NG 900 coupe 2.0T 400hp/500Nm projekti
Re: NG 900 coupe 2.0T 400hp/500Nm projekti
Kiitoksia!
Pistän mahdollisimman paljon tarinaa kuvien kanssa.
Pistän mahdollisimman paljon tarinaa kuvien kanssa.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
Re: NG 900 coupe 2.0T 400hp/500Nm projekti
Tosi mielenkiintoinen projekti! Ja kuvat kelpaa isompinakin kuolattavaksi
900 T8 vm. 1987
9-3 2.0t vm. 2000
9-3 2.0t vm. 2000
Re: NG 900 coupe 2.0T 400hp/500Nm projekti
Hyvännäköistä jälkeä ja nopeaa toimintaa. Harvalla lienee kolme viikkoa auton oston jälkeen kone remontoituna ja koottuna. Varsinkin jos tämänlaajuinen koneremontti tuli oston jälkeen vähän niinkuin yllätyksenä vielä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: NG 900 coupe 2.0T 400hp/500Nm projekti
Kiitoksia!
Kun auton ostin niin ajattelin sen täysin läpi käydä! Hampaattomuus oli onneksi ainoa yllätys. Muuten moottori oli mitoissaan ja kunnossa vaikka oli selvää kuivana käymistä ollut havaittavissa.
Onneksi on hyvät puitteet tehdä ja touhuta. Aina kun vaan ehtii ja muutaman pitkän päivän jouduin tekemään.
Nyt tulee kahden viikon pakollinen tauko kun lähden kurssille.
Mutta polte on niin suuri saada koeajettua että laitan vanhan pikku turbo kuulerin ja putken paikalleen perjantaina ja otan koeajot v-loppuna.
Kahden viikon päästä taas jatkuu harrastelu perunan, kolmetuumasen, ja ison coolerin kanssa.
Kun auton ostin niin ajattelin sen täysin läpi käydä! Hampaattomuus oli onneksi ainoa yllätys. Muuten moottori oli mitoissaan ja kunnossa vaikka oli selvää kuivana käymistä ollut havaittavissa.
Onneksi on hyvät puitteet tehdä ja touhuta. Aina kun vaan ehtii ja muutaman pitkän päivän jouduin tekemään.
Nyt tulee kahden viikon pakollinen tauko kun lähden kurssille.
Mutta polte on niin suuri saada koeajettua että laitan vanhan pikku turbo kuulerin ja putken paikalleen perjantaina ja otan koeajot v-loppuna.
Kahden viikon päästä taas jatkuu harrastelu perunan, kolmetuumasen, ja ison coolerin kanssa.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
Re: NG 900 coupe 2.0T 400hp/500Nm projekti
Tämä on kyllä tekemistä. Hienoa hommaa.
Jossain vaiheessa voisi olla kiva rakentaa tuo B207 kunnon männillä ja 19T ahtimella. Vaihtoehdotkin muuten vähissä. Eipä ole markkinoilla tarjolla järkihintaan autoa, jossa olisi meikäläiselle tarpeeksi tehoa.
Jossain vaiheessa voisi olla kiva rakentaa tuo B207 kunnon männillä ja 19T ahtimella. Vaihtoehdotkin muuten vähissä. Eipä ole markkinoilla tarjolla järkihintaan autoa, jossa olisi meikäläiselle tarpeeksi tehoa.
EX: 9³SS BioPower
Re: NG 900 coupe 2.0T 400hp/500Nm projekti
Kerrasta käymään!
Yksi letkuklemmari tiputteli jäähdytysnestettä kaasuläppäkotelolla, mutta se oli nopeasti korjattu.
https://www.youtube.com/watch?v=KrU6Q_E ... e=youtu.be
Komeat soundit! putkena on pelkkä down pipe ilman cattia.
Nyt vaan loppu auto kasaan ja leimaa hakemaan!
Sitten alkaa virittäminen! 400hp ja 500Nm
Yksi letkuklemmari tiputteli jäähdytysnestettä kaasuläppäkotelolla, mutta se oli nopeasti korjattu.
https://www.youtube.com/watch?v=KrU6Q_E ... e=youtu.be
Komeat soundit! putkena on pelkkä down pipe ilman cattia.
Nyt vaan loppu auto kasaan ja leimaa hakemaan!
Sitten alkaa virittäminen! 400hp ja 500Nm
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
Re: NG 900 coupe 2.0T 400hp/500Nm projekti
Waaau, suora putki vaan perään asti
samakaitsensitteonniinväliä, millä ajaa
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
Re: NG 900 coupe 2.0T 400hp/500Nm projekti
Mieli tekis!
Oli sen verran asialliset äänet!
Luulenpa että kolmetuumasesta lähtee yhtä hyvät ellei paremmat murinat. Vaikka katti ja kaks änkkäriä onkin.
Oli sen verran asialliset äänet!
Luulenpa että kolmetuumasesta lähtee yhtä hyvät ellei paremmat murinat. Vaikka katti ja kaks änkkäriä onkin.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
Re: NG 900 coupe 2.0T 400hp/500Nm projekti
Nälkä kasvaa syödessä!
Nyt kun moottori on laitettu ja isompi turbo hommattu on aika suunnitella myös millä tämän voiman hallitsee niin että paikat kestää.
Asensin laatikon pestynä ja huuhdeltuna viggen kykällä, mutta kun projekti etenee ja saan rahaa kasaan. (perse aukinen duunari) hommaan quaifen lukon ja tutustun muutenkin laatikon sisuksiin paremmin, että ei tapahdu mitään pahaa. On varmasti seuraava heiko lenkki jos kunnolla ottaa pitoa kiihdytyksessä...
Vituttaa kerätä laatikon palasia ja pyyhkiä öljyä tieltä.
Pidän kytkimen loppuun asti. Jos on ihan ehdoton pakko niin laitan sintterilevyn.
Lisäksi otan asiaksi rakennella sen kuuspiste tuen eteen, hammastangon tuen ja takatuenan iskareiden väliin taakse tavaratilaan (kolmipiste)
bilsteinin tai konin alustasarjaa ja uretaania tulee normaalisti.
Lyhyempi vaihdeväli myös.
Nyt on myös hyvin hahmollaan öljy, vesikierto, huohotusputket/letkut, downpipe, GT30->T25->GT30 räpeltelyyn mahdollisimman helposti leimalle ja takaisin arkeen.
Laittelen kuvia kaikesta nakertelusta ja ratkaisuista, kun vaan ehdin ja saan tuunauksen liikkeelle.
Nyt kun moottori on laitettu ja isompi turbo hommattu on aika suunnitella myös millä tämän voiman hallitsee niin että paikat kestää.
Asensin laatikon pestynä ja huuhdeltuna viggen kykällä, mutta kun projekti etenee ja saan rahaa kasaan. (perse aukinen duunari) hommaan quaifen lukon ja tutustun muutenkin laatikon sisuksiin paremmin, että ei tapahdu mitään pahaa. On varmasti seuraava heiko lenkki jos kunnolla ottaa pitoa kiihdytyksessä...
Vituttaa kerätä laatikon palasia ja pyyhkiä öljyä tieltä.
Pidän kytkimen loppuun asti. Jos on ihan ehdoton pakko niin laitan sintterilevyn.
Lisäksi otan asiaksi rakennella sen kuuspiste tuen eteen, hammastangon tuen ja takatuenan iskareiden väliin taakse tavaratilaan (kolmipiste)
bilsteinin tai konin alustasarjaa ja uretaania tulee normaalisti.
Lyhyempi vaihdeväli myös.
Nyt on myös hyvin hahmollaan öljy, vesikierto, huohotusputket/letkut, downpipe, GT30->T25->GT30 räpeltelyyn mahdollisimman helposti leimalle ja takaisin arkeen.
Laittelen kuvia kaikesta nakertelusta ja ratkaisuista, kun vaan ehdin ja saan tuunauksen liikkeelle.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
Re: NG 900 coupe 2.0T 400hp/500Nm projekti
Kurssit on käyty ja on aika taas palata sorvin ääreen.
Innostuin tuossa touhuamaan auton leimakuntoon, mutta en vielä käyttänyt konttorilla abs anturi vian vuoksi. Sekin tuli selätettyä kun huomasin antureiden kiinnityspalikoiden olevan niin hapettuneet että olivat muuttaneet muotoaan ja työntäneet anturit kiinni vetoakselin kehään. Kehä oli syönyt anturin päästä vähän pois ja tämähän riitti aiheuttamaan vian abseihin. Ja sama vika oli kummallakin puolella.
Hiekkapuhalsin tolpat ja antureiden rungoista ei jääny kun pienet klöntit jäljelle. Kävin metrosta tilaan uudet palikat ja taas mennään.
Päässä oli kurssien aikana hahmottunut malli pakosarjasta ja heti kotiuduttuani aloinkin tekemään ensimmäistä mallia joka olikin myös viimeinen, koska se omasta mielestä onnistui hyvin. Materiaalina käytin perinteistä mustaa rautaa. 48mm putkia ja mutkia, ja seinämä vahvuus taisi olla 2mm. Jyreää tavaraa ja mukava hitsata.
Ostin KKD motorsportilta valmiit laipat jotka olivat todella laadukkaat ja en kyllä alkaisi itse tuollaista leikkaamaan tuohon hintaan mitä noi laipat tuli kustantaan. Noin 50€ tais olla hintaa posteineen pakosarjan ja turbon laipalla yhteensä
Alku hahmottelua.
Melkein jo muodossaan.
Lopuksi sarja istutetaan kanteen ja mitataan tarkka paikka turbon laipalle. Toivottavasti toimii käytössä. Halusin tarkoituksella tehdä mahdollisimman yksinkertaisen ja kevyen sarjan.
Innostuin tuossa touhuamaan auton leimakuntoon, mutta en vielä käyttänyt konttorilla abs anturi vian vuoksi. Sekin tuli selätettyä kun huomasin antureiden kiinnityspalikoiden olevan niin hapettuneet että olivat muuttaneet muotoaan ja työntäneet anturit kiinni vetoakselin kehään. Kehä oli syönyt anturin päästä vähän pois ja tämähän riitti aiheuttamaan vian abseihin. Ja sama vika oli kummallakin puolella.
Hiekkapuhalsin tolpat ja antureiden rungoista ei jääny kun pienet klöntit jäljelle. Kävin metrosta tilaan uudet palikat ja taas mennään.
Päässä oli kurssien aikana hahmottunut malli pakosarjasta ja heti kotiuduttuani aloinkin tekemään ensimmäistä mallia joka olikin myös viimeinen, koska se omasta mielestä onnistui hyvin. Materiaalina käytin perinteistä mustaa rautaa. 48mm putkia ja mutkia, ja seinämä vahvuus taisi olla 2mm. Jyreää tavaraa ja mukava hitsata.
Ostin KKD motorsportilta valmiit laipat jotka olivat todella laadukkaat ja en kyllä alkaisi itse tuollaista leikkaamaan tuohon hintaan mitä noi laipat tuli kustantaan. Noin 50€ tais olla hintaa posteineen pakosarjan ja turbon laipalla yhteensä
Alku hahmottelua.
Melkein jo muodossaan.
Lopuksi sarja istutetaan kanteen ja mitataan tarkka paikka turbon laipalle. Toivottavasti toimii käytössä. Halusin tarkoituksella tehdä mahdollisimman yksinkertaisen ja kevyen sarjan.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
Re: NG 900 coupe 2.0T 400hp/500Nm projekti
Hienon näköstä jälkeä. Itellä olisi kans tarkoitus tehdä sama toimenpide koneelle kunhan talous sen sallii. Kiinnostaa tietää miten tuo pakosarja toimii sitten käytännössä kun olisi kans halua tehä uusi pakosarja ja tuo näyttää yksinkertaiselta
saab 9-3 ss 2.0t vm. 2003
Re: NG 900 coupe 2.0T 400hp/500Nm projekti
Kiitos!
Luulen/toivon että se toimii.
Penkissä ja tietenkin käytössähän se selviää.
Laitan vielä kuvia lisää kun sovittelen turbon laippaa. Tästä tulee Top Mount pakosarja ja siihen istutetaan Garret GT 3071. Down pipe on paljon normaalia pidempi ja kiinnitykseen käytän v-bandeja.
Siitäkin räpeltelystä tulee kuvat kun ehdin vaan rakenteleen ja kuvaileen.
Luulen/toivon että se toimii.
Penkissä ja tietenkin käytössähän se selviää.
Laitan vielä kuvia lisää kun sovittelen turbon laippaa. Tästä tulee Top Mount pakosarja ja siihen istutetaan Garret GT 3071. Down pipe on paljon normaalia pidempi ja kiinnitykseen käytän v-bandeja.
Siitäkin räpeltelystä tulee kuvat kun ehdin vaan rakenteleen ja kuvaileen.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
Re: NG 900 coupe 2.0T 400hp/500Nm projekti
Hienoa. Odotan innolla toimivuutta ja kopioin sitten jos se alkaa pelittään
saab 9-3 ss 2.0t vm. 2003
Re: NG 900 coupe 2.0T 400hp/500Nm projekti
Jep. Ihan vapaasti. Laittelen kunnon kuvat.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
Re: NG 900 coupe 2.0T 400hp/500Nm projekti
hmmm... tää on kyllä mielenkiintoinen projekti! Seurantaan!
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40