Ta-daa, nyt on alkuperäinen tekniikka paikallaan!
Tilannehan jäi toukokuussa siihen, että vein auton Katinalan Autoon ohjausvaihteen tiivisteen vaihtoon ja pyysin samalla tsekkaamaan vähän epätasaista käyntiä. No, kävi ilmi, että kolme sylinteriä pelittää kunnolla, mutta yhdessä on puristukset liian matalalla. Sen sijaan, että olisi alettu venttiilipuolta fiksailla, päätin että vaihdetaan varaosa-auton tekniikka (B-ruisku & automaatti) autossani olleen H-turbon tilalle ja päästään taas lähemmäksi mr-tavoitetta.
Koneen ja laatikon vaihdon lisäksi moottoritila sai uuden maalin ja varaosa-autosta tuli myös johtosarjat. Autossa oli paljon matkan varrella tehtyjä sähkövirityksiä, joten niistä pääsin samalla eroon.
Uusi vanha moottori pelittää oikein mallikkaasti ja öljyt pysyvät sisällä. Moottorin käyntiääni on myös yllättävän hiljainen. Mielestäni automaatti sopii tällaiseen edustusautoon ja rauhalliseen kruisailuun. Laatikko vaihtaa kiitettävän pehmeästi.
Ainoat tunnistetut ongelmat ovat vaihteiston vetolevyn pieni räminä jossain tilanteissa sekä huono käynnistyminen lämpimänä. Urpisen arvion mukaan käynnistymisen pulma liittyisi määränsäätimeen, johon ei tähän hätään löytynyt vaihto-osaa. (Osanumero 0438100005, löytyisikö joltakulta?)
Sisustuksen osalta sain myös tietoa Tapiolan Autoverhoomosta, että nykyverhoilussani käytettyä punaista plyysiä löytyy. Ajatukseni on tarjota aikanaan autoa mr:ään tuolla punaisella verhoilulla, koska tähän autoon tehtiin muutos jo 80-luvun alussa ja pitkäovisia Finlandioita on ollut punaisella verhoilulla.