Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Hyvinhä tuo etenee. Vieläkö NLM vaikuttaa todennäköiseltä? WST taitaa jäädä vielä väliin...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Hyvä kotelosuojaus laskettakoon Saabismiksi. Automaattinen kuskin penkin lämmitys on kyllä niin ehta saabismi että sillä tää mielestäni lunastaa paikkansa lajitovereidensa seurassa. En ole tiennyt että noissa sellainen on, mutta toteutus on selvästi tehdastekoinen. Eikä Lancioihin edes saanut penkinlämmitystä.vilhosyvis kirjoitti: ↑Ma Touko 27, 2019 13:41Ketjua sen enempää lukematta, onko tässäkin niitä ns. saabismeja, kuten virtalukko keskikonsolissa ja pakki oltava sisässä, jotta vain lähtee virtalukosta?
Ja oikeastaan ajovalojen pesimet sekä ruotsalaisten saastelaitteet voisi oikeastaan niputtaa myös Saab-otsikon alle kun niitä ei ollut Deltoissa. No joo, tuon auton valmistumisen aikaan ei ollut vielä oikeanpuoleista peiliäkään, mut nyt yritän jo vähän liikaa.
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
NLM tässä on yhä tähtäimenä. Yli viikko vielä aikaa. Ei se silloin valmis ole mutta jos saisi edes katsastuskuntoon. Katotaan jos ehtisin huomenna päivitellä pläjäyksen viimeaikojen tapahtumista kuvien kera.
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Mielenkiintoista, että sekä Uusikaupungissa että Trollhättanissa oli samankaltaiset suunnitelmat Ysikutosen korvaajaksi. Tokihan Talbotia ei edes yritetty uudelleenbadgettaa, vaikka siinä oli jopa enemmänkin Saabismeja.
Loistavaa työtä tämän Kuussatasen kanssa olet kyllä tehnyt!
Loistavaa työtä tämän Kuussatasen kanssa olet kyllä tehnyt!
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
No niin, kun en voi juuri nyt olla auton kimpussa niin päivitellään sitten siitä tänne kuulumisia. Päätin jossakin kohtaa jättää toissijaiset asiat asentamatta autoon ja panostaa ensisijaisesti katsastuskunnon saavuttamiseen. Yhtenä iltana halusin kuitenkin tehdä jotain "hauskaa", ja laitoin takaroiskeläpät autoon. Kuva ei teen niiden rumuudelle oikeutta, ne ovat aivan hirveät! Mutta tuollaiset siinä kuuluu kuuluu olla.
Tai no ei aivan, nyt kun sen kerron niin voitte sitten tavattaessa osoittaa sormella. Noi roiskeläpät ovat muodoltaan täysin oikeat ja menevät oikein paikalleen, mutta ne ovat vuosimalleihin 84-86. Puskurin alalaitaan tulevissa kiinnikkeissä on hienoinen ero ja kumissa on yksi vaakaura liian vähän. Miten noloa on tietää tällaista? Eräs tuttu aikanaan luonnehti liian yksityiskohtaista tietämystä seuraavasti: "Se on sama kun menisi suippokorvat päässä Star Trek -kokoukseen." Siitä lähtien tällainen on ollut suippokorvailua. Tässä näkyvät ne urat, joita kuuluisi olla seitsemän:
Jatketaan herkuttelua toissijaisuuksilla. Vuonna 2002 sain haltuuni avaamattomassa paketissa "Lancia 600":n kumimatosarjan.
Noita ovat varsinkin Integrale-miehet jaaganneet multa vuosien varrella useaan kertaan mutta olen tiennyt sen oikean vielä tulevan talliini ja säästänyt niitä sitä varten. Puurtamisen keskellä palkitsin itseäni myös laittamalla matot autoon.
Kuvassa näkyy myös lopullinen kaiutinasennus. Tätä aihettahan pähkin tässä ketjussa aiemmin paljon. Sopivan kokoiset pinta-asennuskajarit etupenkkien alle velcro-nauhalla kiinni lattiamattoon on nyt ratkaisu. Kai sieltä jotakin kuuluu. Johtosarjan mukana menee nyt myös hattuhyllylle piuhat, jotta voi halutessaan sinne pinta-asentaa jotain.
Vielä lisää herkuttelua uusilla osilla.
Pitää vain raaskia repiä pakkaus auki ennen kuin tuon saa takalasia pyyhkimään. Pyyhkijän varren kanssa ei ollut yhtä autuaasti. Tässä on valmistumassa sellainen kolmesta huonosta yhdistettynä. Auton alkuperäisestä ei täsä kisassa päässsyt ikävä kyllä jatkoon mitään.
Itse kehuen tuli hyvä.
Takaluukun sähköistykset ovat paikallaan ja näyttävät tältä:
Poikkeuksellisesti tällä alueella johdoissa on ylenmäärin mittaa. Purkuvaiheen dokumentointiin perustuen näkemykseni on, että ne asettuvat kivasti pellin ja verhoilupaneelin väliin.
Vanteista oli vastikään täällä keskustelua. Tuossa ne ovat.
Jännänä yksityiskohtana vanteiden keskiosa on kullertava. Onko tuollaisella, ehkä keltapassivoinnilla, jotakin suurta merkitystä kevymiinivanteen kannalta?
Jos sitten vähän isompiin asioihin. Kaikki ovat kuulleet tarinoita miten hiekkapuhallus venyttää peltiä. Maalari vielä varoitteli vuosi sitten aiheesta erikseen. Peltiseppä taas kuvainnollisesti toiselta olkapäältä yllytti ettei varovasti ja matalalla paineella puhaltaessa pelti veny mihinkään. Ja hyvin homma menikin. Kunnes sain likaisen konepeiton maalaamon armottomiin valoihin.
Olen saanut kohtuullisen määrän kuittailua aiheesta maalarilta, joka sai leipoa tuota aika antaumuksella. Ilme oli näkemisen arvoinen, kun pelti oli lopulta maalattu ja muistin että onhan mulla tuohon toinenkin konepeitto. Tästä niputtaminen jatkuu seuraavalla kerralla:
Vein sunnuntaina illalla viimeisen maalattavan osan, etupuskurin, maalarille. Maanantaina töiden jälkeen soitti tulevansa käymään. Sillä oli mukanaan valmiiksi maalattu puskuri!!! Ihme ukko. Kuulemma maalaaminen pohjatöineen on nopeaa kun on muodossaan oleva lähtökohta.
Tai no ei aivan, nyt kun sen kerron niin voitte sitten tavattaessa osoittaa sormella. Noi roiskeläpät ovat muodoltaan täysin oikeat ja menevät oikein paikalleen, mutta ne ovat vuosimalleihin 84-86. Puskurin alalaitaan tulevissa kiinnikkeissä on hienoinen ero ja kumissa on yksi vaakaura liian vähän. Miten noloa on tietää tällaista? Eräs tuttu aikanaan luonnehti liian yksityiskohtaista tietämystä seuraavasti: "Se on sama kun menisi suippokorvat päässä Star Trek -kokoukseen." Siitä lähtien tällainen on ollut suippokorvailua. Tässä näkyvät ne urat, joita kuuluisi olla seitsemän:
Jatketaan herkuttelua toissijaisuuksilla. Vuonna 2002 sain haltuuni avaamattomassa paketissa "Lancia 600":n kumimatosarjan.
Noita ovat varsinkin Integrale-miehet jaaganneet multa vuosien varrella useaan kertaan mutta olen tiennyt sen oikean vielä tulevan talliini ja säästänyt niitä sitä varten. Puurtamisen keskellä palkitsin itseäni myös laittamalla matot autoon.
Kuvassa näkyy myös lopullinen kaiutinasennus. Tätä aihettahan pähkin tässä ketjussa aiemmin paljon. Sopivan kokoiset pinta-asennuskajarit etupenkkien alle velcro-nauhalla kiinni lattiamattoon on nyt ratkaisu. Kai sieltä jotakin kuuluu. Johtosarjan mukana menee nyt myös hattuhyllylle piuhat, jotta voi halutessaan sinne pinta-asentaa jotain.
Vielä lisää herkuttelua uusilla osilla.
Pitää vain raaskia repiä pakkaus auki ennen kuin tuon saa takalasia pyyhkimään. Pyyhkijän varren kanssa ei ollut yhtä autuaasti. Tässä on valmistumassa sellainen kolmesta huonosta yhdistettynä. Auton alkuperäisestä ei täsä kisassa päässsyt ikävä kyllä jatkoon mitään.
Itse kehuen tuli hyvä.
Takaluukun sähköistykset ovat paikallaan ja näyttävät tältä:
Poikkeuksellisesti tällä alueella johdoissa on ylenmäärin mittaa. Purkuvaiheen dokumentointiin perustuen näkemykseni on, että ne asettuvat kivasti pellin ja verhoilupaneelin väliin.
Vanteista oli vastikään täällä keskustelua. Tuossa ne ovat.
Jännänä yksityiskohtana vanteiden keskiosa on kullertava. Onko tuollaisella, ehkä keltapassivoinnilla, jotakin suurta merkitystä kevymiinivanteen kannalta?
Jos sitten vähän isompiin asioihin. Kaikki ovat kuulleet tarinoita miten hiekkapuhallus venyttää peltiä. Maalari vielä varoitteli vuosi sitten aiheesta erikseen. Peltiseppä taas kuvainnollisesti toiselta olkapäältä yllytti ettei varovasti ja matalalla paineella puhaltaessa pelti veny mihinkään. Ja hyvin homma menikin. Kunnes sain likaisen konepeiton maalaamon armottomiin valoihin.
Olen saanut kohtuullisen määrän kuittailua aiheesta maalarilta, joka sai leipoa tuota aika antaumuksella. Ilme oli näkemisen arvoinen, kun pelti oli lopulta maalattu ja muistin että onhan mulla tuohon toinenkin konepeitto. Tästä niputtaminen jatkuu seuraavalla kerralla:
Vein sunnuntaina illalla viimeisen maalattavan osan, etupuskurin, maalarille. Maanantaina töiden jälkeen soitti tulevansa käymään. Sillä oli mukanaan valmiiksi maalattu puskuri!!! Ihme ukko. Kuulemma maalaaminen pohjatöineen on nopeaa kun on muodossaan oleva lähtökohta.
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Mitäs vikaa siinä oikein on?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Heh. Mä sain kaverilta og kolkkiin uudet matot mut ne olikin ng satkuun niin sitten pitikin ostaa sunbeach cabbe pihaan.
On kyl melkoista et tommosia osia löytynyt ihan saabin paketeissa. On varmasti ollut tunnelman kohillaan niitä asentaessa.
On kyl melkoista et tommosia osia löytynyt ihan saabin paketeissa. On varmasti ollut tunnelman kohillaan niitä asentaessa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Brändäys meni paremmin JM:n puolella kuin itse autossa. Ruotsissa (ja varmaan muuallakin Skandinaviassa) 600:n varaosat olivat tunnollisesti Saabin paketeissa. Se vain askarruttaa, onko noita osia pakattu Saabin kuoriin Ruotissa vaiko jo suoraan alihankkijoilla/Lancialla?
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Saab varaosa etiketit lisätty Nyköpingissä.
Hiekkapuhallusta ei käytetty Lancia autoja korjatessa, syynä peltien venyminen.
Pelti liian ohutta.
Hiekkapuhallusta ei käytetty Lancia autoja korjatessa, syynä peltien venyminen.
Pelti liian ohutta.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Hienon näköistä jälkeä jälleen kerran.
Melkoinen perunapelto on tuo konepelti ollut.
Melkoinen perunapelto on tuo konepelti ollut.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Työn laatu ja tahti ovat tässä projektissa molemmat melko kiitettävällä tasolla
Huijaako kuvakulma tms., vai onko takalasin kehys sivuilta todellakin noin sentin vahvuinen?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Perspektiivi hämää, on se takaikkunan kehys varmaan pari senttiä paksu. Mutta todella rimpula luukku on ilman lasia. Se asia onneksi korjaantuu tänään.
Ja hei, valtavasti kiitosta kaikille täällä kannustavista kommenteista!
Ja hei, valtavasti kiitosta kaikille täällä kannustavista kommenteista!
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Huolellisella kuvakulman valinnalla auto näyttää jo valmiilta. Muuten sitten ei. Vieläkään ennole heittänyt pyyhettä kehään. Katsastusaika odottaa ensi torstaina.
Tuossa kuvassa komeilee myös aiemmin postaamastani kuvasta tuttu pyyhkijän sulka. Teki kyllä pahaa repiä sen paketti auki!
Takalasin sujautus paikalleen oli viiden minsan homma. Mutta tiivisteen väliin tulee myös lasilämpän johdot, hyllynkannakkeet ja luukun sisäverhous. Näissä toissijaisissa ähräyksissä menikin taas moninkertainen aika verrattuna tuohon suureen asiaan.
Tämä tuntuu olevan mulla ajankäytöllisesti kantava teema. Esimerkiksi oven purkaa kaikkineen 20 minsassa. Sitten tietysti kaupanpäälle reilu tunti ovitiivisteen irrotusta. Seuraavaksi 30 tuntia - vähintään - osien käpistelyä (puhdistus, kunnostus, korjaus, ehostus, voitelu, suojaus, uusien metsästys jne.) ja sitten taas oven kasaus noin 40 minsaa. En ole pitänyt työtunneista kirjaa, mutta hahmottelin nyt tämän esimerkin kautta vähän mittakaavaa. Valtaosaa tehdystä työstä ei kukaan tule koskaan enää näkemään, en edes minä, mutta mua lämmittää tietää että olen tehnyt kaiken parhaan kykyni mukaan.
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Maltoin kokeilla toimiiko tuo auto enää. Siinä on ollut virrat kytkettynä ja kone käynnissä noin vuosi sitten. Jahka olin saanut kaikki liittimet kohdennettua, se pahus tuotti iloisen yllätyksen ja lähti käyntiin! Sähkötkin näyttää pelittävän, siltä osin kuin roinat ovat autossa paikallaan. Keula näyttää samalta kuin edellisessä siitä suunnasta postaamassani kuvassa. Mutta osia valmistuu asennuskuntoon. Ja kaikenlaisia takapakkeja ja sakkokierroksia tulee jatkuvana virtana. Esimerkiksi kun kierteyttää reikää uuden kierteen asentamiseksi katkenneen tilalle niin ei toivoisi kierretyökalun katkeavan osan sisään... Tai kun nappaa harkiten varaosaliikkeen hyllystä mustaa liimamassaa niin huomaakin käyttövaiheessa että sinne hyllypaikalle oli eksynyt putkilo ruskeaa...
Vähän teatraalista meininkiä, tää ois kai pitänyt säästää viimeiseksi, tyyppikilven asennus:
En vieläkään ole varma onko tuo torstaina katsastuskunnossa. Onhan tässä vielä pari päivää aikaa.
Vähän teatraalista meininkiä, tää ois kai pitänyt säästää viimeiseksi, tyyppikilven asennus:
En vieläkään ole varma onko tuo torstaina katsastuskunnossa. Onhan tässä vielä pari päivää aikaa.