Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Ah, siis tilapäisestikin poistetut puuttuvat? Joo, ei tosiaan löydykään 1.10. seisomassa ollutta härveliä listalta. Eipä tuosta aineistosta sitten olekaan juuri iloa.
Edit ja off-topic: palautetta laitettu Trafille.
Edit ja off-topic: palautetta laitettu Trafille.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Varovaista inventaariota siitä mihin on tullut ryhdyttyä.
Auton mukana tuli aika paljon kaikkea: 7 ovea, konepeitto, kierros iskareita, laseja ym. sekä 8 muuttolaatikollista pikkuosaa. Lisäksi mulla on omasta takaa niinikään 8 muuttolaatikollista tuohon sopivaa kilkettä. Selailin kaiken läpi että on jonkinlainen muistijälki mitä löytyy.
Aivan kauheasti tähän ei siis joudu ostamaan osia mutta kyllä sitäkin tarvelistaa jo on muodostunut. Tietysti kaikenlaista sellaista minkä löytäminen voi olla hankalaa, kuten esimerkiksi konepellin äänieristys.
Toinen inventoinnin kohde oli autosta löytyvät ruosteet. Tuuli- ja takalasi pitää ottaa irti koska niiden tiivisteiden alta löytyy ruostetta. Jää nähtäväksi onko sitä näissä paikoissa puhdistettavaksi vai hitsattavaksi asti.
Helmat ovat molemmista päistään hitsauksen tarpeessa ja niille jatkumona myös takapyöränkaarien etuosat:
Lisäksi kuskin kohdalta löytyy yksi ilmavampi kohta:
Vasemman etupyörän alatukivarren etummaisen kiinnityspisteen ympäristö taitaa sekin kaivata hiomista rajumpia toimenpiteitä:
Oikeasta etulokasuojasta on jotain tunkemassa läpi ja tapyöränkotelot ovat pyörän takaa alhaalta petollisessa kunnossa:
Makuasioita, mutta aika vähän ja hyvin paikallista mätää. Esimerkiksi pohja on muuten täysin terve ja näille koreille tyypillinen ja vaikeasti korjattava kohde - katon takaosa - on täysin terve.
Auton mukana tuli aika paljon kaikkea: 7 ovea, konepeitto, kierros iskareita, laseja ym. sekä 8 muuttolaatikollista pikkuosaa. Lisäksi mulla on omasta takaa niinikään 8 muuttolaatikollista tuohon sopivaa kilkettä. Selailin kaiken läpi että on jonkinlainen muistijälki mitä löytyy.
Aivan kauheasti tähän ei siis joudu ostamaan osia mutta kyllä sitäkin tarvelistaa jo on muodostunut. Tietysti kaikenlaista sellaista minkä löytäminen voi olla hankalaa, kuten esimerkiksi konepellin äänieristys.
Toinen inventoinnin kohde oli autosta löytyvät ruosteet. Tuuli- ja takalasi pitää ottaa irti koska niiden tiivisteiden alta löytyy ruostetta. Jää nähtäväksi onko sitä näissä paikoissa puhdistettavaksi vai hitsattavaksi asti.
Helmat ovat molemmista päistään hitsauksen tarpeessa ja niille jatkumona myös takapyöränkaarien etuosat:
Lisäksi kuskin kohdalta löytyy yksi ilmavampi kohta:
Vasemman etupyörän alatukivarren etummaisen kiinnityspisteen ympäristö taitaa sekin kaivata hiomista rajumpia toimenpiteitä:
Oikeasta etulokasuojasta on jotain tunkemassa läpi ja tapyöränkotelot ovat pyörän takaa alhaalta petollisessa kunnossa:
Makuasioita, mutta aika vähän ja hyvin paikallista mätää. Esimerkiksi pohja on muuten täysin terve ja näille koreille tyypillinen ja vaikeasti korjattava kohde - katon takaosa - on täysin terve.
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Minkälainen käyttöhistoria tällä autolla on? Mainitsit aiemmin, että omistajia on ollut kolme, tiedätkö onko auto ollut ihan käyttöautona ja ympärivuotisessa käytössä näillä kaikilla? Tai onko auto jossain vaiheessa seissyt käyttämättömänä pidempiä aikoja? Jonkinlaista harrastusmentaliteettia on ilmeisesti viimeisimmällä omistajalla ollut, kun osia oli hamstrattuna pakettiautollinen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Sehän alkaa näyttää jo näin hondaharrastajan näkökulmasta aika tutulta
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Yleisön eli tässä tapauksessa tarkemmin ilmaistuna AZP:n pyynnöstä tässä ytimekäs historiakatsaus autoon.
Vuosimalli rekisteriotteen ja käyttöohjekirjan mukaan on 1981. En ole selvittänyt koska se on valmistettu. Käyttöönotettu 27.5.1982.
Ensimmäinen omistaja oli ”vanha sokea mies” (toisen omistajan luonnehdinta). Kuvaus saattaa pitää paikkansa kun ajosuoritetta katselee: 2,5 vuotiaana ensimmäisessä katsastuksessa 7.11.1984 5 917 km. Vuotta myöhemmin 1.10.1985 5 948 km. 4.4.1990 katsastuksessa matkamittarilukema oli 6 097 km.
Toinen omistaja oli Aftonbladetin toimittaja, ”tyttö” (kolmannen omistajan luonnehdinta). Osti auton 9.4.1990 ja käytti autoa 90-luvun käyttöautonaan. Hän säilytti auton aina lämpimässä tallissa ja huollatti sitä tunnollisesti. (Lancia-)merkkiliikkeen kuitteja on hänen ajaltaan noin 30 000 kruunun edestä tasaisen tahtiin kertyneenä. Tänä aikana auto kuitenkin alkoi ruostua. Toinen omistaja myi auton 6.3.2000 tällöin mittarissa oli kolmannen omistajan muistikuvan mukaan noin 75 000 mutta dokumentteja katsellessa tässä kohdassa kilsoja saattaa olla ollut muutama tuhatta vähemmän.
Kolmas omistaja oli ”professori” (fakta). Hän käytti autoa alkuun käyttöautonaan. Rauhallisen alun jälkeen erityisesti katsastusvälillä 11.4.2002-22.9.2003 auto nieli elämänsä ennätystahtiin kilsoja: 77 128->90 263. Sen jälkeen Saab jäi hänellä harrasteautoksi ja hän suunnitteli entisöivänsä sen poikansa (joka on tehnyt elämänsä ensimmäisen automatkan tällä autolla) kanssa. Tästä juontaa auton mukana tullut runsas osamäärä. Poika ei kuitenkaan ole osoittanut asiaan kiinnostusta joten "professori" päätyi nyt 25.11.2017 luopumaan Saabista vajaa 97 tonnia ajettuna. ”Professori” on huoltanut autoa pitkälti itse, joten huoltohistoria hänen ajaltaan on enemmän muistikirjamerkintöjä kuin kuitteja. Hänkin säilytti autoa aina tallissa. Ajankohdasta riippuen lämpimässä tai kylmässä.
Vuosimalli rekisteriotteen ja käyttöohjekirjan mukaan on 1981. En ole selvittänyt koska se on valmistettu. Käyttöönotettu 27.5.1982.
Ensimmäinen omistaja oli ”vanha sokea mies” (toisen omistajan luonnehdinta). Kuvaus saattaa pitää paikkansa kun ajosuoritetta katselee: 2,5 vuotiaana ensimmäisessä katsastuksessa 7.11.1984 5 917 km. Vuotta myöhemmin 1.10.1985 5 948 km. 4.4.1990 katsastuksessa matkamittarilukema oli 6 097 km.
Toinen omistaja oli Aftonbladetin toimittaja, ”tyttö” (kolmannen omistajan luonnehdinta). Osti auton 9.4.1990 ja käytti autoa 90-luvun käyttöautonaan. Hän säilytti auton aina lämpimässä tallissa ja huollatti sitä tunnollisesti. (Lancia-)merkkiliikkeen kuitteja on hänen ajaltaan noin 30 000 kruunun edestä tasaisen tahtiin kertyneenä. Tänä aikana auto kuitenkin alkoi ruostua. Toinen omistaja myi auton 6.3.2000 tällöin mittarissa oli kolmannen omistajan muistikuvan mukaan noin 75 000 mutta dokumentteja katsellessa tässä kohdassa kilsoja saattaa olla ollut muutama tuhatta vähemmän.
Kolmas omistaja oli ”professori” (fakta). Hän käytti autoa alkuun käyttöautonaan. Rauhallisen alun jälkeen erityisesti katsastusvälillä 11.4.2002-22.9.2003 auto nieli elämänsä ennätystahtiin kilsoja: 77 128->90 263. Sen jälkeen Saab jäi hänellä harrasteautoksi ja hän suunnitteli entisöivänsä sen poikansa (joka on tehnyt elämänsä ensimmäisen automatkan tällä autolla) kanssa. Tästä juontaa auton mukana tullut runsas osamäärä. Poika ei kuitenkaan ole osoittanut asiaan kiinnostusta joten "professori" päätyi nyt 25.11.2017 luopumaan Saabista vajaa 97 tonnia ajettuna. ”Professori” on huoltanut autoa pitkälti itse, joten huoltohistoria hänen ajaltaan on enemmän muistikirjamerkintöjä kuin kuitteja. Hänkin säilytti autoa aina tallissa. Ajankohdasta riippuen lämpimässä tai kylmässä.
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Alltså lite Saab rost . Hyvä että ei ole pelkästään paria merkkiä lisätty vaan joku olennainen ominaisuus myös
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Hauska historia-katsaus auton nykyiseltä omistajalta.
Ei muuta kuin "Lycka Till" entisöinnin kanssa!
Ei muuta kuin "Lycka Till" entisöinnin kanssa!
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Hyvältä kuulostaa historia. Ruostehan näihin pesii väkisinkin, ellei ole ollut vain poutakesäpäivisin käytössä. Normaalissa käytössä normaalilla ajomäärällä olleita italialaisia ei kyllä tuon ikäisiä enää missään näe (eikä paljon muunmaalaisiakaan). Tuosta historiasta voisi kuitenkin päätellä että ruoste pois lukien auton perusasiat lienevät kunnossa, eli sinänsä kiitollinen projekti ettei ihan kaikki ole lahoamassa käsiin ja vaadi välittömiä toimenpiteitä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Rakas päiväkirja,
Kävin näyttämässä Saabia suuresti arvostamalleni "peltivelholle". Perimmäisenä tarkoituksena anella häntä ottamaan Saabin peltityöt tehtäväkseen. Hän löysi autosta vielä muutaman pohjassa massojen alla piilotelleen ruosteen lisää. Kurkimme myös rakenteisiin sisälle. Kaikkialla rakenteiden sisällä (siellä minne välineillämme pääsimme kurkkimaan) oli uudenveroista peltiä kotelosuoja-aineella kuorrutettuna. Jihuu! Sain toisen näkemyksen siitä, että auton ruosteet ovat hämmästyttävän paikallisia, helpoissa paikoissa ja mikä parasta pinnallisia. Kokonaisuutena auto on koriltaan paljon parempi kuin miltä ensivaikutelmana näyttää.
Tällä puheella auto on menossa "peltivelholle" huhtikuussa. Arveli että siinä olisi viikon hommat. Toisin ilmaistuna vähän, helppoa ja nopeaa tehdä. Kukin ottakoon siitä oman näkökulman mukaan... Mulla on nyt muutama kuukausi aikaa purkaa autosta kaikki peltitöiden tiellä oleva (esimerkiksi lattiaverhoilu) pois ja joutessaan voisi käydä myös tekemään tarvelistaa mitä kaikkia osia autoon pitää metsästää. Kaikenlaista pientä muovinippeliä on risana tai matkan varrella kadonnut.
Kävin näyttämässä Saabia suuresti arvostamalleni "peltivelholle". Perimmäisenä tarkoituksena anella häntä ottamaan Saabin peltityöt tehtäväkseen. Hän löysi autosta vielä muutaman pohjassa massojen alla piilotelleen ruosteen lisää. Kurkimme myös rakenteisiin sisälle. Kaikkialla rakenteiden sisällä (siellä minne välineillämme pääsimme kurkkimaan) oli uudenveroista peltiä kotelosuoja-aineella kuorrutettuna. Jihuu! Sain toisen näkemyksen siitä, että auton ruosteet ovat hämmästyttävän paikallisia, helpoissa paikoissa ja mikä parasta pinnallisia. Kokonaisuutena auto on koriltaan paljon parempi kuin miltä ensivaikutelmana näyttää.
Tällä puheella auto on menossa "peltivelholle" huhtikuussa. Arveli että siinä olisi viikon hommat. Toisin ilmaistuna vähän, helppoa ja nopeaa tehdä. Kukin ottakoon siitä oman näkökulman mukaan... Mulla on nyt muutama kuukausi aikaa purkaa autosta kaikki peltitöiden tiellä oleva (esimerkiksi lattiaverhoilu) pois ja joutessaan voisi käydä myös tekemään tarvelistaa mitä kaikkia osia autoon pitää metsästää. Kaikenlaista pientä muovinippeliä on risana tai matkan varrella kadonnut.
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Lancia on vaikeampi hitsattava, kun pelti on ohuempaa kuin Saabeissa. Samoin jos hiekkapuhaltaa pitää olla varovainen, muuten menee pellit lommoille, pelti venyy. 600 peltipaljas ovi ei paina 99 oveen verrattuna juuri mitään. Jos aikoo jatkaa omistussuhdetta pitkään, kannatais irroittaa ovet ja konepelti sekä takaluukku. Saranoiden alla ei ole muuta kuin paljas pelti, näin oli ainakin ensimmäisissä malleissa. 600 oli aika hyvä ajaa sen ajan autoista, ajoasento vähän erinlainen Saabeihin verrattuna.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Tuli just autoveropäätös kuussatasesta. Uusi vastaava auto on päätöksen mukaan Volvo V40 T2E, jonka verotusarvo on 27232,67 e. Tuosta lähtien saadaan laskettua Saabin verotusarvoksi 361 e. Autoveroprosentti on 19,90 % perustuen auton kokonaismassaan. Näistä lähtöarvoista muodostuu autoveroksi 71,83 e.
Päätöksessä todetaan ettei auton arvoa ole voitu määrittää markkinatietojen perusteella niiden vähäisyyden vuoksi - uskon tämän erittäin hyvin - mutta silti siinä on mukana myös tämän menetelmän laskelma, joka sattuu päätymään juuri samaan veromäärään ja siinä lähtökohtana on tämän autoyksilön kauppahinta (riippuu tietysti valuuttakurssista).
Maksoin pois, nyt saa hakea kilvet.
Päätöksessä todetaan ettei auton arvoa ole voitu määrittää markkinatietojen perusteella niiden vähäisyyden vuoksi - uskon tämän erittäin hyvin - mutta silti siinä on mukana myös tämän menetelmän laskelma, joka sattuu päätymään juuri samaan veromäärään ja siinä lähtökohtana on tämän autoyksilön kauppahinta (riippuu tietysti valuuttakurssista).
Maksoin pois, nyt saa hakea kilvet.
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Miltä kuulostaisi Saab-Lancia 600 HF Integrale?nalleolut kirjoitti:T16 pellin alle ja tonttiin
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Tuleekohan markkinatiedot robotista vai kaivaako joku niitä käsin? Meinaan vaan, et paljokohan valtio nettois, jos automaattisesti vapautettais vanhat autot autoverosta Toisaalta sitte pitäs keksiä uusia virkoja, ettei työttömyystilastot rumene.G00 GLE kirjoitti:Näistä lähtöarvoista muodostuu autoveroksi 71,83 e.
Päätöksessä todetaan ettei auton arvoa ole voitu määrittää markkinatietojen perusteella niiden vähäisyyden vuoksi
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
^siinä olisi sellainen karmea riski, että pihit suomalaiset alkaisi tuoda laivalasteittain 80-luvun autoja maahan käyttöautoiksi, kun kerrankin jotain pystyisi verottomasti tekemään
G00 GLE kirjoitti: Suomessa 600:aa ei koskaan myyty vaikka suunnitelmia oli aika pitkälle. Ei TM sitä pelkästä akateemisesta mielenkiinnosta koeajanut.
Tähän löytyi muuten aikalaisvahvistus TM 3/89:stä, jossa TM sai viimein Lancia Deltan koeajoon. Mallihan oli tuolloin jo 10v vanha, mutta Lancian maahantuonti oli ollut 80-luvulla melko vaisua, ja ilmeisesti Deltasta oli tätä enne tuotu maahan vain Integralea eli nelivetoa. Joka tapauksessa jutussa todetaan Saab-Lanciasta seuraavaa:AZP kirjoitti:Kävikö tosiaan niin, että maahantuontia ei koskaan sitten edes aloiteltu?
Ilmeisesti tuo koeajettu yksilökin oli vain Ruotsista lainassa, ja kaikki Suomeen päätyneet kuussataset on siis käytettyjä tuotuja.TM kirjoitti:Lancia Deltaa ei parhaalla tahdollakaan voi sanoa uudeksi automalliksi, esiteltiinhän se maailmalla jo vuonna 1979. Seuraavana vuonna Tekniikan Maailman Hannu Kurki-Suomio ajoi ruotsinlaivasta maihin auton, jonka merkki oli Saab-Lancia 600. Siitä julkaistiin koeajo TM 5/80 lehdessä ja maahantuojaksi oli merkitty Oy Scan-Auto Ab.
Firma ei kuitenkaan tuonut yhtään autoa maahan, sillä hinta olisi kivunnut pilviin. Ruotsissa näitä myytiin eräänlaisena pikku-Saabina, vaikka rehellisiä Lancioita olivatkin. Ihmisten mieltymys kookkaampiin autoihin vähensi pikku-Saabin kysyntää ja runsas vuosi sitten Saabin ja Lancian yhteistyö lopahti.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Olikohan Lancian kohdalla sama ongelma kuin Fiatilla 70- ja 80-luvun autoissa käytetyn teräksen kanssa?
Fiat sai paljon halpaa kylmävalssattua teräslevyä Neuvostoliitosta. Tämän teräksen laatu kuulemma vaihteli aika paljon ja jotkut erät ruostuivat kuulemma helpommin kuin toiset, ja jopa niin, että ruostuminen eteni pellin sisällä.
Sangen monikansallinen auto.
Fiat sai paljon halpaa kylmävalssattua teräslevyä Neuvostoliitosta. Tämän teräksen laatu kuulemma vaihteli aika paljon ja jotkut erät ruostuivat kuulemma helpommin kuin toiset, ja jopa niin, että ruostuminen eteni pellin sisällä.
Sangen monikansallinen auto.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11