FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Huoli korjauksen hinnasta alkoi eilen aamulla peittyä vitutukseen. Piti päästä Helsinkiin palaveriin ja matka taittui poikkeuksellisesti työkaverin Opel Astralla, jossa puhallin ei toiminu ja meteli moottoritievauhdissa oli jotain uskomatonta. Lisäksi lyhyet unet, skipattu aamupala ja alhainen verensokeri sai mieleen, että ehkä se femma onkin pelastamisen arvoinen... Viimeistään VR:n lippu vahvisti aiheen.

Kuva

Kuitenkaa 20 e taksia asemalta Hervantaan en mieltänyt yhtään kalliiksi, vaan osaksi eeppistä matkaani.

Perillä oottikin uusi kone, (käytetty) ahdin, vaihteiston tukikumi, apurungon puslat, vesipumppu jne. Ns rahalla saa ja hevosella pääsee.

Kuva

Eka startti jäi mieleen E85:n sitä vaikeuttaessa ja pian Coltti meniki ekalla sisäänajolenkille... Jälkikäteen jäi harmittaan kun kahdesta tarjotusta öljyvaihtoehdosta otin täyssynteettisen. Tosin lieneekö sillä suurta merkitystä, kun jokainen koulukunta tuntuu olevan oman tyylinsä vankka kannattaja. Sen jenkkiläisen kenkimismetodin mukaan synteettisillä öljyillä kenkimisestä ei ole hyötyä, ku on liian hyvää öljyä. No se juna tais mennä jo, vaikka voishan sinne viä 200 km jälkeenki varmaa mineraalit vaihtaa. Mä nyt kuitenki ohittelin suht rivakasti koko matkan Turkuun ja jarrun sijasta jurnutin moottorijarrulla... Ja muutenki renklasin vaihteita.

Kuva

Lähemmäs neljän tonnin laskulle varmaa tuli vastinetta. Mittaris on nyt 239 tkm ja jos sen koittais ainaki sinne 500 tkm paikkeille rullata... Vaihteiston tukikumin vaihto poisti kenguruhypyn D:n kytkemisessä, mutta kyl se vaihteistopesä edelleen olemassaolostaan ärsyttävällä tavalla viestii. Vähä parempi kuitenki.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Millä öljyllä se sisäänajo sitten tehtiin?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Mineraaliöljyä ekat 20km, sitten laitettiin Magnatecit sisään. Niillä vetää sen max 1000km ja sitten seuraava öljynvaihto 5000km päästä.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Oli sitten operaatio takapönttö. Motonetin puolikas oli niin kallis, et päätin vaihtaa pelkän vaimentimen. Tosin käsittääkseni ne myy cat-backiä kahes osas, ja orkkis on yksiosainen, eli hitsaamaan olisi joutunu joka tapauksessa :roll:

Kuva

Orkkiskamaa tonne on asennettu vuoden 2008 jälkeen.

Kuva

Tosifiksuhan(tm) olis samalla vaihtanu joustonki. Tosin ei se sentää vuoda...

Kuva

Pöntön valintahan on ikuisuuskysymys. Yks kaveri, joka noita tarvikepönttöjä on harrastanu kymmenen vuotta, suositteli Mätänetin valikoimasta vain yhtä mallia. Tosin muisti hänki mainita, et tekee samanlaisen ku avoski, jos varman päälle halajaa...

Eli Dynomax Super Turbo. Tai kuten Mätänetin listoilla: turbo-äänenvaimennin :lol:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ulostulo
Kuva

Sisäänmeno
Kuva

Vähä pienempi kuin orkkis. Nyt alko jo pelottaan...

Kuva

Supertarkka jigi

Kuva

Avon entisestä putkesta vähä varaosia

Kuva

Prikkoja hienosäätöön

Kuva

Ei sovi ei

Kuva

Neljäs sovitus

Kuva

Sit uskalsi jo hitsata, vääntymistä peläten ennen ulostulon tekoa

Kuva

Neste oilin tynnyripelti on jo perinne näis hommis

Kuva

Vähä kannatinraudan sovittelua

Kuva

Loppupätkä

Kuva

Ja se olis niinku siinä. Paremmin ulostulo meni kuin avos... Harjotus tekee mestarin? Ei noi saumat viäkää ihan mossemiehen tekemiin yllä, mut on tää jo erinäkönen kuin se avon harjottelu.

Kuva

Kuva

Äänet ei juurikaan muuttunu. Tyhjäkäynnillä ulkona on ihan vaimea mörinä ja maantievauhdis ehkä ihan inan pörisee, mut voi olla myös vuotava laippa... Kunnon veto päällä sit äänimaailma muuttu 8) Eli just passeli muutos. Avos on paremmat äänet (3kpl 2,5" läpivirtaavia Simonsseja), mut tääki on hyvä. Plussaa viä jos pakopaine tippu... Mikä se orkkistavotekki oli.

Koeajon jälkeen vaihdoin öljykki. Joku 450km menty... Mun mielestä selvästi metallia viä tuli ulos, kuten pitiki. Eli kai ne synteettiset silti jotain päästi viä hiomaan.

Kuva

Oli sit joku tosi hauska käytännönpila, ku ostin mielestäni täyden plänikän öljyä, mut sitä oliki vain reilu 3 litraa :twisted:

Kuva

Kuva

Odotin jo jotain vieteripelleä suodattimen laatikosta, mutta sentää se oli kuten pitiki. Piti sit jatkaa e85-speksattua litkua tutulla Teboil Gold-S:llä.

Yks banjo suodattimen päältä ehkä inan hikoili. Täytyy putsata ens kerralla jarrukliinerillä, nii näkee tartteeko kiristää. Tosin se on niin paskanen paikka vanhoine öljyputkineen, ettei siitä oikeen voi sanoa juuta eikä jaata.

Mut toistaiseksi 4k remontista ei morkkista. Sitä odotelles, et on "lupa" survoa lusikka lattiaan 8)
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Eipä noi putket eBaysta tilattuna nyt kovin kalliiksi tule: http://www.ebay.co.uk/itm/290849181207

Samalta myyjältä hommasin putken og-kolkkiin kesällä, suihkin vähän maalia saumoihin ja viikonlopun katsastuksessa näytti täysin uudelta edelleen. Eli ei nyt ihan viikossa ainakaan mätäne alle...
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Oho 8O Ei tullu edes mieleen näin "isoo" osaa kattoo ulkomailta... Mut no sainpahan säästettyä muutaman kympin, kannatettua kotimaisia myyjiä (monikko koska puhun myyjättärien kannattamisesta, koska en tiedä mihin veroparatiisiin Mätänet rahansa piilottaa), kierrätettyä vanhaa ruosteista putkea ja ennenkaikkea sain lisää kokemusta metallitöistä ;)

Ite en kyl saumoja maalannu. Avos sitä koitin ja kaikki ne jo ruostees on (ehkä en vain osaa). Henkisesti kyl varauduin siihen, että parin vuoden sisällä saa hitsata...
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Juu, itsekin yllätyin hintapolitiikasta. Postit pyöri jossain 20e luokassa kesällä kun tilailin putkea ja koko roskalle (sis. jousto, väliputki vaimentajalla ja takavaimentaja) jäi hintaa n. 130e toimitettuna kotiovelle. Ei tosin ole varmastikaan mikään virtaavin viriputki, mutta ajaa asiansa käyttöautossa.

Alumiinimaalia suihkin puhtaisiin saumoihin (Motonet: http://www.motonet.fi/fi/tuote/609704/9 ... 00ml-800-c ), tiedä sitten auttaako loppujen lopuksi yhtään mitään...
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Nii tuo on kyl sentää ruosteenestospeksattua. Itehän ruiskein jotain randomia kuumakestomaalia, joka lienee verrattavissa tavalliseen kilikaliin. Tosin samaa maalia ruiskein jo vuonna 96 Monkeyn pakoputken kolhuihin, jokka tuli ku kaaduin. Mut se paikkaus ei altistunu suolalle ym maantiekuralle...
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Avatun öljyplänikän korvaus oli yksinkertainen ja rahallisesti ok: ilmainen öljynsuodatin. Eli se siitä, vaihtoa odotellessa...

Toi vehje on nyt pelannut loistavasti ja öljyäkään ei ole mennyt yhtää tikusta katottuna. Matkaa taitettu vajaa 2000 km viimesen vaihdon jälkeen. Joidenki öljysyöppöjen koneiden omistajat sanoo, että terve kone syö aina öljyä, etenkin turbolla varustetut. Tosin terveet Saabit ei kyl oo tietääkseni koskaa syöny. Pitää varmaa reklamoida Coltille, et jobbas paskan koneen, ku ei syö öljyä :lol:

Ekaa kertaa tolla ajoin nyt kunnon talvikeliski (loskaa vaakatasos) ja nätisti se puski eteenpäin. Alastaron varalaskupaikalla yks sohjovalli vähä tuotti tuskaa, mut kyl se siitäki meni, eikä tarvinnu väistää vastaantulevaa ajoradan ulkopuolelle...

Kuva

Harrastus muuttu pykälää sairaammaksi, ku löytyy nykyään myös kauhee möhkylä tallista viemässä tilaa :twisted:

Kuva

Nosturin hankintavaiheista piti tehdä myös juttu lehteen, mutta MKJ-Motorsportin ihmeellisten toimitusaikojen (tai minun kuullunymmärtämisen) ongelmat yhdistettynä kiinalaisen halpapaskan asennustoleransseihin olisi ollut sitä luokkaa, että artikkelista olisi väkisinkin tullut negatiivinen sävyltään. Mut nyt se on pystys, ja auto nousee ylös. Tekee siis tehtävänsä. Enkä enää tota negatiivisesti ajattele. Kyl se tunkin ja selälle ah niin kylmän betonilattian voittaa 8)

Betonilattian vetolujuutta arvuutellessa varmuuskerrointa tuli haettua 1000 x 1000 x 10 mm rautalevyillä.

Kuva

Lattian kaadot oil just asennuspaikalla, joten piti valua vähä suoristaa. Femman alle just ja just tassut käänty, mutta jos (tai siis kun) avon madaltaa, niin se pitää varmaa ajaa lankkujen päälle...

Mut mitä sitä toimivaa konetta korjaamaan. Huolto on parempaa. Eli huoltomuistion mukaan huhtikuussa on vaihdettu bensansuodatin, ja se pitänee myös paikkaansa.

Kuva

No nyt siä on sit vähä uudempi.

Kuva

Ja kivisuoja eteen.

Kuva

On se helppoa. Ennen piti nostaa tunkilla ylös, pukit pois alta, tunkki alas. Nyt vain vääntää vipua.

Kuva

E85 kanssa läträtessä puuttui myös bensan käry kokonaan. Iso plussa siitä :) Suodatin oli PCS:ltä ostettu Bosch ja se kolisi. Eli ku vatkas, niin sisällä oli jotain irtonaista :? Mitähän lie, vai onko ominaisuus...

Löysin netistä myös kuvan avatusta Dynomaxin vaimentimesta.

Kuva

Mahtaako se virtaus sittenkään olla mikää kummonen... Varmaa huonompi kuin orkkis :roll: ...ttu.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Boschin ominaisuus. Sisäosa on vähän irti ja kun kiristät banjopultin, niin se vetää sen sisäosan tiiviisti ulkokuorta vasten. Suodattimen toisessa päässä se kierre on siinä sisäosassa kiinni, jos olisit vähän tutkinut. Toisen pään kierre on ulkokuoressa.

Samanlaista nosturia käytellään täälläkin kaverin tallissa, hyvin on toiminu.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Vai semmonen rakenne 8O Hassua, etten oo aikasemmin kiinnittäny huomioo, vaikka 9 vuotta noita samoja oon ruuvaillu :D
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Femmalla menty nyt melko tarkkaan 5000 km uudella koneella. Ja joulua edeltävänä perjantaina sen sain pajalta :roll: Mut eipä siinä kuin kolmannet sisäänajokurat ulos.

Kuva

Pientä punaiseen vivahtavaa sävyä havaittavissa. Ei ehkä kameraan asti tarttunut, mutta on se olemassa.

Kuva

Ei taidakkaa vuotaa öljyä tuosta banjosta. Sitä kyl kiristin ja ei se järkevällä voimalla yhtään kiristy. Jäljistä päätellen öljy muutenki tulee ylempää. Ja sit ton ahtimen alla olevan pienen pultin paluuletkusta kans kiristin, ja se vähä kiristyki. Mut taitaa tää olla semmonen paikka, että vanhat putket ja letkut yhdistettynä käytettyyn GT17-ahtimeen, niin eikai siitä siistiä saa millää. Eikä tuo hirveästi mun elämää kyl haittaa... Kun lakkaa tiputtamasta, niin öljyä pitää lisätä. Vai miten se vanha viisaus Saabeista menikää.

Kuva

Nyt vihdoin ja viimein muistin laittaa vaseliiniaki hinauslenkin koukkuun. Jotta ei ruostu enempää. Tämä on se varmistus siitä, että tuota ei tartte ikinä käyttää :D

Kuva

Vanha suojamuovikaa ei sopinu uuteen huohottimeen, joten päivitin sen sivuleikkureilla vastaamaan nykytilannetta

Kuva

Sitte vain uudet kurat (Magnatec C3) koneeseen ja ohjekirjan takasivulle "244 tkm ö+s"

Kuva
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
temmi_hoo
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Su Loka 14, 2012 13:40
Paikkakunta: Vihti

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja temmi_hoo »

JP_Vette kirjoitti: Ei taidakkaa vuotaa öljyä tuosta banjosta. Sitä kyl kiristin ja ei se järkevällä voimalla yhtään kiristy. Jäljistä päätellen öljy muutenki tulee ylempää. Ja sit ton ahtimen alla olevan pienen pultin paluuletkusta kans kiristin, ja se vähä kiristyki. Mut taitaa tää olla semmonen paikka, että vanhat putket ja letkut yhdistettynä käytettyyn GT17-ahtimeen, niin eikai siitä siistiä saa millää. Eikä tuo hirveästi mun elämää kyl haittaa... Kun lakkaa tiputtamasta, niin öljyä pitää lisätä. Vai miten se vanha viisaus Saabeista menikää.
Se paluuputken tiiviste on kyllä sikamaisen helppo vaihtaa. Jos ei tarvikeliikkeessä satu olemaan hyllyssä just sopivaa niin ota stidiaskia vähän pitempi ja askin levynen pala tarviketiivistemattoa ja leikkele siitä.

Otin ite Fixuksen Vihdin liikkeestä ihan nauruhalvalla jotain todella reteen hyvää peltivahvisteista ja taiteilin siitä samasta kohtaa vuotavaan tonnariin. Oisko maksanu kaikki puol euroa tai jotain...
9000 CSE MY1997
helsinki.hacklab.fi
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Taas tartti sit vääräs paikas säästää. Coltille ku työmääräystä annoin, niin se oli lähinnä "vaihda kone, ei mitää ylimäärästä". Nyt sit pitää jonku euron tiivisteen takia nostaa auto, ettiä työkalut sekä liata kädet, vaikka eihän tuo olis siinä vajaan neljän tonnin konkurssis paljoa tuntunu :twisted: Tosin sillon äksidentin tapahduttua oli niin iso tatti ottas, ettei ihan kaikkea selväjärkisesti ajatellu, vaikka taivuinki uretaanipusliin, vaihtoahtimeen ja mitä siä ny vaihtukaa...

Tosin voihan se olla, että vuoto lakkaa nyt, ku pultti on momentissa "narahdus ja vartti takasi".
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kesärenkaita miettiessä (niitähän ei ole ollenkaan tähän) tarkistin Coltin myynti-ilmotukset läpi ja soittelin vesa67:lle, mutta oli todettava, että myyvät ei-oota edes siedettävistä vaihtoehdoista. Hain sitte 16" BBS:n vanteet, josa oli n. 6mm pinnoilla olevat Goodyearin OptiGripit päällä. Hämeenlinnasta asti piti noukkia (järkeä?), mutta sentää oli avo-Saab samas tallis :D

Kuva

Kuva

Eli pikaisella Googlella katottuna noi taitaa olla ng900 Talladegan vanteet. Uudenveroset muuten, mutta yhdes on joko likaa tai pieni hankauma. Eli ihan priimat käytännössä.

En tiä oliko noissa järkeä, mutta en mä kyl kiinakumejakaa viittis ostaa budjettiratkasuna kompensoimaan vanteiden ostohintaa. Nois on paistopäivä vuodelta 2010, eli varmaa aika sirkkelit on ääneltään, mut silti...

Sit vain kädet ristiin ja toivomaan, että ovat edes pyöreät. Ei mikään vihjasu myyjää kohtaan, vaan yleinen toteamus viime kesän kokemuksista...

Tankatessa Koulukadun Aakkosilla pistin myös merkille, että aika vähäs käytös se viinapistooli taitaa olla...

Kuva
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin