Tänään laitoin omaani Audi 80 2.0t vaihdelaatikon, ja siinä täytyi konetilan pohjaa rälläköidä jotta ei ota raidetankoon
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
96 laakerin koko: 72mm ulkohalkaisija, 30mm sisäreikä, 30.2mm leveys.vkutvonen kirjoitti: ↑Ma Syys 12, 2016 18:10Morjesta!
Kyselyjen takia laitetaas tänne vähän tietoja noista osista mitä käytin tohon etupään napoihin/jarruihin.
Navat on astra/vectra. motonetin varaosano: 21-1445
Laakerit BMW/Opel. ----------¨---------- 21-1143
(näissä saa olla sitten tarkkana että saa sopivat, heittoja halkaisijassa voi olla 0,10mm eli väljät).
Vetarit oli Astra 1,8 16v sport vm.-96.Samoin jarrut.
33 hampaiset boorit.
Jako on 4x100.
Jos nyt ihan oikein muistan, niin siitä isosta laakerin lukitusmutterista otin sen ulkoreunuksen pois jotta kiristysvaraa tulee lisää. Se on sitten lukittu parilla lukkoruuvilla. Laakeripesästä joutu viistään takaa tilaa vetarille ja vetarista kans semmonen reunus joka kai on jonkilainen kurasuoja. Navasta joutu poistaan millin verran laipasta ettei hinkkaa laakeripesään. Vetarille pari shimmiä että mahtui pyörimään.AnttiK kirjoitti: ↑La Loka 10, 2020 21:3196 laakerin koko: 72mm ulkohalkaisija, 30mm sisäreikä, 30.2mm leveys.vkutvonen kirjoitti: ↑Ma Syys 12, 2016 18:10Morjesta!
Kyselyjen takia laitetaas tänne vähän tietoja noista osista mitä käytin tohon etupään napoihin/jarruihin.
Navat on astra/vectra. motonetin varaosano: 21-1445
Laakerit BMW/Opel. ----------¨---------- 21-1143
(näissä saa olla sitten tarkkana että saa sopivat, heittoja halkaisijassa voi olla 0,10mm eli väljät).
Vetarit oli Astra 1,8 16v sport vm.-96.Samoin jarrut.
33 hampaiset boorit.
Jako on 4x100.
Opelin laakerin koko on ilmeisemmin 72mm, 39mm sisäreikä ja 37mm leveys. Focus I:ssa samat mitat ja 4x108 pulttijako navassa eli sekin voisi käydä siinä missä tuo Opelinkin, jos vetarien tai navan rakenne ei estä.
Kysymys kuuluukin pitikö napaa sorvata tai laakerinlukituskappaletta muuttaa jotta sai leveämmän laakerin istutettua sinne? Ja vetarin puoleltakin 96:n olka-akseli on melko pitkä. Muuten nuo opel tai ford navat vaikuttavat hyvältä ratkaisulta, kun kaikki napa/jarruosat ovat vielä aika edullisia ja saatavuus kohtuullinen toistaiseksi.
Aika hyvän käsityksen tuosta saa ilman kuviakin ja vaikuttaisi siltä, että jyrsinkoneella nuo olisi kohtuu vaivalla itse tehtävissä ilman sorviakin.vkutvonen kirjoitti: ↑Su Loka 11, 2020 17:34Jos nyt ihan oikein muistan, niin siitä isosta laakerin lukitusmutterista otin sen ulkoreunuksen pois jotta kiristysvaraa tulee lisää. Se on sitten lukittu parilla lukkoruuvilla. Laakeripesästä joutu viistään takaa tilaa vetarille ja vetarista kans semmonen reunus joka kai on jonkilainen kurasuoja. Navasta joutu poistaan millin verran laipasta ettei hinkkaa laakeripesään. Vetarille pari shimmiä että mahtui pyörimään.
Olishan noita kuvia mutta kun en osaa laittaa niitä takaisin tähän ketjuun.
Rellun rumpu megane/laguna. Laakerit laitoin samaan tapaan kuin alunperin. Voishan siihen saada sovitettua kait rellun omankin laakerin kun kuitenkin joutuu työstään. Rummussa muistaakseni joutu tekeen tilaa joillekin sisuskaluille kun se taisi olla matalampi kun originaali. Olisko ollut pyöränpulttien kohta. Noi rummut oli mielestäni ainoot saman kokoiset jotta sai alkuperäset kengät sopiin.AnttiK kirjoitti: ↑Su Loka 11, 2020 18:33Aika hyvän käsityksen tuosta saa ilman kuviakin ja vaikuttaisi siltä, että jyrsinkoneella nuo olisi kohtuu vaivalla itse tehtävissä ilman sorviakin.vkutvonen kirjoitti: ↑Su Loka 11, 2020 17:34Jos nyt ihan oikein muistan, niin siitä isosta laakerin lukitusmutterista otin sen ulkoreunuksen pois jotta kiristysvaraa tulee lisää. Se on sitten lukittu parilla lukkoruuvilla. Laakeripesästä joutu viistään takaa tilaa vetarille ja vetarista kans semmonen reunus joka kai on jonkilainen kurasuoja. Navasta joutu poistaan millin verran laipasta ettei hinkkaa laakeripesään. Vetarille pari shimmiä että mahtui pyörimään.
Olishan noita kuvia mutta kun en osaa laittaa niitä takaisin tähän ketjuun.
Minkälainen ratkaisu takanavoissa on? Mitä olen noita eri merkkien 4x108 takanapoja tutkinut, niin ongelmaksi muodostuu usein 96:n akselitapin pituus ja muoto (25mm paksu sisäsempänä/20mm paksu ulompana)
Muutama kuvan laitoin jos ne nyt näkyis.vkutvonen kirjoitti: ↑Ma Loka 12, 2020 12:21Rellun rumpu megane/laguna. Laakerit laitoin samaan tapaan kuin alunperin. Voishan siihen saada sovitettua kait rellun omankin laakerin kun kuitenkin joutuu työstään. Rummussa muistaakseni joutu tekeen tilaa joillekin sisuskaluille kun se taisi olla matalampi kun originaali. Olisko ollut pyöränpulttien kohta. Noi rummut oli mielestäni ainoot saman kokoiset jotta sai alkuperäset kengät sopiin.AnttiK kirjoitti: ↑Su Loka 11, 2020 18:33Aika hyvän käsityksen tuosta saa ilman kuviakin ja vaikuttaisi siltä, että jyrsinkoneella nuo olisi kohtuu vaivalla itse tehtävissä ilman sorviakin.vkutvonen kirjoitti: ↑Su Loka 11, 2020 17:34Jos nyt ihan oikein muistan, niin siitä isosta laakerin lukitusmutterista otin sen ulkoreunuksen pois jotta kiristysvaraa tulee lisää. Se on sitten lukittu parilla lukkoruuvilla. Laakeripesästä joutu viistään takaa tilaa vetarille ja vetarista kans semmonen reunus joka kai on jonkilainen kurasuoja. Navasta joutu poistaan millin verran laipasta ettei hinkkaa laakeripesään. Vetarille pari shimmiä että mahtui pyörimään.
Olishan noita kuvia mutta kun en osaa laittaa niitä takaisin tähän ketjuun.
Minkälainen ratkaisu takanavoissa on? Mitä olen noita eri merkkien 4x108 takanapoja tutkinut, niin ongelmaksi muodostuu usein 96:n akselitapin pituus ja muoto (25mm paksu sisäsempänä/20mm paksu ulompana)