Riston vanhojen Saabien projektit!
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Niinhän siinä sitten kävi, etten jäähdyttäjää ennen Juhannusta saanut! Siis kohti uusia haasteita? Minullahan on tässä autossa verhoiluongelma kahdessa/kolmessa kohdassa?
Pahin on tuo kuskin penkki. Siinä on vasemmalla puolella kuskin istuimen keinonahka rikki ja itse istuimen kankaat erittäin kuluneet ja likaiset (oikeaa adjektiiviä en viitsi käyttää) . Selkänojan kangas on myös miltei kiiltäväksi kulunut ja hieman vähemmän likainen kuin istuinosa.
Toinen ongelma on, että löytämäni ”varaosat kuskin penkkiin olivat nyt purun jälkeen myös aika ongelmaisia. Pikkureikiä, kulumia ja keinonahkoissa viiltoja? Vein nuo purkamani istuimien päälliset pesulaan ja sain sieltä tietysti odottamani vastauksen? ”Voipi olla, että osasta ei pesun jälkeen ole jäljellä kuin muistot”. Voitte siis arvata, että ensi viikon perjantaina voi pieni sauhu nousta, kun menen noita hakemaan.
Kolmas ongelma on takapenkin vasen sivuverhoilu. Sen etureunan tukipahvi on murtunut pahasti yläreunasta ja oletan, että joudun tuon askartelemaan uudeksi. Siis käsityötä on Ristolle tiedossa! En valita, enkä väitä, ettenkö ennakkoon tiennyt näiden ongelmien minua odottavan.
Minullahan oli silloin jo autoa hakiessa tiedossa, että kuskin puolen ovipahvissa oli varmaan vanhalla roikkalampulla poltettu reikä. Tuon ongelman olen nyt ohittanut toistaiseksi -75 mallin hyvin siisteillä ovipahveilla.
Olen nyt löytänyt vasemman oven -76 mallin ovipahvin. Valitettavasti sen pohjapahvissa on myös ongelmia? Siksi päätin tänään tutustua tuollaisen ovipahvin rakenteeseen? Tuon oven sivupahvi on mielenkiintoinen rakenteeltaan? Tuon pinnassa olevan keinonahan alta löytyi 3 mm:n pehmikkeenä kuitukangas. Pahvin yläreunan tueksi on laitettu 3 sentin kovalevylista. Lisäksi pinnassa on erilaisia stanssauksia? Tuo pinta on liimattu pohjapahviin kiinni noiden stanssien, oven vetimen, ikkunan nostimen ympäriltä kontaktiliimalla. Samoin noin 10 mm:n leveydeltä reunoilta ympäri pahvin. Tämän liimauksen jälkeen reunat on käännetty pahvin taakse ja nidottu 3 mm:n niiteillä. Siis jos tuollaisen sivupahvin haluat entisöidä, niin valmistaudu pieneen kironmenoon ja askarteluun! Heh heh!!! Aika näyttää kehtaanko vielä tähänkin ryhtyä?
Pahin on tuo kuskin penkki. Siinä on vasemmalla puolella kuskin istuimen keinonahka rikki ja itse istuimen kankaat erittäin kuluneet ja likaiset (oikeaa adjektiiviä en viitsi käyttää) . Selkänojan kangas on myös miltei kiiltäväksi kulunut ja hieman vähemmän likainen kuin istuinosa.
Toinen ongelma on, että löytämäni ”varaosat kuskin penkkiin olivat nyt purun jälkeen myös aika ongelmaisia. Pikkureikiä, kulumia ja keinonahkoissa viiltoja? Vein nuo purkamani istuimien päälliset pesulaan ja sain sieltä tietysti odottamani vastauksen? ”Voipi olla, että osasta ei pesun jälkeen ole jäljellä kuin muistot”. Voitte siis arvata, että ensi viikon perjantaina voi pieni sauhu nousta, kun menen noita hakemaan.
Kolmas ongelma on takapenkin vasen sivuverhoilu. Sen etureunan tukipahvi on murtunut pahasti yläreunasta ja oletan, että joudun tuon askartelemaan uudeksi. Siis käsityötä on Ristolle tiedossa! En valita, enkä väitä, ettenkö ennakkoon tiennyt näiden ongelmien minua odottavan.
Minullahan oli silloin jo autoa hakiessa tiedossa, että kuskin puolen ovipahvissa oli varmaan vanhalla roikkalampulla poltettu reikä. Tuon ongelman olen nyt ohittanut toistaiseksi -75 mallin hyvin siisteillä ovipahveilla.
Olen nyt löytänyt vasemman oven -76 mallin ovipahvin. Valitettavasti sen pohjapahvissa on myös ongelmia? Siksi päätin tänään tutustua tuollaisen ovipahvin rakenteeseen? Tuon oven sivupahvi on mielenkiintoinen rakenteeltaan? Tuon pinnassa olevan keinonahan alta löytyi 3 mm:n pehmikkeenä kuitukangas. Pahvin yläreunan tueksi on laitettu 3 sentin kovalevylista. Lisäksi pinnassa on erilaisia stanssauksia? Tuo pinta on liimattu pohjapahviin kiinni noiden stanssien, oven vetimen, ikkunan nostimen ympäriltä kontaktiliimalla. Samoin noin 10 mm:n leveydeltä reunoilta ympäri pahvin. Tämän liimauksen jälkeen reunat on käännetty pahvin taakse ja nidottu 3 mm:n niiteillä. Siis jos tuollaisen sivupahvin haluat entisöidä, niin valmistaudu pieneen kironmenoon ja askarteluun! Heh heh!!! Aika näyttää kehtaanko vielä tähänkin ryhtyä?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Ennen ei kaikki ollut paremmin.
Selkeästikään tuota ovipahvia ei ole tarkoitettu purettavaksi.
Selkeästikään tuota ovipahvia ei ole tarkoitettu purettavaksi.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Itse käytin 4mm vaneria ovipahvien ja takasivujen runkona. Hieman piti oven etupäästä vaneria ohentaa, jotta mahtuu uraan ja kiinnitysklipsien kohdalta hieman raapaista vaneria pois, koska alkuperäinen kovalevy on ohuempi. Tein ensimmäisen kerran kovalevystä takasivut ja ne murtuivat melkein jo ensimmäisellä irroituskerralla. Liekö nykyään kaupasta saatava kovalevy hieman haperompaa kuin ne vanhat, vaikka vanhatkin olivat tietty rikki.
Loppujen lopuksi tuon ovipahvin rungon vaihto oli melko helppo homma.
Loppujen lopuksi tuon ovipahvin rungon vaihto oli melko helppo homma.
96 V4i -73
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kiitos Antti kannustuksesta! Saas nähdä, milloin tuohon hommaan lähden?
Hyvää Juhannusta kaikille seuraajille! Päätin tänään keskittyä vain siisteihin töihin. Siksi juhannus-hommana laitoin nuo uudet umpiot maskiin kiinni. Maskin takaosa on joskus ruostesuojattu jollain tosi tiukalla aineelle, joten en ruvennut niitä pois liottelemaan, olkoon! Yksi maskin kiinnitys-aluslevy puuttui? Siinä on alapuolella sellainen ”kumityyny”, että maskin ritilä on joustavasti kiinni. Siis tein uuden ja sain siitä hyvin alkuperäisen oloisen.
Nyt sitten siirrytään Juhannuksen viettoon ja sitten vanhan Juhannuksen aattopäivänä 23.6. Menen sitten katsastuskonttorille muuttamaan ”lappilaisen” MR-rekisteriin! Näin saan itselleni uuden vuosikerran kunniaksi ihan kivan lahjan!
Hyvää Juhannusta kaikille seuraajille! Päätin tänään keskittyä vain siisteihin töihin. Siksi juhannus-hommana laitoin nuo uudet umpiot maskiin kiinni. Maskin takaosa on joskus ruostesuojattu jollain tosi tiukalla aineelle, joten en ruvennut niitä pois liottelemaan, olkoon! Yksi maskin kiinnitys-aluslevy puuttui? Siinä on alapuolella sellainen ”kumityyny”, että maskin ritilä on joustavasti kiinni. Siis tein uuden ja sain siitä hyvin alkuperäisen oloisen.
Nyt sitten siirrytään Juhannuksen viettoon ja sitten vanhan Juhannuksen aattopäivänä 23.6. Menen sitten katsastuskonttorille muuttamaan ”lappilaisen” MR-rekisteriin! Näin saan itselleni uuden vuosikerran kunniaksi ihan kivan lahjan!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
http://www.klpartner.fi/
Tuo firma ainakin osaa autoverhoiluhommat. Ei aivan halpa, mutta eivät ole ryöstäneetkään ja jälki on 10+.
Tuo firma ainakin osaa autoverhoiluhommat. Ei aivan halpa, mutta eivät ole ryöstäneetkään ja jälki on 10+.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
No, tulihan tuo syylärikin lopulta kuntoon! Nyt olen ainakin itse tyytyväinen tuohon syylärin kuntoon. Oletan olevani huoletta tämän auton jäähdytys- ja lämmitysjärjestelmästä, kun saan nuo loput letkut ja syylärin paikalleen sekä nesteet sisään. Tein tuon syylärin kanssa melkoisen urakan ja olen kyllä hyvilläni, etten antanut periksi kesken kaiken.
Huomenna jatkan kasausta ja sitten alkaa moottoritila pikkuhiljaa valmistumaan ja pääsee uusiin seikkailuihin! Uusi kohde on sitten auton sisusta!? Se antaa kyllä minulle vielä haasteita ihan riittävästi!
Huomenna jatkan kasausta ja sitten alkaa moottoritila pikkuhiljaa valmistumaan ja pääsee uusiin seikkailuihin! Uusi kohde on sitten auton sisusta!? Se antaa kyllä minulle vielä haasteita ihan riittävästi!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Näin juhlapäivän kunniaksi tuli ”lappilaisesta” museoajoneuvo! Aika koruton tilaisuus ja leima pätkähti päälle sekä seuraava katsastus ennen 30.06.2022. Ei tuo museoauton liikennevakuutus kallis ole, 39,33 euroa/vuosi?
Nyt sitten voikin taas keskittyä topaasinkeltaisen 96:sen rakenteluun!
Nyt sitten voikin taas keskittyä topaasinkeltaisen 96:sen rakenteluun!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Hienoja on Riston Saabit.
Jos aika käy pitkäksi niin putsaa lappilaisen Cross Spoke -vanteet vannehapolla (esim. AutoGlymin tuote, sitä saa mm.Motonetista) ja hammasharjalla niin tulee hienot
Jos aika käy pitkäksi niin putsaa lappilaisen Cross Spoke -vanteet vannehapolla (esim. AutoGlymin tuote, sitä saa mm.Motonetista) ja hammasharjalla niin tulee hienot
Matti
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tämän päivän kuumuudessa askartelut jäivät hiukan vähälle. Pitihän näitä synttärikahvejakin juoda paikalle tulleiden kanssa. No, tulihan noita tapahtumia kuitenkin, kun ”lappilainen” sai museorekisteröinnin sekä tietenkin piti hiukan nakertaa vielä 96:sen kanssa. Laitoin jäähdyttimen ylä- ja alaletkun paikalleen. Sitten vain jäähdytin paikalleen ja hienoltahan tuo näytti!
Huomenna sitten saaneekin maskin paikalleen? Ei muuta hiljalleen eteenpäin.
Huomenna sitten saaneekin maskin paikalleen? Ei muuta hiljalleen eteenpäin.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Onnea Ristolle ja "lappilaiselle" ! Taas on yksi kulttuuriteko plakkarissa
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
tässä vaiheessa vielä kannattaa tai ainakin suosittelen etuparkkien ja vilkkujen testausta kun on niiiiiin helpolla liittimet esillä, ei ninkään enää huomenna
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Aamupäivän askartelu on ohi! Kyllä oli sattumien aamu? Aluksi katkesi autotallin lukon avain. Mutta kikka-kolmosten kanssa sain oven auki ja sitten hommiin! Aamun homman piti olla ihan yksinkertainen kasaus, mutta todellisuudessa ei sinne päinkään?!
Kun ryhdyin asettelemaan maski/lukkopeltiä paikalleen, niin nehän lipsahtivat kyllä paikalleen. Mutta samalla alkoivat ongelmat, mitkä näkyvät kahdessa seuraavassa kuvassa. Syystä tai toisesta jäähdytin otti lukkopeltiin kiinni! Jäähdytinhän on kiinni kannakkeissaan alareunasta ja yläosasta niillä hihnan pätkillä, että sille jäisi hieman vastata moottorin tärinöihin. Nyt jäähdyttäjä ei saanutkaan tuota liikkumatilaa ja sitten kohti uusia kikkailuja!
Saabimaiseen tapaan ensin pohditaan ja kirotaan, sitten otetaan voimat peliin ja laitetaan lukkoapeltiä muutamia mille uuteen asentoon. Sen jälkeen syylärin molemmin puolin tulevien tukiraudan lukkopellin puoleisia kiinnityreikien paikkaa hieman (8mm) muutin. Sitten uusi yritys ja ”VOLAA” hommahan rupesi pelittämään, kuten kaksi seuraavaa kuvaa kertovat. Hieman isommat modivioidut aluslevyt kehiin ja siisti tuli?
Nyt sitten konehuone näyttää jo ihan hyvältä! Pissapojan säiliötä tuo kaipaa ja nesteitä sisään, sitten voisi taas laittaa auton käyntiinkin, kun valotkin toimivat!
Kun ryhdyin asettelemaan maski/lukkopeltiä paikalleen, niin nehän lipsahtivat kyllä paikalleen. Mutta samalla alkoivat ongelmat, mitkä näkyvät kahdessa seuraavassa kuvassa. Syystä tai toisesta jäähdytin otti lukkopeltiin kiinni! Jäähdytinhän on kiinni kannakkeissaan alareunasta ja yläosasta niillä hihnan pätkillä, että sille jäisi hieman vastata moottorin tärinöihin. Nyt jäähdyttäjä ei saanutkaan tuota liikkumatilaa ja sitten kohti uusia kikkailuja!
Saabimaiseen tapaan ensin pohditaan ja kirotaan, sitten otetaan voimat peliin ja laitetaan lukkoapeltiä muutamia mille uuteen asentoon. Sen jälkeen syylärin molemmin puolin tulevien tukiraudan lukkopellin puoleisia kiinnityreikien paikkaa hieman (8mm) muutin. Sitten uusi yritys ja ”VOLAA” hommahan rupesi pelittämään, kuten kaksi seuraavaa kuvaa kertovat. Hieman isommat modivioidut aluslevyt kehiin ja siisti tuli?
Nyt sitten konehuone näyttää jo ihan hyvältä! Pissapojan säiliötä tuo kaipaa ja nesteitä sisään, sitten voisi taas laittaa auton käyntiinkin, kun valotkin toimivat!
Viimeksi muokannut ristos, Ke Kesä 24, 2020 13:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Hienoa työtä ja työn jälkeä. Nämä Saabin ns. pala kootut mallit oli aika työläitä koota jo uutena tehtaalla, mutta monen säädön jälkeen näyttivät aika siistiltä kokonaisuudelta. Nuo mallit oli todella käsin tehtyjä kokoelmia, mutta toleranssit oli kuitenkin paremmin tallessa, mitä jos vs sen ajan Amerikan auto tuotteisiin. Olen sen maininnut aikaisemminkin, että kaikki vanhojen autojen entisöijät voi ottaa oppia näistä Riston projekteista, että työn ja osien laatuun kannattaa panostaa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
No nyt käy ja kukkuu! Nesteet on sisällä ja auto käynnistyi kertanapsulla ja käy oikein nätisti. Nyt puuttuu vielä uusi alipaine letku tuohon kaasuttimen vasemmalle puolelle. Letku on tilattu ja vanhan liimasin Loctinellä kasaan, että sain nyt auton käyntiin. En ole vielä ehtinyt hakea ehjää pissapojan säiliötä. Säilöön jälkeen voin sitten laittaa kesä/talvi asennon suojapellin paikalleen. Konehuoneen puolelle tulee tietysti uudet pissapojan letkut. Sitten viimeiseksi laitan tuohon lukkopellin etureunaan kuusi pientä kumisuojaa konepellin etureunan suojaksi.
Nyt kuitenkin siirryn auton sisustan pariin ja siitähän seuraa sitten seuraavat seikkailut!
Kun meidät yli 70-vuotiaat on vapautettu karanteenista, lähdemme vaimon kanssa pienelle retkelle katsomaan lastenlapsia. Taidamme pistäytyä myös Turun ja Uudenkaupungin seuduilla ja ajella saaristokierroksen. Nyt on varmasti pieni ansaittu lepohetki näistä askarteluistakin!
Tästä on hyvä jatkaa!
Nyt kuitenkin siirryn auton sisustan pariin ja siitähän seuraa sitten seuraavat seikkailut!
Kun meidät yli 70-vuotiaat on vapautettu karanteenista, lähdemme vaimon kanssa pienelle retkelle katsomaan lastenlapsia. Taidamme pistäytyä myös Turun ja Uudenkaupungin seuduilla ja ajella saaristokierroksen. Nyt on varmasti pieni ansaittu lepohetki näistä askarteluistakin!
Tästä on hyvä jatkaa!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
se kaipaamasi virheetön pesurinpytty voidaan laittaa heinäseipään nokkaan maantien välittömään läheisyyteen ja tiimellykseen josta voit sen nypätä kyytiin ohi ajellessasi
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,