Tuli muutama vuosi ajeltua talvet 9-5 farkulla ja kesät Porsche 944:lla. Työmatkassani on päivittäin n.80 km mutkaista asfalttiä keskellä korpea ja tämä yhdistelmä oli omiaan sille. Elämässä tapahtuu kaikenlaista ja autot oli myytävä pois. 944 oli mahtava auto ajella,mutta tekniikka ei oikein miellyttänyt. Kun taas työmatkan ajo alkoi tulla ajankohtaiseksi, päätin hankkia 9-3:n. Päättelin sen olevan noiden edellämainittujen puolivälistä. Hankinnan kohteeksi valikoitui suht siisti ja edullinen, joskin melko viallinen yksilö jobbarilta. Jakopää piti hirveää meteliä, iskarit ihan loppu ja muutenkin kaikenlaista pikkuvikaa. No eihän nuo haitannut, kun on vuosia tullut luettua foorumia ja olin jokatapauksessa päättänyt tiputtaa tekniikan nokalta harjoittelumielessä. Eihän tässä muutakuin pitänyt auto laittaa kuntoon työmatka-ajoa varten. Mutta, tuohon naapuriin Honkajoen Pesämäkeen tekivät uuden moottoriradan hetki sitten ja ajatus ei jätä rauhaan. Pari kertaa tuli käytyä viime kesänä siellä prätkällä kiertämässä, mutta Saabilla sinne olisi päästävä. Viimeinen tikki oli, kun kävin Botnia-ringillä tutustumassa klubin ratapäivillä.
Eli yhteenvetona, olisi tarkoitus tehdä auto, jolla voin ajella työmatkat ja torstaisin poiketa kotimatkalla kiertämässä rataa. Koska en ole mikään rattimies, tuo automaatti on ihan käypänen juttu minulle.
![Kuva](http://i6.aijaa.com/b/00048/13615158.jpg?33384ddb76a8a49e78d09a14f26e83676c8ca079b518387311994b0a2fcfc0a0dac0923885970704f96a27f5b00274c7)
Perus Saab.
Ostin auton viime kesänä ja ajoin suoraan talliin koneen irroitukseen.
![Kuva](http://i7.aijaa.com/b/00890/13615179.jpg?48348d58d790d763ce5101effd13dcca51a85543488ccaa51922d70cc67ca41a45fe701f36d760a28194c758f51c60a2)
Ensimmäinen kerta on monesti jännittävä, mutta eiköhän tuo seuraavalla kerralla ole jo melko helppo operaatio.
Tasapainoketju oli melko venynyt
![Kuva](http://i10.aijaa.com/b/00988/13615216.jpg?45d2743ed2a398a083fc6e3fd0f78105fface7a198fc6fc7be70dce94ada6c1d80241d2b410a320344c47903c25ada69)
Täystuho oli jo ollut aika lähellä, ketju oli alkanut syömään öljypumpun koteloa.
Kun sain jakopäähän uudet osat ja öljypohjan putsattua, pääsin testaamaan.
Auto oli aivan hirveä ajaa, veteli joka suuntaan ja ilmavuotojakin tuntui olevan. Letkut uusiksi ja bypass vaihtoon, kone alkoi pelittään kutakuinkin normaalisti.
Vaihdoin vielä AEM320 polttoainepumpun ja jcarson teki uuden softan.
Pari viikkoa atuli ajeltua, kun alkuperäinen Garretti päästi toimintasavut ulos.
Vaihdoin tilalle mitsun kopion.
![Kuva](http://i2.aijaa.com/b/00533/13615190.jpg?ac1514901fad1012acdf6844628c55182b57c4450d12fab6ffc6bc7a367fc3cfa7ec426589987ccd34b4ac2bab744ace)
Sorvautin tuollaiset alumiinitiivisteet, oli melko helppo asentaa 12mm pultit 14mm banjoon.
tilasin Koni Sport-setin ja auto tuntuu jo ajettavalta. Seuraavaksi ihmetellään uretaaniosia alustaan.
![Kuva](http://i5.aijaa.com/b/00114/13615242.jpg?6dabc4b5d363135a945183ceee2b1d12eaa4b03ea211b93fc03150190a48080d96392990424f94a6329a05bbb34cd48e)
Koska tätäkin projektia tehdään minimaalisella budjetilla, päätin askarrella tee-itse-pakoputken kolme tuumaisesta.
![Kuva](http://i2.aijaa.com/b/00070/13615234.jpg?5ee083332cd465585f2a43d2361dc0b22416624887de9e1baab71f5b2ae62efd82b263c93dec035e9bddec67a8ae1968)
Sain nipun sinkittyjä mutkia, joten materiaali määräsi tahdin. Putken alkupää saattaisi ahdistaa jonkun ekolookista omatuntoa, joten siitä ei nyt sen enenpää. Mitään muuta se ei ahdista.
Purin takapenkit pois ja aloitin kaarien suunnittelun. Teen puolikaaret ja mallia olen kattelut The Flying Dutchmannilta.
![Kuva](http://i3.aijaa.com/b/00065/13615271.jpg?ec33a503c82faf8d516f133b01b2b92f8ca9f806ec080647b438188a7b98f38c79f510ebc603acf5cbb13b717a3db53c)
Akun voisi myös siirtää tuohon apparin penkin taakse.
Penkkien kanssa en ole oikein vielä päässyt ratkaisuun. Normiajossa nuo peruspenkit on mukavat ja sivutormäyssuojat on ihan kivat, mutta mutkassa noissa ei pysy.
Mutta seuraavaksi pitää rakentaa pakoputkistoon loppuvaimennit, nyt tulee takarenkaan edestä ulos, on melko kovat äänet. Vetarin on myös rempan tarpeessa.