9000 2.0TA my88 KA-projekti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja sarka »

Aamulla nyppäsin mankulta piuhan veke, ahtoi nätisti jotain 0,45 barin tuntumaan apc:n mittarista katsottuna. Vedetään tästä sitten johtopäätös, että paineanturin kanssa on jotain hämminkiä tai sitten apc:n boksia on ruuvattu...

DCC kettuilee. Toimi lämpöanturin johdotuksen vaihdettuani ensin hyvin, mutta nyt on muutaman kerran parin kilometrin ajon jälkeen tullut F2 näyttöön. Pitänee purkaa ja tarkistaa juotokset...
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja sarka »

Tänään tuli vaihdettua eteen vanhat vakiotolpat, iskarin kyljessä lukikin SAAB. Yläpään laakerit oli aika kauhtuneet, saa nähdä rupeavatko koliseen. Mahtavan mukava alusta vakiokamoilla 8) Samalla vaihtui myös alatukivarren takapuslat ja katsoin silmällä että kallistuksenvakaajan päät menee varmaan lähiaikoina poikki. Tässä projektissa tuli myös vastaan ruostereikä vänkärin lattiakotelossa apurungon vieressä, tuli paikattua se myös.

Kuskin puoleinen sisempi vetonivel vikisee/nitisee kun sitä liikuttaa sisään/ulos. Kurkkasin (ehjän) kumin alle, ja kaikki näytti olevan ihan ok. Lisäsin vetonivelrasvaa ja ääni väheni, mutta kuuluu silti. Lienee nivelen tai maljan vaihto edessä...

Rekisterikilven valoista tuli mallia vittumaiset. Tein alumiinilevystä sovitepalat tarvikemallisille valaisimille. Ensin ruuvataan sovitepalat kiinni siten ja sitten vasta valaisin paikoilleen. Muuten ihan jees, vaan kun ne tulee mutterilla takapuolelta kiinni :lol: Rekkarin toinen kiinnike oli ihan irti, ja samalla kun sen käytin irti niin hioin pintaruosteita pois ja paikkailin sinkkispray Perfectillä. Tasoitellaan ja maalataan sitten kesällä oikeaan sävyyn, nyt ei ole siihen mahdollisuuksia. Josko samalla sitten tukkisi nuo orggis rekkarivalojen aukot ja tekisi valaisimille paikat rekkarikilven molemmin puolin sivuille...

Ohimennen tuli tutkittua myös takaluukun lukkomoottoria. Luukkuhan ei mennyt keskuslukituksen ohjaamana lukkoon, mutta aukesi kyllä. Tutkimusten jälkeen käänsin lukkomoottorin ylösalaisin ja ruuvasin kiinni, nyt toimii :wink:
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja sarka »

Tänään tuli kurkattua APC-boksin sisään ja hieman mittailtua. Äkkiseltään ainakin R42 oli ohitettu ja R132 vaihdettu, ei vielä tietoa onko arvo oikea. Koneesta oli otettu tehoja vääntämällä P ja F potikat tappiin :lol: Ruuvasinkin niitä jo takaisinpäin mutta sekoilin ja säädin vääriin arvoihin ne, pitää ottaa vielä uusiksi :wink:
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja sarka »

Apc:tä ruuvailtu lisää ja nyt pelaa aika mukavasti. Taidan tosin vielä hieman "alikellottaa" :lol:

Tuli laitettua tänään ruosteita kuskin puolelta pohjasta - houkutus olisi suuri laikata tunkinkorvakkeet joka kulmasta kokonaan pois ja paksua suoraa peltiä tilalle. Ohimennen tuli fiksattua kuskin takaoven valokytkin.

Auto syö öljyä pari-kolme desiä per 1000km, noin suunnilleen. Nyt on sisällä edellisen omistajan mukaan 10w40 synteettiset öljyt, pitää kokeilla STP engine flushia ja vaihtaa uudet öljyt, josko tokenisi. Ei oo pölläytellyt eikä haissut öljylle, joten mistään vakavasta ei liene kyse.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

LEIMA 9000

Viesti Kirjoittaja sarka »

Käytin töiden jälkeen auton leimalla. Pääsin lähes heti sisään ja katsuri kierteli auton aika nopsaan läpi, kehotti vaihtamaan renkaat :lol: Onhan nuo kyllä aika surkeat, eturenkaissa kun ei nastoja ole eikä takanakaan ku pari.

Eli rengas- ja vetonivelkauppaan seuraavaksi ja peräkontissa lojuvat osat paikoilleen.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja sarka »

Hommat etenee hiljalleen... Tänään olin menossa vaihtamaan vetoakselin sisäniveltä (tripodia) ja suojakumia sekä iskarin yläpään laakeria, kun huomasin että rikulta tulikin sisemmän vetonivelen malja. Pieni väärinymmärrys siis, tosin olin siinä käsityksessä ettei noita maljoja ole enää saatavilla? Pitää maanantaina hakea tripodi paikallisesta ja vaihtaa sitten molemmat :D

Tuli sitten vaihdettua platinatulpat, tulpanjohdot, pyörijä ja virranjakajan kansi. Pyörijä ja kansi olikin melkoisessa kunnossa, tulpat nyt näytti olevan ihan jees. Paikoillaan olleet bougicordin johdot laitoin jemmaan josko uusien kanssa tulisi ongelmia, muutenkin kuin puolan johdon kanssa. Uusi puolan johto kun ei yltänyt edes jakajan viereen!

Samalla otin ja irroitin huohottimen esilämmittimen letkut ja vaihdoin uuden tilalle. Sisäputken asennus uuteen oli melko tiukka, ilman vaseliinia ei mennyt millään. Lisäksi tuli fiksattua lisävalojen ylätuennat, kun ne oli laitettu aika rumasti vinoon maskin ruuvien alle :)

Mutta siis maanantaina tripoidikauppaan ja pitäisi käyttää nuo kitkarenkailla olevat vanteet ensin mittauksessa, ovatko kierot, ja sitten uudet nastat päälle. Yksi vanne kun on kopsahtanut johonkin ja vanteen huulessa on pikku kolo. Eräässä vannepuljussa meinasivat että korjaus olisi luokkaa 100e + maalaus, jospa siltä vältyttäisiin. Ainakin siinä on pysynyt ilma sisällä, kun viime viikonloppuna testiksi pistin painetta.

Lopuksi pari kuvaa:
Puolan johto on vaihdettava
Lämmitysputki
Valotuki 1
Valotuki 2
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja sarka »

Tripoidi tilattu, saapunee huomenna. Samalla reissulla kävin viemässä kolme Aero92-vannetta rengasliikkeeseen ja neljännen Aution Autoon oiottavaksi. Vanteilla oli kaljunpuoleiset kitkarenkaat, ja yksi oli ottanut osumaa ilmeisesti kanttariin. Kuvia
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja sarka »

Vanne oikaistu, hitsaustäytetty ja hiottu = 78e. Uudet talvirenkaat 385e, 185/65R15, kun mokasivat liikkeessä enkä sitten jaksanut alkaa vaihdattamaan. Mokauksesta toki tuli pieni alennus :D

Prisman pihalla

Vaihtelin pyyhkijän viiksen ja tankin täyttöputken ylivuotoletkun. Vetoniveltä ja iskarin yläpään laakeria meinasin vaihtaa, mutta olivat niin tiukassa että saavat odottaa hieman. Madallussarjan tolpatkin oli niin lahot, ettei niitä kehtaa alle laittaa, ehkäpä kokonaan uudet tolpat eteen?
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja sarka »

Joulun aikana tuli sairasteltua, niin jäi autoremontit vähemmälle.

Sen verran tässä on selvinnyt että sama ovi, jossa piktogrammin ilmoitus ei toimi, ei myöskään aukea sisäpuolelta :twisted: Puretaan pahvit ja lukkosysteemi jahka muilta hommilta kerkiää.

Melkein kaikki turvavyöt on mallia manuaalinen, eli ne palautuu vain pätkän matkaa ja tahtovat jäädä aina oven väliin. Jotain tarttis niillekin tehdä, kunhan tärkiämmät on tehty.

Vaihdoin pyyhkijänsulat Championin 53cm rungottomiin ja otin pari kuvaa lumisesta autosta :wink:
sivusta
perästä
Toinen uusista rekkarivalon polttimoista on jo melkein entinen... Pitänee katella ledilamput tilalle.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: 9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

sarka kirjoitti: Melkein kaikki turvavyöt on mallia manuaalinen, eli ne palautuu vain pätkän matkaa ja tahtovat jäädä aina oven väliin. Jotain tarttis niillekin tehdä, kunhan tärkiämmät on tehty.
Kannattaa kokeilla laittaa jotain autovahaa siihen turvavyön ylälenkiin. Itsellä 96:sessa oli samanlainen ongelma ja ne alkoivat vetää ittensä hyvin loppuun asti kun laittoi vahaa siihen lenkkiin ja alkoi vedellä edes takaisin niitä vöitä ja kohtapas toimivat kuin uudet. Satkussakin on sama ongelma ja testattu siitäkin, että yläkiinnikkeestä ahistaa vyö. Ennen lenkkiä kun vetää sitä vyötä ja päästää irti niin vetää hyvin vaan se kun kulkee sen lenkin kautta niin ei vedä. Kannattaa varmaan ainakin kokeilla.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja sarka »

pullasorsa kirjoitti:
sarka kirjoitti: Melkein kaikki turvavyöt on mallia manuaalinen, eli ne palautuu vain pätkän matkaa ja tahtovat jäädä aina oven väliin. Jotain tarttis niillekin tehdä, kunhan tärkiämmät on tehty.
Kannattaa kokeilla laittaa jotain autovahaa siihen turvavyön ylälenkiin. Itsellä 96:sessa oli samanlainen ongelma ja ne alkoivat vetää ittensä hyvin loppuun asti kun laittoi vahaa siihen lenkkiin ja alkoi vedellä edes takaisin niitä vöitä ja kohtapas toimivat kuin uudet. Satkussakin on sama ongelma ja testattu siitäkin, että yläkiinnikkeestä ahistaa vyö. Ennen lenkkiä kun vetää sitä vyötä ja päästää irti niin vetää hyvin vaan se kun kulkee sen lenkin kautta niin ei vedä. Kannattaa varmaan ainakin kokeilla.
Pitääpä testata, ainakin pienempi vaiva kuin kaivella mekanismit esille :wink:

Tuli tänään vaihdettua viimein se sisempi vetonivel ja narinat tuntuis loppuneen. Jatketaan kun on vähän vähemmän pakkasta :)
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja sarka »

Hiljaiseloa auton ropaamisen saralla, kun on noppa tallissa.

Kylmää kyytiä ollut jonkun päivän, lienee lämmityslaitteen kenno vaihtokunnossa :lol: Lämmönsäätöläppä pelaa ja moottorin lämmöt kohdallaan, puhaltimessa tehoja tarpeeksi joten eipä siinä muita vaihtoehtoja enää liene, kun HI-asennossakaan ei sen lämpöisempää tule.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja sarka »

Työt haittaa harrastuksia. Viime viikolla äityi etupään kolina mahdottomaksi. Tänään tuli sitten vaihdeltua kallistuksenvakaajan päitä, palloniveliä ja raidetangonpäätkin oli jo varalla, mutta eivät vaikuttaneet väljiltä. Kuitenkin jotain välystä vielä tuntuu ratissa ja hiljaista lotinaa sopivissa montuissa. Lieköhän raidetangon sisäpäissä vikaa? Mitenhän itse ohjausvaihde, voikohan se välys olla siellä... :roll:

Noh, nyt autolla pysyy taas omalla kaistalla ilman jatkuvaa ohjaamista :lol:
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja sarka »

Työt ja vapaille ajoittuneet sairastelut on haitannut harrastuksia vähän liiaksikin, ja vuotavan syylärin takia auto seiskoskeli joitain viikkoja parkkiruudussa. Uusi syylärikin kerkesi pari viikkoa odottelemaan asennusta.

Tänään tuli syyläri vaihdettua uuteen, oli suorastaan yllättävän nopea operaatio. :) Satkun syylärin vaihtoon meni joskus koko kesäpäivä kun vastustusta oli jonkin verran... No, piti tähänkin tehdä flektin koteloon pieni kolo rälläkällä että passasi kohdalleen, uudessa syylärissä kun oli alareunassa jotkin ylimääräiset kiinnikelipareet joista toinen oli tiellä, enkä raaskinut heti alkaa uutta syyläriä sorvaamaan. Lisäksi uudesta syyläristä puuttui automaattivaihteiston öljyletkun kannakkeen ruuvinreikä, mutta sen sai sovellettua passaamaan toiseen noista ylimääräisistä kiinnikelipareista.

Seuraavana olis vuorossa raidetangon sisä- ja ulkonivelien vaihto, jonka jo eräänä lauhana talvipäivänä ajattelin tekeväni, mutta eihän se normiavaimilla lähde. Irrotustyökalu tuli jo tehtyä 32mm kiintoavaimesta ja vanhasta 17mm hylsystä rälläkän ja puikkoliiman avulla. Jää nähtäväksi onnistuuko tuolla :roll: :lol:
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja sarka »

No tokihan se vanha nivel oli eri kokoinen kuin uusi, piti tehdä myös 36mm avain. Mutta eilenpä raidetangot vaihtui ja nyt pitäs käyttää suuntauksessa, vaan kävipä nyt niin että koeajolenkin jälkeen tuli nesteet pihalle moottorin takaa molemmin puolin pakoputkea :lol:
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Vastaa Viestiin