SAAB 9-3 SE 2.0t -99
SAAB 9-3 SE 2.0t -99
Terve,
aloittaisin tähän pientä päiväkirjaa tämänhetkisen käyttiksen tehdyistä ja tulevista päivityksistä. Laitan kuvia ja muutakin päivitystä sitä mukaan kun hommat etenee.
Pieni historia:
Ostin auton 2018 keväällä Tamperelaiselta moottoripyörä kerholta, kun 9-5 (V6) kone hajosi. Kaupat tehtiin moottoripyöräklubilla.
Auto oli seissyt 3 vuotta ajamattomana. Jarrut ja putkisto piti vahtaa leimalle.
Auto oli ihan ok kunnossa ja ruostettakin oli kohtuullisesti. Pääasiassa kosmeettisia vaurioita ovissa, konepellissä, helmoissa jne.
Ensimmäinen muutos taisi olla vakio catbackin vaihto JTn 2.5 tuuman rosteriseen
SID korjattiin foorumilaisen toimesta ja on toiminut hyvin sen jälkeen.
Seuraavaksi rupesin korjailemaan ruosteita ja ainakin osan sai pysäytettyä. Pari paikkaa tuli talven jäkeen uudestaan esiin joten ne pitäisi kunnolla tehdä uudestaan.
2018 syksyllä löytyi foorumilaiselta käytettynä hyvä aski quaifen lukolla, viggen paine asetelmalla ja opel calibran sintterillä. Se tuli vaihdettua ja siitä asti tullut harjoiteltua sintterillä ajoa. Sammunut varmaan + 20 kertaa liikennevaloissa
2019 talvella vaihdoin garretin tilalle mitsun 19t ahtimen ja t7 imu cobran, cross flow välijäähdytin ym. imu/ahto puolen osat. Vesilinjat tulpattu joten ahdinta pitää jonkin verran jälkikäyttää.
Silloin tuli myös tehtyä pieni kosmeettinen päivitys putkistoon kahdella ulostulolla. Eivät ole täysin symmetriset joten pitää säädellä lisää.
Putki rempan yhteydessä tuli myös hitsailtua mustasta raudasta tommonen 3 tuumanen downpipe kisa katilla.
Kuvassa pinnoitettu jollain +800c spray maalilla. ulkoa ja sisältä sen mitä sinne sai. Lohjennut turbon vierestä mutta säilynyt hieman pidemmältä.
2019 keväällä raitisilma suodatin, pyyhkimen sulat, öljyt, vesipumppu, moniurahihna kiristäjärullineen ja muuta pientä. SAAB WIS 3.0 on suuri apu kaikessa..
Tässä muutama päivitys kesäkuun aikana tehdyistä jutuista: Downpipeen tuli hitsattua toinen bungi ja siihen tuli innovaten lc-2 laajakaista ja tuhkakupin tilalle sille mittari (laitan kuvaa myöhemmin). Suuttimet vaihtuivat noihin 1200cc (1150 olivat loppu finjectorilta ja antoivat tuommoiset tilalle). Samalla päivitettiin softa antamaan noin 3 x vähemmän löpöä tyhjäkäynnillä yms. kun suuttimet noin 3 x vakioiden kokoiset.
Takakontin ja konepellin kaasujouset tuli uusittua.
edit Ahtojen targetti olisi noin 1.7 bar. Mankuvena pitää vaihtaa ehjään T7 venaan (tämänhetkinen T5 rikki). Nyt hukkaportin kellon letku irti ja fuel cut iskee noin 1.55 barin kohdalla. Peruspaine on tällähetkellä 1.15 bar 1.5 barin jousen vuoksi. Se on kuitenkin hieman liian iso tälle ahtimelle ja tarkoitus olisi vaihtaa 1 bar jousi kelloon (Kinugawa merkkinen kello). 3 bar mappi pitäisi asentaa ja välijäähdytin askarrella jotenkin isommaksi. Olisiko vinkkejä välijäähyn askarteluun?
Maalaus:
Väri on Tyrol green vuoden -71-72 ysiysistä.
Auto on nyt myllytetty kertaalleen "high cut" tahnalla. Tiedossa olisi vielä joidenkin kohtien myllytys uudelleen, pari touch up kohtaa joista maali puhkesi hionnassa (kulmia) ja sen jälkeen vielä koko auto "fine cut" tahnalla ja vaha. Tässä muutama kuva tämänhetkisestä maalipinnasta auringonvalossa.
Osa kittausjäljistä näkyy (listojen kiinnityskohdat, helmat yms.) ja jälki on "amatööri" jälkeä. Tämä oli kuitenkin erittäin opettavainen maalaus projekti ja olen tähän mennessä tulokseen ihan tyytyväinen. Ehkä seuraavalla kerralla osaa taas jotain vähän eri tavalla.
Bensapumppu vaihdettu AEM 320. Pumppu mahtuu olemaan vakio ämpärin sisällä olevassa suodatin kupissa hieman kuppia modaamalla.
aloittaisin tähän pientä päiväkirjaa tämänhetkisen käyttiksen tehdyistä ja tulevista päivityksistä. Laitan kuvia ja muutakin päivitystä sitä mukaan kun hommat etenee.
Pieni historia:
Ostin auton 2018 keväällä Tamperelaiselta moottoripyörä kerholta, kun 9-5 (V6) kone hajosi. Kaupat tehtiin moottoripyöräklubilla.
Auto oli seissyt 3 vuotta ajamattomana. Jarrut ja putkisto piti vahtaa leimalle.
Auto oli ihan ok kunnossa ja ruostettakin oli kohtuullisesti. Pääasiassa kosmeettisia vaurioita ovissa, konepellissä, helmoissa jne.
Ensimmäinen muutos taisi olla vakio catbackin vaihto JTn 2.5 tuuman rosteriseen
SID korjattiin foorumilaisen toimesta ja on toiminut hyvin sen jälkeen.
Seuraavaksi rupesin korjailemaan ruosteita ja ainakin osan sai pysäytettyä. Pari paikkaa tuli talven jäkeen uudestaan esiin joten ne pitäisi kunnolla tehdä uudestaan.
2018 syksyllä löytyi foorumilaiselta käytettynä hyvä aski quaifen lukolla, viggen paine asetelmalla ja opel calibran sintterillä. Se tuli vaihdettua ja siitä asti tullut harjoiteltua sintterillä ajoa. Sammunut varmaan + 20 kertaa liikennevaloissa
2019 talvella vaihdoin garretin tilalle mitsun 19t ahtimen ja t7 imu cobran, cross flow välijäähdytin ym. imu/ahto puolen osat. Vesilinjat tulpattu joten ahdinta pitää jonkin verran jälkikäyttää.
Silloin tuli myös tehtyä pieni kosmeettinen päivitys putkistoon kahdella ulostulolla. Eivät ole täysin symmetriset joten pitää säädellä lisää.
Putki rempan yhteydessä tuli myös hitsailtua mustasta raudasta tommonen 3 tuumanen downpipe kisa katilla.
Kuvassa pinnoitettu jollain +800c spray maalilla. ulkoa ja sisältä sen mitä sinne sai. Lohjennut turbon vierestä mutta säilynyt hieman pidemmältä.
2019 keväällä raitisilma suodatin, pyyhkimen sulat, öljyt, vesipumppu, moniurahihna kiristäjärullineen ja muuta pientä. SAAB WIS 3.0 on suuri apu kaikessa..
Tässä muutama päivitys kesäkuun aikana tehdyistä jutuista: Downpipeen tuli hitsattua toinen bungi ja siihen tuli innovaten lc-2 laajakaista ja tuhkakupin tilalle sille mittari (laitan kuvaa myöhemmin). Suuttimet vaihtuivat noihin 1200cc (1150 olivat loppu finjectorilta ja antoivat tuommoiset tilalle). Samalla päivitettiin softa antamaan noin 3 x vähemmän löpöä tyhjäkäynnillä yms. kun suuttimet noin 3 x vakioiden kokoiset.
Takakontin ja konepellin kaasujouset tuli uusittua.
edit Ahtojen targetti olisi noin 1.7 bar. Mankuvena pitää vaihtaa ehjään T7 venaan (tämänhetkinen T5 rikki). Nyt hukkaportin kellon letku irti ja fuel cut iskee noin 1.55 barin kohdalla. Peruspaine on tällähetkellä 1.15 bar 1.5 barin jousen vuoksi. Se on kuitenkin hieman liian iso tälle ahtimelle ja tarkoitus olisi vaihtaa 1 bar jousi kelloon (Kinugawa merkkinen kello). 3 bar mappi pitäisi asentaa ja välijäähdytin askarrella jotenkin isommaksi. Olisiko vinkkejä välijäähyn askarteluun?
Maalaus:
Väri on Tyrol green vuoden -71-72 ysiysistä.
Auto on nyt myllytetty kertaalleen "high cut" tahnalla. Tiedossa olisi vielä joidenkin kohtien myllytys uudelleen, pari touch up kohtaa joista maali puhkesi hionnassa (kulmia) ja sen jälkeen vielä koko auto "fine cut" tahnalla ja vaha. Tässä muutama kuva tämänhetkisestä maalipinnasta auringonvalossa.
Osa kittausjäljistä näkyy (listojen kiinnityskohdat, helmat yms.) ja jälki on "amatööri" jälkeä. Tämä oli kuitenkin erittäin opettavainen maalaus projekti ja olen tähän mennessä tulokseen ihan tyytyväinen. Ehkä seuraavalla kerralla osaa taas jotain vähän eri tavalla.
Bensapumppu vaihdettu AEM 320. Pumppu mahtuu olemaan vakio ämpärin sisällä olevassa suodatin kupissa hieman kuppia modaamalla.
Viimeksi muokannut Osaci, Ke Heinä 10, 2019 09:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#7770
SAAB 9-3 SE 2.0T -99 E85 "Talvi levolla"
SAAB 99 GL 2.0 -75 "Ei liikenteessä"
SAAB 9-5 VECTOR 2.2TID -05 "Liikenteessä"
SAAB 9-3 SE 2.0T -99 E85 "Talvi levolla"
SAAB 99 GL 2.0 -75 "Ei liikenteessä"
SAAB 9-5 VECTOR 2.2TID -05 "Liikenteessä"
Re: SAAB 9-3 SE 2.0t -99
Tuo väri käy ainakii omaan silmään todella hyvin!
Re: SAAB 9-3 SE 2.0t -99
Nyt on mielenkiintoinen värivalinta
Mielenkiinnolla ootan kuvaa ku läjässä ja pihalla.
Onko ahdin edelleen ilman vesijäähdytystä?
Mielenkiinnolla ootan kuvaa ku läjässä ja pihalla.
Onko ahdin edelleen ilman vesijäähdytystä?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: SAAB 9-3 SE 2.0t -99
Väri on kyllä mielenkiintoinen, otahan kuvia auringossa!
Ja pisteet siitä, että joku pitäytyy modatessakin sportti-mallin helmoissa ja puskureissa.
Ja pisteet siitä, että joku pitäytyy modatessakin sportti-mallin helmoissa ja puskureissa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: SAAB 9-3 SE 2.0t -99
Kiitos tuolta katoin noita värikoodeja. Haussa oli joku solidi, ei metallihohto, jonka saisi akryylimaalina jossa valmiiksi kiilto.
#7770
SAAB 9-3 SE 2.0T -99 E85 "Talvi levolla"
SAAB 99 GL 2.0 -75 "Ei liikenteessä"
SAAB 9-5 VECTOR 2.2TID -05 "Liikenteessä"
SAAB 9-3 SE 2.0T -99 E85 "Talvi levolla"
SAAB 99 GL 2.0 -75 "Ei liikenteessä"
SAAB 9-5 VECTOR 2.2TID -05 "Liikenteessä"
Re: SAAB 9-3 SE 2.0t -99
Joo, laitan myllytyksen jälkeen kuvan ja joo ahdin on edelleen ilman vesi putkia.
#7770
SAAB 9-3 SE 2.0T -99 E85 "Talvi levolla"
SAAB 99 GL 2.0 -75 "Ei liikenteessä"
SAAB 9-5 VECTOR 2.2TID -05 "Liikenteessä"
SAAB 9-3 SE 2.0T -99 E85 "Talvi levolla"
SAAB 99 GL 2.0 -75 "Ei liikenteessä"
SAAB 9-5 VECTOR 2.2TID -05 "Liikenteessä"
Re: SAAB 9-3 SE 2.0t -99
Joo noi sporttihelmat miellyttää omaa silmää. Tuli se putken ulostulo myös askarreltua tohon puskuriin ja ei mielellään uudestaan tekisi sitä. Aero tai viggen spoileri olisi tosin hakusessa.
#7770
SAAB 9-3 SE 2.0T -99 E85 "Talvi levolla"
SAAB 99 GL 2.0 -75 "Ei liikenteessä"
SAAB 9-5 VECTOR 2.2TID -05 "Liikenteessä"
SAAB 9-3 SE 2.0T -99 E85 "Talvi levolla"
SAAB 99 GL 2.0 -75 "Ei liikenteessä"
SAAB 9-5 VECTOR 2.2TID -05 "Liikenteessä"
Re: SAAB 9-3 SE 2.0t -99
Rekkarin FEL-890 perusteella tuo auto on meidän entinen. Oli meillä muistaakseni vuosina 2002-2005, kunnes se vaihdettiin 9-5 AeroWagoniin. Olimme auton toinen omistaja ja meille tullessaan sillä oli ajettu noin 70K. Tuo oli silloin aivan uudenveroisessa kunnossa, mutta siihen tuli itse tehtyä ainakin alustapäivitys bilsteinin iskareilla ja saabin sporttijousilla. Myös audiopuolelle viritettiin erillissarja. Auto oli alun perin matalapaineturbo ja se päivitettiin saabin täyspaineboksilla 185 heppaiseksi. T5-softahan oli aikanaan oikeasti noin 200hv, joten muutos oli varsin selvä. Tuohon aikaan harrastajat eivät vielä osanneet tehdä virisoftia ja markkinoilla oli näitä speedpartsin ja Nordicin tapaisia tekeleitä joihin en aikanaan halunnut tai uskaltanut sekaantua...
Varsin hyvät muistot tuosta autosta jäi ja se oli aikanaan varsin tärkeä lenkki oman saabismin vahvistumisessa ja sillä tiellä ollaan edelleen
Onnea ja menestystä vaan ja hienoa, että saappi on hyvissä käsissä!
Eski
Varsin hyvät muistot tuosta autosta jäi ja se oli aikanaan varsin tärkeä lenkki oman saabismin vahvistumisessa ja sillä tiellä ollaan edelleen
Onnea ja menestystä vaan ja hienoa, että saappi on hyvissä käsissä!
Eski
Re: SAAB 9-3 SE 2.0t -99
Aivan loistava värivalinta! Minulle tuo Tyrolin vihreä on säilynyt suosikkina vuosikymmenten ajan. Siihen löytyy syy, sillä minun ensimmäinen Saabini vuonna 1971 oli uusi Tyrolin vihreä Saab 96 V4 ja siitä asti minulla on Saabeja ollut. Odotan innolla lähettämääsi kuvaa lopputuloksesta.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: SAAB 9-3 SE 2.0t -99
Nythän mää vasta hokasin, että tuo uusi väri on tyrol green eikä alkuperäinen scarabee green. Ihan hyvältä tuo väri näyttää, eikä se taida edes olla kovin kaukana alkuperäisestä vihreästä... Olipahan tuo silloin aikanaan melko harvinainen väri, kun kaikki muut uudehkot saapit olivat hopean harmaita, mustia tai punaisia
Eski
Eski
Re: SAAB 9-3 SE 2.0t -99
Moi, hieno tietää auton historiasta! Olenkin miettinyt kuka on mahtanut olla tuo mysteeri saabisti noiden päivitysten takana Bilsteinin iskarit ovat edelleen alla ja hyvin pelaa (laatuEski kirjoitti: ↑Ma Heinä 08, 2019 12:03Rekkarin FEL-890 perusteella tuo auto on meidän entinen. Oli meillä muistaakseni vuosina 2002-2005, kunnes se vaihdettiin 9-5 AeroWagoniin. Olimme auton toinen omistaja ja meille tullessaan sillä oli ajettu noin 70K. Tuo oli silloin aivan uudenveroisessa kunnossa, mutta siihen tuli itse tehtyä ainakin alustapäivitys bilsteinin iskareilla ja saabin sporttijousilla. Myös audiopuolelle viritettiin erillissarja. Auto oli alun perin matalapaineturbo ja se päivitettiin saabin täyspaineboksilla 185 heppaiseksi. T5-softahan oli aikanaan oikeasti noin 200hv, joten muutos oli varsin selvä. Tuohon aikaan harrastajat eivät vielä osanneet tehdä virisoftia ja markkinoilla oli näitä speedpartsin ja Nordicin tapaisia tekeleitä joihin en aikanaan halunnut tai uskaltanut sekaantua...
Varsin hyvät muistot tuosta autosta jäi ja se oli aikanaan varsin tärkeä lenkki oman saabismin vahvistumisessa ja sillä tiellä ollaan edelleen
Onnea ja menestystä vaan ja hienoa, että saappi on hyvissä käsissä!
Eski
). Jouset tainneet sittemmin vaihtua vakioihin (ainakin ovat ei madaltavaa mallia). Audio systeemikin on vielä paikallaan. Autossa oli tosin ostaessani vakio mankka ja etu kajarit eivät pelanneet. Nyttemmin vahvistin vaihdettu ja 2-din soittimen kanssa kaikki pelaa taas.
Softan osalta kanssa huomattiin että oli toi 185 heppaa ohjelmoitu vaikka auton tiedoissa luki 150. Hyvin kulki jo ostaessa!
#7770
SAAB 9-3 SE 2.0T -99 E85 "Talvi levolla"
SAAB 99 GL 2.0 -75 "Ei liikenteessä"
SAAB 9-5 VECTOR 2.2TID -05 "Liikenteessä"
SAAB 9-3 SE 2.0T -99 E85 "Talvi levolla"
SAAB 99 GL 2.0 -75 "Ei liikenteessä"
SAAB 9-5 VECTOR 2.2TID -05 "Liikenteessä"
Re: SAAB 9-3 SE 2.0t -99
Nonniin nyt olisi muutama kuva päivitetty myllytyksen jälkeen.Eski kirjoitti: ↑Ma Heinä 08, 2019 20:46Nythän mää vasta hokasin, että tuo uusi väri on tyrol green eikä alkuperäinen scarabee green. Ihan hyvältä tuo väri näyttää, eikä se taida edes olla kovin kaukana alkuperäisestä vihreästä... Olipahan tuo silloin aikanaan melko harvinainen väri, kun kaikki muut uudehkot saapit olivat hopean harmaita, mustia tai punaisia
Eski
#7770
SAAB 9-3 SE 2.0T -99 E85 "Talvi levolla"
SAAB 99 GL 2.0 -75 "Ei liikenteessä"
SAAB 9-5 VECTOR 2.2TID -05 "Liikenteessä"
SAAB 9-3 SE 2.0T -99 E85 "Talvi levolla"
SAAB 99 GL 2.0 -75 "Ei liikenteessä"
SAAB 9-5 VECTOR 2.2TID -05 "Liikenteessä"
Re: SAAB 9-3 SE 2.0t -99
Äkkiä uudet rekisterikilvetOsaci kirjoitti: ↑Ke Heinä 10, 2019 09:24Nonniin nyt olisi muutama kuva päivitetty myllytyksen jälkeen.Eski kirjoitti: ↑Ma Heinä 08, 2019 20:46Nythän mää vasta hokasin, että tuo uusi väri on tyrol green eikä alkuperäinen scarabee green. Ihan hyvältä tuo väri näyttää, eikä se taida edes olla kovin kaukana alkuperäisestä vihreästä... Olipahan tuo silloin aikanaan melko harvinainen väri, kun kaikki muut uudehkot saapit olivat hopean harmaita, mustia tai punaisia
Eski
Väri on kyllä hyvä! Nuo mustat listat ja ovenkahvat kyllä vähän omituiset maalattuna
Laitahan jossain vaiheessa kuvaa vähän kauempaa, niin josko sitten istuis silmään paremmin
9-5 4D Turbo4 Aero VM11
9000 CS B204E VM96
9000 CS B204E VM96
Re: SAAB 9-3 SE 2.0t -99
Joo noi rekkarit ei oikein sovi tohon kokonaisuuteenJeppe96 kirjoitti: ↑Ke Heinä 10, 2019 10:58Äkkiä uudet rekisterikilvetOsaci kirjoitti: ↑Ke Heinä 10, 2019 09:24Nonniin nyt olisi muutama kuva päivitetty myllytyksen jälkeen.Eski kirjoitti: ↑Ma Heinä 08, 2019 20:46Nythän mää vasta hokasin, että tuo uusi väri on tyrol green eikä alkuperäinen scarabee green. Ihan hyvältä tuo väri näyttää, eikä se taida edes olla kovin kaukana alkuperäisestä vihreästä... Olipahan tuo silloin aikanaan melko harvinainen väri, kun kaikki muut uudehkot saapit olivat hopean harmaita, mustia tai punaisia
Eski
Väri on kyllä hyvä! Nuo mustat listat ja ovenkahvat kyllä vähän omituiset maalattuna
Laitahan jossain vaiheessa kuvaa vähän kauempaa, niin josko sitten istuis silmään paremmin
Pitänee laittaa klubi kehysten kanssa uudet.
#7770
SAAB 9-3 SE 2.0T -99 E85 "Talvi levolla"
SAAB 99 GL 2.0 -75 "Ei liikenteessä"
SAAB 9-5 VECTOR 2.2TID -05 "Liikenteessä"
SAAB 9-3 SE 2.0T -99 E85 "Talvi levolla"
SAAB 99 GL 2.0 -75 "Ei liikenteessä"
SAAB 9-5 VECTOR 2.2TID -05 "Liikenteessä"
Re: SAAB 9-3 SE 2.0t -99
Kiitos,ristos kirjoitti: ↑Ma Heinä 08, 2019 13:18Aivan loistava värivalinta! Minulle tuo Tyrolin vihreä on säilynyt suosikkina vuosikymmenten ajan. Siihen löytyy syy, sillä minun ensimmäinen Saabini vuonna 1971 oli uusi Tyrolin vihreä Saab 96 V4 ja siitä asti minulla on Saabeja ollut. Odotan innolla lähettämääsi kuvaa lopputuloksesta.
Onko tuo 96 vielä sinulla ja olisiko siitä jotain kuvaa/projekti postausta?
#7770
SAAB 9-3 SE 2.0T -99 E85 "Talvi levolla"
SAAB 99 GL 2.0 -75 "Ei liikenteessä"
SAAB 9-5 VECTOR 2.2TID -05 "Liikenteessä"
SAAB 9-3 SE 2.0T -99 E85 "Talvi levolla"
SAAB 99 GL 2.0 -75 "Ei liikenteessä"
SAAB 9-5 VECTOR 2.2TID -05 "Liikenteessä"