Tällä foorumilla en varmasti ole kovin tuttu hirveän monelle, mutta Facebook foorumin puolella olen ollut melko aktiivinen lähivuosina.
Ajattelin tehdä tällaisen pienimuotoisen muistelman/katsauksen entisiin autoihini ja mikä ajoi minut kyseisen automerkin pariin. Mennäänpä siis ajassa taakse päin noin parikymmentä vuotta. Minua on ihan pienestä pojasta asti kiehtonut autot, moottorit ja miten ne toimii. Tuli paljon keräiltyä ja rakenneltua kaikenlaisia pienoismalleja. Moottoreita pääsi sitten mopoikäiseä rassaamaan enemmänkin kiinnostuksen alettua.. Muistan myös todella hyvin ensimmäisen autoratani vanhempieni luona joskus 2000-luvun alussa (2001?). Sen parissa tulikin kulutettua kymmeniä, ellei satoja tunteja. Taitaa tämä rata olla vielä tallessakin porukoiden vintillä jossakin.
Autoa taisin oppa ajamaan jo n. kuusivuotiaana E Kadetilla tuttavien pellolla. Tätä sitten harrastettiin melkein joka kesä aina kun tultiin Suomeen vierailulle. Aina kun oli mahdollista (suljetuilla teillä tietenkin), niin pääsin aina ajamaan perheemme autoja. Mökkitiemme muistan ikuisesti, siellä tuli perheemme Fordeilla ajettua satoja kilometrejä edestakas.
Varsinainen kiinnostus Saabeihin roihahti joskus yläasteikäisenä. Kaverit puhuivat aina Mersuista, Bemareista, Volkkareista tms autoista. Itse olen ollut aina hieman erilainen kuin muut asioitten suhteen, tykkäsin erottua omalla tavallani muista. Joskus kasiluokalla oltiin katsomassa Hangossa Klassisten autojen ajoja, johon oltiin ajettu mopoillamme n. 100km. Itselläni oli tuolloin jo hieman erikoisempi 70-luvun lopun tyylinen rakennettu Honda Dax, kun muilla oli joko Apriliat, Derbit tms.
Yläasteen lopussa selailin jo ahkerasti nettiautoa päivittäin, omassa kaveriporukassani olin silloin nuorin ja autokuumehan siinä kasvoi kun vanhemmat kaverit puhuivat päivittäin autokortista ja mitä autoja meinasivat hommata ensiautoiksi. Itseäni on Saab aina puhutellu kulmikkuudellaan, erilaisuudellaan ja varsinkin historiallaan. Tarkkailin silloin jo aktviisisesti liikennettä ja bongailin Saabeja, aina kun niitä tuli vastaan. Olin jo yläasteikäsenä tehnyt useampana kesänä jonkin verran töitä, joista olin saanut jo hyvän summan säästettyä rahaa. Nämä oli säästetty vartavasten ensiauton ja ajokortin hankkimista varten.
Amikseen siirryttyäni kuusitoistavuotiaana olin jo päättänyt, että aion ostaa nyt jo ensimäisen autoni ja se olisi varmasti
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
Auto seisoi sitten perheen tallissa, toki useimmiten autolla oltiin aina viikonloppusin liikenteessä kortillisten kavereiden kanssa. Nälkähän kasvaa syödessä niin kuin kaikki aina toitottaa. Ensimmäinen askel oli etanolisofta ja loppu onkin historiaa..
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Tässä muutama kuva Saabeistani vuosien varrelta:
Ensimmäinen jo ylhäällä mainitsemani autoni:
Saab 9-3 2001 151tkm ajettuna, hienoilla beige nahkapenkeillä, TCSllä ja hiilikuituisella kojelaudan paneelilla. Tähän tehtiin vaikka ja mitä (mm. custom Vauxhall alustasarja, välijäähy, kallistuksenvakaajat & 19T yms). Autoon kerty minun aikanani n. 50tkm, kunnes kone antautu. Auto myytiin osina eteenpäin n. 2014-15. Jälkeenpäin kun ajattelee, niin tuostahan olisi saanut hyvän kamppeen T5 hilppeillä.. Ikävä on kova, mutta muistot säilyy..
![Kuva](https://i.imgur.com/jJb9SGH.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/FC9CwAD.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/O6dMz0e.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/X1RWzEd.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/KBmC3Ob.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/rtDiDGp.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/7ToqfJK.jpg)
Tämän jälkeen piti nopeasti etsiä auto, että pääsisi liikkumaan. Olin tykästynyt paljon tonnareihin, varsinkin CD/CDE korisiin. Olihan sellainen pakko sitten hommata. Ensimmäisen tonnarini ostin Ruotsista isäni avustuksella keväällä 2015, koska suomen valikoima oli joko kallis- tai liian suppea. Auto ostettiin yksityiseltä, hintaa taisi olla n. 1700 euroa. Tämän jälkeen olenkin tuonut kaikki autoni ulkomailta (pl. yksi suomesta ostettu). Stage 1 ja T7 mankku asennettiin heti Turun satamassa harrastajan toimesta. Tähän autoon vaihdoin miltein heti kaikki alustan osat, kori myllytettiin ja pohja ruostesuojattiin ammattilaisella. Tämän auton myin syksyllä 2015, tällöin mittariin oli kertynyt n. 15tkm. Auton myin puolitutulle, jonka kaveri ajoi auton kännissä metikköön Juhannuksena 2016..
Saab 9000 CDE 2.0t -97 217tkm
![Kuva](https://imgur.com/lVJOgAN.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/g6j26GQ.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/UuIBX2d.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/fpE3ZvV.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/8amYKa1.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/PDvfp2J.jpg)
Ajatusta kolkista olin kypsytellyt ajatuksissani ja rahaa olin saanut hyvän summan, joten päätin lähteä taas ruotsiin. Tällä kertaa tarttui mukaan 9-3 Aero XWD 2008. Mittarissa ostohetkellä oli vain 119tkm. Auto ohjelmoitiin ja pinnoitettiin heti suomeen saapumisen jälkeen. Autolla kerkesin ajamaan vajaa 20tkm. Tämän auton tarina minun omistuksessa päättyi surkeasti ulosajoon jo huhtikuussa. Auton osti onneksi harrastaja AVKlta ja on ollut siitä lähtien todella hyvällä pidolla. Viime kuulemani mukaan autossa on jo 180tkm mittarissa.
Saab 9-3 Aero XWD -08 119tkm
![Kuva](https://imgur.com/LQNy4EJ.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/6ftaiOO.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/GkiiVxy.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/VybQhsw.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/CfOFdBQ.jpg)
Tässä välissä omistin 2011 vuoden Octavia RS:n, jolla oli ajettu ostohetkellä 150tkm. Auto ylimaalattiin toimestani, ja tehtiin ulkonäöstä mieleisempi mm. Audi OEM 19x8x5 Rotorit, KW alustasarja, H&R kallistuksenvakaaja, DTM spoileri, helmat ja diffusori. Autosta poistettiin DPF ja sen jälkeen moottori ja vaihteisto optimoitiin. Autosta luovuin toukokuussa 2017, jolloin autoon oli tullut melkein 70tkm minun aikanani.
Skoda Ocativa RS TDI DSG -11 150tkm
![Kuva](https://imgur.com/6YAgZXj.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/kkzhsBZ.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/lLfzXDh.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/tBlvtGh.jpg)
Skodan myytyäni suuntasin heti saksaan ja ostin sieltä kauniin lumenvalkoisen 9-3 Aero Cabin. Tämä auto käänsi todella paljon päitä vaikka ikää olikin jo melkein kymmenen vuotta.. Oli hyvä kesä säitten suhteen, niin tuli auto ostettua juuri oikeaan ajankohtaan. Auto softattiin Stage 1 ohjelmalla ja vaihdelaatikko huuhdeltiin. Autossa oli hieman DPF ongelmia, jotka myöhemmät omistajat ovat jo ratkaisseet. Auton myin kaverilleni syksyllä 2017, kun lähdin opiskelemaan Vaasaan.
Saab 9-3 Aero TTiD Cabriolet -08 162tkm
![Kuva](https://imgur.com/JqWWjox.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/P62BILD.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/YBysngB.jpg)
Seuraavaksi oli tietenkin pakko saada Saab, tarkemmin sanottuna ensimmäinen femmani. Olin seurannut ruotsin tarjontaa aktiivisesti kesän lopussa 2017, loppujen lopuksi löysin auton Eskilstunasta. Yksityiseltä eläkeläisnaiselta, joka oli auton hommannut uutena kolmen vuoden leasingillä ja ostanut omaksi tämän päätyttyä. Tämä on ollut ostohetkellä hienokuntoisin femma, jonka olen omistanut. Ruostetta ei ollut missään eikä yhtäkään vikaa. Asennutin Stage 1 softan, mutta en koskaan autolla ajanut viinalla. Autoon hoidin perushuollot, muuta ei tarvinnut tehdä. Tämä myynti myös kadutta jonkin verran. Jouduin autosta luopumaan pitkittyneiden ajojen takia, eikä auton pitäminen ollut taloudellisesti kannattavaa. Autoon tuli kilsoja minun aikanani n. 20tkm. Taisin tuplata rahani tällä autolla, oli suomen kallein OG femma nettiautossa yhdessä vaiheessa. Auto meni foorumilaselle Vaasaan. Meni kuulemma loppuiäksi hänelle huostaan
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Saab 9-5 Aero -04 159tkm
![Kuva](https://imgur.com/EGCdbBn.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/FggoUZt.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/z9eUFrA.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/QXr2Wtk.jpg)
Seuraava autoni oli myös femma, tykästyin femmaan heti ensi kosketuksella. Edellisen auton jälkeen oli pakko saada taloudellisempi vaihtoehto tilalle. Autoksi valikoitui Tukholmasta huippukuntoinen 9-5 TiD Griffin. Auto oli mahtava matkakumppani, niinkuin kaikki femmat yleensäkin
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Saab 9-5 TiD Griffin -10 239tkm
![Kuva](https://imgur.com/TNamOzb.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/Zm60Net.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/e2YVvnp.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/3N9SgjZ.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/zCGSVMf.jpg)
Seuraavan femmani ostin helmikuussa 2018 Malaxista Vaasan eteläpuolelta. Auto oli ollut todella huonolla pidolla, sen myös huomasi. Ensimmäinen asia mikä autoon tehtiin heti ostaessa olis täysi fiksi, penkit ulos ja matot puhtaaks. Auto myös myllytettiin ammatilaisella ja asennettiin pinnoite. Tähän autoon vaihdettiin myös uudemman femman sisusta, 2010 Griffinin 100tkm ajettu moottori ja todella paljon muutakin. Autoa ei uskoisi samaksi ennen- ja jälkeen kuvissa. Auton myin pois kesällä 2018. Kilometrejä minun aikanani kertyi n. 15tkm.
Saab 9-5 Aero 230tkm -00
![Kuva](https://imgur.com/IbuklBz.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/EqXBLEc.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/1am2zxf.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/EHIoKHJ.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/N4usZUw.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/PT5Z0kj.jpg)
Seuraavan femmani ostin kesällä 2018. Olin kauan metsästänyt pre-facelift femmaa, joka olisi kaikilla kamoilla. Tukholmasta löytyi onneksi auto, jossa oli kaikki pl. kattoluukku. Auto oli pienillä kilsoilla, mutta oli ollut huonolla pidolla. Sisusta oli todella hyvässä kunnossa, mutta ulkokuoressa oli tosi paljon naarmuja. Pohja oli onnekseni virheetön ja tyyppivikapaikat ruosteettomat. Auton sain naurettavan halvalla, koska autossa paloi ostaessani ABS ja TCS valo. Vikana oli se, että edellinen omistaja oli vaihtanut uuden käytetyn abs-yksikön viallisen tilalle, mutta ei ollu naittanut uutta techin kanssa, niin valot palo tämän takia. Helppo ja halpa korjaus
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Saab 9-5 Aero 144tkm -00
![Kuva](https://imgur.com/tEZJSAP.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/HJOt1XL.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/vjPqteL.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/gEodaAy.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/saWnJeb.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/7HZLDEA.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/I6gO0BG.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/ipTmqRu.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/QyjMa3s.jpg)
Seuraavaksi autoksi valikoitui Aero tonnari saksasta, jota lähettiin hakemaan toukokuussa 2019. Kyseessä oli italian malli, eli 2.0t täyspaine mankkuvenalla. Auto oli koriltaan tosi priima, yksi todella pieni ruostekupla joka hoidettiin heti kuntoon. Alustaa oli massattu elinkaaren aikana 3 kertaa, vaikka olosuhteet oli ollu autolle varsin hyvät. Penkit oli myös todella hyvässä kunnossa, ei yhtäkään ratkeamaa ja turhaa kulumaa. Onnekseni kauppaan kuului Super Aerot, josta ei ollut mitään mainintaa myynti-ilmoitukseesa
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Saab 9000 Italian-Aero 2.0T 220tkm -96
![Kuva](https://imgur.com/7TXr7Vj.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/Xua7gqV.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/NVpwYlv.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/rZVYqFy.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/zIZqDGx.jpg)
Seuraavaksi ostin itselleni huhtikuussa 2020 NG femman, josta olin unelmoinut jo useamman vuoden. Tämä tuli ostettua aika sattumalta lomautusviikolla, jolloin selasin nettiautoa ja bongasin tän. Ostopäätökseen vaikutti se, että auto oli juuri tuotu Belgiasta ja auto oli miltein kaikilla kamoilla (Kaistavahti, HUD, Harman/Kardonit, Aeron penkit, Navi, Panorama kattoluukku yms). Vikaherkän LEDpaneelin korjautin harrastajalla Kaarinassa (Kiitos tästä!). Autoon on tullut oston jälkeen n. 30tkm. Ei voi olla muuta kuin tyytyväinen. Toki tämä on ehkä huonoin käyttis osien saatavuuden nähden, mutta jokainen kilsa pistää hymyn huulille.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Saab 9-5 2.0TiD Vector 204tkm -11
![Kuva](https://imgur.com/td62eqG.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/iSsnucy.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/58NiRo8.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/7ZWBKt8.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/hgsfXst.jpg)
![Kuva](https://imgur.com/dQnBCiY.jpg)
Seuraavaa, eli viimeisin Saab. Tämän ostin kuukausi sitten femman kaveriksi. Kyseessä -89 vuoden 900i 4d, jolla on ajettu vain 160tkm. Kori on virheetön ja tyyppivika paikat kunnossa. Tätä kävin jo koeajamassa syksyllä. Tästä autostä tulen vielä päivittelemään tänne Projektit osioon. Auto seisoo vielä edellisen omistajan talvisäilössä, josta sen käyn hakemassa parin kuukauden sisällä. Super Aerot ja paljon muita osia on tullut jo hamstrattua projektia varten. Kuvia ei valitetavasti ole vielä.
Saab 900i 160tkm -89
Tämä kirjoitus on nyt tosi nopeasti ja hutiloiden tehty, eli kirjoitusvirheitä on varmasti tusinoittain. Koitan muokata tätä vielä lähipäivinä ja kertoa hieman enemmän jokaisesta autosta ja itsestäni. Kuvia tulen myös päivittelemään lisää, jahka osaisin niitä tänne lisätä.
Saabismiin olen onnistunut käännyttämään lukuisia kavereitani ja tuttuja. Vitsejä aina kyllä lenteli Saabismista, joita lentelee kyllä edelleenkin. Mutta yleensä se mieli ja ajatusmaailma Saabeihin on muuttunut, kun on päässyt sinne ratin taakse istumaan.
Haluan kiittää kaikkia harrastajia avusta näiden kaikkien vuosien aikana, olen tehnyt ainakin kolmekymmentä uutta kaveria ja tietotaito on kasvanut aivan valtavasti.
Suurimmat kiitokset haluan antaa kuitenkin Ali Koutoselle, joka on ollut teknisenä tukena useammassa yllämainitsemassani projektissa! SEO Alavieskalta (Autohuolto Marjakankaasta) saa mahtavaa palvelua ja osaamista ko. merkkiä kohtaan, todella vahva suositus.
Koittakaa pysyä terveinä näinä hankalina aikoina, kiitos ja kumarrus
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)