Riston vanhojen Saabien projektit!
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Noh niin, eilen kuvittelin, että kaikki menee niinkuin on suunnitellut! Tänään on päivä toinen ja kaikki onkin ihan toisin. Käytin eilen väärää pohjamaalia (hammer), ja tänään sitten olen sen eilen maalamani kaiken poistanut. Ei muuta kuin taas odottelee kuivumista ja sitten uudet pohjamaalit ja illalla tai yöllä pinnat, että auto olisi aamulla asennuskunnossa!
Näin sitä itseään opettaa joka päivä!
Näin sitä itseään opettaa joka päivä!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kyllä sitä tänään sai omasta tyhmyydestä ja taitamattomuudesta kärsiä. En nyt viitsi voimasana varastojani käyttää täällä, vaikka se olikin päivän mittaan reilusti käytössä.
No, ongelmat pitää tietysti ottaa haasteeksi ja nyt on päivän urakka tehty ja sain sen maaliin asti. Kun aamupäivällä poistin tuon Hammerin pois ja kuumalla painepesulla sitten huuhdoin konehuoneen. Kuivattelun jälkeen maalasin sitten uudelleen Happopohjamaalilla, mitä olisi pitänyt käyttää jo eilenkin.
Sitten olikin taas kuivatteluaika ja sen jälkeen lopulta pääsin maalaamaan pintavärin. Kyllä täytyy todeta, että ei pitäisi ammattitaidottoman sotkeutua ammattimiesten hommiin. Olen aina arvostanut automaalareitten taitoa, mutta tämän päivän kokemusten jälkeen pitäydyn jatkossa kyllä heidän tekemään työhön.
Minä sain tänään maalin leviteltyä tuohon konehuoneeseen ja se on kyllä oikean värinen. Mutta lopputulos ei kyllä ole muuten mieleiseni kuin värin suhteen!
Nyt on sitten konehuone valmiina ja huomenna uusi moottori asennetaan paikalleen. Toivottavasti ehdin huomenna vielä katsastukseen, että pääsisin siirtämään auton viikon lopulla Kainuuseen?
Tällaiset seikkailut tällä kertaa!
No, ongelmat pitää tietysti ottaa haasteeksi ja nyt on päivän urakka tehty ja sain sen maaliin asti. Kun aamupäivällä poistin tuon Hammerin pois ja kuumalla painepesulla sitten huuhdoin konehuoneen. Kuivattelun jälkeen maalasin sitten uudelleen Happopohjamaalilla, mitä olisi pitänyt käyttää jo eilenkin.
Sitten olikin taas kuivatteluaika ja sen jälkeen lopulta pääsin maalaamaan pintavärin. Kyllä täytyy todeta, että ei pitäisi ammattitaidottoman sotkeutua ammattimiesten hommiin. Olen aina arvostanut automaalareitten taitoa, mutta tämän päivän kokemusten jälkeen pitäydyn jatkossa kyllä heidän tekemään työhön.
Minä sain tänään maalin leviteltyä tuohon konehuoneeseen ja se on kyllä oikean värinen. Mutta lopputulos ei kyllä ole muuten mieleiseni kuin värin suhteen!
Nyt on sitten konehuone valmiina ja huomenna uusi moottori asennetaan paikalleen. Toivottavasti ehdin huomenna vielä katsastukseen, että pääsisin siirtämään auton viikon lopulla Kainuuseen?
Tällaiset seikkailut tällä kertaa!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
pensselilläkö tuo on maalattu?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Näin tein, oletettavasti joudun kyllä jälkikäteen vielä hommaa näkyviltä osalta fiksailemaan. Mutta nyt ei konesali ole enää ruostepesänä!
Nyt oli vaan saatava homma siihen malliin, pääsee huomenna asentamaan tuon moottorin paikalleen. Haluan nyt saada tuon auton ajoon, että voi sitä hieman notkistella.
Nyt pitäis ryhtyä pohtimaan, miten saisin nopeusmittarin toimimaan? Tai sitten pitäisi löytää tilalle toimiva mittari?
Tällä viikolla on ollut kyllä hieman liian kova vauhti ikä-miehellä! Pitänee varmaan laittaa joku lepopäivä väliin!
Nyt oli vaan saatava homma siihen malliin, pääsee huomenna asentamaan tuon moottorin paikalleen. Haluan nyt saada tuon auton ajoon, että voi sitä hieman notkistella.
Nyt pitäis ryhtyä pohtimaan, miten saisin nopeusmittarin toimimaan? Tai sitten pitäisi löytää tilalle toimiva mittari?
Tällä viikolla on ollut kyllä hieman liian kova vauhti ikä-miehellä! Pitänee varmaan laittaa joku lepopäivä väliin!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
No ei tuo nyt kuvissa ainakaan mielestäni mitenkään hirveän paha ole. On tuo nyt parempi kuin että ruosteessa olisi. Ja moottorikin peittää sitten jonkin verran ja eikä sitä kokoaikaa varmaan tarvitse konepelti aukikaan olla?
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tuossa (jus):sin linkissä on minun 2-tahdin pohjatöistä tarinaa. Niissä silloin pohjasin ja sävytin pinnankin Hammerilla ja sehän tietysti onnistui.
Nyt minulla oli sitten pintamaalina ihan oikea -84 värikoodin Hempeliä (H117) ja sehän ei sovi sovi tällaiseen tärpätti-ohenteiseen pohjamaaliin. Siksi tuo vahinko pääsi käymään. Ois pitänyt vaan kysellä ohjeita tarkemmin ammattilaisilta? Minun täytyy kyllä uskoa, että nyt kyllä liikutaan minun taitojeni rajoilla, kun näistä maalihommista on kysymys!
Mutta kyllähän nämä minun hommani tällä viikolla ovat harpanneet eteenpäin ja siitä olen kyllä ihan tyytyväinen. Kiitoksia vaan kannustuksesta!
Nyt minulla oli sitten pintamaalina ihan oikea -84 värikoodin Hempeliä (H117) ja sehän ei sovi sovi tällaiseen tärpätti-ohenteiseen pohjamaaliin. Siksi tuo vahinko pääsi käymään. Ois pitänyt vaan kysellä ohjeita tarkemmin ammattilaisilta? Minun täytyy kyllä uskoa, että nyt kyllä liikutaan minun taitojeni rajoilla, kun näistä maalihommista on kysymys!
Mutta kyllähän nämä minun hommani tällä viikolla ovat harpanneet eteenpäin ja siitä olen kyllä ihan tyytyväinen. Kiitoksia vaan kannustuksesta!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Sitten on -84 Saab 99:sin moottorin asennusretken loppukertomuksen vuoro Jyväskylästä. Toivottavasti näitä kertomuksia joku voi hyödyntää tai sitten ne voivat olla varoittavana esimerkkinä!?
Tänä aamuna sitten uusi täyskunnostettu moottori laskettiin paikoilleen ja on valmiina kytkettäväksi.
Asennus aloitettiin, mutta ekaan remonttiin päädyttiin, koska huomasimme, että bensapumpun kaulus vuotaa! Onneksi minulla oli mukanani uusi bensapumppu. Sen asentamisen takia sitten irroitettiin venttiilikoppa. Ja kyllä se kopan alus hienolta näytti!
Tämä kopan kansi irroitettiin sen takia, että tuossa bensapumpun voimavarren päässä on sellainen pieni muovinen kaulus, minkä paikallaan pysyminen varmistettiin näin, kun bensapumppu laitettiin paikalleen.
Tämän asennustyöt jälkeen voitiin moottorin kytkentä suorittaa loppuun. Laittaa nesteet ja öljyt sisään.
Sitten olikin moottorin käynnistämisen aika. Sehän käynnistyi kuin "palmupuun alta"! Käynti oli tasainen, niinkuin uudelta moottorilta voi odottaakin Ja hymyä meiltä Peten ja Rikun kanssa ei puuttunut! Minulta Jyväkylän Saab-huolto Pro-Carservice saa tuhannet kiitokset erinomaisista ammattimaisista palveluista!
Tämän jälkeen annettiin moottorin pyöriä ja voimme tarkistella kaikki toiminnot ja lopulta ottaa sitten tulevaa katsastusta varten häkämittaus. Lukemat olivat oikein hyvät!
Sitten voitiinkin koko hommasta ottaa vielä kokonaiskuva! Ja Pete pääsi koeajolle!
Emme koeajon aikana huomanneet mitään ongelmia ja auto oli valmis katsastettavaksi! Niin oli, mutta "hylsy tuli", koska oikeassa yläpallonivelessä oli kuulemma liikaa väljyyttä?! No ei se mitään, saahan sillä nyt kuukauden ajan ajella ja notkistella autoa.
Teinkin heti ajomatkan poikani luo Muurameen ja kävin morjenstamassa Pohjalaisen Vesaa Jämsässä, mistä sitten ajelin Saarijärvelle! Reissu sujui hienosti ja auto toimi hyvin.
Toukokuun lopulla on tarkoitus tehdä autolle museokatsastus ja vaihtaa tuo yläpallonivel ennenkuin vien auton uudelleen katsastukseen museorekisteröintiä varten. Sitä ennen on myös vielä muitakin pieniä "viilauksia" tuota museokatsastusta varten.
Toivottavasti olette viihtyneet tälläisen harrastustuokion parissa. Minä siirryn seuraavaksi sitten. -84 Saab 900 Iivarin pariin!
Tänä aamuna sitten uusi täyskunnostettu moottori laskettiin paikoilleen ja on valmiina kytkettäväksi.
Asennus aloitettiin, mutta ekaan remonttiin päädyttiin, koska huomasimme, että bensapumpun kaulus vuotaa! Onneksi minulla oli mukanani uusi bensapumppu. Sen asentamisen takia sitten irroitettiin venttiilikoppa. Ja kyllä se kopan alus hienolta näytti!
Tämä kopan kansi irroitettiin sen takia, että tuossa bensapumpun voimavarren päässä on sellainen pieni muovinen kaulus, minkä paikallaan pysyminen varmistettiin näin, kun bensapumppu laitettiin paikalleen.
Tämän asennustyöt jälkeen voitiin moottorin kytkentä suorittaa loppuun. Laittaa nesteet ja öljyt sisään.
Sitten olikin moottorin käynnistämisen aika. Sehän käynnistyi kuin "palmupuun alta"! Käynti oli tasainen, niinkuin uudelta moottorilta voi odottaakin Ja hymyä meiltä Peten ja Rikun kanssa ei puuttunut! Minulta Jyväkylän Saab-huolto Pro-Carservice saa tuhannet kiitokset erinomaisista ammattimaisista palveluista!
Tämän jälkeen annettiin moottorin pyöriä ja voimme tarkistella kaikki toiminnot ja lopulta ottaa sitten tulevaa katsastusta varten häkämittaus. Lukemat olivat oikein hyvät!
Sitten voitiinkin koko hommasta ottaa vielä kokonaiskuva! Ja Pete pääsi koeajolle!
Emme koeajon aikana huomanneet mitään ongelmia ja auto oli valmis katsastettavaksi! Niin oli, mutta "hylsy tuli", koska oikeassa yläpallonivelessä oli kuulemma liikaa väljyyttä?! No ei se mitään, saahan sillä nyt kuukauden ajan ajella ja notkistella autoa.
Teinkin heti ajomatkan poikani luo Muurameen ja kävin morjenstamassa Pohjalaisen Vesaa Jämsässä, mistä sitten ajelin Saarijärvelle! Reissu sujui hienosti ja auto toimi hyvin.
Toukokuun lopulla on tarkoitus tehdä autolle museokatsastus ja vaihtaa tuo yläpallonivel ennenkuin vien auton uudelleen katsastukseen museorekisteröintiä varten. Sitä ennen on myös vielä muitakin pieniä "viilauksia" tuota museokatsastusta varten.
Toivottavasti olette viihtyneet tälläisen harrastustuokion parissa. Minä siirryn seuraavaksi sitten. -84 Saab 900 Iivarin pariin!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Miten museokatsastaja suhtautuu kun "grönblock":in tilalla on "rödblock" ?
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
No näin museoajoneuvotarkastajana voin sanoa, että museoajoneuvolausuntoon kirjoitettaisiin esim. tuo koneenvaihto lisätietokenttään. Moottorihan muuten vastaa alkuperäistä,mikä siellä on pellin alla aikaisemmin ollut, vaikka lohkon väri erillainen onkin.
#3160
99GL -76, 900i 2,1 16 Valve -92 "Kainuun Rajavartioston Esikunta 1"
99GL -76, 900i 2,1 16 Valve -92 "Kainuun Rajavartioston Esikunta 1"
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
entä pensselimaalaus konehuoneessa. tehtaalla ei muistaakseni sudittu pensselillä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Ei ole pensseleitä ollunna maalaus linjalla. En lähde keskeneräistä Riston työmaata ruotimaan näin foorumin välityksellä.
Pistetään nyt vielä nimikin näkyviin niin ei tarvitse ihmetellä, että kuka se nimimerkin takana luuraa:
Terveisin ma-tarkastaja Aki Tegelberg, Kontiomäki
Pistetään nyt vielä nimikin näkyviin niin ei tarvitse ihmetellä, että kuka se nimimerkin takana luuraa:
Terveisin ma-tarkastaja Aki Tegelberg, Kontiomäki
#3160
99GL -76, 900i 2,1 16 Valve -92 "Kainuun Rajavartioston Esikunta 1"
99GL -76, 900i 2,1 16 Valve -92 "Kainuun Rajavartioston Esikunta 1"
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Minulta on saattanut mennä jossain kohtaa ohi, mutta minkä takia moottori vaihdettiin? Oliko vanhassa jotain fataalia vikaa?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Auton konetilan nähneenä, voin todeta sen olevan oikein siistin näköinen. Riston tuntien luulen, että kone vaihdettiin ihan siksi, että täysin kunnostettu kone oli tarjolla sopivaan hintaan. Ei tarvitse sitten tekniikan kanssa pelata. MA-tarkastaja tuossa jo ottikin kantaa lohkon väriin. Molempia värejä on H-koneissa ollut. Pääasia on, että vanha 99 sai uuden elämän osaluovuttajan sijaan. Hattua pitää joka tapauksessa nostaa Ristolle monen projektin samanaikaisesta vetämisestä. Siinä on meille nuoremmille ja vielä nuoremmille haastetta ylitettäväksi tai edes samaan pääsemiseksi.
# 419 Vesa Pohjalainen