Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Hyvältä näyttää maalausjälki. Maalaatko ihan sähköruiskulla vai millaisella laitoksella?
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Paineilmaa ja ihan kunnon ammattitason maaliruisku.
Kannattaa sijoittaa kunnon työkaluihin.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Nyt on kaikki vanhat jarruletkut, putket, levyt, kiinniikkeet yms. osat saatu purettua irti autosta. Kaikki osat jotka käytetään uudestaan puhdistetaan ruosteesta ja maalataan ennen kun ne asennetaan takaisin autoon. Nyt kun taka-akseli oli ilman jarruputkia ja letkuja käytin tilaisuuden hyväksi ja vietin useamman tuunin auton alla poistamassa ruostetta akselista. Täysin ruosteettomaksi akselia ei tällä tavoin tietysti saa mutta sain mielestäni pahimmat ruosteet pois ja sitten maalasin akselin ruosteenestomaalilla jotta ruostuminen sillä edes hidastuisi. Muutenkin on mukavampi asentaa uusia jarruputkia ja letkuja kun paikat on siistissä kunnossa. Tänään käyn hakemassa viime viikolla tilaamani uudet jarrusatulat, ne täytyy sitten vielä maalata ennen asennusta jotta sopivat "väriteemaan".
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Kun sain uudet jarrusatulat tallille, maalasin ne saman tien. Ensin punainen pohjamaali ja perään päälle kiiltävä punainen. Nyt ne saattavat pysyä siisteinä vähän pidempään....
Eilen illalla kävin keskusteluja parin Saabistin kanssa tästä kuskin puolen taka-akselin pannasta. Tulin siihen lopputulokeen että noudatan saamiani neuvoja ja korjaan pannan nyt kun se on sopivasti esillä. Sain kahdelta kaverilta hyviä neuvoja joiden perusteella tein korjauksen. Ensin kopyttelin ja rapsuttelin kaikki ruosteet pois pannan ja akslein välistä. Kun kaikki irtoava ruoste oli saatu pois vasaroin pannan päät takaisin toisiaan ja akselia vasten. Sitten hitsasin pannan päät kiinni toisiinsa ja kiinni akseliin. Lopuksi maalasin korjatun paikan uudelleen ruosteensuojamaalilla. Olihan tuo melkein parituntinen urakka mutta nyt ei tarvitse kesällä jännittää että pysyykö akseli paikallaan.
Nyt taka-akselia kehtaa näyttää syksyllä katsastumiehelle hyvin mielin. Jarrusatuloiden maalaus oli kuivunut niin päätin jatkaa
jarrujen kokoamista pikkuhiljaa.
Uudet jarrulevyt ja kunnostetut jarrusatuloiden kiinnikeraudat sekä jarruletkun pidikkeet löysivät omat paikkansa. Uuudet jarrusatulat ja jarrupalat asennettiin paikoilleen huolellisesti voideltuina. Myös jarrusatulalle tuleva lyhyt jarruletku on uusi.
Kun jarrusatulat, levyt, palat ja letkut oli asennettu jatkoin asennuksia uusilla taka-akselin ja korin välisillä letkuilla sekä uusilla jarruputkilla.
Nyt taka-akselille on uusittu jarrujen osalta kaikki mahdollinen. Kokonaisuus näyttääkin hyvältä kun kaikki on uutta tai kunnostettua.
Enään on jarrunesteen lisääminen ja jarrujen ilmaaminen jäljellä.
Eilen illalla kävin keskusteluja parin Saabistin kanssa tästä kuskin puolen taka-akselin pannasta. Tulin siihen lopputulokeen että noudatan saamiani neuvoja ja korjaan pannan nyt kun se on sopivasti esillä. Sain kahdelta kaverilta hyviä neuvoja joiden perusteella tein korjauksen. Ensin kopyttelin ja rapsuttelin kaikki ruosteet pois pannan ja akslein välistä. Kun kaikki irtoava ruoste oli saatu pois vasaroin pannan päät takaisin toisiaan ja akselia vasten. Sitten hitsasin pannan päät kiinni toisiinsa ja kiinni akseliin. Lopuksi maalasin korjatun paikan uudelleen ruosteensuojamaalilla. Olihan tuo melkein parituntinen urakka mutta nyt ei tarvitse kesällä jännittää että pysyykö akseli paikallaan.
Nyt taka-akselia kehtaa näyttää syksyllä katsastumiehelle hyvin mielin. Jarrusatuloiden maalaus oli kuivunut niin päätin jatkaa
jarrujen kokoamista pikkuhiljaa.
Uudet jarrulevyt ja kunnostetut jarrusatuloiden kiinnikeraudat sekä jarruletkun pidikkeet löysivät omat paikkansa. Uuudet jarrusatulat ja jarrupalat asennettiin paikoilleen huolellisesti voideltuina. Myös jarrusatulalle tuleva lyhyt jarruletku on uusi.
Kun jarrusatulat, levyt, palat ja letkut oli asennettu jatkoin asennuksia uusilla taka-akselin ja korin välisillä letkuilla sekä uusilla jarruputkilla.
Nyt taka-akselille on uusittu jarrujen osalta kaikki mahdollinen. Kokonaisuus näyttääkin hyvältä kun kaikki on uutta tai kunnostettua.
Enään on jarrunesteen lisääminen ja jarrujen ilmaaminen jäljellä.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Sain takajarru remontin lopultakin valmiiksi. Taka-akselille uusittiin käytännössä kaikki, satulat, levyt, palat, putket ja letkut. Samalla korjasin myös taka-akelin kiinnityspannan kuskin puolelta. Kun jarrut oilivat valmiit vaihdoin alle suoraan kesärenkaat nyt kun ollaan aivan kevään kynnyksellä. Talven aikana autoon on vaihdettu sisusta kokonaisuudessaan nahkaiseen, tehty alusta loppuun asti uusi 2,5" pakoputki, asennettu huomiovalot, vaihdettu cd-soitin parempaan, maalattu kesävanteet uudestaan, vaihdettu 195/45/17 renkaat 205/50/17 kokoisiin, korjattu taka-akseli ja uusittu takajarrut kokonaisuudessan. Nyt olisi toiveena että edessä on pitkä kesä ratin takana nautiskellen. Olen lokakuusta 2017 asti pitänyt hieman kirjaa autoon käytetyistä työtunneista ja nyt ollaan jo ohitettu 300 tunnin rajapyykki, tunteja kertyy tulevaisuudessa lisää varmasti muuta toivottavasti pääosin vapaaehtoisten projektien myötä.
Nyt Saabi saa vain odottaa että jäät sulaa pihalta
Nyt Saabi saa vain odottaa että jäät sulaa pihalta
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Muista etsiä kuskin puolelle taka-akselin rajoitinkumi ...viimeistään ennen katsastusta
Ei sen puuttumisesta hylkyä ole tainnut tulla, mutta ikävä kauneusvirhe se korjauskehoituskin otteessa/katsastustodistuksessa on.
Ei sen puuttumisesta hylkyä ole tainnut tulla, mutta ikävä kauneusvirhe se korjauskehoituskin otteessa/katsastustodistuksessa on.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Enpä ole huomannut edes että sellainen puuttuu
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Huomasin että radion sahköt temppuilee, joudun juottamaan muutamia liitoksia ja lisäksi ilmeisesti virtapuolen iso-liittimessä on kosketushäiriö....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 10
- Liittynyt: Su Maalis 17, 2019 18:18
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Nätti peli.
Jaksoin viimein rekisteröityä foorumille ihan vain päästäkseni käskemään sinua tilaamaan uudet, finnittömät kilvet. Pettymys oli suuri kun olitkin jo ehtinyt, olisi pitänyt lukea ketju loppuun
No, nyt pääsee jauhamaan tarvittaessa Saab-ajoneuvoista muuallakin kuin Facebookissa.
Jaksoin viimein rekisteröityä foorumille ihan vain päästäkseni käskemään sinua tilaamaan uudet, finnittömät kilvet. Pettymys oli suuri kun olitkin jo ehtinyt, olisi pitänyt lukea ketju loppuun
No, nyt pääsee jauhamaan tarvittaessa Saab-ajoneuvoista muuallakin kuin Facebookissa.
Kolme huonoa ysisatasta
Muita autoja vaihtelevasti
Muita autoja vaihtelevasti
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
KiitoksiaStugenaattori kirjoitti: ↑Su Maalis 17, 2019 18:22Nätti peli.
Jaksoin viimein rekisteröityä foorumille ihan vain päästäkseni käskemään sinua tilaamaan uudet, finnittömät kilvet. Pettymys oli suuri kun olitkin jo ehtinyt, olisi pitänyt lukea ketju loppuun
No, nyt pääsee jauhamaan tarvittaessa Saab-ajoneuvoista muuallakin kuin Facebookissa.
Kivaa että foorumille on myös paluumuuttajia moni siirtynyt pelkään faceen ja instaan...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 10
- Liittynyt: Su Maalis 17, 2019 18:18
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Jep.
Yksi asia -ajoneuvossa kovasti häiritsee, nimittäin nuo puhkotut etupenkit kippien vipujen kohdalta. Joku sellainen syvennysmuovisysteemi peittäisi ne kivasti, jos kukaan ymmärtää mitä tarkoitan. Sellainen kaukalo/muovireunus minkä sisällä tuo vipu menee. Ite oisin ennemmin mennyt takapenkille paksin kautta kuin puhkonut nahat
Mutta, ihanaa että joku jaksaa nähdä näin paljon vaivaa melko edullistenkin autojen eteen.
Yksi asia -ajoneuvossa kovasti häiritsee, nimittäin nuo puhkotut etupenkit kippien vipujen kohdalta. Joku sellainen syvennysmuovisysteemi peittäisi ne kivasti, jos kukaan ymmärtää mitä tarkoitan. Sellainen kaukalo/muovireunus minkä sisällä tuo vipu menee. Ite oisin ennemmin mennyt takapenkille paksin kautta kuin puhkonut nahat
Mutta, ihanaa että joku jaksaa nähdä näin paljon vaivaa melko edullistenkin autojen eteen.
Kolme huonoa ysisatasta
Muita autoja vaihtelevasti
Muita autoja vaihtelevasti
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Noissa on kyllä sellaiset muovikaukalot alunperin mutta muovi on kovin murenevaa tässä iässä. Joku ratkaisu noihin pitää keksiä...Stugenaattori kirjoitti: ↑Su Maalis 17, 2019 19:25Jep.
Yksi asia -ajoneuvossa kovasti häiritsee, nimittäin nuo puhkotut etupenkit kippien vipujen kohdalta. Joku sellainen syvennysmuovisysteemi peittäisi ne kivasti, jos kukaan ymmärtää mitä tarkoitan. Sellainen kaukalo/muovireunus minkä sisällä tuo vipu menee. Ite oisin ennemmin mennyt takapenkille paksin kautta kuin puhkonut nahat
Mutta, ihanaa että joku jaksaa nähdä näin paljon vaivaa melko edullistenkin autojen eteen.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Eikös niitä kippausvivun muoveja enää saa tiskiltä tilaamalla?
Article : Luisti(tämä se kehys)
PartNo : 9874801
Usage : 3CK, CV
Order Quantity : 1
Article : Nuppi
PartNo : 9874819
Usage : CV, 3D
Order Quantity : 1
Matti
Article : Luisti(tämä se kehys)
PartNo : 9874801
Usage : 3CK, CV
Order Quantity : 1
Article : Nuppi
PartNo : 9874819
Usage : CV, 3D
Order Quantity : 1
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki