Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9918
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja AZP »

^niin myyjän mielestä, ostaja voi olla eri mieltä, jos sellaista edes löytyy :mrgreen:

Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 19732
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Eiköhän kuusankoski oo kaikkien osapuolien paras sijoituspaikka.
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3512
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

tetammi kirjoitti:
La Touko 23, 2020 15:22
Meniskös ac jos poistais magn.kytkimest prikan..
Siis toimii se, mutta on mehut vähis. Suhina kuuluu höyrystimeltä ja hönkä kyllä on "ok" kun ensin puoli tuntia on jaksanu jäähdyttää kanavia. Täyttöhuollolla korjaantuu 100% varmasti, mutta €€€ :lol:

Alko toi kontti vituttaan todenteolla. Romu mikä romu, mutta luukkujen pitää aueta. Korjasin konepellin, joten korjaan takakontinki. Väkivalta auttoi, ei kun verhoilu mäkeen.

Kuva

Pikadiagnoosi: muovit hankaa ja mekanismi jumittaa.

Kuva

Lukkohan on simppeli. Kahva käyttää tuota kohtaa tangolla, joka on etusormen alla. Kun luukku on lukossa, tappi käyrän alla siirretän käyrän kainaloon. Lukko auki tappi on käyrän kärjen kohdalla, jolloin käyrä painaa sitä ja avaa kontin lukon.

Kuva

Mitä mä muovilla, pihdit ja puukko hoitaa homman kotiin ja aseöljyä liukkariksi.

Kuva

Kuva

Kuva

Mekanismi on herkkä, mutta ei toimi edelleenkään itse luukussa. Ja syykin selvisi, nimittäin kahvalta tuleva tanko on pari senttiä liian pitkä. Miksi tai miten, en tiedä :roll: Ehkä tanko tai lukko on vaihtunut jossain vuosimallissa ja tässä on vaihdettu osia ristiin tms. Mut samapa tuo.

Eli kahva vapaana tanko on sillä kohtaa, missä sen pitäisi olla kahva pohjassa.

Kuva

Ja menee noin pitkälle... Ton osan liikerata näkyy tos kolos, jonka läpi tulee palikka.

Kuva

Kun tangolla ei ole säätöä, niin vähän taivuttelua, niin johan se lyheni sopivaksi :D

Kuva

Korjauskierros ja liikerata sitte justiinsa eikä melkein kohdalleen...

Kuva

Kuva

Todennäköisesti purin muovit turhaan, vaikka toi herkemmäksi tulikin. Tuo kahvan avauksen liikerata oli se alkuperäinen ongelma. Eli käytännössä kahva oli kokoajan pohjassa, joka teki siitä myös sen tunnottoman ja liikeradattoman. Mut oli miten oli, nyt lukko on herkistetty ja kahva korjattu. Ranetin itse ja säästin. Nettiauto kiinni, ei vieläkään pääse autokaupoille.

Tuli oikeasti hyvä fiilis! Lapsetki kiukunnu kaks päivää putkeen ja jos olisin erehtyny ostaan purkuosia liian pitkän tangon huomaamiseksi, niin minäki olisin viä alkanu kiukkuamaan. Tää on sitä säästöpossuautoilua parhaimmillaan :)
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5569
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Heh. Mä jouduin oikoo ja reitittää vähän uusiks ku ruoste turvotti kahvan sisäpuolen niin ettei luukku pysyny enää kiinni. :lol:

Se magn.kytkimen luistaminen oireilee kyl ihan samal taval.

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3512
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jaa. Nyt kun puheeks otit, niin se kompura pitää kyl myös kitinää ja oon ajellu sen takia econilla ennen helteitä... Eli nosturille mars kai sitte. Kiitos vinkistä!
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3512
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Takaluukun korjaus onnistui muuten, mutta aikaisemmin töyssyissä luukun valo vilkahti. Nyt on niin päin, että töyssyissä se sammuu :lol:

Kuva

Kun luukkua painaa alaspäin, niin valo sammuu. Lienee oheistuote siitä, kun lukkoklivusta lähti millin siivu muovia pois. Pitää koittaa säätää, kohtuu ärsyttävä toi valo.

Niin ja se vikakoodi... Ajattelin, että modeja on vain alkaen numerosta yksi, mutta olihan siellä nollakin. Ja koodi löytyi.

Kuva

Kuva

Eli sytkäkasettiin viittaa. Tosin tänään ei valo palanut kojetaulussa eli mennään kunnes pätkii oikeasti. Nuo mustat ei kai jätä kerrasta välille niinkuin punaiset...

Ajelin isän hallille. Eka huomio, että ranepaikka ei ole vieläkään märkänä ympäristöstään eli lienee toimiva ratkaisu välijäähdyttimen vuodolle :)

Kuva

Kaivoin tuon kompuran magneettikytkimen esiin. Jos saisi viileyttä...

Kuva

Kytkin oli melko kulunut. Ja kaksi shimmiä paikallaan.

Kuva

Kitkapinta oli melko öljyinen. Ja kun tuota öljyä aloin putsaamaan, niin hokasin vihreän värin. Eli kompura vuotaa kylmäainetta.

Kuva

Kuva

Putsasin kitkapinnat, poistin shimmin ja kone tulille. Myös kompura pois päältä kytkin ottaa kiinni. Lisäsin toisen shimmin. Ottaa kiinni, irrottaa, ottaa kiinni eli ei mene vapaalle ei. Järeämpi ase käyttöön.

Kuva

Ei auta ei. Lopputulema on se, että kun kylmäaineen öljyä oli liukkarina, niin homma skulas, mutta nyt kuivilla kitkapinnoilla kytkin ei vapaudu kunnolla. Eli olisko koko vekotin sitte kierossa.

Kompura vuotaa, en tiedä paljonko. Uusi maksaa 5XX €. Pelkkä magneettikytkin maksaa 17X €, mutta jos kompura ei pidä aineita sisällä, niin turha investointi. Lopputulema on tuo AZP:n viisas näkemys ruoskasta:
AZP kirjoitti:
La Touko 23, 2020 15:51
Vanha ritsa on halpa ajella jos ei välitä kaikista tollasista pikkujutuista, kuten että helteellä ajetaan ikkuna auki...
On millainen intiaanikesä tahansa, niin tähän en investoi uutta kompuraa. En edes käytettyä. Enkä sitä sytkäkasettiakaan. Katotaan sitte, kun vehje jättää välille. Molemmat on vähän semmosia, että käytetyis ei ole mitään mieltä. No tavallaan ei ollut käytetyssä ahtimessakaan, mutta se meni jo.

Laitoin shimmien kaveriksi tavallisen prikan, niin nyt kytkin on sen verran isolla raolla, että ei nappaa kiinni missää olosuhteissa. Eli ei jätä välille ainakaan tuon takia.
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5569
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Nyt voi rapsii noi pois ja asentaa isomman coolerin :mrgreen:

Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja Haza »

Perstuntumalta väittäisin että 200-300€ hintaluokkaan saa uuden kompuran..
Onko sekään sitten kustannuslaskennasta innostuneille hyväksyttävä investointi on asia erikseen :mrgreen:
#1655 9000 Aero, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo
"it is slightly turbocharged"

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3512
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

^^Joo tos on pointtia! Mut rahaa siihenki menee, eli ei :lol:

^Kompuran päälle viä asennus ja letkujen päässä käyttö... Ja eiks se kuivainki pitäis vaihtaa sit melkein samalla.
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja Haza »

Pitäis ja pitäis, pitäis myös huuhdella koko järjestelmä..
Olin näemmä jopa vähän pessimisti, sparetolta saa karvan vaille 200€ posteineen :lol:
#1655 9000 Aero, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo
"it is slightly turbocharged"

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kaikenlaisia tarinoita kuulee, että kun ilmastointijärjestelmä päässyt tyhjäksi pitää vaihtaa tyyliin kaikki mahdolliset osat eli ainakin kuivain jne jne.

Itsellä oli aikanaan projektifemmassa 1,5 vuotta järjestelmä tyhjänä ja vuoden ajan varmasti pääsi kosteutta/likaa jne vapaasti sisään, kun romut oli irti. Jouduin vielä vaihtamaan rahapulassa kennon, joka oli kuin haulikolla ammuttu, mutta hyvin se piti aineet ja antoi kylmää sen reilut 5 vuotta, mitä auto oli mulla käytössä ilmastointi täytettynä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3512
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Älkää nyt yllyttäkö järkipuheilla. Sovitaan sit, että ilmastoinnilla saa flunssan ja paskalla tuurilla jopa kasvohalvauksen. Turhaa hommaa, ennenki on pärjätty ilman.

Ja ihan oheismainintana, niin ajoin n. viisi kuukautta ilmastoimattomalla autolla päivittäin Piikkiö - Helsinki - Piikkiö kesällä 2016. Eli täysin siedettävissä olevaa toimintaa, myös helteellä :lol:
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

aero
-
Viestit: 6339
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja aero »

JP_Vette kirjoitti:
Ma Touko 25, 2020 12:09
ilmastoinnilla saa flunssan
Tää on vanhaa tietoa, nykymaailmassa siitä saa koronan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5569
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Toisaalta sulla on kesäauto ettei tuoho ehkä paljoo kannata tosiaan sijoittaa :mrgreen:

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9918
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja AZP »

JP_Vette kirjoitti:
Ma Touko 25, 2020 12:09
Ja ihan oheismainintana, niin ajoin n. viisi kuukautta ilmastoimattomalla autolla päivittäin Piikkiö - Helsinki - Piikkiö kesällä 2016. Eli täysin siedettävissä olevaa toimintaa, myös helteellä :lol:
Toi oli aika viileä kesä, että ei kelpaa referenssiksi :mrgreen:

Vastaa Viestiin