Taas on vettä virrannut vanajassa jonninverran sitten viime päivityksen, mutta nyt ehti taas kirjoittelemaan.
Ensimmäisen katsastusyrityksen vikalistaa lähdettiin ratkomaan asia kerrallaan. Vikalista oli siis seuraava:
- Apukuskin etujarru jää jarrutuksen jälkeen lukkoon, aukeaa itsekseen pikkuhiljaa.
- kuskinpuolen takajarru laahaa hieman (katsuri sai kaksin käsin pyöritettyä). itse sain ihan yhdellä kädellä pyörimään, vaikka Narukäsi™ olenkin.
- Töötti ei toimi
- yksi pakoputken kannake puuttuu
- jarruvalot eivät toimineet
Ensiksi etujarrun kimppuun. Saatujen vinkkien perusteella aloitettiin jarruletkun uusimisella. Etuletkuja ei saanut suorilta oikein mistään näppärästi, joten vertailin hetken kuvia ja tilasin 2kpl takajarruletkuja kokeiluun. Uusista pystyi puhaltamaan läpi, vanhoista ei todellakaan
Varmaan letku ottanut itseensä kun puristettiin kasaan satulan vaihdon yhteydessä. Ulkoinen habitus on kyllä ihan ok, mutta ei sekään enää ihan priimaa ollut. Kuvassa näkyy hyvin myös etu- ja takajarruletkujen erot.
![Kuva](https://topiheikkilae.kuvat.fi/kuvat/Saab%2099%20/IMAG2642.jpg/_smaller.jpg)
Tuon uuden letkun sai kätevästi paikalleen kun pikkuisen kiersi satulan päätä ennen kuin ruuvasi kiinni, ei ole edes lähellä rengasta missään asennossa eikä myöskään taivu liian tiukalle mutkalle. Letkun vaihdon jälkeen jarrun painamisen jälkeen pyörä pyörii täysin vapaasti. Korjaukselle hintaa 11.90, en pidä pahana.
Takajarrua herkisteltiin ensin ajamalla eestaas & jarruttelemalla. Heti kun oli jarruttanut ja nosti auton ylös, pyöri takarengas yhdellä kädellä hieman rahinaa pitäen. Ajattelin sen riittävän katsastuksessa koska nyt luulisi katsurinkin saavan sitä yhdellä kädellä pyöriteltyä.
Pakoputkeen heitin femman kannatinkumin joka sinne sopi hienosti, ei muuta kun näillä uusintatarkastukseen ja parin korjauskehotuksen (töötti & jarruvalot) kanssa pois että pääsee liikuttamaan autoa ja parempaan talliin jossa laittaa loput kuntoon.
Noh, katsuri pyysi vartavasten katsomaan halliin takajarrua. Nyt pyöritti yhdellä kädellä ja sanoi että edelleen laahaa, ei voi hyväksyä. Koitin sanoa että auto on seissyt 13v eikä sillä kai oikein muuten passaisi ajella kuin katsastukseen ilman leimaa niin vaikea on herkistelläkään muuten kuin jarrun avaamalla jolloin toimii hyvin? Tähän vastaus oli että hän katsoo autot siinä kunnossa kun ne sillä hetkellä on.
Siihen loppui paikallisen katsastustoiminnan tukeminen, tästä eteenpäin käytän autoni kaupungissa katsastuksessa. Etujarrusta hylkäämisen ymmärrän täysin, mutta että hylky siitä jos pyörästä vapaasti pyöritettäessä kuuluu laahaava ääni? Kiitos.
Varasin viikon päähän uusinnan toiselle katsastusasemalle, joten oli aikaa laittaa myös muita vikoja kuntoon. Takajarru selätettiin niinikään jarruletkun vaihdolla, kun sellainen ylimääräisenä oli. Nyt 2/4 vaihdettu, loput 2kpl tilattu ja vaihdetaan kun saapuvat.
Foorumin ohjeiden perusteella aloin valo-asiaa selättämään maadoituspisteiden kautta. Nyt eivät toimineet jarru- eikä peruutusvalot, vaikka kaikki polttimot olivat uusia. Akun vieressä oleva maadoituspiste oli todella sennäköinen, että siitä ei ole virtaa 13 vuoteen läpi mennyt
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kummasti alkoi valot ja lämpö- sekä bensamittari toimimaan kun vähän putsaili ja vaihtoi pultin uuteen
![Kuva](https://topiheikkilae.kuvat.fi/kuvat/Saab%2099%20/IMAG2656.jpg/_smaller.jpg)
Molemmat auton töötit ovat mykkiä, joten vika todennäköisesti on niissä. Kuitenkin tuo ratin mekanismi pitää uusia, enkä osaa nyt tähän hätään netistä löytänyt, joten otin varaosa-tonnarista töötin ja käytin 15min aikaa piuhojen vetämiseen ja kappas: nyt autossa on napista toimiva töötti
![Kuva](https://topiheikkilae.kuvat.fi/kuvat/Saab%2099%20/IMAG2655.jpg/_smaller.jpg)
väliaikainen nappikin löysi paikkansa aika kivasti kabiinista:
![Kuva](https://topiheikkilae.kuvat.fi/kuvat/Saab%2099%20/IMAG2670.jpg/_smaller.jpg)
Sitten katsastukseen. Matkalla sinne tuli kylmiä väreitä, kun maantiellä nelonen yhtäkkiä alkoi hyppäämään pois päältä kun kaasun nosti. Tämän jälkeen kaasua painaessa ei vaihde mennyt päälle kuin todella rauhallisella kaasun painamisella. ™Mestarit
![Kuva](https://topiheikkilae.kuvat.fi/kuvat/Saab%2099%20/IMAG2660.jpg/_smaller.jpg)
![Kuva](https://topiheikkilae.kuvat.fi/kuvat/Saab%2099%20/IMAG2661.jpg/_smaller.jpg)
olivat autossa ollessaan vetäneet vapaakytkimen päälle. Se pois päältä ja taas toimii. Auto katsurille, joka ajoi takapyörät rullille ja totesi ”ei nää mitään laahaa, mä haen paperit sulle”. Kiitos, vien autot jatkossakin tonne.
![Kuva](https://topiheikkilae.kuvat.fi/kuvat/Saab%2099%20/IMAG2669.jpg/_smaller.jpg)
Nyt on 99 katsastettu ilman huomautuksia, jesjesJES! Seuraavaksi kun on aikaa alkaa auton puunaaminen josta pyrin ottamaan dokumenttia vähän enemmän kuin tähänastisista remonteista, meinaa aina olla taistelua aikaa vastaan tämä auton laittaminen
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)