Sky Blue, 900 S -96

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Sky Blue, 900 S -96

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Tässä on aika paljon savottaa vielä jäljellä, jos ja kun aion hakea kokemuksia erilaisista Saabeista tulevaisuudessakin. Kahdeksan kappaletta erilaisia og 900 on takana, niihin ei enää mieli vedä, yksi tonnari paransi sen puolen kolotuksen. Nyt sitten ensimmäinen kokemus näistä GM-kauden tuotteista. Aikoinaan oli alla yhden talven ex-appiukon rakentama 96 vm.78, korttini ajoin 99 Saabilla vm.74, jossa Triumphin 1.85 öljysyöppö. Paljon tuli ajettua myös niinikään ex-appiukon CD tonnarilla, kuin myös hienolla 90:llä ja pari reissua koin jopa -77 mallisella taivaansinisellä 99 Combi Coupella.

Ensi kesäksi, viimeistään, keksitään jotain muuta, olisiko sitten vuoro vaikkapa cabrioletin, taikka 9-5 tai 9-3, joita ei myöskään ole omistuksessa ollut. Meikän touhu on enempi kokemusten hakemista ja fiilistelyä, siinä seassa jotain pikku puuhastelua. Mennään tunteella, kerran täällä vaan eletään !

:saab:
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Sky Blue, 900 S -96

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Käytiin tänään Saabilla pojan futismatsissa Keravalla. Havaintoina reissussa, että tuo on melkein parhaimmillaan, kun ajaa motarilla 130 mittarivauhtia, toisaalta taas oikein leppoisa ajettava 90 lasissa kantatiellä. Mitä pienempää pyöritystä, sitä ankeampi ajettava. On toi kytkin/manuaaliloota-yhdistelmä vaan niin kulmikas, kun vertaa noihin pihalla oleviin japseihin, jotka toimivat ajatuksen lailla. Tämä ng:n paketti ehkä hiukan sävyisämpi kuin og satkun, mutta vain vähän. Aika traktori kaupungissa, pitää pysyä poissa ! Oma syynsä on tuolla vaijerikytkimellä, jonka toiminta ei vieläkään ole mun makuun tarpeeksi jouhea. Nyt se poljin myös naksahtaa ikävästi aina silloin tällöin painaessa, jotain siellä on pielessä säätämisen jälkeen.
Niinkin pieni asia kuin kytkinpoljin ja sen toiminta pilaa kyllä auton kuin auton, jos ei ole kunnossa. Itse kytkinhän on täysrempattu, joten sisuskalut ovat kunnossa, mutta tuo nariseva ja naksuva poljinmekanismi/vaijeri pitää jollain lailla saada kuosiin. Ärsyttävää.

Suht pimeää oli palatessa ja testasin Black Panelia, toimihan tuo, mutta ei mulle kyllä idea auennut. Paljon ennemmin katselen myös kiekka-ja bensamittaria toiminnassa ja muutenkin tuo vihreä mittarivalaistus on tyylikäs ja rauhallinen silmälle. Ei tartte kyllä enää Blackia kokeilla, ihan turha keksintö...
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sky Blue, 900 S -96

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kannattaa vaihtaa se vaijeri uuteen.
Aikanaan V6 ng:n kanssa kirosin samaa muttei tullu vaihdettuu ku kerta oli ehjä. Tuossa avossa on paljon mukavampi kytkin, eikä poljinvoimassa oo enää iso ero kolkin nesteversioon.

Muistaakseni alkuperäinenkään esim. Pro car serviceltä ei oo mahottoman hintainen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Sky Blue, 900 S -96

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Eipä tuo kallis ole, mätänetistä 22 euroa. Tuleepa sitten samalla kurkattua koko systeemi. Tuo on kuitenkin ainoa asia autossa, joka mainittavasti häiritsee "ajonautintoa". Kunhan ehtii, nyt on piha niin täynnä autoja, että meinaa fokus loppua... Mitäs läksin, taas kerran :?
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Sky Blue, 900 S -96

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tämä projekti loppui lyhyeen, Saab lähti kiertoon. Ajelin autolla 1000 km ja totesin, että olen vanhan koulukunnan miehiä. Aloin kaipaamaan og satkun kahinoita niin korista kuin vaihteistosta, ynnä vanhan ja luotettavan H-moottorin imuääniä ja muita Saabimaisuuksia, joita vain noissa on tarjolla.

Tulipa kokeiltua GM-ajan tuotetta, kaksi kertaa, ekan ja viimeisen. Hyvä ajaa +80 km/h:n nopeuksissa, mutta mun normiajossa, josta 90% on kaupunkia ja max. 60 km/h työmatkaa mutkaisella tiellä, ei homma toiminut. Kun otetaan Saab ja laitetaan siihen puolet Ooppelia, tuloksena on jotain, johon en voi samaistua. Tuntuu ihan naurettavalta, mutta minkäs teet. Kokonaisuus ei herättänyt luottamusta millään muotoa.

No, auto oli ja on erinomaisen siisti ikäisekseen, joten eroon pääsyssä ei ollut vaikeuksia. Arvioijaksi sattui vielä eläkkeelle jäänyt Saab-myyjä, joka myi Saabeja yli 20 vuotta ja ajaa nykyäänkin Saabilla. Tinkiminen oli miellyttävää, kun vastapuolen asiantuntija ei löytänyt Saabista mitään moitittavaa, päinvastoin :D Tilalle tuli pieni ilmastoitu korealainen, joka sopii kuin nappi silmään tohon mun arkipyöritykseen. Hajuton, väritön (tai no, Electric Metallic Green) ja mauton. Hiacelle on sitten ihan omat ajonsa, joihin korean ihmeellä ei ole osaa eikä arpaa.

Mun seuraava episodi Saabien kanssa tullee sitten, kun saan aikaiseksi oman tallin tai tallipaikan. Lähinnä muodossa museorekisteröity tai muuten vain läpikäyty arkiston helmi, jolla fiilistellään 30pv kesän kauneimmilla keleillä. Vuosikerta luonnollisesti max.1993.

Kauan nämä GM-ajan tuotteet kaihersivat mielen perillä, nyt on sekin selvillä mikä minua Saabeissa viehättää. Kallistun aika paljon tuonne Riston suuntaan ja seuraan herran projekteja, kunhan saan omat olosuhteet sellaisiksi, että pystyn tarjoamaan Saabille arvoisensa lepuutuspaikan 11kk:n ajan vuodessa.

Taivaansinen löytää toivottavasti hyvän kodin jostain, tämä ketju hiljenee minun osaltani. Toki pyörin täällä muuten ympäriinsä kuten ennenkin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Sky Blue, 900 S -96

Viesti Kirjoittaja ristos »

Olen kanssasi samaa mieltä näistä alkuajan NG "Saabeista". Kun nyt muistelen menneitä, minulla riitti -93 2,1 900 Classic niin kauan, että että vasta vuonna 2000 ostin seuraavan Saabin. Silloin vuonna 1997 Saabin insinöörit palauttivat tuon -94-96 välisen "pimeän" ajan hieman lähemmäksi Saabia. Autoon muutettiin yli 2000 osaa noihin edellisistä malleilleista ja tietysti yhtenä tärkeimpänä osana lämmityslaite ja ilmanvaihto. Siksi nuo 9-3 malliset olivatkin jo ihan autoja vuosien 1997-2002 ajalta.

Mutta ihan oikeasti minäkin olen jo tietysti iältänikin, mutta myös Saabien osalta "vanhan liiton" miehiä, mihin nämä minun harrastuksenikin viittaavat. Tosin olenhan kyllä kokeillut nämä uudetkin mallit ihan eturivissä, mutta kyllä myös luopunutkin niistä aika nopeasti ja kestänyt näissä iki-ihanista vanhoissa malleissa! :D

Tsemppiä vaan Saab-harrastajalle!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin