Ahtopainemittarin lopullinen sijoitus:
Kaasuvaijerin kierreosa moottoritilan puolelta oli rikki ja säätö sen vuoksi mahdotonta. Seurauksena oli liikaa tyhjää liikettä kaasupolkimessa ja töksähtelevää ajoa myös. Vaihdoin vaijerin muutaman hikipisaran ja kirosanan säestyksellä. Vaijerin vaihto on itse asiassa aika helppo juttu jos tietää niksit. Propleema on siinä, että jos vaijeria ei käännä moottoritilan puolelta oikeaan asentoon, niin se ei tule ulos ilman väkivaltaa. Kuvassa näkyvässä muovikauluksessa on tasainen kohta hyvästä syystä: sen tarkoitus on siitä kohdasta sivuuttaa jarrutehostin asennusvaiheessa. Jos vaijeria/kaulusta ei käännä, niin vaikeaksi menee
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Ja asiaa ei lainkaan helpota äärimmäisen huono näkyvyys kun käsikopelolla yrittää vaan ähkiä vaijeria ulos. Eli vinkkinä: jos vaijeri ei tule ulos --> käännä vaijeri oikeaan asentoon. Minä tyhmänä käytin väkivaltaa
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
(ja muovikaulus murtui --> tuli ulos)
Korjaamolla taaksekin vaihdettiin Bilstein B4-iskarit ja jokunen pusla akselistoon. Lisäksi eteen vaihdettiin '94 Aeron erittäin hyväkuntoiset jouset Rane 2000 -madallusjousien tilalle ja vetoakseliin uusi tripodi ja toinen pää + pyörän laakeri. Malja oli vaihdettu jo aiemmin. Loppui vihdoin se perkeleellisen ärsyttävä vapina ja tärinä. Nyt ei mene heti hermot ajaessa... Bensansuodatin vaihtui myös.
Vaihteistofarssi:
Kesäkuussa ajelin menemään maaseutureittiä ja päätinkin kääntyä toiseen suuntaan. Jouduin pakittamaan vähän pidemmän pätkän ja kun nostin jalan kaasulta (meni lievän moottorijarrutuksen puolelle), kuului helvetillinen pamahdus ja pakki hävisi
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Sain auton keulan onneksi kohti kotia ja varovasti ajelin epämääräisten vaihteistoäänien siivittäminä kotiin. Pakki ei edelleenkään halunnut kytkeytyä ja kyllähän minä tajusin pamauksen jälkeen, että rikki se on. Ruotsista hankin 300tkm ajetun varaosalaatikin mallia FM57001, joka on ainakin välityksiltään sama kuin Aeron aski. Nooh, valutin siitä öljyt ja mitään sinänsä outoa ei öljyjen mukana ulos tullut mutta magneetissa oli luonnollisesti 300 000 kilometrin metallipölyt. Ei muuta kuin auto korjaamolle ja uusi vaihteisto takakonttiin. Sitten korjaamolta ilmoitettiin, että aski on jumissa ja vaihteita ei löydy.
Ruotsalainen purkufirma siis vakuutti askin olevan ehjän ja siinä oli / on vielä 2 kuukauden takuu. No sitten meni hermot ja vein auton alkuperäisen vaihteiston mallia FM57101
AM Gear -nimiselle korjaamolle, joka on tässä Järvenpäässä. Siellä laatikkoon vaihdettiin kokonaan uusi pakkivaihde ja uudet laakerit. Muut synkrot olivat hyvät mutta siirtohaarukoissa oli vähän kulumaa. Uudet haarukat olisivat yksin olleet jo 600 euroa, joten vanhat saivat jäädä. Korjaaja sanoi kyllä, että vielä ne kelpaa jonkun aikaa. Hyvä palvelu tässä paikassa, voin suositella. Ja sitten taas korjaamolle, jossa taas vaihdettiin laatikko... No nyt toimii perkele taas. Tänään vielä uusi pultti panhard-tangon kiinnitykseen ja katsastuksesta läpi.
Kuvassa Ruotsin jumilaatikko.
En tiedä onko takapään orkkisjouset jotenkin lässähtäneet kun perä on hieman keulaa matalammalla. Vinkkejä sopivista uusista takajousista otetaan vastaan. Onko Kilenillä Aeron jousia?
![Kuva](https://imageshack.com/a/img923/8231/3wPSPt.jpg)