TeemuHil Viggen harraste (massen ex.)
Re: massen. Viggen harraste ver.3
Millä ne siellä päin sitten ajelee, jos ei illa?
Mielenkiinnolla odotamme, millaisia lukemia ja käppyröitä sieltä saadaan ulos.
Mielenkiinnolla odotamme, millaisia lukemia ja käppyröitä sieltä saadaan ulos.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: massen. Viggen harraste ver.3
Köhköh semmonen ylihieno kankivetonen kuorma-auton akselilla talviautona Käyttis edelleen hakusessa..
Toivottavasti jotain järkevää tulisi ulos
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH
Re: massen. Viggen harraste ver.3
13.3.2021
Garrettia hieman soviteltu ja todettu oletukset oikeiksi, että vakio flekti oikeasti turhan möhkäle.
Finjector:lta onneksi löytyi nopea ratkaisu taas kiitokset pamppu:lle
Ratkaisu: SPAL VA10-AP9/C-25A, 12V, 85W, 1470 m³/h, imevä, 305 mm/ 51 mm
Huohotin kanssa tehty uusiksi paineanturin takia. Protoparts:lta löytyi näppärä pieni nopealla toimituksella.
Laitettu roikkumaan poikkitukeen imusarjan taakse. (Kuvia myöhemmin tästä)
Spal istutettu paikalleensa, kuviakin tuli näpättyä muutama.
Garrettia hieman soviteltu ja todettu oletukset oikeiksi, että vakio flekti oikeasti turhan möhkäle.
Finjector:lta onneksi löytyi nopea ratkaisu taas kiitokset pamppu:lle
Ratkaisu: SPAL VA10-AP9/C-25A, 12V, 85W, 1470 m³/h, imevä, 305 mm/ 51 mm
Huohotin kanssa tehty uusiksi paineanturin takia. Protoparts:lta löytyi näppärä pieni nopealla toimituksella.
Laitettu roikkumaan poikkitukeen imusarjan taakse. (Kuvia myöhemmin tästä)
Spal istutettu paikalleensa, kuviakin tuli näpättyä muutama.
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH
-
- "Ruisku"
- Viestit: 111
- Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
- Paikkakunta: Paimio
Re: massen. Viggen harraste ver.3
Jäähdyttimien parissa touhunneena täytyy kyllä antaa täydet pisteet tarvikeflektin kiinnittämisestä jäähdyttimeen! Erittäin hieno teline, joka sopii vielä orkkiskiinnikkeisiin. Yleinen virhe on käyttää niitä kennon läpi painettavia muovikiristimiä tai jopa pultteja. Ja sitten ihmetellään, kun kenno hankautuu tuosta kohtaa puhki. Yksi helppo tapa on pultata lattikset kennon sivulla (tässä tapauksessa ylhäällä ja alhaalla) oleviin U-mallisiin sivupelteihin. Hitsaa sitten lattiksiin kierteet/pienet pultit takapuolelle ja varmistaa, että latta jää irti kennosta. Kenno ei kestä pitkään jos joku hankaa siihen kiinni, esim. huolimattomasti jäähdyttimen edestä viety lämppäripistokkeen johto kuluttaa kennoon osuessaan sen hetkessä puhki.
Myös tuo SPAL on todella hyvä valinta, sitä on tullut myytyä vuosien varrella kylmäkoneista kivimurskiin ja Buickista Boss Hossiin, kestää ammattikäytössäkin ja virtaus on parempi kuin taiwanilaisissa. Lisäksi ohut rakenne tuo lisätilaa konehuoneeseen.
Myös tuo SPAL on todella hyvä valinta, sitä on tullut myytyä vuosien varrella kylmäkoneista kivimurskiin ja Buickista Boss Hossiin, kestää ammattikäytössäkin ja virtaus on parempi kuin taiwanilaisissa. Lisäksi ohut rakenne tuo lisätilaa konehuoneeseen.
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Re: massen. Viggen harraste ver.3
Jep, pitää itsekin tehdä ensi kerralla tuohon tapaan, kun nyt vedettiin rykiin pilipalin flektit pultilla läpi vanhaan kennoon... Saas nähdä miten äkkiä tuo kenno alkaa vuotamaan
Eski
Re: massen. Viggen harraste ver.3
Todella hieno toteutus tuo flektin teline.
Noiden kennojen kanssa on kyllä tuurissa, milloin alkavat vuotamaan. Aikanaan rakensin Femmaa keulalämärin jälkeen ja silmin parempikuntoinen käytetty kenno vuoti ja toinen haulikolla ammutun näköinen kesti 5 vuotta.
Mutta ei se vaadi kuin sen yhden kiven ja uusikin kenno alkaa vuotamaan, ulkoisen vaurion ei tarvitse olla tosiaankaan iso.
Noiden kennojen kanssa on kyllä tuurissa, milloin alkavat vuotamaan. Aikanaan rakensin Femmaa keulalämärin jälkeen ja silmin parempikuntoinen käytetty kenno vuoti ja toinen haulikolla ammutun näköinen kesti 5 vuotta.
Mutta ei se vaadi kuin sen yhden kiven ja uusikin kenno alkaa vuotamaan, ulkoisen vaurion ei tarvitse olla tosiaankaan iso.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: massen. Viggen harraste ver.3
Kiitokset palautteista taas!
Idean isähän löytyy aiemmasta päivityksestä eli kreditit hälle
Ratkaisu oli omaa silmään miellyttävä & sopivan simppeli niin päätettiin tekaista oma versio ko.ratkaisusta
Lancer 225 2d
Itsellä ei kokemuksia juurikaan spalista, mutta kovasti kehuneet joten oletukset on korkealla
Juurikin kennon keston takia tähän ruvettiin. Nytkin vielä varman päälle pelattiin & muutama milli irti kennosta häkkyrä.
Eski
Suosittelen mikäli vuotoja ilmenee. Hintaa taisi tulla tällekin kehikolle ~10€, eli hyvinkin budjetti ratkaisu
Kennosta puheenollen, Skandix:lta sai ihan aitoa Nissens:n syyläriä alle satkulla vaikkei merkkiä ollutkaan mainittu tilatessa (mikäli ilmenee siis tarvetta uusia). Paikalliselta kysyin ensikäteen niin olisi Nissens maksanut heillä +250€..
Cona
Samanlaisia kokemuksia itselläkin
Seuraava lienee mallia Alu itselle nyt kun niitäkin näemmä saatavilla
Idean isähän löytyy aiemmasta päivityksestä eli kreditit hälle
Ratkaisu oli omaa silmään miellyttävä & sopivan simppeli niin päätettiin tekaista oma versio ko.ratkaisusta
Lancer 225 2d
Itsellä ei kokemuksia juurikaan spalista, mutta kovasti kehuneet joten oletukset on korkealla
Juurikin kennon keston takia tähän ruvettiin. Nytkin vielä varman päälle pelattiin & muutama milli irti kennosta häkkyrä.
Eski
Suosittelen mikäli vuotoja ilmenee. Hintaa taisi tulla tällekin kehikolle ~10€, eli hyvinkin budjetti ratkaisu
Kennosta puheenollen, Skandix:lta sai ihan aitoa Nissens:n syyläriä alle satkulla vaikkei merkkiä ollutkaan mainittu tilatessa (mikäli ilmenee siis tarvetta uusia). Paikalliselta kysyin ensikäteen niin olisi Nissens maksanut heillä +250€..
Cona
Samanlaisia kokemuksia itselläkin
Seuraava lienee mallia Alu itselle nyt kun niitäkin näemmä saatavilla
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH
Re: massen. Viggen harraste ver.3
Jep, spedepartsilla näyttää olevan jotain tarvikesyyläreitä noin 140e, joten jos ei aitoa löydy halavalla, niin pitää selvittää tekeekö noilla speden tarvikkeilla mitään. Oman rykiprojektin kanssa on näitä osatarpeita riittänyt, joten ihan kaikkea ei pysty kerralla tekemään uusiksi. Eipä tuon kennon tehoon ainakaan pitäisi vaikuttaa, joten tarvikekin saattaisi jopa kelvata
Eski
Eski
Re: massen harraste Viggeni.
30.4.2021 Vappuja tännekin
Ollut hieman kiireitä töiden kanssa ja vielä enemmän hallilla niin ole ehtinyt tänne kirjoittelemaan ollenkaan tilannekäänteitä.
Tehtyä viimeaikoina:
-Pakosarja
-3.5" Dp - 3" väliputki 200cel racekatilla.
-Ahtoputkilinjoja, öljynpaluuta, huohotin/pässiväliputkia yms. muuta turhaa ja pientä.
-Vuoden ensimmäinen pesu tehty.
-Taakse 300mm jarrut ja eteen uudet PowerDisc:t (Motulin "hipo" nesteet)
-Koneeseen magnaa, jäähynesteet, uusi MAF (saab), Tulpat (Saab) , suodatin (Saab). yms.
Kolkillahan oli ensikäynnistys viikko takaperin vanhalla softalla jolloin käytetty vain muutama hassu sekunti.
Suokolta saatu nopeaa ja hyvää palvelua viikon aikana ja esisofta purkitettu ja autoa päästy käynnistelemään enemmälti
Kuvia? no tottakai kuvia
Jaaa, että tämä nyt ei kuulostaisi liian hyvältä niin sama vanha ongelma iski.
-Lambdan korjausarvo huitelee -2500 tapissaa lähes 95% ajasta tyhjäkäynnillä. Kaasua antaessa nostaa kierrokset ja kun höllää = romahtaa ja sammuu mikäli ei vastaa kaasulla heti perään.
Bensapaineet katsottu ok, vuotoja etitään yms.. Aiemmin kun oli samaa vikaa poistui hieman oudosti ja loppui lopulta Lambdan vaiholla, nyt maanantaille tulossa taas uusi Lambda. Vinkkejä ottaisi enemmälti vastaan mitä tutkia.. Onko näissä ollut samaa kuten femmoista J16 splice vikoja esim.??
Olisi tullut vapuksi haettua siirtokilvet ja koeajeltua. Tällähetkellä ei pysty ajamaan ollenkaan joten jäi hakemati.
Seuraavat mahdollisuudet saada tarrakilvet ensi ti/pe. Pyrkimys saada vikaa setvittyä ennen sitä.
Ollut hieman kiireitä töiden kanssa ja vielä enemmän hallilla niin ole ehtinyt tänne kirjoittelemaan ollenkaan tilannekäänteitä.
Tehtyä viimeaikoina:
-Pakosarja
-3.5" Dp - 3" väliputki 200cel racekatilla.
-Ahtoputkilinjoja, öljynpaluuta, huohotin/pässiväliputkia yms. muuta turhaa ja pientä.
-Vuoden ensimmäinen pesu tehty.
-Taakse 300mm jarrut ja eteen uudet PowerDisc:t (Motulin "hipo" nesteet)
-Koneeseen magnaa, jäähynesteet, uusi MAF (saab), Tulpat (Saab) , suodatin (Saab). yms.
Kolkillahan oli ensikäynnistys viikko takaperin vanhalla softalla jolloin käytetty vain muutama hassu sekunti.
Suokolta saatu nopeaa ja hyvää palvelua viikon aikana ja esisofta purkitettu ja autoa päästy käynnistelemään enemmälti
Kuvia? no tottakai kuvia
Jaaa, että tämä nyt ei kuulostaisi liian hyvältä niin sama vanha ongelma iski.
-Lambdan korjausarvo huitelee -2500 tapissaa lähes 95% ajasta tyhjäkäynnillä. Kaasua antaessa nostaa kierrokset ja kun höllää = romahtaa ja sammuu mikäli ei vastaa kaasulla heti perään.
Bensapaineet katsottu ok, vuotoja etitään yms.. Aiemmin kun oli samaa vikaa poistui hieman oudosti ja loppui lopulta Lambdan vaiholla, nyt maanantaille tulossa taas uusi Lambda. Vinkkejä ottaisi enemmälti vastaan mitä tutkia.. Onko näissä ollut samaa kuten femmoista J16 splice vikoja esim.??
Olisi tullut vapuksi haettua siirtokilvet ja koeajeltua. Tällähetkellä ei pysty ajamaan ollenkaan joten jäi hakemati.
Seuraavat mahdollisuudet saada tarrakilvet ensi ti/pe. Pyrkimys saada vikaa setvittyä ennen sitä.
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH
Re: massen harraste Viggeni ja vanhakunnon -2500 lambda...
Noi vanteet on kyllä 10+!!!
Eiköhän tämä ole se kesä, kun ajetaan enemmän kuin ruuvataan.
Eiköhän tämä ole se kesä, kun ajetaan enemmän kuin ruuvataan.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: massen harraste Viggeni ja vanhakunnon -2500 lambda...
Vanteet taitaakin olla taas ainoa kiva asia tässä
Tänään vaiheltu Lambda, alipaineletkut samalla, tulpat uudelleen (5km sit viimeksi) ja tankkipumppu käytetty irti ja letkut uusittu.
Ei taida tulla ajettavaa tästäkää ihan heti. (Näillä ei mitään merkitystä , lambda toki oli ainoa millä ois voinu olla)
Pitäs keksiä miten, mistä ja millon saisi kyydin hommattua / trailerin vuokrattua (kun omalta kylältä ei edes semmosta löydy) jotta sais vietyä etelään tutkittavaksi mikä hällä on. Männät ui bensassa nii kehtaa käytellä oikein yhtää enempiä.
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH
Re: massen harraste Viggeni ja vanhakunnon -2500 lambda...
Hienoa jälkeä ja hieno auto. Minulla on tulossa 9000 Aeroon myös tuollainen kuulalaakeroitu Garrett. Sinullakin taitaa olla sisäinen hukkaportti ahtimessa? Mistä hankit tuon 5-pulttilähtöön tarvittavan adapterin V-bändiä varten? Entä DP:n? Sekin näyttää todella siistiltä tekeleeltä.
Matti
Re: massen harraste Viggeni ja vanhakunnon -2500 lambda...
KiitoksiaMattiR kirjoitti: ↑Ti Touko 04, 2021 09:26Hienoa jälkeä ja hieno auto. Minulla on tulossa 9000 Aeroon myös tuollainen kuulalaakeroitu Garrett. Sinullakin taitaa olla sisäinen hukkaportti ahtimessa? Mistä hankit tuon 5-pulttilähtöön tarvittavan adapterin V-bändiä varten? Entä DP:n? Sekin näyttää todella siistiltä tekeleeltä.
Sisäisellähän tämäkin kyllä, KKDmotorsportilta 5-pultti / V-panta adapteri peräisin,ihan hyllytavaraa oli tilatessa.
RST version otin ittelle. (musta, valu & rst vaihtoehdot) Ainoa miinus ettei ole keskittävä v-panta. Toki tuossa kohtaa ei ole paha homma keskittää kun on niin näkösällä.
DP tekastiin ihan kaverin kanssa. Martelius:n kautta muut mm. jousto, katti & muut v-pannat.
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH
Re: massen harraste Viggeni ja vanhakunnon -2500 lambda...
Kiitokset, minäpä katson josko tuolta löytyisi.
Ja kiitos vielä tästä projektitopikista, mukava seurata tämän yksilön kehitystä ja pedantin työn tuloksia!
Ja kiitos vielä tästä projektitopikista, mukava seurata tämän yksilön kehitystä ja pedantin työn tuloksia!
Matti
Re: massen harraste Viggeni
Saabistin lokikirja ,päivä 173. Ei ollut synkkä ja myrskyinen yö.
22.6.2021 , @ 177tkm
Päivän agenda.
-Penkitys onnistunut
-Vuosikatsastus onnistunut
-Muutoskatsastus onnistunut.
Yhteenveto: meni niinkuin piti, toki ongelmitta ei selvitty katsurin takia.. Tarina alla
Katsastuksessa kesti vaivaiset 3tuntia
Kyseessähän on -99 Viggen tehot vakiona 165kw ja vuotta uudemmassa 169kw.
Katsuri tuumasi, että tämä ei mallisarjan tehokkain ja täten täytyy verrata vuotta uudempaan ja tarvitsemme paperit joista käy ilmi onko eroja kyseisissä osissa: Jarrut etu/taka (sis.kannatinraudat, palat, männät, liukutapit) tukivarret, heilahduksen vaimentimet, jousitus etu/taka, kallistuksenvakaajat, vaihteisto yms..
Pitkän väittelyn jälkeen ja PDF lueskelun jälkeen ei muuttanut mieltään soitteli puheluita. Ei tosin Trafille mitä ehotin.
Tuumasin sitten hälle, että kyllä saan ne laput mikäli ei nyt ilman onnistu. Läppäri sattui olemaan takakontissa, tulostelin 10sivua A4:a EPC:stä hälle tutkittavaksi. Lopulta nämä riitti ja ajoaikaa myönsi vuodeksi eteenpäin ja kirjasi muutokset otteeseen
Hieman keskeneräisellä softalla 370/472 98:lla. Joku ahdistaa tai IC vuotaa = tilataan uusi ja säätöä ja uusiksi penkkiin
Päivitellään tähän vielä illan mittaan uusiksi lista mitä tehty ja tekemättä. Lomat alkoi niin aikaa ehket jopa tännekin rustata
22.6.2021 , @ 177tkm
Päivän agenda.
-Penkitys onnistunut
-Vuosikatsastus onnistunut
-Muutoskatsastus onnistunut.
Yhteenveto: meni niinkuin piti, toki ongelmitta ei selvitty katsurin takia.. Tarina alla
Katsastuksessa kesti vaivaiset 3tuntia
Kyseessähän on -99 Viggen tehot vakiona 165kw ja vuotta uudemmassa 169kw.
Katsuri tuumasi, että tämä ei mallisarjan tehokkain ja täten täytyy verrata vuotta uudempaan ja tarvitsemme paperit joista käy ilmi onko eroja kyseisissä osissa: Jarrut etu/taka (sis.kannatinraudat, palat, männät, liukutapit) tukivarret, heilahduksen vaimentimet, jousitus etu/taka, kallistuksenvakaajat, vaihteisto yms..
Pitkän väittelyn jälkeen ja PDF lueskelun jälkeen ei muuttanut mieltään soitteli puheluita. Ei tosin Trafille mitä ehotin.
Tuumasin sitten hälle, että kyllä saan ne laput mikäli ei nyt ilman onnistu. Läppäri sattui olemaan takakontissa, tulostelin 10sivua A4:a EPC:stä hälle tutkittavaksi. Lopulta nämä riitti ja ajoaikaa myönsi vuodeksi eteenpäin ja kirjasi muutokset otteeseen
Hieman keskeneräisellä softalla 370/472 98:lla. Joku ahdistaa tai IC vuotaa = tilataan uusi ja säätöä ja uusiksi penkkiin
Päivitellään tähän vielä illan mittaan uusiksi lista mitä tehty ja tekemättä. Lomat alkoi niin aikaa ehket jopa tännekin rustata
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH