovat WD-40:llä liuotelleet T7 koneiden männänrenkaita karstasta vapaaksi? No kai se onnistuu ajan kanssa.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 40+metoden
Eli kaikkien mäntien päällä lillutettiin CRC:n moottoripesuainetta, niin että olivat kokonaan peitossa. Toki puhdistin myös mekaanisesti. Ylimmäisen männänrenkaan päältä lähti karstat hyvin kun laittoi männän niin ylös kun tuli ja suihkutti paineella sitä CRC:tä männän ja pytyn väliin. Tämän jälkeen mäntää pari kertaa ylös/alas ja välissä pytyn pyyhkäisy puhtaalla rätillä, niin enää ei jätä paskaa pytyn pintaan kun liikuttelee mäntää.
Männät ja lohko puhdistettuina
![Kuva](http://i1095.photobucket.com/albums/i461/Mikaels1/Projekti/lohko_ja_mannat_puhdistettuna_ss_zps46d334d6.jpg)
Tässä vaiheessa oma mielipiteeni on että jakopääketju oli vaihtotarpeessa, muilla osilla olisi ajanut vielä vaikka kuinka paljon? Nyt kun moottori on auki niin samallahan noi kaikki vaihtaa. Jouduin erikseen tilaamaan Länsiautosta noi tasapainoakseleiden rattaat. ne luvattiin viikossa, mutta kuinkas kävikään. Imupuolen ratas 91 42 035 tuli mutta pakopuolen ratas 91 42 068 tulee maahantuojalle aikasintaan viikolla 33. Ilmoittivat, että ruotsissa on 133kpl "jämärissä" Huono homma kun lupailevat tarkistamatta. Tästä opiksi, että osat oltava kotona ennen remontin aloitusta. PCS:n pojat lomalla, joten otin yhteyttä suoraan Speedpartsiin. Speedpartsista vastattiin sähköpostiini, että kyseistä orkkisosaa löytyy heiltä viikon toimitusajalla. En tiedä tajusivatko, että kysely tuli Suomesta?
No niin, sitten on välillä aika kysymyksille ja vastauksille.
1. Sattuuko kenelläkään olemaan sitä pakopuolen tasapainoakselin ratasta "kotona", niin että voisi lainata muutamaksi viikoksi? Pistän uuden osan heti tilaukseen? Mistä tuota osaa voisi viellä kysellä? Metro-auto, Laakkonen, Mäkelän auto on jo tarkistettu. Myykö Speedparts suoraan yksityisille Suomessa? Millaisia kokemuksia?
2. Leikkimielinen arvauskilpailu (G-Mies ei valitettavasti voi osallistua tähän kisaan
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
3.Onnistuin rikkomaan termarin tiivisteen kun poistin sen kannesta. (ettei vaurioidu kun kansi koneistamolla.) Saako sitä tiivistettä erikseen vai pitääkö ostaa koko termari? Ei budjetti siihen kaadu, mutta kun on jäännyt sellainen mutu, että 50% myytävistä termareista on uutena jo sököjä.
4. Öljypaineen ylipaineventtiili. Onkom väliä missä asennossa se mäntä työnnetään takaisin? En huomannut katsoa mihin suuntaan reikä osoitti kun otin sen ulos.
5. EGT anturin paikka. oletteko laittaneet sinne pakosarjan vasempaan päätyyn vai ennen turboa, johon tulee kaikki pulssit? Onko noissa paikoissa millainen lämpötilaero?
Jatkoa tulee kun projekti edistyy...
Seuraavaksi ölypohjan irroitus, kun kerran tuli jo kaikki pultitavattua. Ei vaan tippunut noin vaan pois
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Kiitokset kaikista kommenteista!
Edit: Kuvia palauteltu 26.3.2013