"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
pela
Matalapaineturbo
Viestit: 162
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja pela » Pe Syys 20, 2019 09:28

Aika varovasti arvioit tuota hybridin arvonlaskua. Se voi olla jyrkempikin jos siirtymävaihe täyssähköisiin jää lyhyeksi.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8888
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP » Pe Syys 20, 2019 09:32

Ei ne täyssähköiset viidessä vuodessa markkinoita valtaa. Ja vaikka valtaisikin, niin se koskisi uusia autoja, käytettyjen markkinoilla ei tuohon ikä- ja hintahaarukkaan ilmesty mistään täyssähköautoja kilpailemaan.

Ennemmin näkisin, että uusissakin autoissa lataushybridit valtaa markkinat polttomoottorisilta viidessä vuodessa. Mutta toki tämä on vain arvailua, koska tulevaisuutta ei voi tietää. Jos laskeskelisin polttomoottoriauton arvonalenemaa, niin käyrä olisi varmaan jyrkempi tässä markkinatilanteessa.

Outlanderia suojaa arvonalenemalta myös japanilaisuus sekä varsinkin neliveto, jolla tuntuu olevan maaginen vaikutus käytettyjen arvonpysymiseen.

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5095
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tetammi » Ma Syys 30, 2019 19:07

tsaarela kirjoitti:
Pe Syys 20, 2019 08:55
Kunpa nuo Outlanderin ominaisuudet saisi autoon, joka ei näytä sliipatulta Paherolta.
Nimenomaan. :mrgreen:

Joo. Kyllä tuoho ajeluun sähkö sopeis, päästö mielessä joku tuoreempi sähkötönki paikkais mut onko järkee hommata välimallii.

On pitänyt ittekki laskee et paljonko sitä oikein on päästöt tippunut tässä reilun vuoden aikana vaikkei ollu yhtään tarkotus... :roll:
2× 900 T5 joiden kulutukset 9litran luokkaa -> 1.4 corsa ja ng kolkki tids dpf:n kera ja molempien kulutukset kuuden paikkeilla. 2.2diisseli mondeo ilman dpf:ää -> 1.5 dci duster, euro 6. Kulutukset suht samat.

Avatar
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7599
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja V.J.S » Ti Loka 01, 2019 07:49

Mä oon sentään pitänyt huolta, että ei ole päästöt päässyt pahemmin laskemaan tässä kesällä/syksyllä, kun oon ajellu tolla Audilla, jossa kulutus semmonen 13+ litraa. :D No, tän tankillisen jälkeen aattelin kyllä taas kaivella Pösön näreikön alta ajoon, niin tippuu kulutus puolella.
Seuraavaksi liisuriksi (tilaus alkukeväästä 2020, toimitus heinäkuussa) on kyllä tullut noita hybridejä (töpselillä ja ilman) katseltua aika yllättävänkin kiinnostunein mielin...
-Ville
-Skeida Octavia Combi 1,6TDI DSG Style -16
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr (RE85), status: Ehjä mutta seisonnassa.
-Vara-auto Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4763
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tturku » Ti Loka 01, 2019 07:59

jos se noin 40km sähköllä riittää suurinpiirtein peruspyöritykseen niin ehdottomasti plugari, tosin jos täysautoetu ja työnantaja maksaa polttoainekulut niin sitten voi olla toinen homma.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-5 2.0Tid M6 Vector MY10 (KA),
NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA)
Ex: NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2453
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tsaarela » Ti Loka 01, 2019 10:06

Mikä tahansa se onkin, niin jarruttoman kärryn vetokykyä pitää olla. Esim. Ioniq vaatii jarrullisen kärryn.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621

Avatar
McStadey
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja McStadey » Ti Loka 01, 2019 10:10

V.J.S kirjoitti:
Ti Loka 01, 2019 07:49
Seuraavaksi liisuriksi (tilaus alkukeväästä 2020, toimitus heinäkuussa) on kyllä tullut noita hybridejä (töpselillä ja ilman) katseltua aika yllättävänkin kiinnostunein mielin...
[OffTopic] Olisko siellä jotain Fransmannia tms tarjolla, että olis vähän värikkäämpää luettavaa ensivuonna. Skodillacin laatikkokaan ei oo tainnu järjestää lopulta ylimääräistä ohjelmaa? :mrgreen: [/OT]
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8888
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP » Ti Loka 01, 2019 13:09

McStadey kirjoitti:
Ti Loka 01, 2019 10:10
Skodillacin laatikkokaan ei oo tainnu järjestää lopulta ylimääräistä ohjelmaa? :mrgreen:
EI ylimääräistä, vaan ihan tavallista DSG-ohjelmaa :mrgreen:

Hyvää pohdintaa hybrideihin ja sähköautoihin liittyen yllä. En itse ostaisi tänäpäivänä uutta autoa ilman töpseliä, mutta ei se toki tarkoita sitä etteikö vaikkapa dieseli olisi jollekulle paljon ajavalle vielä ihan järkevä hankinta. Ja tosiaan saattaa olla niin että jos saa omaan piikkiin ladattua suhteellisen järkevään hintaan, niin työsuhdeplugari kannattaa ottaa käyttö- eikä täydellä edulla. Tai sitten vaan ostaa itselleen ja ajella kilsakorvauksilla auringonlaskuun :mrgreen:

Tuli viikonloppuna ajettua mökille kaverin MY2012 Audi A6 Allroadilla. En ole Audeista koskaan oikein perustanut, en tosin sellaisia kauheasti ajanutkaan. Kyydissä on tullut istuttua paljonkin, kun sellaisia on kavereilla ja tutuilla ollut useampaa eri laatua. Mutta tästä kumipuskurifarmarista kyllä tykkäsin monellakin tapaa. Ensinnäkin auto oli aivan tajuttoman hiljainen verrattuna Saabiin. 3.0 V6 diesel ei päästänyt kyllä sisään minkäännäköistä ääntä eikä tärinää. Saabissa istuessa ei kyllä ole kysymystäkään siitä onko pellin alla otto- vai dieselmoottori, sen verran on vibraa ratissa kun seisoo liikennevaloissa, ja kone ei kyllä vahingossa unohdu käyntiin muuten ellei ole totaalisen kuuro. No onhan tuo Audi pohjimmiltaan 10 vuotta uudempaa teknologiaa ja isomman ja kalliimman luokan auto.

En mä silti edelleenkään Audista innostunut. Eikä jotenkin autokuumekaan noussut älyttömiin, vaan pysyi tuollaisella normaalilla tasolla, eli Nettiauto on auki päivittäin.

Avatar
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7599
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja V.J.S » Ti Loka 01, 2019 16:12

McStadey kirjoitti:
Ti Loka 01, 2019 10:10

[OffTopic] Olisko siellä jotain Fransmannia tms tarjolla, että olis vähän värikkäämpää luettavaa ensivuonna. Skodillacin laatikkokaan ei oo tainnu järjestää lopulta ylimääräistä ohjelmaa? :mrgreen: [/OT]
No eipä ole franskalaiset merkkivalikoimissa edelleenkään. Samat wanhat Skeida, Volovo, Volokkari, Audi, Ford, Mersu ja BiltemaMotorWorks.
Plugareita alkaa tulemaan jo vähän joka merkille ensi vuoden puolella, Mondeota saa hybridinä jne.
Pitää laskea toi käyttöetu vs. täysetu vielä auki, mutta käyttöetuautosta firman korvaama osuus on niin paljon pienempi vs. saman päästöinen täysetu, että alkaa se etu katoamaan.

Lisäksi kateltava noi latausmahdollisuudet. Mulla firman pihassa ainoastaan 4 maksullista latauspaikkaa ja niistä 2...3 on nykyäänkin koko ajan käytössä, enkä usko, että käyttö tulee ainakaan vähentymään. Firma ei myöskään osallistu täyautosetuna otetun plug-in hybridin latauskustannuksiin mitenkään, eli itse on hommattava latausasemat ja makseltava sähköt. Pelkällä sählköllä toimivan auton saa ainoastaan käyttöetuautona. Eipä siinä, tommonen max 10kWh akku, joita noissa plugareissa on, ei kyllä hirveitä päivässä vie, vaikka lataiskin omaan piikkiin. Mut vaakakupissa sitten se, että bensa/diesel autoista ei mene sitten sitäkään vähää omasta pussista.

Normiajosuorite meillä (rouvalla) päivässä semmonen 80km, mulla jotain 0...83km väliltä riippuen miten kova into on veivata munamankelilla työmatkaa. Useimmiten siis oma työmatka taittuu alkuun autolla, katiska parkkiin ja könkelillä loppumatka ja iltapäivästä taas könkelillä takas autolle, mankeli konttiin ja autolla ajo kotiin. Joskus tulee kyllä veivattua koko matkaakin könkelillä, lähinnä kevät-kesä-alkusyksy. Talvella toi 40+ kilsaa molempiin suuntiin on jo vähän liikaa polkumotivaatiolle :lol:

Rouvan käyttöön toi kuitenkin pääasiassa menee toi liisuri, eli kyl sitä rangee sais sit olla se 50+ kilsaa sähköllä. Toisaalta ihan se ja sama jos vaikka ajelis sen koko neljä vuotta ladaten töpselistä ainoastaan silloin kun sattuu jonnekin marketille tms., jossa ilmainen latauspiste (eli about max kerran viikossa). Vähän useammin pitäis vaan käydä tankilla, veroetu ei siitä lataamisesta tai sen puutteesta mihinkään muutu. Tällä hetkellä rouvan työpaikalla ei taida olla latausmahdollisuuksia. Mut joo, teoriassa kiinnostaa kuitenkin tuommonen plugari.
-Ville
-Skeida Octavia Combi 1,6TDI DSG Style -16
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr (RE85), status: Ehjä mutta seisonnassa.
-Vara-auto Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja IC1970 » Ti Loka 01, 2019 16:52

Itse mietin kun Auriksen hankin, että haluan nykyaikaisen auton, jossa on alhaiset käyttökulut ja pomminvarma tekniikka. Tilojakin pitäisi olla niin, että perhe mahtuu mukaan tarvittaessa ja pari sesseä. Hyväksyin sen, että pääomakuluja tulee olemaan, koska speksien mukainen auto maksaa pakostakin likemmäs 20 tonnia, joka itsellä on rajana uudemmalle kalustolle, kas kun kaikki sen päälle on sama kuin polttaisi seteleitä vrt. arvonalenema.

Auriksen vakuutus maksaa saman kuin muissakin, vero on 1.1.2020 lähtien 107 euroa vuodessa ja kulutus on toistaiseksi pysytellyt nelosen pinnassa. Talvella menee varmasti yli vitonen, mutta se on siltikin vähän. Varmasti jotain ruuvattavaakin tulee silloin tällöin, mutta en usko isoihin ongelmiin, pääosin vuosihuollolla mennee. Summa summarum, tylsä, mutta varma "ankkuri-auto" muuta tempoilua tasapainottamaan.

"Itselataava" hybridi koetellulla tekniikalla oli tässä vaiheessa oma valinta. Laskeskelin, että seuraavan 3-5 vuoden aikana markkinoilla tapahtuu siihen malliin, että kun tuolle on aikanaan seuraaja hakusessa, löytyisi jo esim. Toyotaltakin jotain hieman enemmän sähköistä. Minulle plugari sopisi erinomaisesti, mutta en halua enää ostaa vähemmän käyttökelpoista korimallia a´la Prius, vaan auton pitäisi olla senkin suhteen sitten sopiva. Tämmöinen Auris, tai nyky-Corolla plugari, siinäpä se olisi. Toivossa on hyvä elää.

Ajattelin asiaa myös niin, että totutan itseni 2-300 euron kuukausikuluun lyhennyksien muodossa ja siinä viitekehyksessä liikuskelen tämän tylsän käyttöauton suhteen hamaan hautaan saakka. Tämän raamin ulkopuolella voi sitten tehdä jotain mielekkäämpää. Vaikka välillä käy ajatus vanhemmasta kalustosta käyttöautoksi, kuten nyt vaikka tuon pojan Accordin hankinnan myötä, niin pystyn kyllä myöntämään, että olen valmis hieman maksamaan siitä, että pääasiallisesssa käyttöautossa on kunnon kosketusnäyttö ominaisuuksineen ym. nykyajan härpäkkeet. Valehtelisin jos väittäisin, että haluan autoilla ilman niitä. Harrastekalustolla voi sitten fiilistellä menneitä aikoja.

AZP:n mietiskely Outlanderista on oikein ymmärrettävää, tällä hetkellä hintaansa nähden fiksuin valinta Suomen markkinoilla, jos haluaa hieman sähköistää autoiluaan ja siirtyä lähemmäs nykypäivää, kaupan päälle tulee mukavasti tilaa ja neliveto, mikä on iso asia. Jäämme odottelemaan kipuilun tuloksia...
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Honda Accord 2.4 Sedan Executive A-08, Volvo V40 2.0t Classic Wagon A-04
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8888
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP » Ti Loka 01, 2019 17:58

Paljonko muuten sun käytössä se töpselitoyota vei bensaa vrt nyt tuohon itselataavan neljään litraan? Sähköä meni tietty töpselistä jonkun verran, mutta paljonko siis bensaa päälle?

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja IC1970 » Ti Loka 01, 2019 20:30

^Piti käydä omassa ketjussa lunttaamassa.

Eka tankki oli:

1326.4 km
37.17 litraa
= 2.802 litraa / 100 km

Toisella tankilla ehdin ajella reilut 1000 km ja bensankulutus siinä vaiheessa ka 2.6 litraa. Tuossahan oli myös pidempiä reissuja kun silloin vielä poikia kuskasin jalkapallon perässä, ajankohta oli tammi-maaliskuu, väittäisin, että parempaan olisi päästy kun kelit lämpeää. Jo +6 asteen lämpötilassa meni yhdensuuntaisen reissun kaupunkiin (18km) nollakulutuksella. Keskimäärin sillä oli reilun 113000 km aikana ajettu latauksella 19.4 km.

Auriksella tein tänään 4 x 18 km stinttiä, kulutukset olivat 4.4, 4.0. 4.6 ja 3.7. Lämpötila 6-8 asteen nurkilla ja lämmitys päällä, kova tuuli ja aamureissulla myös vesisade. Noista näkee selvästi meno kylmällä autolla lähtöineen ja paluu lämpimällä.

Nyt pitää muistaa se, että tämä Auris on viimeinen ja hiotuin versio tuosta 3-sukupolven Priuksen tekniikasta, selkeästi etevämpi kuin nuo mun Priukset.

Mulla riittäis se 40-50 km sähkörangea, niin ei tarvitsisi kovin montaa kertaa vuodessa bensaa tankkailla. Outlanderhan on siinä mielessä eri peli, että se vie sitten sähkön loppuessa bensaa aika tavalla ja ymmärtääkseni kylmemmällä kelillä on hyvinkin hanakka käyttämään bensakonetta lämmöntuottoon. Mutta toki kokoisekseen pääsee asialliseen kulutukseen.
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Honda Accord 2.4 Sedan Executive A-08, Volvo V40 2.0t Classic Wagon A-04
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8888
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP » Ti Loka 08, 2019 17:09

AZP kirjoitti:
Ma Loka 08, 2018 13:38
tturku kirjoitti:Nyt voidaan sitten tehdä vertailua vuoden päästä kestääkö omatoiminen TSI korjaus VS. ammattilainen. Toinen on myös sitten miltä auto näyttää ulospäin :lol:
Laitoin kalenteriin :mrgreen:
No, miltä se femman tee-se-itse-räpellys näyttää? Loppuunajetun ammattilaisen räpellys näyttää tänään, eli vuosi maalauksen jälkeen tältä:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Sori valaistusolosuhteista, tonne kanttaukseen ei oikein pääse noista kuvista kunnolla näkemään. Mutta ihan hyvännäköinen edelleen.

Käytin tänään vapaapäivän tallin siivoamiseen, Oldsin laittamiseen talviteloille, Oldsin ja Saabin pesuun ja autojen sumplimisen talliin siten, että Saappikin pääsee talvella talliin, ainakin välillä. Oldsi ja '65 Kupla majailee nyt ekaa kertaa kotitallissa talvea, joten tila on vähän tiukemmassa kuin ennen. Mutta sain mä noi vanhat pelit sinne aseteltua siten, että kuplan taakse pitäisi yksi farmarisaappi vielä mahtua:

Kuva

Ainakin pahimpina lumimyräkkäöinä loppuunajettukin pääsee siis katon alle suojaan. Jos Turun kaupungin viranomaiset vain jumalaisuudessaan suovat, tuo talli mennee lähiaikoina purkuun ja sen tilalle pykätään uusi. Tai jos eivät suo, niin sitten kyseinen komistus saa osakseen erittäin perusteellisen saneerauksen. Onhan se jo 81-vuotias toi tallikin, joten melko loppuunajetuksi senkin voi kai laskea.

Otetaas vähän varaslähtöä tähän alle neljän tonnin vuosi -laskelmaan. Nyt kun tuli vuosi siitä maalarikeikasta, niin kululaskelma naksahti viimeiseltä 12 kuukaudelta (8.10.2018-7.10.2019) tällaiseksi:
biodieselit: 1415 € (ajettu 28.9.2018-4.10.2019 välillä 10535 km)
vakuutus: 367 €
verot: 716 €
katsastus: 40 €
huollot, korjaukset, tarvikkeet: 276 €
arvonalenema ehkä luokkaa 500 €

YHTEENSÄ 3314 euroa.

Tuossa pitäisi olla kaikki auton kulut poislukien pesut, joita tuli viime talvena teetettyä 3-4 kappaletta à hintaan 15-20 euroa per pesu.

Rengasostoksia ei siis viimeiseen vuoteen ole osunut, laskennallisesti voi sanoa että renkaat on vuodessa kuluneet max 200 oiron edestä. Hyvin ollaan siis tuossa 3,5 kiloeuron vuositahdissa. Mitään ekstraa autoon ei ole tehty, ellei etulokarien fiksausta ja ajovalojen kiillotusta lasketa sellaiseksi. Ja niiden tarvikkeisiin on siis kulunut muutama kymppi. Eli voi sanoa että paljon tuota halvemmalla vuosikululla ei mun ajoja tällä autolla hoideta. Kovassa paikassa jätettäisiin ajovalot kiillottamatta, ajettaisiin fossiilisilla ja lopetettaisiin kaskovakuutus; säästöä näistä ehkä pari sataa vuodessa.

Vastaa Viestiin