9000 Aero harraste ja 9000 2.3i A käyttö
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 80
- Liittynyt: Ti Kesä 07, 2016 21:32
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: 9000 Aero uuteen lentoon, ehkä.
Jaahas, kone on remontoitu ja nostettu paikalleen paikallisen Saab-korjaamon toimesta. Vaihtoon meni ainakin:
-kytkinpaketti + työsylinteri + letku
-moottorituet
-turbo (orkkis mutta huollettuna)
-männänrenkaat + moottorin laakerit
-1kpl mäntiä
-moottorin tiivisteitä + stefoja koko sarja
-jakopää hilppeineen
-map-anturi
-venttiilivarsien kumit
-vetonivelen malja + nivel
-2 kpl vesiletkuja
-sytytystulpat + moottorin nesteet +suodattimet
-termostaatti
-pinnapultteja + kannen pultit
-rullia
-lambda
-lohkoläm. vastus
-huolletut suuttimet
No nuo ainakin, ehkä jotain muutakin. Lisäksi äsken vaihdoin itse sytytyskasetin ja magneettiventtiilin. Nyt kone käy nätisti ja proomumainen savutus on poissa. Leima on ummessa ja päästöt on CO-arvojen suhteen vähän koholla mutta ei paljoa. Korjaamo ehdotti uutta kattia. Ehkä pitäisi vikalista hakea jokatapauksessa, niin sais laillisesti kuukauden ajella konetta sisään. Alusta on niin väljän oloinen, että ihme on jos sieltä ei löydy jotain rikkinäistä ja vasen etupyöräkin jurisee hieman. Ajelin konetta hieman sisään suljetulla alueella tekemällä moottorijarrutuksia, ahdoille en juurikaan mennyt mutta kyllä sieltä niitäkin tuntuisi edelleen löytyvän. Pitkä on matka vielä asialliseen ajokokemukseen ja täyspäiväisen käyttöauton rooliin. No ehkä se siitä...
Sytytyskasetti on musta, tiedetään... Eipä ollut punaista tähän hätään.
-kytkinpaketti + työsylinteri + letku
-moottorituet
-turbo (orkkis mutta huollettuna)
-männänrenkaat + moottorin laakerit
-1kpl mäntiä
-moottorin tiivisteitä + stefoja koko sarja
-jakopää hilppeineen
-map-anturi
-venttiilivarsien kumit
-vetonivelen malja + nivel
-2 kpl vesiletkuja
-sytytystulpat + moottorin nesteet +suodattimet
-termostaatti
-pinnapultteja + kannen pultit
-rullia
-lambda
-lohkoläm. vastus
-huolletut suuttimet
No nuo ainakin, ehkä jotain muutakin. Lisäksi äsken vaihdoin itse sytytyskasetin ja magneettiventtiilin. Nyt kone käy nätisti ja proomumainen savutus on poissa. Leima on ummessa ja päästöt on CO-arvojen suhteen vähän koholla mutta ei paljoa. Korjaamo ehdotti uutta kattia. Ehkä pitäisi vikalista hakea jokatapauksessa, niin sais laillisesti kuukauden ajella konetta sisään. Alusta on niin väljän oloinen, että ihme on jos sieltä ei löydy jotain rikkinäistä ja vasen etupyöräkin jurisee hieman. Ajelin konetta hieman sisään suljetulla alueella tekemällä moottorijarrutuksia, ahdoille en juurikaan mennyt mutta kyllä sieltä niitäkin tuntuisi edelleen löytyvän. Pitkä on matka vielä asialliseen ajokokemukseen ja täyspäiväisen käyttöauton rooliin. No ehkä se siitä...
Sytytyskasetti on musta, tiedetään... Eipä ollut punaista tähän hätään.
9000 Aero '97
Re: 9000 Aero uuteen lentoon, ehkä.
Ajoaikaa ei nykyisin saa, jos leima on jo ummessa.GhostZigga kirjoitti:Leima on ummessa ... Ehkä pitäisi vikalista hakea jokatapauksessa, niin sais laillisesti kuukauden ajella konetta sisään.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 9000 Aero uuteen lentoon, ehkä.
Ja varsinkin jos päästöt pomppaa niin ajoaikaa ei heru vaan saa siirtää korjaamolle/kotiin korjattavaksi..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 80
- Liittynyt: Ti Kesä 07, 2016 21:32
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: 9000 Aero uuteen lentoon, ehkä.
Jaa se on sillä tavalla nykyisin. Mutta vahinko tapahtui jo, tai kohta. Koska aika on varattu tälle aamupäivälle. Farssia odotellessa
9000 Aero '97
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 80
- Liittynyt: Ti Kesä 07, 2016 21:32
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: 9000 Aero uuteen lentoon, ehkä.
No meni päästöistä just ja just läpi. Mutta ei ihme että on hankalaa saada päästöjä alas kun putkisto on tuollainen 3" hormi yhdellä pikkuruisella katalysaattorilla, joka sekin on varmaan nähnyt parhaat päivänsä. Hylsy sen sijaan tuli käsijarrusta, etupyörän laakerista ja valmistenumeron puuttumisesta. Tai ei se numero varmaankaan puutu mutta inssi ei vaan löytänyt sitä takakontista varapyörän vierestä. Pitäisikö sen olla siellä? Tuulilasista löytyy toinen sarja mutta toinenkin täytyy kai jossain olla?
EDIT: Löytyi numero. Siellähän se on verhoilun alla hieman piilossa.
EDIT: Löytyi numero. Siellähän se on verhoilun alla hieman piilossa.
9000 Aero '97
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 80
- Liittynyt: Ti Kesä 07, 2016 21:32
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: 9000 Aero uuteen lentoon, ehkä.
9000 sai leiman lopulta. Uusi laakeri eteen vasemmalle + takasatulan säätöä + vinkattu kohteliaasti inssille runkonumeron sijainti. Ja tietty lisäksi polttimoita läjä. Avasin myös ekaa kertaa akvaariokotelon kannen ja havaitsin aikamoisen kompostin tekeytyvän kannen alla. Kotelo putsattu ja imuroitu niiltä osin kuin mahdollista. Raitisilmasuodatin oli aika kivasti homeessa(?) ja muutenkin oli sen näköistä, että ei oo vähän aikaa käyty tuolla. Uusi suodatin asennettu ja samalla kiristetty ECU:n maadoistusjohto. Oli käytännössä irti löystynyt
Vaihdoin myös öljyt ja suodattimen. Konerempan jälkeen tuli ehkä 150km sisäänajoa tällä erää. Yritin paljon moottorilla jarrutella ja muutamia kiihdytyksiäkin tietty. Vältin tasapaksua ajoa. Iskin propuksi tuollaisen tehokkaan magneettipropun.
Myös ECU:n vesianturi meni vaihtoon kun unohdin ton rempan yhteydessä. Anturin töpselin kiinnitys murtui saman tien kun koskin siihen Haurasta muovia. No se onneksi istuu aika tiukasti muutenkin. Sit vaihdoin mustan DI-kasetin punaiseen. Nyt Saab lähtee talviunille ja keväällä pohdimme kadonneiden ajo-ominaisuuksien löytämistä. Nykyinen ajokokemus on PASKA alustan osalta.
Vaihdoin myös öljyt ja suodattimen. Konerempan jälkeen tuli ehkä 150km sisäänajoa tällä erää. Yritin paljon moottorilla jarrutella ja muutamia kiihdytyksiäkin tietty. Vältin tasapaksua ajoa. Iskin propuksi tuollaisen tehokkaan magneettipropun.
Myös ECU:n vesianturi meni vaihtoon kun unohdin ton rempan yhteydessä. Anturin töpselin kiinnitys murtui saman tien kun koskin siihen Haurasta muovia. No se onneksi istuu aika tiukasti muutenkin. Sit vaihdoin mustan DI-kasetin punaiseen. Nyt Saab lähtee talviunille ja keväällä pohdimme kadonneiden ajo-ominaisuuksien löytämistä. Nykyinen ajokokemus on PASKA alustan osalta.
9000 Aero '97
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 80
- Liittynyt: Ti Kesä 07, 2016 21:32
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: 9000 Aero uuteen lentoon, ehkä.
Saabin rattia on pyöritelty vuosien saatossa paljon ja se näkyy. Lika- ja rasvakerros peittää nahkaosia ja parista kohtaa ratin pinta on selvästi rispautunut puhki.
Ajattelin pestä ratin puhtaaksi kissasaippuan, mikrokuituliinojen ja kynsiharjan avulla ja lopuksi käsitellä sen mustalla Liberon-nahanhoitoaineella. No tämä oli loppujen lopuksi tyhjä arpa, sillä se oli juurikin tuo lika- ja rasvakerros kun piti ruorin nahkaosia kasassa. Pesin nahkapintoja hyvin hyvin hellävaraisesti mutta ei edes varovaisuus auttanut vaan farssia pukkasi.
Lopputulos varovaisen pesun jälkeen:
Ei auta kuin hioa pinta vesihiomapaperilla(?) ja maalata sitten nahka-/vinyylimaalilla.
Ajattelin pestä ratin puhtaaksi kissasaippuan, mikrokuituliinojen ja kynsiharjan avulla ja lopuksi käsitellä sen mustalla Liberon-nahanhoitoaineella. No tämä oli loppujen lopuksi tyhjä arpa, sillä se oli juurikin tuo lika- ja rasvakerros kun piti ruorin nahkaosia kasassa. Pesin nahkapintoja hyvin hyvin hellävaraisesti mutta ei edes varovaisuus auttanut vaan farssia pukkasi.
Lopputulos varovaisen pesun jälkeen:
Ei auta kuin hioa pinta vesihiomapaperilla(?) ja maalata sitten nahka-/vinyylimaalilla.
9000 Aero '97
Re: 9000 Aero uuteen lentoon, ehkä.
Joo, tulihan tuota itsekin kokeiltua; kevyt hionta jollain 400:lla, puhdistus asetonilla, päälle 4 kerrosta nahkamaalia sienellä levittäen ja pari kerrosta semi mattaa lakkaa. Ihan nätti tulos, joskin nyt käyttäisin varmaan hienompaa hiomapaperia (1000?) ekan hionnan jälkeen. Pinta jäi lisäksi jotenkin herkäksi, ainakin joksikin aikaa. Sormus teki helposti naarmun.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 80
- Liittynyt: Ti Kesä 07, 2016 21:32
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: 9000 Aero uuteen lentoon, ehkä.
Joo 1000 - 1200 karkeutta näyttävät suosineen googlettamalla löytyneet ratinehostajat. No eipä tuo ainakaan paljon huonommaksi voi enää mennä
9000 Aero '97
Re: 9000 Aero uuteen lentoon, ehkä.
Peukalo multa kyllä tonnarin roppaajalle! Lavetti vielä kuntoon, niin jo kelpaa.
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
Re: 9000 Aero uuteen lentoon, ehkä.
Olikohan rikkinäinen suutin siitä sylinteristä mistä mäntä meni, selittäis kyllä.
Mukavaa nähdä et jaksoit vielä kunnostaa.
Mukavaa nähdä et jaksoit vielä kunnostaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: 9000 Aero uuteen lentoon, ehkä.
Täristys vedätettäessä johtuu monesti siitä et vetarin maljat on kuluneet kuopille.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 80
- Liittynyt: Ti Kesä 07, 2016 21:32
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: 9000 Aero uuteen lentoon, ehkä.
Pikku hiljaa eteenpäinCDtonnari kirjoitti:Peukalo multa kyllä tonnarin roppaajalle! Lavetti vielä kuntoon, niin jo kelpaa.
9000 Aero '97
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 80
- Liittynyt: Ti Kesä 07, 2016 21:32
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: 9000 Aero uuteen lentoon, ehkä.
No tosiaan yks suutin meni vaihtoon, sitä ei voinut enää huoltaa. Paljon mahdollista siis.tetammi kirjoitti:Olikohan rikkinäinen suutin siitä sylinteristä mistä mäntä meni, selittäis kyllä.
Mukavaa nähdä et jaksoit vielä kunnostaa.
9000 Aero '97
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 80
- Liittynyt: Ti Kesä 07, 2016 21:32
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: 9000 Aero uuteen lentoon.
Ratin kunnostus ei onnistunut, koska nahka oli paikoin kulunut hieman puhki ja nukkainen. Hioin rattia monta tuntia, kunnes sain pinnan todella sileäksi huonoistakin kohdista. Kuitenkin kun suihkin nahkamaalia pintaan, niin pinta veti huonoista kohdista karkeaksi ja se oli pitkälti siinä sitten. Pinnan täytyy olla täysin ehjä jos mielii hyvää lopputulosta ja luovutan toistaiseksi tämän asian suhteen. Ratti lähtee seuraavaksi verhoilijalle jos jotain päätän asialle tehdä.
No sitten muuta asiaa: auton ajettavuus on siis ollut koko ajan suht kamala ja epämääräinen, kolinoiden säestämänä. Etupäähän tuli nyt uudet Bilstein B6 -iskarit, tolppien ylälaakerit, pohjaanlyöntikumit, alapallonivelet, raidetangonpäät, muutamat uudet puslat ja ne pitkulaiset metalliholkit. Alatukivarsien taaemmiksi pusliksi heavy duty -versiot. Ja kas, loppui kolinat kuin taikaiskusta Ajettavuus parani todella paljon vaikka pyöränkulmat jäi vähän niin ja näin ja vaikka kesärenkaat on vanhat ja kaljut ( <-- kuski pikkuhiljaa lipumassa samaan suuntaan ) . Niihin puututaan seuraavaksi.
No sitten muuta asiaa: auton ajettavuus on siis ollut koko ajan suht kamala ja epämääräinen, kolinoiden säestämänä. Etupäähän tuli nyt uudet Bilstein B6 -iskarit, tolppien ylälaakerit, pohjaanlyöntikumit, alapallonivelet, raidetangonpäät, muutamat uudet puslat ja ne pitkulaiset metalliholkit. Alatukivarsien taaemmiksi pusliksi heavy duty -versiot. Ja kas, loppui kolinat kuin taikaiskusta Ajettavuus parani todella paljon vaikka pyöränkulmat jäi vähän niin ja näin ja vaikka kesärenkaat on vanhat ja kaljut ( <-- kuski pikkuhiljaa lipumassa samaan suuntaan ) . Niihin puututaan seuraavaksi.
9000 Aero '97