Saab 9-3 ym:2002 2.0t ekaa kertaa sormet sopassa.

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Castrol
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: La Touko 28, 2016 22:59
Paikkakunta: Hellsinki
Viesti:

Saab 9-3 ym:2002 2.0t ekaa kertaa sormet sopassa.

Viesti Kirjoittaja Castrol »

Terkausta tänne uuden :saab: omistajana tai no uuden ja uuden mutta itselle ainakin. Yrittänyt selvitellä tarkemmin auton historiaa ja saanutkin jo tietooni edellisen omistajan joka on huoltanut suhteellisen hyvin autoa.

Projekti alkanee Sid:n korjauksella korjaus lattakaapeli on jo odottamassa sitä rykäsyä että saa itsestään irti että uskaltaa purkaa tuon purkin.

Kaikkea muuta pientä varmaan tulee vastaan ja ehkä jotain isompaakin mutta toivottavasti vähemmässä määrin. Peruskaura tuli tehtyä suodatin ja öljyt ja apulaitehihna apurissoineen. Vielä jos laatikkoöljyt vaihtaisi vai onko tarvetta jos laatikko toimii ok?

Muutama ruostepaikka pitää katsella kesän aikana kuntoon ja ihmetellä vähän lisää mitä tuo laite pitää sisällään. Ainakin konehuoneessa pitää lähes kaikki alipaineletkut uusia kun alkaa osa olemaan vähän korppuja.

Laitellaan tähän kuva jos joku tunnistaa laitteen vanhaksi omakseen :)

Kuva
-MY:2001 OG9-3 aero stg1,5 By:Trollolotechnologies
-EX MY:1996 NGR900 By:Trollolotechnologies
-MY:Lucifer Og9-5 aero SW By:Trollolotechnologies

#7136
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1857
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Saab 9-3 ym:2002 2.0t ekaa kertaa sormet sopassa.

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Kantsii laatikkoöljyt vaihtaa, varsinkin, jos vaihtohistoria ei ole tiedossa.

Tervetuloa Foorumille :D
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Avatar
Castrol
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: La Touko 28, 2016 22:59
Paikkakunta: Hellsinki
Viesti:

Re: Saab 9-3 ym:2002 2.0t ekaa kertaa sormet sopassa.

Viesti Kirjoittaja Castrol »

Kiitos kiitos jotain saatu tänäänkin tutkittua vaihdettua tulpat ja todettua että tulppa poterotkin on kuivat :). Laitellaan kuvia muista pikku ruosteenpoistohommista kun saa vaan laitettua ne tuolta luurista eteenpäin. :D Vanteetkin tuli päiviteltyä vähän isompiin.......

Suabi sai 9-5 vectorit` alleen.

Kuva

Samalla tuli revittyä tuo kaari auki ja todettua että on se komee tuplapellitys.....
-MY:2001 OG9-3 aero stg1,5 By:Trollolotechnologies
-EX MY:1996 NGR900 By:Trollolotechnologies
-MY:Lucifer Og9-5 aero SW By:Trollolotechnologies

#7136
Vodetti
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:04
Paikkakunta: Kellokoski

Re: Saab 9-3 ym:2002 2.0t ekaa kertaa sormet sopassa.

Viesti Kirjoittaja Vodetti »

Onnea uudesta hankinnasta! 8) Itsellä samanmoinen vuosimallia 2003. Näyttäisi sama paikkakuntakin olevan, joten täältä saa tarvittaessa neuvoja ja apuja myös.

Hienosti istuu nuo vectorit alle ja tavoitteena olisi itselläkin hankkia kesäksi isommat noiden 15'' Ronalien tilalle. Ilmeisesti tuossa ei ole mitään madallussarjaa? Todella hyvin istuvat auton yleisilmeeseen.

Vaihteistoöljyt kannattaa vaihdella jos sitä ei ole vielä tehty. Itsellä tämä projekti olisi edessä, mutta vasta sitten kun saadaan tyhjennusproppu irti. Siellähän on kuusiokoloavaimella avattava proppu ja itsellä se kuusiokolo on niin pyöristynyt, että sen irroittaminen lähes mahdoton homma ilman hitsipilliä ja mutteria :lol:

Bypass modauksella sain ainakin omaan kolkkiin pirteämmät alakierrokset ja kaasuherkkyyttä, ainakin näin persdynolla.

t. Vode
Nykyinen: Saab 900 Classic 1993
Ex-Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
Avatar
Castrol
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: La Touko 28, 2016 22:59
Paikkakunta: Hellsinki
Viesti:

Re: Saab 9-3 ym:2002 2.0t ekaa kertaa sormet sopassa.

Viesti Kirjoittaja Castrol »

Kiitos kiitos. Vanha saabikerholaisen auto joten on ainakin ensimmäisen 10 vuotta ollut suhteellisen hyvässä hoidossa. Kohtahan täällä on stadin alueella kolkkeja niin paljon että joutuu jo valitsemaan seuraavan kerran isomman huoltamon kun rantatien neste :D Viikonloppuna taas vähän vaihdellaan alipaineletkuja kun alkaa olemaan vanhat mallia korput.

Ja huomenna tänään päivällä vaihtuu vaihteistoölpät niin ehkä taas tulee paremmaksi.
-MY:2001 OG9-3 aero stg1,5 By:Trollolotechnologies
-EX MY:1996 NGR900 By:Trollolotechnologies
-MY:Lucifer Og9-5 aero SW By:Trollolotechnologies

#7136
Avatar
Castrol
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: La Touko 28, 2016 22:59
Paikkakunta: Hellsinki
Viesti:

Re: Saab 9-3 ym:2002 2.0t ekaa kertaa sormet sopassa.

Viesti Kirjoittaja Castrol »

Tänään tuli sitten vaihteistoölpät vaihdettua ja pääsi vähän alapuolelta paremmin katsomaan tuota alustaa....Muutama pieni ruosteongelman alku tai jopa pientä operaatiota odottava kohta osui silmiin. Takaiskari poterot näytti aika eksoottisilta sieltä kumin ympäriltä. Joten varmaan saa pikkusen parsia jossain kohtaa kesälomaa. Takalattiassa apparin puolella löytyi joku eksynyt tunkin tassu kun oli painunut sellainen terävä kulma sinne lattiaan ja irroittanut sen helvetin kumimassan ja ruostettahan siellä oli irtonaisen suojakalvon alla. Tuli revittyä auki ettei enää muhi siellä piilossa. Onko muilla ollut tuolla takaiskarikoteloissa isompia reikiä?

No ei siellä mitään yllättävää sinänsä löytynyt vähän tuntuin olevan extra klappia vetoakselissa jos se 2mm on normaali niin olisko silmällä katellen 3-4mm väliin ollut. Joten senkin saa varmaan kohta pajottaa. Kyllä vähän ihmetyttää että viat on monella tiedossa mutta ei viitsitä niitä etukäteen parsia.....Enemmän se vituttaa kun se sitten lopullisesti hajoaa. Öljynpropussa ei juurikaan ollut siiliä joten voisin olettaa että ei se ainakaan ihan finito aski ole. Eipä se mitään meteliä vielä pidäkkään.

Laitellaan sitten :saab: kiroilua kun rupean taka-iskareita vaihtamaan. Kun saa miggiliimaa kuitenkin näyttää mun tuurilla.
-MY:2001 OG9-3 aero stg1,5 By:Trollolotechnologies
-EX MY:1996 NGR900 By:Trollolotechnologies
-MY:Lucifer Og9-5 aero SW By:Trollolotechnologies

#7136
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1230
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Saab 9-3 ym:2002 2.0t ekaa kertaa sormet sopassa.

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Tuo "helvetin kumimassa" on minusta tässä automallissa aika hyvää tavaraa. Justiinsa tänään korjailin omasta 02-mallisesta pieniä ruosteenalkuja. Mitään ruostesuojausta ei ole tehty jälkikäteen, ja autolla ajettu vajaa 250 tkm 14 vuoden aikana. Todella hyvin pohja on kestänyt, takapyörien takaakin aivan siisti. Etupäässä arka paikka näyttää olevan lokarin alapään sivulla. Kaikenkaikkiaan erinomaisen onnistunut auto, kunhan kone vaan on kunnossa. Surullisen kuuluisa huohotinongelma on varmaan tuttu. Omassa autossa alkuperäinen jakopää ei vielä ääntele, turbo vaihdettu 170 tkm kohdalla. Uudemman ysikolmosen kanssa on ollut tässä vajaan parin vuoden aikana paljon enemmän murheita.
Avatar
Castrol
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: La Touko 28, 2016 22:59
Paikkakunta: Hellsinki
Viesti:

Re: Saab 9-3 ym:2002 2.0t ekaa kertaa sormet sopassa.

Viesti Kirjoittaja Castrol »

Tänään tuli vaihdeltua loput alipaineletkut ja voi sanoa että ei ollut yhtään liian aikaisin....Kaikki aivan totaalisen koppuroita. Noh nyt uuuet mahtavat silikoniletkut että perkele! Sitten tuli SID otettua irti ja kurkittua sen sisälle ja todettua että joku on siellä jo käynnyt joskus.....No takaisin nippuun pienen painelun jälkeen mutta edelleen on sama yksi vaakarivi radionäytöstä pimeä. Noh ehkä joku sen osaa korjata paremmin kun minä :)

Voisihan sen vielä hakea tuolta ja purkaa uudestaan mutta odotellaan nyt vielä hetki.
-MY:2001 OG9-3 aero stg1,5 By:Trollolotechnologies
-EX MY:1996 NGR900 By:Trollolotechnologies
-MY:Lucifer Og9-5 aero SW By:Trollolotechnologies

#7136
Vastaa Viestiin