Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kuva

Siinäpä olisi pää- ja työsylinteri. Kirurgin käsiä tarvi mutta tulipa ne sieltä. Työsyltyn jo aukaisinkin. Tiivisterengas oli kyllä ihan notkean tuntuinen mutta vuoti yhtä kaikki. Pitää käväistä Sähködieselissä tänään tuon tiivisterenkaan kanssa.

Sekä Sonetin korjaamokäsikirjassa että sinisessä pibliassa on muuten tuon työsylinterin räjäytyskuvassa mäntä ja tiivisterengas väärässä järjestyksessä. Halkileikkauskuvassa on kyllä oikein.

Katotaan, jos saisi kilkkeet huollettua ja viikonloppuna asennettua takaisin paikalleen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

No joo, kytkinsylintereiden sisuskalut vaihtuivat lauantaina ja tulipa ne tetsailtua takaisin paikalleenkin. Eilen sitten yritin ilmata kytkintä. Ensin tippakannulla ilmausnipasta ja sitten vain kaatamalla tavaraa säiliöstä sisään. Poljin on edelleen vetelä. Häätynee saada joku kaveriksi pumppaamaan poljinta ja tehdä homma ns. perinteisesti.

Töötin johtoon tein kytkentäyrityksen numero 5. On hiukan hankalasta kohtaa poikki eikä meinaa mitkään liitokset kestää. Nyt laitoin abikon asianmukaisilla crimpereillä kiinni ja toiseen päähän vastakappaleen. Toiveissa olisi, että se olisi tuo liiitin mikä tällä kertaa antaisi periksi. Sen kun voi aina kytkeä uudestaan.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1088
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

Sen kytkimen voi ilmata esim. Polkupyörän sisuskumilla :D jos se vaan on samanlainen ku kuupassa toi kylkin?
Mulla taitaa olla kuvakin siitä virityksestä mun projekti topikissa....
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Onhan se samanlainen, jos kuuppa on riittävän vanha. :wink: Ilmausperiaate on molemmissa sama. Joo tuo sisukumijuttu ei ole oikein auennut mulle. Koitin sitä kuvaa sinun Das Bååt -ketjusta ettiä muttei ainakaan vielä tullut vastaan.

Minulla on kyllä öljynimupumppu. Ajattelin sitä kokeilla seuraavaksi, kun minulla on jo säiliö täynnä jarrunestettä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1088
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

Sivulla 11 oli se kuva
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Ok, eli tuommoinen viritys. Kiitokset! Pitää koittaa tuota, jos ei saa nesteitä imettyä nipan kautta tuolla öljynimupumpulla.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Sain öljynimupumpulla imettyä ilmausnipan kautta sen verran, että sain jonkinlaisen tuntuman kytkinpolkimeen ja kyllä tuo ainakin tuntuu antavan vaihteet pistää silmään.

Taka-akselin rajoitinremmit tuli vaihdettua samaan syssyyn. Pitäisi varmaan pesaista ja lähteä käymään katsastuksella.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tuli haettua ajolupaa taas ensi kesään. :mrgreen:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Sonettiin oli iskostunut tämä kesäauton semantiikka, kun ei sitten millään tahtonut lähteä käyntiin alta 10 asteen lämpötilassa. Oireiden perusteella tehdyn konsultaation jälkeen päädyin käyttämään automaattiryyppyä auki. Läppähän oli täysin kiinni, joten ei ihme, että kone oli aika astmaattinen kylmänä. Biblian ohjeilla läpän asentoon säätöä ja johan käynnistyy.

Pikkaisen on meno kylläkin nykivää ryypyn ollessa päällä, kun ajaa tasakaasulla. Jäin miettimään näin jälkikäteen sen ryypyn pesässä olevan alipainemännän anatomiaa, kun biblia käski säädettäessä painaa männän alas. Notta mistäköhän siinä piti painaa alas? Se pyöreä levy männän päällä oli kyllä niin alhaalla kuin sai ja ylöspäin se ei sitten liikkunutkaan. Jotkut biblian kuvista on kyllä harvinaisen tulkinnanvaraisia.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Aika postitella taas tännekin hiljaiselon jälkeen. Pari viime kesää on mennyt lähinnä ajellessa. Jotain pientä on kuitenkin tullut tehtyä.

Kaasariin asensin korjaussarjan ja pistin sen säätöihin. Tämä auttoi nykivyyteen ryypyn ollessa päällä.

Alipainekello tuli myös vaihdettua, kun vanhasta oli kalvo antautunut. Alipainekello vaihtui yksitoimiseen, joten pitäisi varmaan tuo hidastuspumppu ottaa pois kaasarin ja imusarjan välistä.

Toinen takajarrun työsylinteri tuli myös vaihdettua, kun oli alkanut vuotamaan.

Vänkärin puolen helmasta paikattiin myös pari reikää.

Tälle kesää varmaan merkittävin asia lienee, että pitää varmaan alkaa henkisesti valmistautumaan siihen mahdollisuuteen, että Sonettin ja minun yhteinen taival päättyy. Yhteiselo on ollut mukavaa, mutta fakta on se, että jossain vaiheessa Sonettille pitäisi tehdä perusteellisempi läpikäynti mm. korin maalauksen muodossa. Oma elämäntilanne ei moista mahdollista, joten pitkällisen harkinnan jälkeen olen päättänyt laittaa Sonettin myyntiin. Jos se menee kaupaksi, niin laitan tilalle ympärivuotisen, koko perheen käyttöharrasteen. Sen myötä saisi sittenhukata pois tuon talviautonkin. Jos Sonetti ei mene kaupaksi, niin sitten jatketaan entiseen malliin pikkuhiljaa laitellen. Toiveissa kuitenkin olisi löytää Sonettille uusi omistaja, jolla olisi aikaa ja resursseja laittaa se vimpan päälle.

Myynti-ilmoitus ilmestynee foorumille lähipäivinä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kuva
Kevyen sisäpuhdistuksen jälkeen visiitti Trafin sivuille ja Sonetti on taas liikenteessä talven jälkeen. :mrgreen:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Aika aikaansa kutakin ja niin päin pois.

Kun hommasin Sonettin kymmenen vuotta sitten, en olisi voinut kuvitellakaan sitä hukkaavani pois. Nyt kuitenkin Sonetti pääsi tänään uuteen kotiin, jossa se saa ansaitsemansa huomion ja tulen mielenkiinnolla seuraamaan projektin etenemistä mahdollisessa uudessa ketjussa.

Tämä ketju kokee nyt pienen nimenmuutoksen, sillä en palannut kotiin tyhjin käsin. :wink:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Oho. Tuliko musta cabbe vaihdossa?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Näin kävi.
Kuva

Eli toinen klubilainen, joka halutessaan saa ilmoittautua, tarjosi omaa Cabbeaan vaihdossa. Soiteltiin ja sovittiin tärskyt Hirvaskankaan ABC:lle ja autot vaihtoivat omistajaa. Ainakin itselle jäi se käsitys, että molemmat olivat tyytyväisiä kauppoihin.

Näin vajaan parin päivän jälkeen ei voi kuin todeta, että on hyvin säilynyt ja hyvällä pidolla ollut yksilö ja tätä linjaa pyritään jatkamaan. Tämä kesä menee varmaan enimmäkseen autoon tutustuessa. Ylläpidollisia toimenpiteitä on SID:in näytön vaihto sekä katon parin hydraulipumpun vaihto.

Vielä ei oikein avoautokelit ole, mutta oli tänään kuitenkin sen verran kuivaa, että tuli kokeiltua katto alhaalla ajelua. Viime kesä suosi avoautoilua. Saa nähdä miten tänä vuonna käy.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja Cona »

Oikea väri ja korimalli. 8)
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Vastaa Viestiin