Teknistä tukea pelti-, pohja- sekä maalaustöihin

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Re: Teknistä tukea pelti-, pohja- sekä maalaustöihin

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

onko kukaan kokeillut pellin liimaamista? Koriliimat ovat tehokkaita, eikä tule helposti ruostuvaa hitsaussaumaa.. Vai onko lopputulos vielä pahempi kun on kaksi peltiä päällekkäin,vaikka ne olisi kauttaaltaan liimattu päällekkäisiltä osiltaan?
Onnistuuko pintapelteihin sellaisissa kohdissa jossa ei saa pykältävää saumaa listan alle piiloon, eli saako pakkeloimalla piiloon pykältävän sauman?
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
suddington
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: La Loka 18, 2014 18:35

Re: Teknistä tukea pelti-, pohja- sekä maalaustöihin

Viesti Kirjoittaja suddington »

Olen korjannut mm. katon kautta ympäri pyörineen volvon, jossa korjaus valvottiin trafin toimesta ja korjaukset tehtiin valmistajan ohjeiden mukaisesti. Mm. uusi kattopaneeli sekä peräpellit liimattiin kiinni, hitsaus oli kielletty. Joten oikealla liimalla varmasti kestää, kun noudattaa koriliiman ohjeita ja kuivumis-aikoja. Se pelti on pokattava ennen liimausta, kitillä et saa häivytettyä (järkevällä kitti- ja työmäärällä) päällekkäin liimattujen peltien saumaa ilman pokkausta.
Zay_Zay
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 19:48

Re: Teknistä tukea pelti-, pohja- sekä maalaustöihin

Viesti Kirjoittaja Zay_Zay »

Itsekkin pläkkärinä olen noita koriliimoja kokeillut ja monet esim. Bmw ei anna muuta käyttää. Usein liimaaminen on siksi parempi, että korin ultrakoviin rakenteisiin ei kohdistu hitsauksesta johtuvaa lämpöä. Saabin ohjeet olen lukenut melkeinpä muistan ne ulkoa ja tätä vaaraa ei ole. Paitsi uusin ns. Insingnia kori joihin Opel antaa ohjeet. Liimoja on monia mutta hyvää ei "biltemasta" saa, jossa olisi sama korrosion estokyky mitä ammattilaisille myydään. Pintapelleissä ei vetele sinkki ei reunoilta pala, joka taas helpottaa maalarin työtä. Pitää vaan muistaa jos tekee päälle liitoksen kanttaamalla, että alkuperäiseen peltiin tulee aina kantti jolloin vesi esim oven sisällä ei mene uraan.

Tällee tarpeeksi vaikeasti kirjoitettuna :D
Hirsch 95 wagon vm-02
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Re: Teknistä tukea pelti-, pohja- sekä maalaustöihin

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

vielä pohjan hitsauksesta. Onko olemassa yhtä ainetta jota laittaisi pohjaan ettei tarvitse pelata monen aineen kanssa auton pohjan paikkaamisessa?. Esim pohjamassa jonka voisi ruiskuttaa paljaalle pellille ja toimii vieläpä ruosteenestona. Vaihtoehtoja on niin monia, mutta kokemuksia toimivasta.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 455
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Teknistä tukea pelti-, pohja- sekä maalaustöihin

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Tässä kun nyt on kuuppaan koritinaa välillä levitellyt, niin en ole ilmeisemmin onnistunut poistamaan juoksutteen tököttejä pellistä, kun pukkaa aika äkkiä ruosteen vanhan pellin kohdalle, jossa on juoksutetta ollut. Jossain käskettiin käyttämään tinneriä ja rasvanpoistoainetta, mutta ne eivät tunnut auttavat eikä asetoni tms. tai ylipäätään teräsharjalla hiominen. Seuraavaksi olisi tarkoitus kokeilla ammoniakkia, kunhan saa sitä hankittua ensin. Kyseessä on motonetin BERA:n valmistama juoksute ja ilmeisemmin siinä on suolahappoa, joka jää peltiä syövyttämään. Ammoniakki ilmeisesti neutraloisi hapon aika hyvin.

Kaikki tinatut paikat on vielä pohjamaalilla, joten pääsee vielä hyvinkin putsailemaan oikeilla aineilla...
96 V4i -73
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Re: Teknistä tukea pelti-, pohja- sekä maalaustöihin

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

aina pitäisi korjauspalat hitsata päittäin, mutta se korjauspalojen leikkaus onkin sitten haastavaa.. ruostehan yleensä on mutkaosissa tms pokkauksissa ja niihin korjauspeltien tekeminen 0.5mm tarkkuudella on arsesta. Liekö sitten vikaa rälläkässä, mutta useinkaan ei eka leikkauksella satu sopivaa... Ostatteko valmiit korjauspellit vai?
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7535
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Teknistä tukea pelti-, pohja- sekä maalaustöihin

Viesti Kirjoittaja mestari »

lähinnä kun mitoitus heittää vika ei ole rälläkässä vaan kahvasta ylempänä :D
ota reilumpi vara ja vaikka lasit päähän niin näkee hyvin
korjauspellit yleensä tullut käännettyä itse
kanttikone
kaarisakset
sikkikone
englanninpyörä akselilla
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 455
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Teknistä tukea pelti-, pohja- sekä maalaustöihin

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Yleensä tulee ensin tehtyä hieman isompi palanen oikeaan muotoon hiplattuna ja sitten piirtää kynällä reiästä korjauspalaan leikkausviivat jos mahdollista. Sitten leikkaa peltisaksilla tai kuviosahalla metalliterää käyttäen. Pokkausten kohdalta niillä leikkaaminen ei kunnolla onnistu, jolloin tulee käytettyä rälläkkää 1mm paksuisella laikalla. Millin paksuinen laikka tuntuu hieman tarkemmalta pellin leikkauksessa ja pelti lämpenee vähemmän kuin paksummalla.
96 V4i -73
SaabiSakke
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
Paikkakunta: Ii

Re: Teknistä tukea pelti-, pohja- sekä maalaustöihin

Viesti Kirjoittaja SaabiSakke »

Kirjoitetaan nyt omakin "niksi" tuohon korjauspalan tekoon. Varsinkin jos joutuu tekemään "erikoisen" mallisia paloja.

Eli oon saanut aika hyvin juuri oikean muotoisen ja kokoisen palan, kun paikattavan reiän päälle painaa jotain läpinäkyvää paksua muovia (esim. höyrynsulkumuovi). Sitten piirtää sen aukon permanenttitussilla muoviin ja leikkaa muovinpalan muotoonsa. Nyt sulla on siinä melko tarkka muovimuotti kädessä ja siitä eikun piirtämään pellille. Muistaa ottaa piirtojäljen huomioon ja jättää pellin hivenen isommaksi vielä leikatessa.

Sitä palaa on sitten helppo viimesteillä tarpeen mukaan lopulliseen mittaan vaikka smirgelissä ja ei muuta kuin naputtelee muotoonsa ja hitsailemaan, eikä tule limisaumoja :mrgreen:

Tuossa muovin käytössä on se hyvä puoli, että jos paikattava paikka on kupera/kovera niin mitta täsmää melko hyvin, kun muistaa painaa sen muovin mukailemaan näitä muotoja.
Saabiton mies since 7/2022
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Teknistä tukea pelti-, pohja- sekä maalaustöihin

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Kotipizzan pahvilaaikot on ainakin itse tullut todettua hyväksi sapluuna värkiksi. On tarpeeksi ohutta siistejä taitoksia varten ja helppoa leikata saksilla.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7535
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Teknistä tukea pelti-, pohja- sekä maalaustöihin

Viesti Kirjoittaja mestari »

aikoinaan muovia tuli käytettyä kuupan takakaaren korjauksessa kun päärme oli lähtenut niin pokkasin lämpöpuhaltimella pleksiä kulmaan ja kiinnitin sen lasikuidulla päärmeeseen, jopa parin leiman jälkeenkin kaari oli kuin uusi :D ...aikana jolloin ei vielä migitys ollut muotia. eipä kyllä ollut miggiäkään :arrow: joten lasikuitupurkki, kattobeldi ja popniitit oli kova sana
olen jopa tavannut hernekeittopurkista tehdyn runkopalkin pätkän polon pohjassa, pop niitein ja kats oli päällä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin