9000 Aero M94
9000 Aero M94
Joujou!
Moni on ihmetellyt miksi projekteissa on niin vähän aero-tonnareita. Kannanpa kaikkien iloksi omat korteni kekoon. Tarkoituksena on pitää jonkinlaista muistiota, laittaa tonttu koriltaan alkuperäiseen kuntoon, sekä virittää lievästi.
Lähtökohta: Ostin heinäkuussa 2015 tällaisen etupuskurivammaisen aeron, koska halvalla sain.
Auto on siis manuaalivaihteinen, rakennettu 9/1993 ja vuosimallia 1994, eli ensimmäisiä lyhytlohko B234R:ia.
Kyseinen lotjake on tuotu Genevestä 2005, jonka ansiosta kori on jopa melko vähäruosteinen. Tekniikkakin tuntuu olevan hyvässä kunnossa ja voimaa löytyy. Kuitenkin syy miksi sain auton halvalla on tyyppivikabingosta löytyvät saabismit :
-Ilmastointi antaa vain kuumaa tai kylmää
-Sisävaloista toimii vain ovivalot
-Vakionopeudensäädin ei toimi
-Kuskin penkinlämmitin ei toimi
-Apukuskin penkin selkänoja nousee toispuoleisesti
-Vaihdekeppi muistuttaa jo vähän soppakauhaa
-Lisäksi moottorin tukikumit ja pakoputki ovat nyt entisiä
-Auto on saanut pienen pusun keulaan, koska etupuskuri on vaihdettu vakio cs-malliseen
-Pieniä lommojakin on siellä täällä
Laitettavaahan tässä siis riittää enkä harmillisesti osaa tehdä kaikkea itse. Olen koneteekkari, mutta sähkövikojen korjaus tuntuu välillä aika hermoja raastavalta.
Katsotaan kuitenkin mitä saadaan aikaan...
Moni on ihmetellyt miksi projekteissa on niin vähän aero-tonnareita. Kannanpa kaikkien iloksi omat korteni kekoon. Tarkoituksena on pitää jonkinlaista muistiota, laittaa tonttu koriltaan alkuperäiseen kuntoon, sekä virittää lievästi.
Lähtökohta: Ostin heinäkuussa 2015 tällaisen etupuskurivammaisen aeron, koska halvalla sain.
Auto on siis manuaalivaihteinen, rakennettu 9/1993 ja vuosimallia 1994, eli ensimmäisiä lyhytlohko B234R:ia.
Kyseinen lotjake on tuotu Genevestä 2005, jonka ansiosta kori on jopa melko vähäruosteinen. Tekniikkakin tuntuu olevan hyvässä kunnossa ja voimaa löytyy. Kuitenkin syy miksi sain auton halvalla on tyyppivikabingosta löytyvät saabismit :
-Ilmastointi antaa vain kuumaa tai kylmää
-Sisävaloista toimii vain ovivalot
-Vakionopeudensäädin ei toimi
-Kuskin penkinlämmitin ei toimi
-Apukuskin penkin selkänoja nousee toispuoleisesti
-Vaihdekeppi muistuttaa jo vähän soppakauhaa
-Lisäksi moottorin tukikumit ja pakoputki ovat nyt entisiä
-Auto on saanut pienen pusun keulaan, koska etupuskuri on vaihdettu vakio cs-malliseen
-Pieniä lommojakin on siellä täällä
Laitettavaahan tässä siis riittää enkä harmillisesti osaa tehdä kaikkea itse. Olen koneteekkari, mutta sähkövikojen korjaus tuntuu välillä aika hermoja raastavalta.
Katsotaan kuitenkin mitä saadaan aikaan...
SAAB 9000 Aero M94 SN 001205 Stage 3
Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun #7032
Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun #7032
Re: 9000 Aero M94
On tullut hommattua saabiin vähän uutta palikkaa:
-Maptunin 3" rosteri dp ja 2,5" catback *toivottavasti ei tule liian amis-pörinät
-Moottorin tukikumit
-Moottorin ja vaihteiston uretaanipuslat
-K&N filtteri *luin foorumilta liian myöhään, että on ihan turha alle 500 hp virityksille
-Silikoni jäähdytinletkut
-Bensansuodatin, öljynsuodatin, sisäilmasuodatin sekä tulpat
-Toinen ECU virityksille
-Ehjä aero-etupuskuri ja -spoileri puretusta jubileesta.
Näillä systeemeillä olisi tarkoitus tehdä "340 tkm huolto". Samalla öljypohja käy auki ja tasapainoketju lähtee vekeen.
-Maptunin 3" rosteri dp ja 2,5" catback *toivottavasti ei tule liian amis-pörinät
-Moottorin tukikumit
-Moottorin ja vaihteiston uretaanipuslat
-K&N filtteri *luin foorumilta liian myöhään, että on ihan turha alle 500 hp virityksille
-Silikoni jäähdytinletkut
-Bensansuodatin, öljynsuodatin, sisäilmasuodatin sekä tulpat
-Toinen ECU virityksille
-Ehjä aero-etupuskuri ja -spoileri puretusta jubileesta.
Näillä systeemeillä olisi tarkoitus tehdä "340 tkm huolto". Samalla öljypohja käy auki ja tasapainoketju lähtee vekeen.
SAAB 9000 Aero M94 SN 001205 Stage 3
Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun #7032
Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun #7032
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 62
- Liittynyt: Su Joulu 27, 2015 18:30
- Paikkakunta: Turku
Re: 9000 Aero M94
Mitä ysitonnariin kustansi dp? Pitäis tohon omaan 9-5 semmonen hommata mutta perkele kun kaikki maksaa ja jätkät jotka tiedän osaavan semmosen suorasta putkesta tehdä niin ei kerkee.
Re: 9000 Aero M94
Ei ollut minullakaan aikaa alkaa hitsaamaan. Ostin dp:n ja flexin Maptunin joulukampanjasta ja hinta oli alennuksesta huolimatta suolainen 550€...
Tekeeköhän mossemies enää noita putkia ysi-femmoihin?
Tekeeköhän mossemies enää noita putkia ysi-femmoihin?
SAAB 9000 Aero M94 SN 001205 Stage 3
Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun #7032
Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun #7032
Re: 9000 Aero M94
Hienoa, että Aero-Tontuistakin on ruvennut tuleen stooria. Kyllä musta näyttää hyvältä.
Vakkarin toimimattomuus lienee 95% varmuudella viallisesta cruisen ecusta. Meidän taloudessa kanssa M94 Aero, jossa vakkari lähti toimimaan cruisen ecun vaihdolla. Monissa vanhemmissa alipaine vakkareissa tuo boksi vika. Täälä on puolen tosinaa nuita ecuja, jotka päätin viedä viime viikolla sähkärille uudelleen juotettaviksi.
Onkos tuossa TCS?
Vakkarin toimimattomuus lienee 95% varmuudella viallisesta cruisen ecusta. Meidän taloudessa kanssa M94 Aero, jossa vakkari lähti toimimaan cruisen ecun vaihdolla. Monissa vanhemmissa alipaine vakkareissa tuo boksi vika. Täälä on puolen tosinaa nuita ecuja, jotka päätin viedä viime viikolla sähkärille uudelleen juotettaviksi.
Onkos tuossa TCS?
Saab 9-5 2,3t aero wagon
Re: 9000 Aero M94
Joo tattista! Tuo cruisen boksin uudelleenjuottaminen on hyvä idea. Ainakin poljinanturit ovat kunnossa.
Ei ole onneksi varmasti hajoavaa luistonestoa.
Ei ole onneksi varmasti hajoavaa luistonestoa.
SAAB 9000 Aero M94 SN 001205 Stage 3
Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun #7032
Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun #7032
Re: 9000 Aero M94
Tekee, just kimppa menossa ja DP näyttäs olevan 335€Swag-J kirjoitti: Tekeeköhän mossemies enää noita putkia ysi-femmoihin?
Re: 9000 Aero M94
Hain Saabin tänään MapTunilta pakoputkiston ja moottoritukien vaihdosta. Vastassa oli savupilvi ja katsoin jo, että ****lauta nyt se poltti kannen, mutta se olikin jonkun musta femma. Unlucky
Auto on paljon parempi ajaa kun moottori ei heilu. Ei edes tärise enää vaikka on jäykät Powerflexin puslat ja Impergom hydraulikumit. Rosteriputkistokaan ei voisi edes parempi olla! Tuli hyvä perjantaifiilis
Auto on paljon parempi ajaa kun moottori ei heilu. Ei edes tärise enää vaikka on jäykät Powerflexin puslat ja Impergom hydraulikumit. Rosteriputkistokaan ei voisi edes parempi olla! Tuli hyvä perjantaifiilis
SAAB 9000 Aero M94 SN 001205 Stage 3
Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun #7032
Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun #7032
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 173
- Liittynyt: La Joulu 18, 2010 16:36
- Paikkakunta: Leppävirta/Varkaus
Re: 9000 Aero M94
Paljonko makso uudet moottorintukikumit?
Omaan olisi tarkotus vaihdella kun tuntuu olevan finaalissa..
Omaan olisi tarkotus vaihdella kun tuntuu olevan finaalissa..
9000 Cse 2.0t Jubilee -97 Stage X
9000 2.3T Aero - 93 Stage 3
#6089
9000 2.3T Aero - 93 Stage 3
#6089
Re: 9000 Aero M94
Ostin kumityynyt Skruvatilta. Jotain 120 euroa ne maksoi, mutta käytin 15% alennuskoodin. Powerflexit tuli Maptunilta.
On tämäkin päivä. Ajoin saabin ojaan. Onneksi vain etuspoileri otti itseensä, sillä se oli jo ennestään halki. Ei kerrota kellekään
Huomenna ajattelin ihmetellä sitä cruisen boksia. Sen pitäisi muistaakseni löytyä jalkotilasta.
On tämäkin päivä. Ajoin saabin ojaan. Onneksi vain etuspoileri otti itseensä, sillä se oli jo ennestään halki. Ei kerrota kellekään
Huomenna ajattelin ihmetellä sitä cruisen boksia. Sen pitäisi muistaakseni löytyä jalkotilasta.
SAAB 9000 Aero M94 SN 001205 Stage 3
Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun #7032
Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun #7032
Re: 9000 Aero M94
Vähän kerkesin fiksaamaan aeroa. Vaihdoin ehjän kojetaulun kannen ja heitin lattialle alkuperäiset matot. Kiitokset nimim. Turbohullulle näistä osista.
Samalla käsittelin nahkapenkit. Laitoin ronskisti puoli pulloa turtle leather carea, eli varmaan miljoona kertaa liikaa, mutta ihan hyvä tuli
Pari kuvaa mustanpuhuvasta Sabriinasta:
Kamera tekee huonoa jälkeä ihme häiriötä
Vaihdan vielä parempikuntoisen nahkaratin niin alkaa olla ihan siisti sisältä ikäisekseen. Kiitokset myös nimim. Sumarille nahkaratista! Laitan kuvaa kun se on paikallaan.
Samalla käsittelin nahkapenkit. Laitoin ronskisti puoli pulloa turtle leather carea, eli varmaan miljoona kertaa liikaa, mutta ihan hyvä tuli
Pari kuvaa mustanpuhuvasta Sabriinasta:
Kamera tekee huonoa jälkeä ihme häiriötä
Vaihdan vielä parempikuntoisen nahkaratin niin alkaa olla ihan siisti sisältä ikäisekseen. Kiitokset myös nimim. Sumarille nahkaratista! Laitan kuvaa kun se on paikallaan.
SAAB 9000 Aero M94 SN 001205 Stage 3
Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun #7032
Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun #7032
Re: 9000 Aero M94
Tilasin myös TIM turbo ahtopainemittarin ebaysta.
Linkki: http://www.ebay.com/itm/LMA-Turbo-Boost ... 5W&vxp=mtr
Ajattelin sijoittaa mittarin A-pilariin Auto Gauge podilla. Varastin idean hyvin pitkälti tältä saabistilta, linkki: http://johnossaab9-5.synthasite.com/9-5-boost-gauge.php
Sopii minun mielestäni hyvin ja värityskin on aivan kuin alkuperäisessä ahtomittarissa.
Linkki: http://www.ebay.com/itm/LMA-Turbo-Boost ... 5W&vxp=mtr
Ajattelin sijoittaa mittarin A-pilariin Auto Gauge podilla. Varastin idean hyvin pitkälti tältä saabistilta, linkki: http://johnossaab9-5.synthasite.com/9-5-boost-gauge.php
Sopii minun mielestäni hyvin ja värityskin on aivan kuin alkuperäisessä ahtomittarissa.
SAAB 9000 Aero M94 SN 001205 Stage 3
Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun #7032
Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun #7032
Re: 9000 Aero M94
On muuten ihme juttu tuo ilmastointi. Antaa tosiaan vain kuumaa tai kylmää, eikä sopivaa lämpöa siltä väliltä. Kalibroitu on monta kertaa ja antaa yhden vian.
Ilmastointi testattiin syksyllä typellä, ei ollut vuotoja. Täytön jälkeen kylmän tuotoksi mitattiin 12 astetta, mikä on kai melko hyvä.
Katsoin kojetaulun alta, että askelmoottori liikkuu, kun lämpötilaa säätää. Akvaariossa vipu on ehjä. Edellinen omistaja vaihtoi lämpötilan haistelijan. Myös puhaltimen säätö toimii, ainakin kun aikansa rämpyttää nappia.
Ihan kuin paneeli itsessään sekoilee vai liekö joku lämmönsäätövastus rikki. No, ei siinä oikein muuta vikaa voi olla. Pitää lukea se vikakoodi.
Ilmastointi testattiin syksyllä typellä, ei ollut vuotoja. Täytön jälkeen kylmän tuotoksi mitattiin 12 astetta, mikä on kai melko hyvä.
Katsoin kojetaulun alta, että askelmoottori liikkuu, kun lämpötilaa säätää. Akvaariossa vipu on ehjä. Edellinen omistaja vaihtoi lämpötilan haistelijan. Myös puhaltimen säätö toimii, ainakin kun aikansa rämpyttää nappia.
Ihan kuin paneeli itsessään sekoilee vai liekö joku lämmönsäätövastus rikki. No, ei siinä oikein muuta vikaa voi olla. Pitää lukea se vikakoodi.
SAAB 9000 Aero M94 SN 001205 Stage 3
Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun #7032
Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun #7032
Re: 9000 Aero M94
Haistelija kannattaa käyttää auki ja putsata vastus, kerää jo vuodessa aika kivasti pölyä. Samalla ropellin öljyäminen aseöljyllä niin ei ala pärisemään.
Läpötilan saatö häröilee juurkin tuon likaisuuden takia aika usein..
Läpötilan saatö häröilee juurkin tuon likaisuuden takia aika usein..
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 9000 Aero M94
Jos ei muualta vikaa löydy niin kokeile varmasti ehjällä ilmastoinnin käyttö paneelilla. Osaa tehdä erikoisia temppuiluja kun on rikki..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-