Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988
Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988
Tuolla yleisen osion puolella kaiken muun höpötyksen seassa on tämäkin auto mainittu, mutta päätin tehdä tästä tänne projektien puolelle oman lankansa, kun auto on omistuksessa vähän eri pohjalta kuin muut autoni.
Tosiaan, 17.12.2020 tein kaupat otsikon Saabista, neliovinen pystykeula kaasarikoneella. Vaihdelaatikko on 4-vaihteinen.
Tämä on viides kaasari og, mitä minulla on ollut omistuksessa. Kolme pysty-ja kaksi viistokeulaa. Viimeisin Saab-merkkinen varsinainen käyttöautoni oli metallinvihreä 4d pystäri, josta luovuin marraskuussa 2005. Sen jälkeen Saabit ovat olleet enemmän tai vähemmän harrasteautoja.
Tämä nyt käsillä oleva yksilö on ajettu karvan alle 170 000 km, 1. omistaja vuosina 1988-2018, ostin auton toiselta omistajalta, joka ajoi sillä viimeisen kahden vuoden aikana reilut 9000 km. Sitä ennen auto oli tallissa samoilla sijoilla n. 10v ajamatta, koska ensimmäinen omistaja menehtyi ja auto jäi perikunnan haltuun.
Väriltään auton on metallihopea, joka on pieni bonus vs. mattaväri.
Auto on kaikin puolin alkuperäisessä kunnossa, se on tällä hetkellä säilytyksessä tutun autokorjaamon lämpimässä hallissa vuodenvaihteen yli. Olen tilannut autolle sisäpesun, myllytyksen/vahauksen, kone-ja tavaratilan puhdistuksen "ammattilaiselta". Tämän jälkeen auto olisi tarkoitus esitellä museoajoneuvotarkastajalle, että kelpaako sellaisenaan, vai tuleeko toimenpide-ehdotuksia. Kilvet pitää uusia, EU ei ollut vielä voimissaan kun tämä auto valmistettiin ja markoissa maksettiin.
Pieniä käytönjälkiä toki löytyy, mutta vain pieniä. Ruoste ei vaivaa ja mm. kattoverhous on verhoomossa uusittu menneenä syksynä, näytti ja tuntui uudenveroiselta. Koeajolla kaikki toimi kuten piti, ainoastaan kovemmassa kiihdytyksessä moottoritielle ajaessa latausvalo alkoi hehkua yli 4000 kierroksen mentäessä. Tarvittaessa mitä ilmeisimmin alkuperäinen laturi huolletaan tai vaihdetaan uuteen, mutta asia kerrallaan. Kierrosluku on luettavissa jälkiasenteisesta lisämittarista, mikä on kiva asia. Mittari on wanha, joten kelvannee ajanmukaiseksi varusteeksi. Kaveri kommentoi pelkääjän puolelta toimivaa pyllynlämmitintä, joka ei aina ole selviö tämän ikäisessä.
Eipä siinä, tämän kanssa mennään askel kerrallaan turhia stressaamatta, kauan on ollut haaveena museoajoneuvo omistuksessa ja jos se nyt vielä sattuu olemaan elämäni autorakkaus , niin kertakaikkisen hienoa. Tallissakaan en tätä aio makuuttaa, tykkään ajaa autoillani, joten ajellaan silloin kun siltä tuntuu. Ei toki välttämättä ihan pahimmissa kurakeleissä eikä edes joka viikko, varsinkin, jos autoon otetaan museoajoneuvon vakuutus.
Tästä riittänee sen verran tasaisesti tarinaa, että katsoin parhaaksi erottaa tämän omakseen, kun tuota tarinaa tuntuu muutenkin yleisellä puolella riittävän. Pahoittelut vaatimattomista kuvista, kaverin räpsyjä, itse tutkiskelin autoa niin tohkeissani, että jäi kuvat ottamatta. Eiköhän asia korjaannu ajan saatossa !
Tosiaan, 17.12.2020 tein kaupat otsikon Saabista, neliovinen pystykeula kaasarikoneella. Vaihdelaatikko on 4-vaihteinen.
Tämä on viides kaasari og, mitä minulla on ollut omistuksessa. Kolme pysty-ja kaksi viistokeulaa. Viimeisin Saab-merkkinen varsinainen käyttöautoni oli metallinvihreä 4d pystäri, josta luovuin marraskuussa 2005. Sen jälkeen Saabit ovat olleet enemmän tai vähemmän harrasteautoja.
Tämä nyt käsillä oleva yksilö on ajettu karvan alle 170 000 km, 1. omistaja vuosina 1988-2018, ostin auton toiselta omistajalta, joka ajoi sillä viimeisen kahden vuoden aikana reilut 9000 km. Sitä ennen auto oli tallissa samoilla sijoilla n. 10v ajamatta, koska ensimmäinen omistaja menehtyi ja auto jäi perikunnan haltuun.
Väriltään auton on metallihopea, joka on pieni bonus vs. mattaväri.
Auto on kaikin puolin alkuperäisessä kunnossa, se on tällä hetkellä säilytyksessä tutun autokorjaamon lämpimässä hallissa vuodenvaihteen yli. Olen tilannut autolle sisäpesun, myllytyksen/vahauksen, kone-ja tavaratilan puhdistuksen "ammattilaiselta". Tämän jälkeen auto olisi tarkoitus esitellä museoajoneuvotarkastajalle, että kelpaako sellaisenaan, vai tuleeko toimenpide-ehdotuksia. Kilvet pitää uusia, EU ei ollut vielä voimissaan kun tämä auto valmistettiin ja markoissa maksettiin.
Pieniä käytönjälkiä toki löytyy, mutta vain pieniä. Ruoste ei vaivaa ja mm. kattoverhous on verhoomossa uusittu menneenä syksynä, näytti ja tuntui uudenveroiselta. Koeajolla kaikki toimi kuten piti, ainoastaan kovemmassa kiihdytyksessä moottoritielle ajaessa latausvalo alkoi hehkua yli 4000 kierroksen mentäessä. Tarvittaessa mitä ilmeisimmin alkuperäinen laturi huolletaan tai vaihdetaan uuteen, mutta asia kerrallaan. Kierrosluku on luettavissa jälkiasenteisesta lisämittarista, mikä on kiva asia. Mittari on wanha, joten kelvannee ajanmukaiseksi varusteeksi. Kaveri kommentoi pelkääjän puolelta toimivaa pyllynlämmitintä, joka ei aina ole selviö tämän ikäisessä.
Eipä siinä, tämän kanssa mennään askel kerrallaan turhia stressaamatta, kauan on ollut haaveena museoajoneuvo omistuksessa ja jos se nyt vielä sattuu olemaan elämäni autorakkaus , niin kertakaikkisen hienoa. Tallissakaan en tätä aio makuuttaa, tykkään ajaa autoillani, joten ajellaan silloin kun siltä tuntuu. Ei toki välttämättä ihan pahimmissa kurakeleissä eikä edes joka viikko, varsinkin, jos autoon otetaan museoajoneuvon vakuutus.
Tästä riittänee sen verran tasaisesti tarinaa, että katsoin parhaaksi erottaa tämän omakseen, kun tuota tarinaa tuntuu muutenkin yleisellä puolella riittävän. Pahoittelut vaatimattomista kuvista, kaverin räpsyjä, itse tutkiskelin autoa niin tohkeissani, että jäi kuvat ottamatta. Eiköhän asia korjaannu ajan saatossa !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988
Tervetuloa taas Saab-autoilijaksi! Kyllä näissä ”karvalakki-malleissa” on sellainen perusautoilun tuntu. Kuvissa tuo näyttää hyvältä. Toivottavasti alaosastokin olisi samaa tasoa. Tuolla on varmasti kiva ajella. Vaikuttaa saman oloiselta kuin ”lappilaisenikin” aikoinaan oli. Mukava joululahja! sinullahan oli siellä lähistöllä se ruostesuojaamo, kannattaa käyttää siellä, niin olet vuosia huoletta!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988
Luin tuolta Sinun toiselta palstalta kertomuksiasi tästä uudesta autostasi? Huomasin, että autosi on 4-vaihteinen ja siinä on ohjaustehostaja. Kun aikanaan minulla oli -87 900:nen, niin silloin laitatin autoon ohjaustehostajan. Ohjaustehostaja tuli sitten vakioksi vuoden -88 malleihin ja samalla keulakin muuttui viistokeulaksi. Muistikuvieni mukaan muistelen, että näissä 4-lovisissa ja pystykeuloissa oli käsijarru oli etupyöriin ainakin vuoden 1987 loppuun? En tiedä vieläkö sitten näissä 4-lovisissa pystykeulaisissa tuo etukäsijarru säilyi vuonna 1988? Katsoppa autosi käsijarru, ennen kovasti sitä nykyiset! No, tämä oli vain vanhan miehen jorinoita!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988
Hyvin näkyy säilyneen. Erikoista, että ovat tehtaalla asentaneet lampunpyyhkijöiden stopparit, vaikka ei lampunpesulaitteita ole. Käsijarru oli tosiaan vielä -87 vuosimallissa etupyöriin vaikuttava, mutta tuohan ei ole mikään ylivuotinen, sillä takaluukun logo on jo uudempaa (isompaa) mallia, joten käsijarru vaikuttaa takapyöriin.
Edit: Näkyy valmistenumeronkin perusteella olevan vm. -88, joten takapyöriin on käsijarru.
Edit: Näkyy valmistenumeronkin perusteella olevan vm. -88, joten takapyöriin on käsijarru.
Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988
Näin on veljellä -87 pystäri, pieni takaluukun merkki ja käsijarru eteen. Eli aika hyvin pystyy jo nuista merkeistä päättelemään käsijarrun.Risto kirjoitti: ↑Ti Joulu 22, 2020 16:05Hyvin näkyy säilyneen. Erikoista, että ovat tehtaalla asentaneet lampunpyyhkijöiden stopparit, vaikka ei lampunpesulaitteita ole. Käsijarru oli tosiaan vielä -87 vuosimallissa etupyöriin vaikuttava, mutta tuohan ei ole mikään ylivuotinen, sillä takaluukun logo on jo uudempaa (isompaa) mallia, joten käsijarru vaikuttaa takapyöriin.
Edit: Näkyy valmistenumeronkin perusteella olevan vm. -88, joten takapyöriin on käsijarru.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988
Tämä on rekisteröity 29.8.1988 ja kuten ylläkin todettu, kyseisen mallivuoden auto, pystärin viimeinen facelift ja jarru takapyöriin.
Auto on katsastettu pari viikkoa sitten huomautuksitta, alustassa ei ole moitteen sijaa ja tosiaan keväällä ensi töikseen tämä suojataan huolellisesti, jonka jälkeen sitten tarkastetaan vuosittain ja täydennetään, mitä on tarvis. Ei sinne autosuojaamoon ole tuosta metsäsaarekkeen yli kuin n. 100 metriä, teitä pitkin joutuu ajelemaan lähes 150 metriä. Ei ole kaukana !
Auto on katsastettu pari viikkoa sitten huomautuksitta, alustassa ei ole moitteen sijaa ja tosiaan keväällä ensi töikseen tämä suojataan huolellisesti, jonka jälkeen sitten tarkastetaan vuosittain ja täydennetään, mitä on tarvis. Ei sinne autosuojaamoon ole tuosta metsäsaarekkeen yli kuin n. 100 metriä, teitä pitkin joutuu ajelemaan lähes 150 metriä. Ei ole kaukana !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988
On kyllä hieno löytö ja pelastus. Karmii ajatus siitä että olis päätyny jollekkin ymmärtämättömälle suolaan liotettavaksi. Onneksi varmaan hinta karsi enimmät halppiksen etsijät pois vai onko tämä ollut avoimesti myynnissä? Tuo metalliväri on kyllä erikoinen valinta muuten karvahattu mallisessa. Tuossa minun kulkineessa on uutena ruksittu keskikonsoli ja kuudes vaihde, taksiksi kun ostivat niin tarvitsi rahapussille kolon ja säästövaihteen . Väri onkin sitten musta. Äärimmäisen veemäinen mutta aina se ruosteen voittaa
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988
^Tämä oli ns. "hiljaisessa myynnissä", eli ei Nettiautossa tms. Edellisen omistajan ehtona oli, että uusi omistaja mielellään museorekisteröi auton, hänellä oli sellainen aie, mutta elämässään tapahtui asioita, että tämä jäi toteuttamatta. Sen takia kattoverhoilunkun korjautti, mikä ei minua yhtään harmita
Eihän tämä kallis ollut, sehän on toki aina suhteellista, mutta nelinumeroinen summa kuitenkin.
Tuo metalliväri on kyllä mukava bonus, on niin paljon mukavampi huolehtia maalipinnasta vanhempanakin ja autofiksarini sanoin, "kestää niin paljon enemmän myllytystä"...
Eihän tämä kallis ollut, sehän on toki aina suhteellista, mutta nelinumeroinen summa kuitenkin.
Tuo metalliväri on kyllä mukava bonus, on niin paljon mukavampi huolehtia maalipinnasta vanhempanakin ja autofiksarini sanoin, "kestää niin paljon enemmän myllytystä"...
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988
Ohjaustehostin ei ollut vakiona 1988, isäni osti silloin viistokeulaisen 900i ja siinä ei ollut, asennettiin autoon muutaman vuoden päästä.
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988
Eikös tuohon aikaan maahantuoja tilannut läjän autoja ja lisävarusteet asennettiin jälkikäteen? Ei oo ostaja päässyt valitteen värii..
Jopa noppia on näkyny yllättävän paljon metallihohtoisina niin kai sen lisähinta on ollu maltillinen.
Jopa noppia on näkyny yllättävän paljon metallihohtoisina niin kai sen lisähinta on ollu maltillinen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988
Vanhemmillani oli aikanaan vm. 1986 tai 1987 metallivärillä varustettu 90. Autoon oli myös lisätty jälkiasennuksena katalysaattori
Auto tuli meille pari vuotta vanhana, oli Finnairin mekaanikon entinen liisari. Käsijarru otti etupyöriin ja sekös nuorta miestä harmitti
Onnitellaan tässäkin vielä, satkusi on kyllä melkoinen löytö. Ristos tarinoita lueskellessani olen myös ihmetellyt, että mistä näitä oikein löytyy.
Auto tuli meille pari vuotta vanhana, oli Finnairin mekaanikon entinen liisari. Käsijarru otti etupyöriin ja sekös nuorta miestä harmitti
Onnitellaan tässäkin vielä, satkusi on kyllä melkoinen löytö. Ristos tarinoita lueskellessani olen myös ihmetellyt, että mistä näitä oikein löytyy.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988
Lampunpyyhkijät on varmaan otettu pois, kyllä ne tehtaalla on jokaiseen autoon laitettu. Hyvä juttu sinänsä on, että näitä perusmallejakin otetaan talteen! Omat 99/900 Saabit tuli ajettua niin ruosteiseen kuntoon, ettei kauniista ajatuksista huolimatta tullut niitä säilöttyä. Koitetaan, jos nyt kesäkäytössä oleva OG9-3 säilyisi...Risto kirjoitti: ↑Ti Joulu 22, 2020 16:05Hyvin näkyy säilyneen. Erikoista, että ovat tehtaalla asentaneet lampunpyyhkijöiden stopparit, vaikka ei lampunpesulaitteita ole. Käsijarru oli tosiaan vielä -87 vuosimallissa etupyöriin vaikuttava, mutta tuohan ei ole mikään ylivuotinen, sillä takaluukun logo on jo uudempaa (isompaa) mallia, joten käsijarru vaikuttaa takapyöriin.
Edit: Näkyy valmistenumeronkin perusteella olevan vm. -88, joten takapyöriin on käsijarru.
Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988
Kun silloin -70 luvun alussa Saabeihin tulivat lampunpesimet, niin uskon, että ainakin koko Original-saabien ajan Saabeissa olivat lampunpesimet ja nimenomaan näissä vanhoissa ne olivat varustetut pyykimillä. Oletan, että tässäkin autossa nuo lampunpyyhkimet ovat olleeet? IC1970 varmasti tuon voi helposti tarkistaa, kun katsoo, onko tuossa umpion alla pyyhkimille reikä ja ovatko pyyhkimien moottorit paikoillaan. Ihmettelisin jos ei olisi? Ja, jos ei ole, niin sitten on kysymyksessä todella erikoisyksilö!
Tässä on -85 keula
Tässä on -89 keula
Tässä on -85 keula
Tässä on -89 keula
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988
Lampunpesurithan oli tuohon aikaan Suomessa pakolliset, asennettiin mm. käytettynä tuotaviin jenkkifarkkuihinkin ennen kun ne sai täällä kilpiin. Eli kun tämä Saab käsittääkseni on suomiauto, niin on siinä pesurit ollu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K