Saab 99 vm.1971 kunnostusta
Saab 99 vm.1971 kunnostusta
Terve kaikille!
Ajattelin nyt kerrankin laittaa kuvia projektin edistymisestä koska näitä ko. Saabeja ei kovin paljoa ole enään liikenteessä.
Eli kyseessä on Saab 99 vm-71 1,85 koneelle. Auto on seissyt vuodesta 2000 tai 2001 lähtien kuivassa tallissa. Ajomäärästä ei ole tarkaa tietoa, joko 100200km tai 200200km.
Kori on yllätävän siisti, ruostetta ei ole juuri ollenkaan, pohjaan joutuu muutaman paikan laittamaan.
Virtalukon sain toimimaan ja virrat sain päälle, valot vilkut, puhallin yms. tuntuu toimivan ja starttikin pyöriin. Kipinää ei tule mutta tarkoitus olisi vaihtaa kaikki sytytyksen osat kun niitä näyttää saavan aika edullisesti.
Mistä sähkökilkkeet kannattaa muuten hankkia, pärjääkä Motonetin osilla vai onko jostain saatavilla parempia palikoita?
Jarrujen herkistys tulisi myös tehdä, kytkimen työsylinteri on jumissa. Ja tietysti perushuolto täytyy tehdä, öljyt yms.
Eilen 30.5.2015 tuli kiillotettua maalipinta ja yllättävän hyvältä se näytti urakan jälkeen, etupää on varmaankin maalattu jossain vaiheessa, maali oli sen verran naarmuton eikä kiveniskeymiä ollut kovin paljoa.
Kuvia alla olevasta linkistä:
http://aijaa.com/HKM0mb
Ajattelin nyt kerrankin laittaa kuvia projektin edistymisestä koska näitä ko. Saabeja ei kovin paljoa ole enään liikenteessä.
Eli kyseessä on Saab 99 vm-71 1,85 koneelle. Auto on seissyt vuodesta 2000 tai 2001 lähtien kuivassa tallissa. Ajomäärästä ei ole tarkaa tietoa, joko 100200km tai 200200km.
Kori on yllätävän siisti, ruostetta ei ole juuri ollenkaan, pohjaan joutuu muutaman paikan laittamaan.
Virtalukon sain toimimaan ja virrat sain päälle, valot vilkut, puhallin yms. tuntuu toimivan ja starttikin pyöriin. Kipinää ei tule mutta tarkoitus olisi vaihtaa kaikki sytytyksen osat kun niitä näyttää saavan aika edullisesti.
Mistä sähkökilkkeet kannattaa muuten hankkia, pärjääkä Motonetin osilla vai onko jostain saatavilla parempia palikoita?
Jarrujen herkistys tulisi myös tehdä, kytkimen työsylinteri on jumissa. Ja tietysti perushuolto täytyy tehdä, öljyt yms.
Eilen 30.5.2015 tuli kiillotettua maalipinta ja yllättävän hyvältä se näytti urakan jälkeen, etupää on varmaankin maalattu jossain vaiheessa, maali oli sen verran naarmuton eikä kiveniskeymiä ollut kovin paljoa.
Kuvia alla olevasta linkistä:
http://aijaa.com/HKM0mb
Re: Saab 99 vm.1971 kunnostusta
Komia 99! Eikun nappailet siitä upean kulkineen harrasteeksi.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 99 vm.1971 kunnostusta
kaipaa näköjään silmäpesurit , mä irroitin juuri omasta toimivan systeemin. tarviitko?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Saab 99 vm.1971 kunnostusta
Ei ole tarvetta, sain kaupan päälle toisen 99:n vm.1975 josta sain napattua silmäpesurit talteen, mutta kiitos tarjouksesta!nalleolut kirjoitti:kaipaa näköjään silmäpesurit , mä irroitin juuri omasta toimivan systeemin. tarviitko?
Re: Saab 99 vm.1971 kunnostusta
Noniin, nyt on pikkuisen projekti mennyt eteenpäin, konetta pöyritelty vähän uusilla tulpilla ja tulpanjohdoilla, käynnistys sprayn kanssa sain koneen vähän hörähtämään muutaman kerran ja mustat savut putkesta ulos.
Pitäisi vielä uusia virranjakankansi, pyörijä, katkojan kärjet, mistä muut on hankkinut ko. palikoita? Löytyykö Suomesta vai pitääkö tilata esim. Ruotsista?
Sitten toinen kysymys, paljonko tämän ikäisissä koneissa on puristuspaineita, 11-13bar?
Pitäisi vielä uusia virranjakankansi, pyörijä, katkojan kärjet, mistä muut on hankkinut ko. palikoita? Löytyykö Suomesta vai pitääkö tilata esim. Ruotsista?
Sitten toinen kysymys, paljonko tämän ikäisissä koneissa on puristuspaineita, 11-13bar?
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 98
- Liittynyt: Ke Tammi 13, 2010 17:55
- Paikkakunta: Lahti
Re: Saab 99 vm.1971 kunnostusta
Britti osa p. 05 28 15 11
Puristuspaine on 9.0:1
Puristuspaine on 9.0:1
Harrastepelit , Saab 74/99 ja Wolkkari LT-Reimo, matkailuauto. Käyttöpelit Toyota Carina, Mersu124d ja Renault Megane dci. # 3689 #
Re: Saab 99 vm.1971 kunnostusta
Ok, kiitti vinkistä täytyy olla tuonne yhteyksissä.66Saab74/99 kirjoitti:Britti osa p. 05 28 15 11
Puristuspaine on 9.0:1
Tarkoitat varmaankin että puristussuhde on tuo 9:1? Mutta kyse oli puristuspaineesta, mikä on mitattavissa siihen soveltuvalla painemittarilla.
Re: Saab 99 vm.1971 kunnostusta
Ja laitetaan vielä vähän päivitystä missä mennään. Eilen sain uudet katkojankärjet, virranjakajankannen ja pyörijän, ja sain palautettua kipinän!
Bensapumppu taitaa mennä seuraavaksi vaihtoon, sain koneen käymään muutamaksi sekunniksi kun työnsin kaasariin injektioruiskulla bensaan. Jospa vaikka sunnuntaina saisin bensapumpun työnalle tarkemmin syynättäväksi.
Bensapumppu taitaa mennä seuraavaksi vaihtoon, sain koneen käymään muutamaksi sekunniksi kun työnsin kaasariin injektioruiskulla bensaan. Jospa vaikka sunnuntaina saisin bensapumpun työnalle tarkemmin syynättäväksi.
Re: Saab 99 vm.1971 kunnostusta
On se hieno peli. Saman värinenkin vielä, kun tuo remontin alla oleva oma -70 malli. Laitan tuohon tämän oman runkonumeron 90600105 niiden (tietääkseni) pitäisi olla numerojärjestyksessä. Pari kysymystä onko siitä purettu valapoesurit pois, kun siinä on ne varsien kolot lampun kehyksissä ja mikä kaasutin siellä on. Se voi taas tietääkseni olla joko Pierburg, Su tai Stromberg muuttuvakurkkuinen, käytettiin myös Volvoissa. Minissä -64 on Su. On muuttuvakurkkuinen kalvokaasutin ei kovin monimutkainen todennäköisin syy kalvovaurio. Tiedätkin että siitä korkista laitetaan männän päälle ohutta öljyä iskunvaimentajaksi "jarrua". Varaosia saa vielä kaikkin, jos ei, niin vaihtaa kaasuttimen toiseen merkkiin. Tarkista myös bensiinipumppu. Omankin koekäytön tein kanisterilla pumpun virkaa toimitti lappo. Bensa oli aivan tärpättiä tankissa on pohjaroppu mistä sen voi tyhjentää. Toivottavasti pitää, kun sen laittaa takaisin kiinni meillä pitää kupari O rengas väliin. Tämä alkupään Saabi on aika Englantilainen Triumph moottori, Aten jarrut. Itselläon tämä jarruongelma vielä ratkaisematta, ei palauta toista takapyörää. Pitänee tutkia. Jarruongelmia, jos on niin Turun jarrutyössä on vielä alkuperäisiä varaosia molempiin olko se nyt 1969-1970 ja 1971-1973 jarruihin. Ei ole kylläkään halvin mahdollinen puoti, mutta jarru asioissa (ehkä) paras. Onnea ja menestusta ja hyvää Juhannusta, Kuopioon on yritys päällä.
Re: Saab 99 vm.1971 kunnostusta
Ilmeisesti pesurit on purettu pois tai sitten valojen kehykset eivät ole alkuperäiset. Kaasarina on Stomberg.rampe_58 kirjoitti:On se hieno peli. Saman värinenkin vielä, kun tuo remontin alla oleva oma -70 malli. Laitan tuohon tämän oman runkonumeron 90600105 niiden (tietääkseni) pitäisi olla numerojärjestyksessä. Pari kysymystä onko siitä purettu valapoesurit pois, kun siinä on ne varsien kolot lampun kehyksissä ja mikä kaasutin siellä on. Se voi taas tietääkseni olla joko Pierburg, Su tai Stromberg muuttuvakurkkuinen, käytettiin myös Volvoissa. Minissä -64 on Su. On muuttuvakurkkuinen kalvokaasutin ei kovin monimutkainen todennäköisin syy kalvovaurio. Tiedätkin että siitä korkista laitetaan männän päälle ohutta öljyä iskunvaimentajaksi "jarrua". Varaosia saa vielä kaikkin, jos ei, niin vaihtaa kaasuttimen toiseen merkkiin. Tarkista myös bensiinipumppu. Omankin koekäytön tein kanisterilla pumpun virkaa toimitti lappo. Bensa oli aivan tärpättiä tankissa on pohjaroppu mistä sen voi tyhjentää. Toivottavasti pitää, kun sen laittaa takaisin kiinni meillä pitää kupari O rengas väliin. Tämä alkupään Saabi on aika Englantilainen Triumph moottori, Aten jarrut. Itselläon tämä jarruongelma vielä ratkaisematta, ei palauta toista takapyörää. Pitänee tutkia. Jarruongelmia, jos on niin Turun jarrutyössä on vielä alkuperäisiä varaosia molempiin olko se nyt 1969-1970 ja 1971-1973 jarruihin. Ei ole kylläkään halvin mahdollinen puoti, mutta jarru asioissa (ehkä) paras. Onnea ja menestusta ja hyvää Juhannusta, Kuopioon on yritys päällä.
Tänään on projekti edistynyt kivasti, bensapumppu toimiikin. Nyt auto lähtee hyvin käyntiin kun virittelin bensapumpun imupuolelle muovipullosta väliaikaisen "tankin". Lähti käyntiin yllättävän helposti. Tyhjänkäynnillä käy yllättävän nätisti, kierroksia ottaessa tuntuu röpöttävän jonkin verran.
Kytkimen työsylinterin otin irti ja sain sekin herkistettyä ja ainakin paineilma pistoliin kanssa toimi hyvin ja sormella painamalla mäntä menee takaisin sisään.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 99 vm.1971 kunnostusta
hieno koelaudan kaiutin asennus .mut mitkä ne 2 nuppia tupakka tasolla on.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Saab 99 vm.1971 kunnostusta
Nyt näyttää valitettavasti niin että tämä projekti jää tekemättä meikäläisen osalta. Vaimon OG900 täytyy päivittää uudempaan ja paremmin käyttöautoksi sopivaan ja näyttää siltä että joudun luopumaan pitkin hampain tästä hienosta 99:sistä.
Mutta ihan Saabien kanssa puuhastelua ei tarvitse lopettaa koska og satku on jonossa työnalle.
Nettiautoonhan tämä 99 menee myyntiin jossain välissä mutta jos ostaja ehdokkaita löytyy täältä niin laittakaa vaikka yv:tä tulemaan.
Vaihdossa voi tarjota ng900, og9-3, tai vaikka tonnaria vm. 92->
Mutta ihan Saabien kanssa puuhastelua ei tarvitse lopettaa koska og satku on jonossa työnalle.
Nettiautoonhan tämä 99 menee myyntiin jossain välissä mutta jos ostaja ehdokkaita löytyy täältä niin laittakaa vaikka yv:tä tulemaan.
Vaihdossa voi tarjota ng900, og9-3, tai vaikka tonnaria vm. 92->
Re: Saab 99 vm.1971 kunnostusta
Nupit on penkkien välissä olevien Lämmönsäätimien nupit, taisivat jäädä kuviin kun virtalukko oli levällään.nalleolut kirjoitti:hieno koelaudan kaiutin asennus .mut mitkä ne 2 nuppia tupakka tasolla on.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 99 vm.1971 kunnostusta
daa daa-
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659