9000 CDE 2.3TA MY96

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Ny voisi olla sopivasti aikaa pienelle kertailulle.

Tuon vahailuoperaation jälkeen (jonka tuloksiin olen edelleen tyytyväinen, näillä keleillä ei toki auto pysy millään puhtaana mutta näyttää vielä likaisenakin kiiltävältä) tuli käytyä toukokuun puolivälin tienoilla Kargilla laittamassa toiseen, Coltilta ostettuun ecuun stage 2 etanolisofta, alkuperäinen stage 2 bensasofta jäi varalle alkuperäiseen ecuun. Samalla tarkistettiin hengetön ilmastointi ja parin tunnin tyhjäilyoperaation jälkeen selvisi että ainetta oli liikaa vaikka sitä oli raollaan olleista venttiileistä (sormivoimin pyöritettävissä!) paennutkin. Venttiilit kiristettiin ja laitettiin oikea määrä ainetta sisään, ja kas kummaa kun tulee niin pirun kylmää. Kompura mouruaa kylmänä melko komiasti, kattoo milloin vaihtaa toimivampaan joka on varastossa valmiina.

Viimeisen kuukauden sisällä on Coltin uudella hienolla tallilla
-vaihdettu bensansuodatin muutaman etanolitankillisen jälkeen
-vaihdettu öljynpaineanturi, minkä jälkeen öljyn melko kovatahtinen katoaminen käytännössä pysähtyi
-tarkistettu ahtimen kunto (vastoin odotuksia uudenveroinen)
-uusittu ahtimen tarkistuksen yhteydessä kosketuksesta hajonnut kivenkova vesiletkunpätkä, onneksi hajosi vasta tallissa eikä tallilletuloa edeltäneen 400 km maantieajon aikana :D
-sekä öljynvaihdon yhteydessä tarkistettu öljypohja, joka oli "ihmeen puhdas" 260tkm kaupunkipainotteisen bensalla ajon jäljiltä.

Tekniikka toimii tällä haavaa (koputan puuta) kaikin puolin mukavasti pätkiviä ajotietokonetta ja vasenta etukaiutinta lukuunottamatta. Ne yhdessä matkustajan oven keskuslukituksen kanssa odottavat edelleen toimenpiteitä, kun aina on olevinaan joko muuta tekemistä tai paska keli. :D Kattoo ny jos tämän viikonlopun aikana vielä olisi pidempään kuin viisi minuuttia kerrallaan selkeää, tähän mennessä ei ole ollut. Öljyä myös vuotaa Coltin mukaan edelleen ainakin laatikon ja moottorin välisestä stefasta, öljypohjan ollessa ulkopuoleltakin tasaisesti voideltu, mutta vuotakoon niin kauan kuin pysyy lähinnä kosmeettisena haittana (katsastukseenhan moottorin voi pestä :mrgreen:).

Auto itsessään on aina vain mieluisamman tuntuinen, siitä huolimatta että viime viikonlopun tienoilla tuli parillakin femmalla (joista toinen aikas kiva Aero) ajettua tonnarin ollessa öljynpohjan putsauksessa. Ulkonäkö tuntuu parantuvan joka vilkaisulla, ajettavuus on hyvää tasoa hieman kuluneehkosta etupään alustasta huolimatta, tehoa piisaa (varsinkin etanolipäivityksen jälkeen 8O :mrgreen: ) ja eritoten siihen nähden käyttökulut ovat oikein kohtuullisella tasolla. Ja korikin on edelleen melkoisen priima.

Pahoittelut kuvien puuteesta, ei oikein mitään mielenkiintoista näkynyt puhelimen galleriassa, pitää ottaa muutama edustava otos sisältä ja ulkoa seuraavan pesun jälkeen.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Välipäivitys ja tulevaasuuskatsaus:

Purin kojelaudalta hatun pois, nitkuttelin kaiuttimen ja mittariston liittimiä ja putsailtiin maadoituspiste tuulilasin alareunan tienoolta. Muutaman päivän toimi hienosti joten laitoin kannen takaisin paikalleen, sitten kävin tankkaamassa, nollasin trippimittarin ja eiköhän saman tien alkanut bensa- ja lämpömittarin ja edun pätkiminen uudestaan. Tapahtuu täysin satunnaisesti ja sopivalla täräyksellä palaa määräämättömäksi ajaksi. Veikataan jotain yhteysvikaa edun sisällä. Sikäli ikävä ominaisuus että kun edu pimenee, sammuu myös ilmastoinnin kompura. :D Kaiutin on pätkäissyt vain kerran, liekö hajoamassa pikkuhiljaa sisäisesti tms. Helppo vaihtaa joka tapauksessa (toiseen alkuperäistyyppiseen tietenkin :mrgreen: ).

Sitten suunnitelmaosuus. Jos/kun pidän autoa melko pitkään, niin normaalin kunnossapidon ja korjailun ja johnaki vaihees tapahtuvan ruosteeltasuojauksen ohella voisi opiskelujen loputtua tai rahatilanteen muutoin salliessa (kestolotto on vetämässä) miettiä
a) pienimuotoista jatkoviritystä esim. isomman putken, dp:n ja suuttimien muodossa (minä näistä mitään tierä, kysyn muilta tarvittaessa :D ) niin ettei tomaatti kuitenkaan tykkää kyttyrää
b) hullua suunnitelmaa eli Aero/Jubilee-korisarjaa. Etupää ja helmat (sekä kaarilistat?) ovat ilmeisesti mallia bolt-on, mutta takapuskuriin pitäisi jonkun (ei minun) taikoa jatkoa ministerimallin pidempää perää varten. Nämä tietenkin pistettäisiin korin väriin, jolloin pitäisi käsitellä maalipintakin oikein ammatttivälineillä. Tässä (ja vain tässä) yhteydessä voisi kysymykseen tulla myös pienimuotoinen spoileri takaluukun laitaan.

Mielipiteitä? :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Voihan sitä virittää myös nostamatta maksimivääntöä, joka kaiketi sen laatikon tappaa. Vaikka nykyaikana sitä murhaavaa alavääntöä ja hengetöntä ylärekisteriä ylistetäänkin, niin totuushan on kuitenkin se, että keskialueella ja alhaalla se automaattilaatikko kyllä hoitaa kulkupuolen kivasti jo vakioväännölläkin, mutta sitten kun tulee kiire, niin yläkierroksilla se kone laulaa, eikä niistä 450 Nm diesel-ylistäjistä ole kuin häikäisemään taustapeilin kautta nykyaikaisilla led-valoillaan.

Sinänsä täs maailmas on tapahtunut joku markkinamiesten kikkakolmonen, kun yllättävän moni vaan jauhaa kuola vaahdottuneena moottorin maksimiväännöstä (melko alhaisilla kierroksilla) unohtaen sen kulkupuolen, eli hevoset. Ja se kai se virittämisen tavoite on.

Toki seuraava askel on sitten se, että onhan se T25 aika hengetön yläkierroksilla :D Mut pistä vaa 3" dp ja 2,5 - 3" catback, niin kyl se koneen luonne muuttuu oleellisesti ilman koskemista softaan. Sen eron huomaa persdynossakin, muuttuu ihan eri autoksi. Mut putken jälkeen, niin pianko käyt vesa67:lta hakemas uudet bitit ecuun.

Virittämisessä on sitten vain se vika, että tee mitä teet, niin viikon päästä se on taas laiskan tuntuinen. Oleellista on päättää vetää se raja johonki :mrgreen: Mutta aikusten oikeasti jo nykyraudalla se sun auto kulkee aika saatanan hyvin, olettaen että sen ecuun on ronkittu muutakin kuin etanolisäädöt. Ja kun noi tonnarit ei edes paina mitää, onko jopa alle 1300 kg? Jos tarkotus on kiusata tien päällä muita, niin aika harvassa on ne autot, joissa on se joku 220-240 hevosta, joka sulla oletettavasti ylittyy jo nyt.

Ulkonäköpuolelta niin aeron sivuponttoonit on aina nätit, ja ei semmosta autoa, varsinkaan porrasperää, ole olemassakaan, johon ei hillitty spoileri sopisi :)
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja haffu »

T25 ahtimella ei juurikaan yli 250 hevosta kuulemma irtoa ainakaan bensalla. Etanolista mulla ei oo mitään hajua, kun en ole sen enempiä aiheeseen perehtynyt. Asiaan toki vaikuttanee se, että täältä ei mistään järkevästä paikasta löydy kyseistä polttoainetta. Ja laiskalta tuo oma 247hv rakkine tuntuu ja sen jälkeen on vaihtunut vielä 3" dp alle, jos se nyt mitään vaikuttaa.

Eikä se tonnari nyt ihan niin kevyt laite ole 1400-1500kg välille pitäis omamassa osua kuitenkin. Ja sen verran kyllä komppaan JP_Vetteä, että ei voi pahasti vikaan mennä Aeron puskimilla ja helmoilla, kuten ei myöskään spoilerilla.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
juhi81
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Maalis 29, 2014 21:02

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja juhi81 »

Oletko saanut jo mittailtua kulutusta viinalla? Kiinnostaisi taas vaihteeks tuo E85 ja sulla on muuten samalla setupilla tuo tonnari.

Rajoititteko vääntöä tuossa Stage 2 softassa? Eikös se ollut niin että 400nm olis se suositeltava maksimi tomaatille?
VW Touran II -16, Avensis T25 -07 Exät: Volvo V40 2.0T Classic, Saab 9000 CSE 2.3TA, Volvo S80 2.5T, Volvo S80 D5, Toyota Auris Hybrid Touring Sports Premium, BMW F11
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja 009baas »

juhi81 kirjoitti:Oletko saanut jo mittailtua kulutusta viinalla? Kiinnostaisi taas vaihteeks tuo E85 ja sulla on muuten samalla setupilla tuo tonnari.

Rajoititteko vääntöä tuossa Stage 2 softassa? Eikös se ollut niin että 400nm olis se suositeltava maksimi tomaatille?
tonnari vie noin 9-11 matka-ajossa, kaupungissa ja nurkalla 13-16 jos kone on ehjä.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Mitä virittämiseen tulee, niin tosiaan, omapainoa on rekisteriotteen mukaan mukavat 30 kiloa vaille puolitoista tonnia, ja T25:n rajat tulevat todennäköisesti hyvin pian vastaan putkiston ja suuttimien päivittämisen jälkeen. Ja kyllähän se kulkee mukavasti ennestäänkin, tiedostan oikein vahvasti että johonkin pitää raja vetää, semminkin kun en rupea sietämään kovinkaan suurta mukavuuden-, luotettavuuden- tai rahanmenetystä muutaman sekunnin kymmenesosan saavuttamiseksi.

Lisää huipputehoa ensisijaisesti olisikin virittelyn tavoitteena (muutoinkin kyseessä on nimenomaan etanoli-automaatti-stage 2 kyseessä, eli väännöt rajattu 400 Nm), koska alavääntöä on vähintäänkin tarpeeksi mutta nykyisillä suuttimilla ei edes päästä kierroksilla kovinkaan koviin ahtoihin. Eli meno rauhoittuu jonkun verran siinä vaiheessa kun kolmonen alkaa pysyä pesässä kaasupolkimen tavatessa lattiaan.

Kulutusta olen seuraillut aktiivisesti (kuten aina, laihialaista perimää kun löytyy ihan riittämiin :mrgreen: ), mutta en ole siitä mitään tänne kirjannut koska en ole oikein "puhdasta" mittausta saanut kertaakaan, aina tuntuu menevän samanlaiseksi seka-ajoksi. Mutta sen verran voin kertoa että sekoittamalla täysin vapaasti kaupunkiajoa, työmatkaa (vähän kaupunkia ja loput maantietä), moottoritiepaahtoa ja reipasvauhtista matka-ajoa saa tulokseksi aina jotain 12 ja 13 litran väliltä. :D

Juuri tuli tehtyä 1400 kilometrin keskikulutusmittaus (tankki täyteen, välissä 20-30 litran tankkauksia ja lopussa jälleen tankki täyteen) jonka tuloksena oli 12,68l/100km, ja tähän sisältyi Tamperetta, Hämeenkyröä, Vantaata, Porvoota, Järvenpäätä ja näiden välisiä tieosuuksia enimmäkseen raskaalla kaasujalalla. Joka tapauksessa väittäisin että 30%-säännöllä laskettuihin bensakulutuksiin en vastaavalla ajotavalla olisi päässyt, ja olisi vielä pitänyt tankata 98:ia että olisi päässyt edes lähelle samaan suorituskykyyn. :mrgreen: Nyt juuri on menossa testi siitä, onnistunko ajamaan rauhall... eikun siitä miten vähällä kulkee kun ajaa työmatkaa vähän rauhallisemmin ja mahdollisimman hyvin liikennetilanteita ennakoiden. Tällä hetkellä EDU:n DTE-lukema lupailee yli seitsemänsadan kilometrin toimintamatkaa 68 litran tankilla, joten katsotaan.

Niin ja pikkupäivityksenä se vasen etukaiutin on ruvennut vittuilemaan oikein huolella, on enimmäkseen pimeänä ja särisee silloin kun toimii (ei vissiin ole tykännyt Google Play Musicin EDM-tarjonnasta :mrgreen: ). Mittaristo puolestaan on palannut normaaliin rutiiniin eli pätkäisee ehkä parin päivän välein hetkellisesti, eli todennäköisesti jätän korjauksen koulun alkuun kun saa rauhassa purkaa mittariston palasiksi ja vaihtaa kaikki palaneet polttimot samalla kertaa ym. Vasen tuulilasinpyyhin on lopultakin antamassa periksi, ostaessa molemmin puolin oli samanlaiset möhköt Boschilaiset (pthyi!). Vasenkin vaihtuu siis siroon, toimivaan ja edulliseen Unipointtiin kunhan kerkiän Motonettiin. Niinjasematkustajanovenjohdotus :lol:

Meinasin laittaa tähän pesunjälkeisiä kuvia mutta Google Drive päätti jäätyä, Googlen nettisovelluksille tyypilliseen tapaan. Ehkä johnaki vaihees.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

No ny Googlen jumalat ovat paremmalla tuulella. Pelkkää kuvasatoa tasapainottamaan tekstiseiniä.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Vähän suurempiakin nuo foorumin kuvakokorajat voisivat jo pikkuhiljaa olla nykypäivänä, näin henk.koht. mielipiteenä... :roll:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja haffu »

Jotenkin tuollainen kangasssisusta ei sovi tällaisen, muuten niin ylvään, auton sisustaan mitenkään. :lol: Ja sivuvilkut vielä kirkkaiksi/harmaiksi niin ei hyppää ainoat oranssit osat niin pahasti silmille.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tosiaan, auton pääasialliset varustelupuutteet siihen nähden, mitä porrasperätonnariin olisi uutena saanut, ovat ylimääräiset jalopuupalat, nahkasisusta, kattoluukku, cd-soitin ja metalliväri. Sekä V6-moottori, jota en huolisi mistään hinnasta. :mrgreen:

Jubileen vaaleat nahat ovat periaatteessa samalla toivomuslistalla Jubileen/Aeron korisarjan kanssa, mutta toisaalta kyseessä on vaihtelevasti siistinä pidetty käyttöauto, ja vähän huolettaa miltä nahkainen kuskinpenkki näyttäisi vuoden käytön jälkeen... Eikä tästä aivan täydellistä saa millään, koska korimalli on joka tapauksessa ainakin jossain määrin väärä, enkä todellakaan ala enää toista vähäruosteista ja hyvinvarusteltua tonnaria etsimään, ostamaan ja laittamaan kuntoon. :wink:

Mitä oransseihin sivuvilkkuihin tuloo, niin a) ne ovat alkuperäisvaruste ja b) minun mielestäni ne pilaavat auton yleisilmettä huomattavasti vähemmän kuin esimerkiksi kirkkaat vilkut og-satkussa :twisted:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Oranssit sivuvilkut on parhaat. Nykyään niillä jopa erottuu joukosta :D

Taas tainnu propagandakoneisto kangaspenkkien ylistäjiltä sotkea kuviot. Onko se sitä perisuomalaista "jos ei mulle, niin ei myöskään sulle"? Kerron meinaa totuuden: ne vaaleat nahat on ihan yhtä helpot hoitaa kuin tummatkin. Muistat vaa pestä uudet farkut pari kertaa ennen käyttöä. Tosin ne on niin täynnä myrkkyä, että kannattaa ne muutenki pestä ennen ihokosketusta.

Ja muutenki nahkojen hoito on varttin homma kerran kaks vuodes. Ruuvaa kii vaa, ku sopivat tulee hollille.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Emmää tarkoittanutkaan vaaleita nahkoja tummiin nahkoihin verrattuna, vaan nahkoja ylipäätään tuollaiseen kaikenkestävään säkkikankaaseen verrattuna. :D :D Mitään en ole penkeille omistusaikanani imurointia lukuunottamatta tehnyt (ja tuskin on pahemmin tehnyt edellinen omistajakaan, auton ostohetken ulkoisesta habituksesta päätellen), mutta ainoa havaittava jälki koko sisustuksessa on tumma haituva kuskinpenkin selkänojan alaosassa. Lähtee aina pienellä hieromisella imuroinnin yhteydessä. 8)

Pointtina siis se, että pelkään kerran kaksi vuodessa olevan kerran tai kaksi enemmän kuin itse tulisin nahkoja vuodessa hoitaneeksi :oops:

Mutta jos vastaan tulee vaalea lentokonelogosisusta sopivasti niin eiköhän jotain järjesty...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Taas kuukausi, parituhatta kilometriä sekä tonnaritapaaminen takana. Tonnari on toiminut varsin moitteettomasti, tykkää selvästi siitä että sillä ajetaan reilusti. :wink: Eilen oli pieni toimintapäivä niin nyt lienee järkevää koota toimenpiteet ennen kuin häviävät kokonaan muistista:

- vasen tuulilasinpyyhin vaihrettu
- ajovalonpesimien pyyhinvarsien jouset pingotettu paikalleen, nyt pyyhkivät muutakin kuin ilmaa
- vänkärin oven ovimoottori vaihdettu, lukitus toimii nyt täydellisesti (viime kesänä vaihtamani moottori oli sittenkin viallinen, pidin sitä mahdollisuutta niin pienenä että lykkäsin työläänä pitämääni johtojenkorjausremonttia vuoden verran... :oops: )
- vänkärin oven kaksipuolisella teipillä kiinnitetty ovivalo vaihdettu ehjään
- vänkärin oven kuhmuinen ovipahvi vaihdettu siistimpään
- takaikkunalle asennettu originaali aurinkoverho 8)
- kuskin puolen b-pilariverhoilun asennusta siistitty, kiinnikkeitä edelleen hajalla mutta ei enää repsota yhtä pahasti
- vasempaan takaoveen asennettu ehjä ovivalo
- vasenta kojelaudan kaiutinta koetettu vaihtaa, kun uudestakin kuului vain erittäin hiljaisesti (paitsi satunnaisesti helvetin lujaa) tarkistettiin radion johtoliitännät, jonka jälkeen äänentoisto toiminut jälleen täydellisesti
- DI-kasetti vaihdettu kolkista eläköityneeseen varayksilöön, kun sylintereitä alkoi eräänä iltana jäämään pois pelistä. Pitää hankkia uusi varakasetti kun nyt kiinniolevakin on 11-vuotias.
- hyväkuntoinen pakoputken takaosa hankittu odottelemaan katsastusajankohdan lähestymistä. Keskiosakin on jo tiedossa.
- rattiakselilla klonksuvalle nivelelle hankittu korvaava tiukka yksilö, vaihto varmaankin siinä vaiheessa kun on pakko tarvittavan purkutyön laajuuden vuoksi

Mittaristo pätkäisee ehkä kerran pari viikossa. Kulutuksen taisin saada parhaimmillaan 11,7 litran lukemiin pelkässä työmatka-ajossa, moodi on 12,3 litraa. Oikein reilusti kun antaa ohituskaistoilla happea ja pyörii pitkin kaupunkia, saattaa nousta jopa 12,6 litraan. En kehtaa valittaa, kun autossa on kokoa, painoa, tehoa ja automaattivaihteistoa siinä määrin kuin on (ja polttoaine maksaa 96 senttiä litralta). :saab:

Seuraavana työvuorossa kuskin epämääräisen ovimoottorin uusinta (ainoa jäljelläoleva alkuperäinen), originaalien takaroiskeläppien asennus sekä tonnaritapaamisessakin ihmeteltyjen kattolistanpätkien palauttaminen paikalleen.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Taisit tulla n. tunti sit vastaan Teiskoon päin menossa Teboilin tietämillä?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Hyvin paljon mahrollista, en tullu sua huomanneeksi mutta suunta oli kyllä Kämmenniemeen päin noilla main. :D

Kuskin ovimoottori vaihdettu toiseen, kuin myös lukkorunko, jossa varsinainen vika sitten olikin. Oli aivan väljä systeemi nimittäin, minkä seurauksena lukkonuppi oli lähinnä jossain lukituksen ja avautumisen välimaastossa. Uudella, tai siis toisesta tonnarista lainatulla, on taas aivan yhtä jämäkkä kuin muissakin ovissa.

Vajaat puolitoista vuotta on tuolla autolla tullut ajettua, ja nyt ensimmäistä kertaa kaikki ovet avautuvat ja lukkiutuvat normaalisti kaukosäätimellä, avaimella ja keskikonsolin napista. :mrgreen:

Lisäksi samalla ovipahvin aukomisella säädettiin kuskin ikkuna kulkemaan suoraan, aikaisemmin kulki ylöspäin etukenossa ja suoristui vasta sulkeutuessaan. Katon listatkin tulivat paikalleen.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin