Saab 9-3:een uutta lookia
Saab 9-3:een uutta lookia
Aloitellaampas tästäkin autosta pieni muotoinen projekti tänne. Alkujaan vanhempani hommasivat tämän auton koiran kulettamista varten, josta se sitten muutamien vuosien jälkeen kortti-ikään tultuani, muuttui minun omistukseen.
Alussa auto toimi enimmäkseen kauppakassina, mutta tulipa sillä ajeltua iltaisin myös paikallista pil*urallia lähes ainoana Saabina! Mutta ei aikakaan kun ajatus pienestä "tuunaamisesta" alkoi, kiitos poikaystäväni jonka Saab-projekteja sivusta seuranneena innostuin omankin Saabin "rakentelusta/stailaamisesta". Pääasiassa olen yrittänyt itse laitella ulkoasua mieleisekseni, mutta toteutuksessa olen jonkin verran tarvinnut poikaystäväni apua.
Lähtökohta: Perus siisti, mutta massaan hukkuva 9-3, oivallinen ja pettämätön kaupparatsu!
Ensimmäisenä oli hankinta listalla Saabin alkuperäiset alumiinivanteet sekä "isompi" putkenpää
Seuraavana listalla olikin vuorossa etusumuvalot ja takalasien maltillinen tummennus.
Sittenpä alkoikin tulla spoileria, "tuninki" maskia sekä etusumuvalot saivat kalvon pintaan suojaamaan kiven iskuilta
Tällä hetkellä on menossa sisustan vaihto-operaatio: kangaspenkit ja ovipahvit vaihtuuvat nahkapenkkeihin ja -ovipahvehin
Alussa auto toimi enimmäkseen kauppakassina, mutta tulipa sillä ajeltua iltaisin myös paikallista pil*urallia lähes ainoana Saabina! Mutta ei aikakaan kun ajatus pienestä "tuunaamisesta" alkoi, kiitos poikaystäväni jonka Saab-projekteja sivusta seuranneena innostuin omankin Saabin "rakentelusta/stailaamisesta". Pääasiassa olen yrittänyt itse laitella ulkoasua mieleisekseni, mutta toteutuksessa olen jonkin verran tarvinnut poikaystäväni apua.
Lähtökohta: Perus siisti, mutta massaan hukkuva 9-3, oivallinen ja pettämätön kaupparatsu!
Ensimmäisenä oli hankinta listalla Saabin alkuperäiset alumiinivanteet sekä "isompi" putkenpää
Seuraavana listalla olikin vuorossa etusumuvalot ja takalasien maltillinen tummennus.
Sittenpä alkoikin tulla spoileria, "tuninki" maskia sekä etusumuvalot saivat kalvon pintaan suojaamaan kiven iskuilta
Tällä hetkellä on menossa sisustan vaihto-operaatio: kangaspenkit ja ovipahvit vaihtuuvat nahkapenkkeihin ja -ovipahvehin
Saab OG9-3 Hatchback
Re: Saab 9-3:een uutta lookia
Sisustan vaihto operaatio jatkuu. Eilen tuli entiset ovipahvit otettua irti ja oviin laitettua kotesuoja-aine, niin eipähän lähde ihan heti tämäkään ruostumaan. Takapenkitkin lähti nätisti irti ja tulihan tuota nahkulipenkit laitettuakin jo kiinni.
Kyllä tuo täytyy myöntää, että nahkapenkit on kyllä huomattavasti arvokkaamman näköiset kuin mitä alkuperäiset. Niin ja nämä nahkapenkit ovat siis NG900:sta ja ihmeen hyvin nuo sopii myös OG9-3:een. Kuvasta huomaa eron nahkapenkkien ja kangaspenkkien kohalla.
Mutta löytyihän sitä myös pienoinen ongelmakin... Nimittäin NG900 ja OG9-3 etupenkeissä on se ero, että 9-3:ssa on etupenkin sisällä kaiketi sivuturvatyynyt joita taas ei löydy nuista nahkapenkeistä. Nettiä plärätessä selvisi, että 9-3:ssa on vissiin saman malliset penkit kuin 9-5:ssa. Mittailtiin sitten penkkien kiskoja ja näin taitaa olla kun 9-3:sen kiskot hieman leveämmät, kuin nuo NG900:sen nahkapenkit. Pystyykö nuita turvatyynyjä ottamaan pois käytöstä jotenkin esim. TECH2:lla tai laittamalla jotkut vastukset niitten turvatyynyjen tilalle? Ei kehtais oikeen uusia etupenkkejäkään ostaa...
Kyllä tuo täytyy myöntää, että nahkapenkit on kyllä huomattavasti arvokkaamman näköiset kuin mitä alkuperäiset. Niin ja nämä nahkapenkit ovat siis NG900:sta ja ihmeen hyvin nuo sopii myös OG9-3:een. Kuvasta huomaa eron nahkapenkkien ja kangaspenkkien kohalla.
Mutta löytyihän sitä myös pienoinen ongelmakin... Nimittäin NG900 ja OG9-3 etupenkeissä on se ero, että 9-3:ssa on etupenkin sisällä kaiketi sivuturvatyynyt joita taas ei löydy nuista nahkapenkeistä. Nettiä plärätessä selvisi, että 9-3:ssa on vissiin saman malliset penkit kuin 9-5:ssa. Mittailtiin sitten penkkien kiskoja ja näin taitaa olla kun 9-3:sen kiskot hieman leveämmät, kuin nuo NG900:sen nahkapenkit. Pystyykö nuita turvatyynyjä ottamaan pois käytöstä jotenkin esim. TECH2:lla tai laittamalla jotkut vastukset niitten turvatyynyjen tilalle? Ei kehtais oikeen uusia etupenkkejäkään ostaa...
Saab OG9-3 Hatchback
Re: Saab 9-3:een uutta lookia
taitaa olla laitonta ottaa pois ne etupenkkien airbagit. Itse ainakin jättäisin ne jo turvallisuuden vuoksi. Eli ei muuta kun metsästämään uusia etupenkkejä...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Saab 9-3:een uutta lookia
Ne etupenkkien nahkaverhoilut voi siirtää vanhoihin penkkeihin. Silloin on airbagit ja kaikki.
Ainoa pikkumuutos jonka tekisin niihin nahkaverhoiluihin että käyttäisin pikapikaa verhoilijalla joka muokkaisi verhoilun sauman airbagin kohdalta sellaiseksi että repeää oikealla tavalla. Näin ei tule ikäviä yllätyksiä jos bagit joskus laukeaisi. Eikä varmaan maksa montaa kymppiä.
Ainoa pikkumuutos jonka tekisin niihin nahkaverhoiluihin että käyttäisin pikapikaa verhoilijalla joka muokkaisi verhoilun sauman airbagin kohdalta sellaiseksi että repeää oikealla tavalla. Näin ei tule ikäviä yllätyksiä jos bagit joskus laukeaisi. Eikä varmaan maksa montaa kymppiä.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Saab 9-3:een uutta lookia
No kieltämättä kannattais jättää turvallisuuden takia paikalleen ne airbagit ja toisten penkkien hankinta on käynyt itselläkin mielessä, vaan ei raskis investoida kun nuissa siistit nahat ja eikä olleet pahan hintasetkaan.
Verhoilujen vaihtoakin mietittiin "uusista" penkeistä näihin alkuperäisiin penkkeihin, vaan taas se turvallisuus kysymys nousi pintaan. Onko turvallisempi olla ilman penkeissä olevaa turvatyynyä vai antaa olla niiden sellaisen verhoilun alla joita ei ole suinniteltu turvatyynyille? Siksi mietittiin, että saisiko niitä jotenkin vastuksella tai ohjelmistolla ohitettua.
Vaan tuossa Saab.96:sen ideassa käyttää verhoilijalla olis oikeasti ideaa. Autoverhoomossa kun ovat varmasti uusineet verhouksia airbagein varustettuihin autoihin, niin siellä varmasti osaavat tehdä turvalliseksi ne saumat. Ainoa mutta on se, että 9-3:sen penkit joistain kohdista aavistuksen leveämmät, mutta eiköhän ne sisukset saa mattoveitellä sopiviksi uusia verhoiluja varten. Näin säästyisi penkkien kiskojenkin muokkaamiselta, jonka ansiosta turvallisuus säilyisi edelleen hyvänä
Verhoilujen vaihtoakin mietittiin "uusista" penkeistä näihin alkuperäisiin penkkeihin, vaan taas se turvallisuus kysymys nousi pintaan. Onko turvallisempi olla ilman penkeissä olevaa turvatyynyä vai antaa olla niiden sellaisen verhoilun alla joita ei ole suinniteltu turvatyynyille? Siksi mietittiin, että saisiko niitä jotenkin vastuksella tai ohjelmistolla ohitettua.
Vaan tuossa Saab.96:sen ideassa käyttää verhoilijalla olis oikeasti ideaa. Autoverhoomossa kun ovat varmasti uusineet verhouksia airbagein varustettuihin autoihin, niin siellä varmasti osaavat tehdä turvalliseksi ne saumat. Ainoa mutta on se, että 9-3:sen penkit joistain kohdista aavistuksen leveämmät, mutta eiköhän ne sisukset saa mattoveitellä sopiviksi uusia verhoiluja varten. Näin säästyisi penkkien kiskojenkin muokkaamiselta, jonka ansiosta turvallisuus säilyisi edelleen hyvänä
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Re: Saab 9-3:een uutta lookia
Nyt on kuskin penkistä päälliset irroitettu ja huomenna se toivottavasti saa nahan päälleen. Täytyy käydä paikallisesta autoverhoomolta kyselemässä, jos saisivat heikennettyä airbägin puoleista sivua.
Mielessä kävi, että jos sivulle suunnilleen siihen airbägin kohalle laittaisi mustan kankaan, jotta se varmasti törmäystilanteessa antaisi nahkaa paremmin periksi.
Tänään tuli pistettyä etuoviin kaijuttimetkin paikalleen. Joskus kun on rahoissaan, voisi nuihin oviin pistää halppis kaijuttimien sijaan kunnon midbassot.
Tulihan tuota pähkäiltyä myös tuon mankan suhteenkin. Tarkoitus korvata tuo alkuperäinen cd-radio Saabin alkuperäisellä kasettisoittimella. Samalla tulisi 6-cd:n vaihtaja peräkonttiin. Nyt kun otettu tuo cd-soitin irti, niin pähkäiltiin nuita liitäntöjä sillä ne poikkeavat hieman toisistaan. Tuo ylin liitin on vissiin pelkästään puhelinvalmiutta varten? Alemmassa iso-liittimessä on pinnien määrässä eroa. Tuossa kasettisoittimessa on vissiin ne sid näytölle menevät johdot iso-liittimessä ja tuossa cd-mankassa vissiin tuossa ylimmässä? Kysymys kuuluukin tukeeko tuo 9-3:sen sid NG900:sen mankkaa vai oliko tuo ihan turha ostos? Nuita pinnien järjestystä nyt ainakin saa muokattua, mutta toimiiko se silti? Onko kukaan mahdollisesti aikaisemmin touhunnu näiden parissa?
Mielessä kävi, että jos sivulle suunnilleen siihen airbägin kohalle laittaisi mustan kankaan, jotta se varmasti törmäystilanteessa antaisi nahkaa paremmin periksi.
Tänään tuli pistettyä etuoviin kaijuttimetkin paikalleen. Joskus kun on rahoissaan, voisi nuihin oviin pistää halppis kaijuttimien sijaan kunnon midbassot.
Tulihan tuota pähkäiltyä myös tuon mankan suhteenkin. Tarkoitus korvata tuo alkuperäinen cd-radio Saabin alkuperäisellä kasettisoittimella. Samalla tulisi 6-cd:n vaihtaja peräkonttiin. Nyt kun otettu tuo cd-soitin irti, niin pähkäiltiin nuita liitäntöjä sillä ne poikkeavat hieman toisistaan. Tuo ylin liitin on vissiin pelkästään puhelinvalmiutta varten? Alemmassa iso-liittimessä on pinnien määrässä eroa. Tuossa kasettisoittimessa on vissiin ne sid näytölle menevät johdot iso-liittimessä ja tuossa cd-mankassa vissiin tuossa ylimmässä? Kysymys kuuluukin tukeeko tuo 9-3:sen sid NG900:sen mankkaa vai oliko tuo ihan turha ostos? Nuita pinnien järjestystä nyt ainakin saa muokattua, mutta toimiiko se silti? Onko kukaan mahdollisesti aikaisemmin touhunnu näiden parissa?
Saab OG9-3 Hatchback
Re: Saab 9-3:een uutta lookia
Nyt on auto kasattu ja ollut muutamia päiviä ajossakin Radio puolen ongelma ratkesi kun ostettiin "uusi" Clarion merkkinen kasettimankka. Eipähän menny cd-vaihtaja hukkaan Poikaystävä väsäsi radiolle sopivan kehikon ja cd-vaihtajalle kotelon. Pohjankin hän massasi. Nahat muuttivat hieman ulkonäköä kun käsittelin ne nahanhoitoaineella muutamaan kertaan Ovien ikkunapielet saivat hiilikuituteippiä ylleen. Vanhat teipit oli osittain jo lähteneet karkuun ja melko ärsyttävät repiä irti.
Mutta tässäpä "muutama" kuva. Ensimmäisessä kuvassa ikkunoiden pielet uusine teippeineen.
Peräkonttiin tuli myös Alpine vahvistin joka ohjaa etu- ja takakaiuttimia. Hieman kieltämättä tuo lisää potkua Kuvassa asennus on vielä kesken.
Sitten pari kuvaa tuosta peräkontin toisesta asennuksesta. Eli tuosta cd-vaihtajasta ja sen kotelosta. Luulisi olevan tarpeeksi jämäkkä tuon kotelon
Radiolle piti tehdä sopiva kehikko muokkaamalla sopiva alkuperäisen radion kehikosta. Samalla kun radio oli vielä irtaallaan ja testattu toimivaksi vaihtoi poikaystävä siihen ledit taustavaloiksi, että näkee pimeälläkin käyttää tuota. Toimihan siinä aluksi jopa yksi näppäimistön poltin ja loput pimeitä. Nyt on oranssien valojen tilalla vihreät jotka sointuvat hyvin muiden nappien joukkoon. Tarkkasilmäisimmät saattavat huomata väärän päivämäärän sidissä
Pitää laitella joku päivä parempia kuvia tuosta valmiista sisustasta ja muutenkin koko autosta
Mutta tässäpä "muutama" kuva. Ensimmäisessä kuvassa ikkunoiden pielet uusine teippeineen.
Peräkonttiin tuli myös Alpine vahvistin joka ohjaa etu- ja takakaiuttimia. Hieman kieltämättä tuo lisää potkua Kuvassa asennus on vielä kesken.
Sitten pari kuvaa tuosta peräkontin toisesta asennuksesta. Eli tuosta cd-vaihtajasta ja sen kotelosta. Luulisi olevan tarpeeksi jämäkkä tuon kotelon
Radiolle piti tehdä sopiva kehikko muokkaamalla sopiva alkuperäisen radion kehikosta. Samalla kun radio oli vielä irtaallaan ja testattu toimivaksi vaihtoi poikaystävä siihen ledit taustavaloiksi, että näkee pimeälläkin käyttää tuota. Toimihan siinä aluksi jopa yksi näppäimistön poltin ja loput pimeitä. Nyt on oranssien valojen tilalla vihreät jotka sointuvat hyvin muiden nappien joukkoon. Tarkkasilmäisimmät saattavat huomata väärän päivämäärän sidissä
Pitää laitella joku päivä parempia kuvia tuosta valmiista sisustasta ja muutenkin koko autosta
Saab OG9-3 Hatchback
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saab 9-3:een uutta lookia
Tuohon 1-DIN radion rinnalle on saanut ihan alkuperäistäkin (tosin varsin heiveröistä) Saabin tavaralokeroa tehtaalta ilman radiota lähteneisiin autoihin.
Eihän tämä vain turboton automaatti satu olemaan? Rekkari on nimittäin kolmen numeron päässä vanhempien entisestä vapariautomaatti 9-3:sta, joka oli myös täsmälleen saman värinen ja näköinen.
Eihän tämä vain turboton automaatti satu olemaan? Rekkari on nimittäin kolmen numeron päässä vanhempien entisestä vapariautomaatti 9-3:sta, joka oli myös täsmälleen saman värinen ja näköinen.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Saab 9-3:een uutta lookia
Kuvissa näkyy kyllä manuaalin vatkain.Rattivaihde kirjoitti:Eihän tämä vain turboton automaatti satu olemaan?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saab 9-3:een uutta lookia
No piru vie, yritin kattella mutta oli liian hyvin piilotettu. Ei sillä, eipä meillä noita kojelaudan puitakaan ollut. Eivät nämä vissiin samanlaisissa suursarjoissa kuin Volkkarit ym. ole tulleet edes noina parhaina vuosina...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Saab 9-3:een uutta lookia
Onhan niitä varmaan saanu ja käytettynäkin varmaan saattais löytää, vaan tulipahan ite askarreltua ja kyllähän tuossa radion alla onkin semmonen säilytyslokero, tosin erottuu huonosti tuosta kuvastaRattivaihde kirjoitti:Tuohon 1-DIN radion rinnalle on saanut ihan alkuperäistäkin (tosin varsin heiveröistä) Saabin tavaralokeroa tehtaalta ilman radiota lähteneisiin autoihin.
Joo kieltämättä hyvin on kuvattu kun rupesin itekki sit katteleen että eikö tosiaan missään kuvassa muka keppi näy, mutta näkyhän se pilkottavan peräti kahessa Eikä tässäkään alunperin nuita puuosia ollut. Ilmestyivät vasta tuon sisustan vaihdon yhteydessäRattivaihde kirjoitti:No piru vie, yritin kattella mutta oli liian hyvin piilotettu. Ei sillä, eipä meillä noita kojelaudan puitakaan ollut.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Saab 9-3:een uutta lookia
Kirjotetaanpas välillä tähänkin ketjuun jotain, vaikka emännän kulkine tosiaan onkin kyseessä. Hetken aikaa ollut tämä kulkine nyt pelkästään ajossa, kun muut autot seisonnassa. Ei nähty tarpeelliseksi pitää koko talvea kahta autoa ajossa. Säästääpähän jonkin pennin kuluissa
Kummempia vikoja tässä ei ole ollut. Käytännössä pelkkää ajamista. Tulihan tässä pääsiäisenä reippaasti yli tuhat kilometriä ajeltua, kun käytiin turussa ja uudessakaupungissa automuseossa ihailemassa Saabeja
No jotain pientä pitänyt nyt tähänkin tehdä. Eli tuo Sid1 näyttö tuli korjattua tuosta. Jonkin verran siinä oli pikseleissä vikaa.
Sidi irti ja sisälle purkamaan ja ihmettelemään, että mitähän se sisältää. Tuommonen sieltä sitten löytyi.
Näyttöhän siitä piti sitten irrottaa. Uusi kaapeli tuohon näytölle oli tullut tilattua ja piti sitten kokeilla, että onnistuuko miten itse vaihtamaan uuden tuohon vanhan tilalle.
Vanha kaapeli irti ja piirilevyn ja näytön kontakti pintoja vaan putsailemaan. Oli muuten melko törkysiä nuo kontakti osat. Kuva kertoo hyvin, että minkälainen ero on kun puolet suunnilleen nuista putsattu.
Sitten uusi kaapeli paikalleen ja kasaamaan.
Eipä siinä sitten sen kummempaa, kuin paikalleen asentamaan ja jännittämään, että vieläkö toimii koko härpäke? No hyvinhän se onnistu näin ensikertalaiselta
Kummempia vikoja tässä ei ole ollut. Käytännössä pelkkää ajamista. Tulihan tässä pääsiäisenä reippaasti yli tuhat kilometriä ajeltua, kun käytiin turussa ja uudessakaupungissa automuseossa ihailemassa Saabeja
No jotain pientä pitänyt nyt tähänkin tehdä. Eli tuo Sid1 näyttö tuli korjattua tuosta. Jonkin verran siinä oli pikseleissä vikaa.
Sidi irti ja sisälle purkamaan ja ihmettelemään, että mitähän se sisältää. Tuommonen sieltä sitten löytyi.
Näyttöhän siitä piti sitten irrottaa. Uusi kaapeli tuohon näytölle oli tullut tilattua ja piti sitten kokeilla, että onnistuuko miten itse vaihtamaan uuden tuohon vanhan tilalle.
Vanha kaapeli irti ja piirilevyn ja näytön kontakti pintoja vaan putsailemaan. Oli muuten melko törkysiä nuo kontakti osat. Kuva kertoo hyvin, että minkälainen ero on kun puolet suunnilleen nuista putsattu.
Sitten uusi kaapeli paikalleen ja kasaamaan.
Eipä siinä sitten sen kummempaa, kuin paikalleen asentamaan ja jännittämään, että vieläkö toimii koko härpäke? No hyvinhän se onnistu näin ensikertalaiselta
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"