Niinpä. Joku nykyajan osanvaihtaja(,joka peltisepäksi itseään kutsuu) kauhistuisi. Kyllähän siinä saa kunnon tekijämieskin peltiä kutistella ja tinata, jos ei halua jättää maalarille liiemmin kitattavaa.Ransu kirjoitti:Pikku painauma....
Saab 9-5:n ehostusta - "Edullinen" talviauto Saabista?
Re: Saab 9-5:n ehostusta - "Edullinen" talviauto Saabista?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Saab 9-5:n ehostusta - "Edullinen" talviauto Saabista?
Tottapa tuo edellinenkin kommentti. Itse lukeudun ehkä enemmän noiksi "osanvaihtajiksi" ainakin pellin muotoiluun liittyvissä harrastuksissa, mutta onneksi tekijämiehiäkin vielä löytyy. Sain Saabin tuossa viime viikon lopulla peltisepältä kotiin, ja samalla reissulla hoitui maalauskin.
Takaluukunkansi tuossa kuvassa vielä vaihtamatta, kun vaihto-osa osoittautui oikean väriseksi ja sen verran hyväkuntoiseksi että päätin heittää sen vanhan tilalle sellaisenaan. "Uuden" luukun mukana tuli vasemmanpuoleinen peruutus/sumuvalo, josta oli myös mennyt lasi rikki.
Asentelin ensiksi takapuskurin ja vetokoukun paikalleen, jotka olin irroittanut ennen pajalle vientiä, kun niissä ei ollut vaurioita. Alkaa näyttää taas autolle.
Takaluukun vaihto jäi seuraavalle harrastusillalle kun aloin samalla tutkimaan muita havainnoimiani vikoja.
Keskuslukituksen mukana lukitus toimii vain kahdessa ovessa neljästä. Kuskin puolen takaovessa lukitusnappi liikkuu ylösalas, mutta se ei vaikuta oven lukittumiseen millään tapaa. Sitävastoin taas repsikan puolen etuovessa yhtälailla nuppi liikkuu ja ovi menee lukkoon, mutta kesuslukituksen (kaukosäädön) mukana tämä lukitusnuppi ei liiku.
Aloitin kuskin puolen takaoven purkamisella, siinä vika olikin helposti korjattavaissa:
Repsikan etuovessa ei arvatenkaan ihan yhtähelposti. Äkkiseltään vaikuttaisi että oven lukkomoottori on viallinen, ko. ovessa toimii sähkölasi ok, ja samaten lukitusmoottorin johdon pinneihin tulee virta kun kaukosäätimellä ovea sulkee tai avaa. Pitänee etsiä siis jostain toimiva lukkomoottori tähän.
Konehuoneen puolelle tyyppiviaksikin kai luettava alipainepumppu(?) joka jää hurraamaan kun auton sammuttaa. Tästä lueskelinkin juuri foorumilta, että vikaa kannattaisi lähteä etsimään releistä.
Samaten havaitsin että alumiinivannemiehen pitäisi selkeästi pysyä alumiinivannemiehenä, eihän nuo pölykapselit sovi ainakaan näihin vanteisiin. Joten jos joku haluaa lunastaa omakustannehintaan uudempaan Saabiin 15" pölykapselit niin tervetuloa. Kapselia kun ei saa asennettua kun pulttireikien mukaisesti, jolloin tuo täyttöventtiili jää "vähän" hankalastikäytettävään kohtaan, ja toisaalta pölärit eivät vannemallin vuoksi painu ihan pohjaankaan.
Tälläistä tänäviikonloppuna, jatketaanpa taas.
Takaluukunkansi tuossa kuvassa vielä vaihtamatta, kun vaihto-osa osoittautui oikean väriseksi ja sen verran hyväkuntoiseksi että päätin heittää sen vanhan tilalle sellaisenaan. "Uuden" luukun mukana tuli vasemmanpuoleinen peruutus/sumuvalo, josta oli myös mennyt lasi rikki.
Asentelin ensiksi takapuskurin ja vetokoukun paikalleen, jotka olin irroittanut ennen pajalle vientiä, kun niissä ei ollut vaurioita. Alkaa näyttää taas autolle.
Takaluukun vaihto jäi seuraavalle harrastusillalle kun aloin samalla tutkimaan muita havainnoimiani vikoja.
Keskuslukituksen mukana lukitus toimii vain kahdessa ovessa neljästä. Kuskin puolen takaovessa lukitusnappi liikkuu ylösalas, mutta se ei vaikuta oven lukittumiseen millään tapaa. Sitävastoin taas repsikan puolen etuovessa yhtälailla nuppi liikkuu ja ovi menee lukkoon, mutta kesuslukituksen (kaukosäädön) mukana tämä lukitusnuppi ei liiku.
Aloitin kuskin puolen takaoven purkamisella, siinä vika olikin helposti korjattavaissa:
Repsikan etuovessa ei arvatenkaan ihan yhtähelposti. Äkkiseltään vaikuttaisi että oven lukkomoottori on viallinen, ko. ovessa toimii sähkölasi ok, ja samaten lukitusmoottorin johdon pinneihin tulee virta kun kaukosäätimellä ovea sulkee tai avaa. Pitänee etsiä siis jostain toimiva lukkomoottori tähän.
Konehuoneen puolelle tyyppiviaksikin kai luettava alipainepumppu(?) joka jää hurraamaan kun auton sammuttaa. Tästä lueskelinkin juuri foorumilta, että vikaa kannattaisi lähteä etsimään releistä.
Pitänee tutkia tämä joku ilta.marpelto kirjoitti:Alipainepumppua ohjaa rele (löytyy mustasta laatikosta heti akkukotelon takana FR52 merkintä releen juuressa) joka saa ohjauksen alipainekytkimeltä.
Rele oli tavattoman likainen ja kosketuspinnat palaneet. Aika ajoin kosketuspinnat "hitsautuivat" kiinni jolloin pumppu jäi pyörimään vaikka virta oli jo katkaistu.
Samaten havaitsin että alumiinivannemiehen pitäisi selkeästi pysyä alumiinivannemiehenä, eihän nuo pölykapselit sovi ainakaan näihin vanteisiin. Joten jos joku haluaa lunastaa omakustannehintaan uudempaan Saabiin 15" pölykapselit niin tervetuloa. Kapselia kun ei saa asennettua kun pulttireikien mukaisesti, jolloin tuo täyttöventtiili jää "vähän" hankalastikäytettävään kohtaan, ja toisaalta pölärit eivät vannemallin vuoksi painu ihan pohjaankaan.
Tälläistä tänäviikonloppuna, jatketaanpa taas.
Saab 9-5 1998
...ja pari muunmerkkistä.
Re: Saab 9-5:n ehostusta - "Edullinen" talviauto Saabista?
Noniin, tovi mennyt edellisestä päivityksestä. FR52-releen purku ja puhdistus tosiaan auttoivat tuohon alipainepumpun päälle jääntiin, nyt hiljenee samalla kun autostakin kääntää virrat pois.
Kun ei pölärit sattuneet talvivanteisiin, niin kävin tuosta kylältä ostamassa Opelin alla olleet CMS-merkkiset 17" vanteet suunnilleen puoliksi kulutetuin 225/45 -kesärenkain.
Ruuvasin nämä semmoisenaan alle ja suuntasin katsastukseen. Rekisteröintikatsastus vastaa jotakuinkin normaalia katsastusta, yli kolminkertaisesta hinnastaan huolimatta. Vaurion myötä autossa ei seurannut mitään valvontaehtoja, suoraan tuntuu kulkevankin. Mitään muutakaan huomautettavaa ei katsastusinssin toimesta löytynyt ja peltikilpien kanssa sai lähteä kotiin, seuraavan kerran konttorille elokuuhin 2016 mennessä.
Kun ei pölärit sattuneet talvivanteisiin, niin kävin tuosta kylältä ostamassa Opelin alla olleet CMS-merkkiset 17" vanteet suunnilleen puoliksi kulutetuin 225/45 -kesärenkain.
Ruuvasin nämä semmoisenaan alle ja suuntasin katsastukseen. Rekisteröintikatsastus vastaa jotakuinkin normaalia katsastusta, yli kolminkertaisesta hinnastaan huolimatta. Vaurion myötä autossa ei seurannut mitään valvontaehtoja, suoraan tuntuu kulkevankin. Mitään muutakaan huomautettavaa ei katsastusinssin toimesta löytynyt ja peltikilpien kanssa sai lähteä kotiin, seuraavan kerran konttorille elokuuhin 2016 mennessä.
Saab 9-5 1998
...ja pari muunmerkkistä.
Re: Saab 9-5:n ehostusta - "Edullinen" talviauto Saabista?
Tulipa jatkettua pientä hienosäätöä Saabin kanssa. Monesti eri automalleissa omaan silmään pistää muutamat ulkonäön(epä)kohdat, ja tokipa kun itse pääsee stailaamaan, niin näihin sitten tulee kokeiltua pieniä "kauneusleikkauksia". Osaltaan ihan mielenkiinnosta kokeilla erilaisia "tuunaustapoja".
Ensin kävin käsiksi kromattuun maskiin, maskia kiinni pitävät pari ruuvia irti ja teippailemaan. Ajatus oli siis tummentaa osa maskista mustalla PlastiDipillä uudempien Saabien henkisesti jättämällä keskiripaan ja aukkojen ympärille kromia näkyviin, joten näin edettiin:
Kolmen kerroksen jälkeen oltiin oikeanpuolisen kuvan lopputuloksessa. Tokihan tuon olisi voinut paikalla oleessaankin maalata, mutta ajattelin pääseväni helpommalla irroittamalla taustaritilän tuosta maalauksen ajaksi irti. Ritilöiden kasauksen jälkeen Grilli näytti tältä.
Keulan yhteneväisen linjan jatkamiseksi vetäsin etuvalojen suojaksi hyllystä löytynyttä Lamin-X- savukalvoa. Tässä "perusmallin" 9-5:ssä omaan silmääni vähän osunut tuo etuhelma joka on hirviän korkealla. Ebayssä näyttäisi olevan E-Z Lippejä, joilla saisi "Ground Effectiä" suht helposti puskuriin kuin puskuriin. Lähinnä visuaalista siis. Tuota ei tullut tilattua, kun kävin Etrassa muilla asioilla niin käsiin tarttui 2,5 m autotallinoven kumista tiivistettä, joska liitin tuonne etuhelman alle. Olisi voinut olla pari senttiä korkeampaakin halutun lopputuloksen saavuttamiseksi, mutta tulihan taas ajatusta kokeiltua. No, nämä kaikkihan saa poistettua jälkiä jättämättä, jos haluaa alkuperäiseen palata.
Ehkä Aeron etuhelma tai vastava voisi olla pop, mutta taitavat olla aikalailla hinnoissaan?
Takapäässä harmaat vilkut/peruutusvalotkin näyttivät vähän aikaantuneilta, nämä kokopunaiset omaan silmään ehkä vähän tuoreemmilta. Samalla sai vähän yhtenäisempää ja kliinimpää linjaa peräänkin. Vähän harkinnan alla nyppisikö nuo mallimerkinnät pois... Samaten tuolle Saab-Scania logolle voisi tehdä jotain kun on värit rapisseet pois.
Etuvaloja purkaessa tuli "löydettyä" Jenkkisivuvalojen kolot näistä Euro-valoistakin, joten "aktivoin" ne hyötykäyttöön siirtämällä parkit ajovaloumpiosta tähän sivuvaloon.
Muuten on vaan muutaman viikon ehtinyt ajella autolla, pari pientä vikaa vielä pitää korjata kun aikaa harrasteelle taas löytyy.
Yksi mystinen vika autossa on, onkohan tämä joku tyyppivika tai muuten selitettävissä. 9-5:ssähän on ajovaloautomatiikka, eli valokatkaisija on aina "ajovalot päällä" -asennossa, tämä toimiikin ok, ja auto sammutettuna toimii "vain parkit" -asentokin normaalisti, mutta auton käydessä jos katkaisijan laittaa parkeille niin vasemman puolen ajovalo jää palamaan, oikea ajovalo sammuu, ja molemmat parkit toimivat normaalisti. En ole tätä tutkinut, kun en ole etukäteen oikein keksinyt mistä vikaa edes etsisin. Olisikohan ajovaloille tehty joku uudelleenreleytys joka ei ole ihan osunut kohdalleen vai mikä lie?
Samaten pitää jossain vaiheessa perehtyä ajotietokoneen näyttämiin. Liittynee ohjelmapäivitykseen...
Saako Saabista muuten miten tarkistettua ilman merkkikohtaisia OBD-lukijoita että onko autossa "optimointi"ohjelma, ja jos niin mikä?
Ensin kävin käsiksi kromattuun maskiin, maskia kiinni pitävät pari ruuvia irti ja teippailemaan. Ajatus oli siis tummentaa osa maskista mustalla PlastiDipillä uudempien Saabien henkisesti jättämällä keskiripaan ja aukkojen ympärille kromia näkyviin, joten näin edettiin:
Kolmen kerroksen jälkeen oltiin oikeanpuolisen kuvan lopputuloksessa. Tokihan tuon olisi voinut paikalla oleessaankin maalata, mutta ajattelin pääseväni helpommalla irroittamalla taustaritilän tuosta maalauksen ajaksi irti. Ritilöiden kasauksen jälkeen Grilli näytti tältä.
Keulan yhteneväisen linjan jatkamiseksi vetäsin etuvalojen suojaksi hyllystä löytynyttä Lamin-X- savukalvoa. Tässä "perusmallin" 9-5:ssä omaan silmääni vähän osunut tuo etuhelma joka on hirviän korkealla. Ebayssä näyttäisi olevan E-Z Lippejä, joilla saisi "Ground Effectiä" suht helposti puskuriin kuin puskuriin. Lähinnä visuaalista siis. Tuota ei tullut tilattua, kun kävin Etrassa muilla asioilla niin käsiin tarttui 2,5 m autotallinoven kumista tiivistettä, joska liitin tuonne etuhelman alle. Olisi voinut olla pari senttiä korkeampaakin halutun lopputuloksen saavuttamiseksi, mutta tulihan taas ajatusta kokeiltua. No, nämä kaikkihan saa poistettua jälkiä jättämättä, jos haluaa alkuperäiseen palata.
Ehkä Aeron etuhelma tai vastava voisi olla pop, mutta taitavat olla aikalailla hinnoissaan?
Takapäässä harmaat vilkut/peruutusvalotkin näyttivät vähän aikaantuneilta, nämä kokopunaiset omaan silmään ehkä vähän tuoreemmilta. Samalla sai vähän yhtenäisempää ja kliinimpää linjaa peräänkin. Vähän harkinnan alla nyppisikö nuo mallimerkinnät pois... Samaten tuolle Saab-Scania logolle voisi tehdä jotain kun on värit rapisseet pois.
Etuvaloja purkaessa tuli "löydettyä" Jenkkisivuvalojen kolot näistä Euro-valoistakin, joten "aktivoin" ne hyötykäyttöön siirtämällä parkit ajovaloumpiosta tähän sivuvaloon.
Muuten on vaan muutaman viikon ehtinyt ajella autolla, pari pientä vikaa vielä pitää korjata kun aikaa harrasteelle taas löytyy.
Yksi mystinen vika autossa on, onkohan tämä joku tyyppivika tai muuten selitettävissä. 9-5:ssähän on ajovaloautomatiikka, eli valokatkaisija on aina "ajovalot päällä" -asennossa, tämä toimiikin ok, ja auto sammutettuna toimii "vain parkit" -asentokin normaalisti, mutta auton käydessä jos katkaisijan laittaa parkeille niin vasemman puolen ajovalo jää palamaan, oikea ajovalo sammuu, ja molemmat parkit toimivat normaalisti. En ole tätä tutkinut, kun en ole etukäteen oikein keksinyt mistä vikaa edes etsisin. Olisikohan ajovaloille tehty joku uudelleenreleytys joka ei ole ihan osunut kohdalleen vai mikä lie?
Samaten pitää jossain vaiheessa perehtyä ajotietokoneen näyttämiin. Liittynee ohjelmapäivitykseen...
Saako Saabista muuten miten tarkistettua ilman merkkikohtaisia OBD-lukijoita että onko autossa "optimointi"ohjelma, ja jos niin mikä?
Saab 9-5 1998
...ja pari muunmerkkistä.
Re: Saab 9-5:n ehostusta - "Edullinen" talviauto Saabista?
Kyllä siellä joku softa on moottorinohjaukseen laitettu, normaalisti ei tule noita adaptointiviestejä...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Saab 9-5:n ehostusta - "Edullinen" talviauto Saabista?
Nuolinapit yhtäaikaa pohjaan, niin pitäisi opensid aueta. Nuolilla selailemalla löytynee myös softaversio, ellei ole mennyt ohjelmoija muuttamaan jotain hölynpölyä sen tilalle. Poistuminen tuosta tilasta myös nuolinappeja yhtäaikaa painamalla pariin kertaan.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Saab 9-5:n ehostusta - "Edullinen" talviauto Saabista?
Näinhän sieltä näyttää löytyvän valikon alusta ohjelmaversioksiTobbana kirjoitti:Nuolilla selailemalla löytynee myös softaversio, ellei ole mennyt ohjelmoija muuttamaan jotain hölynpölyä sen tilalle.
75 75 75
******
ET02U01C. 46S
131025
joten RE85:ttä uskaltanee tankkiin kaataa. Voisiko tuo alemmalla rivillä oleva olla softan asennuspäivä? 25.10.2013. Aika vähän löytyi Googlailemalla tietoa tuosta.
Saab 9-5 1998
...ja pari muunmerkkistä.