![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Pahus, olet siis ajanut ohi kilsoissa, itsellä auto ollut joulukuusta 2014 ja kilsoja kertynyt reilu 21 tkm, nyt mittarissa 317 tkm.nikrei kirjoitti:Laskin muuten huvikseni, kun auto on minulla ollut alla elokuusta 2015, niin tähän päivään asti kilometrejä tullut reilu 30k (mittarissa nyt reilu 321000km) ja rahaa palanut auton huoltoihin kaikkineensa 1120€. Valtaosa töistä tehty itse. Summahan pomppaa taas ylöspäin keväällä, kun kesärenkaat tarttee uusia. Eli jos ostaa loppuunajetun kolkin, niin parempi varata pyöree 700€ huoltorahaa vuoteen takataskuun.
Ahdinhan tossa tosiaan tekee sulla melkoisen piikin kuluihin. Sehän nyt on vaan ajan kysymys, millon mulla tuosta tuplaturbosatsi leviää, tai pitää vaihtaa DPF, tai harrastaa imusarjajumppaa tmstmstms. Äkkiä tasottuu meillä kulut siinä vaiheessaAZP kirjoitti: Pahus, olet siis ajanut ohi kilsoissa, itsellä auto ollut joulukuusta 2014 ja kilsoja kertynyt reilu 21 tkm, nyt mittarissa 317 tkm.
Katsoinpa tuossa taas mieltä piristääkseni omia kulujani, omistusaikana perushuoltotoimiin mennyt 434 euroa, vikojen korjaamisiin 1775 euroa (sis. 879 ahtimen porsimisesta) ja sellaisiin vapaaehtoisiin korjaustoimiin (uusi tuulilasi, maalaushommat jne) mennyt 1562 euroa. Renkaita tuohon ei ole laskettu, molemmat rengassatsit on minun aikanani uusittu.
Mutta siis perushuoltoihin ja vikojen korjaamisiin mennyt 85 euroa kuukaudessa eli pyöreä tonni vuodessa. Kalliimmalla siis mennään, mutta mitäs poljin sen ahtimen väljäksi
Tuohan nyt ei vissiin selviä fyysisesti muuta kuin etsimällä pöntöstä esim. hitsaussaumaa pöntön yläpuolelta. Alapuolelta ei ainakaan päällepäin selviä mitään. DPF:ää tuo olevinaan polttelee kerran tankkiin pyöreesti (kaamee käry + törkeesti pomppaava kulutus n. 30km matkan ajaksi) ja mikäli ei tule ajettua pitkään aikaan pitkää matkaa, alkaa herjaamaan täyttä partikkelifiltteriä, joka ratkeaa taas pitkän matkan ajolla. Softa siis ainakin vissiin sit originaali.jcarlson kirjoitti:1.6 k-arvolla siellä ei kyllä varmaan enää mitään DPF:ää ole jäljellä.
No tuo on sikäli kiva tietää, että mahdolliseen softaukseen ei tartteis DPF:lle lähtee mitään fyysistä tekemään. Perhana. Softaa puukon alle sit kevään korvalla, kun tiet sulaajcarlson kirjoitti:Joo kärytyskin regeneroidessa viittaisi siihen että DPF on todennäköisesti tyhjentynyt tavalla taikka toisella.
Tuota 1,5 luokkaahan nuo 08-09 TTiD:t savuttaa jos DPF ei ole toiminnassa, tehtaalla ei ole panostettu savun vähennykseen moottorin sisäisin keinoin vaan jätetty homma DPF:lle. 10-12 malleissa on sitten päästötestiä varten syötönrajoitin valmiina softassa ettei kierrä paikallaan samalla tavalla kuin ajossa.
Hetkinen. Onko nuo käyneet Wolfsburgissa softattavina?jcarlson kirjoitti:10-12 malleissa on sitten päästötestiä varten syötönrajoitin valmiina softassa ettei kierrä paikallaan samalla tavalla kuin ajossa.
Itse asiassa homma selviää varmasti vain irrottamalla pöntöstä takapäästä putki ja kurkkaamalla taskulampulla sisään. Joku on voinut poistaa DPF:n niinkin, että on vain ottantu autosta pöntön irti ja vetänyt vaikkapa piikkauskoneella sisällön tuusan nuuskaksi pakoputken reikien kautta. Sisään jää vielä varmasti ehjää kennoa, mutta kun saa keskelle toteutettua riittävän ison reijän, niin kaasut kulkeutuu kyllä läpi ilman huolta suodattimesta.nikrei kirjoitti:Tuohan nyt ei vissiin selviä fyysisesti muuta kuin etsimällä pöntöstä esim. hitsaussaumaa pöntön yläpuolelta. Alapuolelta ei ainakaan päällepäin selviä mitään