Saab Omega

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
ohc205
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Huhti 03, 2007 14:14
Paikkakunta: uusimaa

Re: Saab Omega

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Täällä kanssa alkamassa vastaava projekti mv6 omegaan tulee saabin turbokone.

Kuinka montaa erilaista öljypohjaa löytyy "lyhytlohkoon" ?
Jos löytyisi suoraan semmoinen missä öljytila olisi etupäässä, siis jakopään puoleisessa päässä, niin kiinnostaisi kovasti.
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Saab Omega

Viesti Kirjoittaja Keme »

ohc205 kirjoitti:Kuinka montaa erilaista öljypohjaa löytyy "lyhytlohkoon" ?
Jos löytyisi suoraan semmoinen missä öljytila olisi etupäässä, siis jakopään puoleisessa päässä, niin kiinnostaisi kovasti.
Tonnarin ja 900 pohjat on aavistuksen erilaiset ja T7 koneessa on ehkä himpan erilainen. Ei noissa missään ole öljytilaa pelkästään etupäässä. Kaikissa se on keskellä, koska öljypohjan pitää väistää apurunkoa öljypumpun alta. Jos Omegassa siirtää vaihdelaatikkoa noin 5cm eteenpäin, jatkaa kardaania sekä vaihdevivustoa saman verran, niin sitten ei varmaankaan tarvitse puukottaa öljypohjaa.

Kuva
Etuakseliston vuoksi öljypohjasta pitää sipasta suurinpiirtein tuollainen siivu, jos pitää vaihteiston orggispaikallaan.

Kuva
Koneella on kyllä tilaa siirtyä eteenpäin.
jeeeeeee!
ohc205
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Huhti 03, 2007 14:14
Paikkakunta: uusimaa

Re: Saab Omega

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Katsastusta varten vaaditaan todistus moottorin tehosta, painosta ja päästötasosta, kukas tämmösen todistuksen kirjottas? Pitää olla merkin virallinen edustaja. Löytyykö tiedot moottorinumerolla epc; stä?
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Saab Omega

Viesti Kirjoittaja Keme »

Näkisin, että teho ja päästöluokitus hoituu luovuttaja-auton rekisteriotteella ja paino konttorin puntarilla.
jeeeeeee!
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab Omega

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Ei taida rekisteriotteesta selvitä päästönormit. Aikoinaan og satkuun konetta vaihtaessa sain maahantuojalta rekisteriotteeseen merkinnän autojen täyttämästä päästöluokasta ja sen avulla muutoskatsastettua. En tiedä mikä taho nykyään voi vastaavat tiedot antaa.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Saab Omega

Viesti Kirjoittaja Keme »

Tässähän on käytännössä tilanne, että Omega on vuosimallia 94-97 ja tekniikanluovuttaja sitten -94 tai uudempi. Euro normi vaatimukset täyttyvät, kun tekniikanluovuttaja on saman ikäinen tai uudempi kuin Omega.
jeeeeeee!
ohc205
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Huhti 03, 2007 14:14
Paikkakunta: uusimaa

Re: Saab Omega

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Mv6 omega on vuodelta 1994

Itsekin ajattelin että tekniikanluovuttaja auton rek.ote riittäisi päästötason osoittamiseen, mutta pitäisi jotenkin todistaa että moottori on juuri kyseisestä autosta.

Miten saabissa moottorin nro ja auton valm.nro on yhteydessä toisiinsa?
Ainakin fordissa valm.nron 5-viimeistä merkkiä ovat samat kuin moottorin numerossa. Mutta olisiko saabissa osatta tehdä asia yhtä helpoksi?
ohc205
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Huhti 03, 2007 14:14
Paikkakunta: uusimaa

Re: Saab Omega

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

http://www.driftworks.com/forum/drift-c ... oject.html

Englannissa myös omegaan laitettu saabin konetta
Jeba
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 16:02

Re: Saab Omega

Viesti Kirjoittaja Jeba »

Tässä vaiheessa ollaan nyt menossa:
http://aijaa.com/ZgoL9t

Seuravaksi öljypohjan silpomista ja moottoria vois rueta sovittamaan
Saab 9000 -96 2.0T
Jeba
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 16:02

Re: Saab Omega

Viesti Kirjoittaja Jeba »

Öljypohja tuli irrotettua mut ei vielä joutanu leikkelemään. Mikäs ihmeen messinki kampura näissä vehkeissä on :mrgreen:

http://aijaa.com/ipZsbY

http://aijaa.com/Opz0AN
Saab 9000 -96 2.0T
always BB
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Su Joulu 15, 2013 13:17
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Saab Omega

Viesti Kirjoittaja always BB »

Aika paljon huolto ystävällisemmän näköinen kone huone 4 syl koneella kun vertaa
sitä 3L v6,seen. Katsurikin ihmeissään kun iskutilavuus tippuu ja tehot jos sanoo
kone tehoksi 150-185hv mitä yleesä ovat. Eikö toi MV6 ole kuitenkin 211 hv alkujaan
Miksi ei sais katsastettua
EBR garage

Saab 9-5T 280hv, 2xJaguar X300, -71 el camino 454 SS, -64 valiant 440cid
-65 valiant 408cid, -90 skoda 120L 406 cid, -75 datsun 160J sss
ohc205
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Huhti 03, 2007 14:14
Paikkakunta: uusimaa

Re: Saab Omega

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Tuo päästötason osoittaminen oli aluksi vaikeaa, mutta nyt sain paikallisen saab-merkkihuollon korjaamopäälliköltä täydelliset ohjeet moottorinumeron tulkitsemiseen, niin enää ei ole sitäkään ongelmaa.

Noiden ohjeiden avulla selviää moottorinron perusteella moottorista kaikki, jopa se päästötaso ja vm.
ohc205
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Huhti 03, 2007 14:14
Paikkakunta: uusimaa

Re: Saab Omega

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Ja tehokkainkin saabin versio b234r 225hv menee vielä prosenttien sisään, koska teho saa nousta 20% tuosta mv6 omegan 211 hevosvoimasta.

Sen koneen kohdalla vaan alkaa jo arveluttaa omegan lootan kestävyys kun tuo r25-28 loota on mitoitettu 250-280Nm väännöille ja saabin koneessa on jo vakiona 342Nm. Mv6 ompun ar35 automaattilaatikko onkin sitten mitoitettu jo 350Nm väännöille, että sekin on yksi vaihtoehto, mutta mieluummin laittaisin manuaalin.
always BB
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Su Joulu 15, 2013 13:17
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Saab Omega

Viesti Kirjoittaja always BB »

Häh meneekö ompun takavedon laatikko suoraan saabin mottiin
EBR garage

Saab 9-5T 280hv, 2xJaguar X300, -71 el camino 454 SS, -64 valiant 440cid
-65 valiant 408cid, -90 skoda 120L 406 cid, -75 datsun 160J sss
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab Omega

Viesti Kirjoittaja aero »

Lyhytlohkoon jo, GM-sukukauden plussapuolia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin