Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa
- Kiertomäntä
- "Ruisku"
- Viestit: 106
- Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
- Paikkakunta: Rauma
Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa
Noin puolitoista vuotta sitten joku mutteri irtosi päästä ja tuli vaihdettua käyttöauto Saabiin. Katselin jo alaikäisenä lähes päivittäin 9-5 farkkuja sekä Volvon 850/V70 malleja, joten sinänsä tämä ei itselleni tullut yllätyksenä, mutta tuolloin syksyllä jonkin ällin pohjalta tuli silloinen Mazda 6 vaihdettua tähän. Alun perin tarkoitus oli hommata käyttöauton virkaa toimittava kulkine, muttakun tässä on vuoden mittaan tullut rahaa laitettua reilumminkin ja maantiellä auto tarjoaa jotain sellaista mitä Mazda ei koskaan pystynyt tarjoamaan, on tässä pikkuhiljaa ajauduttu kohti otsikon tilannetta. Auto sai myös nimekseen kaveriporukassa lähes heti patavitonen. Tuulilasin nurkkaan pitänee joskus laittaa pelikortti kun tuosta parkkiluvasta pääsee eroon. Samalla allekirjoittaneesta tuli (lähes) suvun ensimmäinen saabisti, tosin enolla oli kuulemma 96 "silloin joskus"... Samalla kyseessä on ensimmäinen ahdettu omassa perhepiirissä.
Kyseessä siis MY02 Aero manuaalilaatikolla. Moottori söi öljyä ostettaessa hiukan (241tkm ostohetkellä) ja savutti silloin tällöin käynnistettäessä, joten koneremontti siinä oli edessä. Sisustana on musta täysnahkasisusta, kuvaa ei valitettavasti ole tähän hätään. On kuitenkin mielestäni yllättävän hyvässä kunnossa ikäisekseen. Alustasta ei sitten voinutkaan sanoa samaa, molemmissa takapyörän kaarissa on ruosteen syömä reikä ja pintapelleissä alkaa joissain kohdissa näkyä yllätyksiä maalin alla. Tekniikka pitäisi nyt olla kuitenkin jossain määrin kunnossa täysremontin myötä, bensapumppukin vaihtui uuteen kun parisen viikkoa sitten levisi lennosta ja jätti tien päälle. Kasetti on vuodelta 2012, joten varamallia voisi ehkä olla järkevää alkaa katsella autoon mukaan.
Auto on laivattu ruotsista 2008 ja itse olen kolmas omistaja Suomen puolella. Muusta historiasta ei juuri sen enempää tietoa olekaan. Auton mukana tuli melko kattava huoltokirja, mutta ei mitään muuta. Vikoja tai "ominaisuuksia" on löytynyt vähän sieltä sun täältä, tosin eipä kauppahintaakaan paljon ollut ja isommat viatkin oli ainakin silloin tiedostettu riski. Kilometrejä on nyt tähän mennessä tullut 25tkm, mutta ainakaan vielä ei kaduta vaikka pari kertaa tiellekin jätti.
Josko tästä samalla tulisi itselleni hiukan päiväkirjan tapaista tallennetta, katsotaan miten pitkään tätä nyt jatkuu.
Kyseessä siis MY02 Aero manuaalilaatikolla. Moottori söi öljyä ostettaessa hiukan (241tkm ostohetkellä) ja savutti silloin tällöin käynnistettäessä, joten koneremontti siinä oli edessä. Sisustana on musta täysnahkasisusta, kuvaa ei valitettavasti ole tähän hätään. On kuitenkin mielestäni yllättävän hyvässä kunnossa ikäisekseen. Alustasta ei sitten voinutkaan sanoa samaa, molemmissa takapyörän kaarissa on ruosteen syömä reikä ja pintapelleissä alkaa joissain kohdissa näkyä yllätyksiä maalin alla. Tekniikka pitäisi nyt olla kuitenkin jossain määrin kunnossa täysremontin myötä, bensapumppukin vaihtui uuteen kun parisen viikkoa sitten levisi lennosta ja jätti tien päälle. Kasetti on vuodelta 2012, joten varamallia voisi ehkä olla järkevää alkaa katsella autoon mukaan.
Auto on laivattu ruotsista 2008 ja itse olen kolmas omistaja Suomen puolella. Muusta historiasta ei juuri sen enempää tietoa olekaan. Auton mukana tuli melko kattava huoltokirja, mutta ei mitään muuta. Vikoja tai "ominaisuuksia" on löytynyt vähän sieltä sun täältä, tosin eipä kauppahintaakaan paljon ollut ja isommat viatkin oli ainakin silloin tiedostettu riski. Kilometrejä on nyt tähän mennessä tullut 25tkm, mutta ainakaan vielä ei kaduta vaikka pari kertaa tiellekin jätti.
Josko tästä samalla tulisi itselleni hiukan päiväkirjan tapaista tallennetta, katsotaan miten pitkään tätä nyt jatkuu.
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa
Tsemppiä ylläpitoon ja rakenteluun.
Ja värihän voi olla mikä vaan kunhan se on sininen. Aivan iski haikeus mieleen kun tuon näki, oma exä oli samanvärinen
Nuo orggis vanteet on kans mielestäni parhaiten femman alle sopivat mallit, joten peukut tälle!
Ja värihän voi olla mikä vaan kunhan se on sininen. Aivan iski haikeus mieleen kun tuon näki, oma exä oli samanvärinen
Nuo orggis vanteet on kans mielestäni parhaiten femman alle sopivat mallit, joten peukut tälle!
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa
Makian näköinen käyttis. Kori kuntoon alustaa myöten ja tulee hyvä palvelija vuosiksi. Softalla vielä kaikki irti mitä lähtee niin saa täydet väännöt käyttöön.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa
On hieno itsekkin pidän sinisestä saabissa kun omakin auto on sininen.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
- Kiertomäntä
- "Ruisku"
- Viestit: 106
- Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
- Paikkakunta: Rauma
Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa
Noi toisen kuvan alu62:t on kesärenkaina ja ensi talveksi sain haalittua alu39:t, johon en täksi talveksi saanut hommattua kumeja päälle. Pääsee noista Tooran tarvikevanteista eroon. Vaikka sinänsä viisipuolainen vanne sopii käytännössä autoon kuin autoon niin onhan se alkuperäinen nyt aina alkuperäinen.
Korin ruosteet onkin listalla se seuraava suurempi projekti, kunhan nyt vaan työllisyystilanne mahdollistaisi vähän isomman investoinnin. Pienempiä juttuja riittää enemmänkin, mutta laitellaan niitä yksi kerrallaan aina kun on mahdollisuus.
Sisällä on tällä hetkellä vesa67:n softa, se meni sisään melkein heti oston jälkeen kun ei ollut mitään tietoa kenen ohjelma siellä entuudestaan oli. Tehtaan se ei ollut, se oli varma, joten päätin pelata varman päälle siinä kohtaa. Tankkiin olen kuitenkin laittanut lähes aina 98:a, tuntuu tuossa Aeron koneessa olevan muutenkin ihan riittävästi voimaa verrattuna siihen Mazdan kierrosherkkään vaparibensaan kuminauha-automaatilla...
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa
Aina aika ajoin muistelen kaiholla omia Femmoja. Ulkonäöllisesti 04 Aero oli se unelma-auto ja Viiru taasen oli perheen luottoratsu monien vuosien ajan.
Jos kori ei happanis näissä niin Femmalla vois ajella täältä ikuisuuteen tai ainakin melkein. Hienoa, että näitä kunnostetaan, tsemppiä siihen!
Jos kori ei happanis näissä niin Femmalla vois ajella täältä ikuisuuteen tai ainakin melkein. Hienoa, että näitä kunnostetaan, tsemppiä siihen!
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa
Helppo kompata Conaa. Varsinkin nyt kun tuolla nykyisellä käyttiksellä (F10) on ehtinyt vasta reilun kymppitonnin päästellä niin jo nyt sen verran vahvat ysifemma-vibat siitä tulee, että vähintään kerran viikossa tulee muisteltua entisiä femmoja. Niillä tuli kuitenkin ajettua yhteensä arviolta vajaa 500tkm.
Jeremy Clarksonista voidaan olla monta mieltä, mutta Top Gearin SAAB-muistelujakson lopussa olevan kommentin päädyin sitten kuitenkin toteuttamaan.
Pidän myös poolopaidoista.
https://www.youtube.com/watch?v=4MqFFtmLm-o
Jeremy Clarksonista voidaan olla monta mieltä, mutta Top Gearin SAAB-muistelujakson lopussa olevan kommentin päädyin sitten kuitenkin toteuttamaan.
Pidän myös poolopaidoista.
https://www.youtube.com/watch?v=4MqFFtmLm-o
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
- Kiertomäntä
- "Ruisku"
- Viestit: 106
- Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
- Paikkakunta: Rauma
Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa
Viime viikonloppuna tuli jälleen vedettyä Kotka-Rauma-Kotka turnee, noin 900km silkkaa ajonautintoa? Ei vaan, pakko se on myöntää että oman kokemuksen pohjalta ainoastaan S-sarjan ilma-alustainen mersu on tarjonnut paremmat kyydit maantiellä kuin Saab. Ei oma talous ainakaan tähän hintaan parempaa taida mahdollistaa. Ja toteutunut kulutuskin tuolla matkalla oli 6,8 litraa satasella. Ysikasia siis. Mihin tässä mitään hybridiä tarvii kun viime vuosituhannen tekniikallakin näköjään pääsee näihin lukemiin
Paluumatkalla tuli muisteltua vähän menneitä, siitä oli tasan vuosi kun ensimmäisen kerran jäin tien päälle. Rampilta kiihdyttäessä ja vaihdetta vaihtaessa pullahti ahtoputki välijäähyltä irti. Töihin matka ja kello lauantaiaamuna 04:30. Totesin että on muuten moottoritiekin harvinaisen hiljainen tuohon aikaan vuorokaudesta/viikosta. Muistaakseni neljä autoa meni ohi kolmen vartin aikana, molemmat ajosuunnat huomioiden.
Syyskuussa iltojen pimetessä oli sitten perusteltua syytä alkaa piristämään ajovaloja. Lasiumpioihin vaihto ei vissiin onnistukaan enää tähän ihan bolt-on tyylillä, joten muovisten kiillottamiseen oli tyytyminen. Oli sitä sumua kuitenkin sen verran että ei ainakaan haitaksi ole. Samaan yhteyteen tuli vaihdettua Boschin +150% polttimot sekä pitkiin että lähivaloihin. Kai noilla yhteensä vielä sen 10-20 metriä sai lisää kantamaa. Kuvat siis ennen ja jälkeen.
Alkutalvella takaluukun sähkölukko päätti lopettaa yhteistyön. Sinänsä takaluukkuun en tarvitse pääsyä, se vähä mitä pitää kuljettaa, kulkee kyllä takapenkilläkin, mutta olishan se nyt ihan käytännöllinen olla käytettävissä. Se kun taitaa vähän olla se farkun perimmäinen ideakin... Saa sen kuitenkin avaimella auki jos on ehdottoman tarvis. Nappia joko ovesta tai avaimesta painamalla lukko siis pitää avausäänen, mutta luukkua ei siltikään saa kahvasta auki. Sen verran ehdin kurkata luukun sisään että kaikki näyttäisi silmämääräisesti olevan mekaanisesti ehjää ja kiinni siinä missä pitääkin.
Parisen tuhatta kilometriä sitten alkoi myös jäähdytinnestettä häviämään. Taas. Sitä on muutama desi hävinnyt tuolla matkalla ja ainut näkyvä vuotokohta näyttäisi olevan termostaatin alapuolella. Kosteutta ei näy missään, eli vaikuttaisi haihtuvan saman tien. Termostaatti vaihdettiin uuteen syksyllä konerempan yhteydessä ja tutkimisen yhteydessä kaikki ympäristön letkut ja tiivisteet näytti ja tuntui kuivilta. Ainoastaan kuvassa näkyvän tukiraudan(?) kannakkeen päältä löytyi kuivunutta jäähäriä. Vuotomäärä on myös niin vähäinen, etten jaksa uskoa vuodon olevan järin kaukana. Onko tuossa jotain mitä kannattaisi syynäillä vielä tarkemmin? Vaikka ei iso vuoto olekaan, on jäähdytinnestevuoto ainakin omien korvien välissä sellainen jolle olisi syytä tehdä jotain mahdollisimman pian.
Noin muuten alkaakin pikkuhiljaa olla taas sellaiset kelit että ulkonakin pystyy taas tekemään jotain vähän isompaakin.
Paluumatkalla tuli muisteltua vähän menneitä, siitä oli tasan vuosi kun ensimmäisen kerran jäin tien päälle. Rampilta kiihdyttäessä ja vaihdetta vaihtaessa pullahti ahtoputki välijäähyltä irti. Töihin matka ja kello lauantaiaamuna 04:30. Totesin että on muuten moottoritiekin harvinaisen hiljainen tuohon aikaan vuorokaudesta/viikosta. Muistaakseni neljä autoa meni ohi kolmen vartin aikana, molemmat ajosuunnat huomioiden.
Syyskuussa iltojen pimetessä oli sitten perusteltua syytä alkaa piristämään ajovaloja. Lasiumpioihin vaihto ei vissiin onnistukaan enää tähän ihan bolt-on tyylillä, joten muovisten kiillottamiseen oli tyytyminen. Oli sitä sumua kuitenkin sen verran että ei ainakaan haitaksi ole. Samaan yhteyteen tuli vaihdettua Boschin +150% polttimot sekä pitkiin että lähivaloihin. Kai noilla yhteensä vielä sen 10-20 metriä sai lisää kantamaa. Kuvat siis ennen ja jälkeen.
Alkutalvella takaluukun sähkölukko päätti lopettaa yhteistyön. Sinänsä takaluukkuun en tarvitse pääsyä, se vähä mitä pitää kuljettaa, kulkee kyllä takapenkilläkin, mutta olishan se nyt ihan käytännöllinen olla käytettävissä. Se kun taitaa vähän olla se farkun perimmäinen ideakin... Saa sen kuitenkin avaimella auki jos on ehdottoman tarvis. Nappia joko ovesta tai avaimesta painamalla lukko siis pitää avausäänen, mutta luukkua ei siltikään saa kahvasta auki. Sen verran ehdin kurkata luukun sisään että kaikki näyttäisi silmämääräisesti olevan mekaanisesti ehjää ja kiinni siinä missä pitääkin.
Parisen tuhatta kilometriä sitten alkoi myös jäähdytinnestettä häviämään. Taas. Sitä on muutama desi hävinnyt tuolla matkalla ja ainut näkyvä vuotokohta näyttäisi olevan termostaatin alapuolella. Kosteutta ei näy missään, eli vaikuttaisi haihtuvan saman tien. Termostaatti vaihdettiin uuteen syksyllä konerempan yhteydessä ja tutkimisen yhteydessä kaikki ympäristön letkut ja tiivisteet näytti ja tuntui kuivilta. Ainoastaan kuvassa näkyvän tukiraudan(?) kannakkeen päältä löytyi kuivunutta jäähäriä. Vuotomäärä on myös niin vähäinen, etten jaksa uskoa vuodon olevan järin kaukana. Onko tuossa jotain mitä kannattaisi syynäillä vielä tarkemmin? Vaikka ei iso vuoto olekaan, on jäähdytinnestevuoto ainakin omien korvien välissä sellainen jolle olisi syytä tehdä jotain mahdollisimman pian.
Noin muuten alkaakin pikkuhiljaa olla taas sellaiset kelit että ulkonakin pystyy taas tekemään jotain vähän isompaakin.
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Talviautona: '02 9-5 2.0t
- Kiertomäntä
- "Ruisku"
- Viestit: 106
- Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
- Paikkakunta: Rauma
Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa
Muuttoreissua toiselle puolelle suomenniemeä tehdessä, joku pölhö tuli kolmion takaa eteen ja hätäjarrutusta tehdessä poljin painuikin sitten suoraan rintapeltiin asti. No ei siinä mitään, jarrunestettä riitti säiliössä parin painalluksen verran että reilulla moottorijarrulla pääsi nilkuttamaan sen kymmenkunta maakuntakilometriä hissukseen kotipihaan asti. Ensioletus oli että jarruletku antautui vanhuuttaan, mutta lopulta syylliseksi osoittautui jarruputki apukuskin nurkassa hiukan ennen jarruletkun liitäntää. 20 vuotta suolaa ja ruostetta tekee tehtävänsä mustaan putkeen...
No ei muuta kuin purkamaan vai? Toivoa sopii. Homma katkesi jo alkuunsa siihen että Kotkan Vianorilla talvella uudelleen painotetut vanteet oli vedetty apinanraivolla 1500Nm momentilla kiinni, eivätkä lähteneet edes "nätisti" avittamalla. Pari jatkovartta ja yksi ristikkoavain tuli väännettyä muodottomaksi kunnes kaikki pyöränpultit oli auki. Kiitti taas kerran Vianor, toivottavasti vanteet on vielä ehjiä tämän jälkeen...
Myös kaikki jarruliitännät oli vuosien myötä ruostuneet yhdeksi klöntiksi, joten rautasahaa tarvittiin irrotukseen. Letkun ja putken liitos kylmästi poikki rautasahalla, jotta uutta sai tilalle. Täydellinen jarruremontti oli muutenkin ajankohtainen, joten päätin vaihtaa samalla etuakselin levyt ja palat samalla. Jarrulevyn kiinnityspultti/ruuvi ei lähtenyt kuin 10mm poranterällä olemattomiin poraamalla, tiedä sitten onko edellinen vetänyt kettuuttaan kierrelukitetta tai jotain mutta nätisti ei lähtenyt edes vastakierretapilla. Olihan noissa levyissä jo vaihtamisen aika kuitenkin, samalla pääsi ravistamisesta eroon. Ihmeellinen lasittunut pinta noissa oli vaikka heti käytön jälkeenkin, mitä lie halpislevyjä edellinen käyttänyt.
Uusi jarruputki piti vetää ABS-yksiköltä asti, jarruletku tuli uusittua vähän kuin varmuuden vuoksi, vaikkei sitä olisi saanut irtikään alkuperäisestä putkesta. Kuskin nurkka vielä jossain vaiheessa tämän kesän aikana, 100h/7pv työviikot ei ole omiaan harrastuksia varten...
Mutta nyt on vaihdettu oikealta puolelta jarruletku sekä -putki ja etuakselilta jarrulevyt ja -palat, josko hetken taas pystyisi ajamaan illa, kuukauden verran joutui ajamaan vanhempien nelivetoisella Suzuki Swiftillä. Talvella ihan kiva laite, mutta näin kuivalla asvaltilla 90hv ei ihan riitä omaan makuun.
No ei muuta kuin purkamaan vai? Toivoa sopii. Homma katkesi jo alkuunsa siihen että Kotkan Vianorilla talvella uudelleen painotetut vanteet oli vedetty apinanraivolla 1500Nm momentilla kiinni, eivätkä lähteneet edes "nätisti" avittamalla. Pari jatkovartta ja yksi ristikkoavain tuli väännettyä muodottomaksi kunnes kaikki pyöränpultit oli auki. Kiitti taas kerran Vianor, toivottavasti vanteet on vielä ehjiä tämän jälkeen...
Myös kaikki jarruliitännät oli vuosien myötä ruostuneet yhdeksi klöntiksi, joten rautasahaa tarvittiin irrotukseen. Letkun ja putken liitos kylmästi poikki rautasahalla, jotta uutta sai tilalle. Täydellinen jarruremontti oli muutenkin ajankohtainen, joten päätin vaihtaa samalla etuakselin levyt ja palat samalla. Jarrulevyn kiinnityspultti/ruuvi ei lähtenyt kuin 10mm poranterällä olemattomiin poraamalla, tiedä sitten onko edellinen vetänyt kettuuttaan kierrelukitetta tai jotain mutta nätisti ei lähtenyt edes vastakierretapilla. Olihan noissa levyissä jo vaihtamisen aika kuitenkin, samalla pääsi ravistamisesta eroon. Ihmeellinen lasittunut pinta noissa oli vaikka heti käytön jälkeenkin, mitä lie halpislevyjä edellinen käyttänyt.
Uusi jarruputki piti vetää ABS-yksiköltä asti, jarruletku tuli uusittua vähän kuin varmuuden vuoksi, vaikkei sitä olisi saanut irtikään alkuperäisestä putkesta. Kuskin nurkka vielä jossain vaiheessa tämän kesän aikana, 100h/7pv työviikot ei ole omiaan harrastuksia varten...
Mutta nyt on vaihdettu oikealta puolelta jarruletku sekä -putki ja etuakselilta jarrulevyt ja -palat, josko hetken taas pystyisi ajamaan illa, kuukauden verran joutui ajamaan vanhempien nelivetoisella Suzuki Swiftillä. Talvella ihan kiva laite, mutta näin kuivalla asvaltilla 90hv ei ihan riitä omaan makuun.
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Talviautona: '02 9-5 2.0t
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa
laittele viestiä jos tarviit remppa apua tai paikkaa ettei tarvii pihalla korjata...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa
Tuohon vielä akselipukki tai vastaava tueksi, niin koko voima suuntautuu oikein. Lisäksi vielä lähiseudun painavin henkilö vääntämään putkea ja itse moukaroimaan ristikkoavainta autosta poispäin osoittavaan päähän, niin lähtee auki ammattilaistenkin asentamat pultit.
Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa
Väittäisin (kokemuksesta) että tuo olisi auennut oikealla työkalulla ilman tuskaa ja kalujen särkemistä. Eli väännin 3/4" karalla, sovite ja vaikka vielä voimahylsy jos haluaa oikein varman päälle ottaa.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa
Mä teen renkaiden vaihdot aina itse ja kiristän momenttiavaimella. Lisäksi tervasprayta kierteisiin. Tyttären Volvon lukkopulttien kanssa tuli taisteltua kerran. Melkein meni porahommiksi, mutta tosi järeällä pulttipyssyllä onneksi aukesi. Tavalliset pultit meni tuon jälkeen tilalle.
On tainnut Vianorilla olla pulttipyssyssä "hieman" väärä säätö.
On tainnut Vianorilla olla pulttipyssyssä "hieman" väärä säätö.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa
Kaikki sympatia Kiertomännälle tuossa pulttien avauksessa. Ja kuten Risto sanoi, akselipukkia olisi kaivannut tuohon ristikkoavaimen tueksi.
Pakko jakaa oma kokemukseni näistä rengasalan ammattilaisista... Enkä nyt halua mitenkään erityisesti Vianoria mollata, vaikka yhdessä niistä tämäkin tapahtui. Kaikki ne ovat samanlaisia.
Yleensä teen "allelaiton" juuri tästä syystä itse, mutta tällä kertaa se ei ollut mahdollista. Menin itse mukaan katsomaan. Kysyin siinä työn alkaessa siltä vanhimmalta/kokeneimmalta joka niitä nuorempia komensi, että käyttäisittekö momenttiavainta, ettei mene pulttipyssyllä liian tiukkaan pultit. Hän sitten vakuutteli ettei huolta murhetta moisesta ja esitteli ensin pulttipyssyä, josta oli "momenttirajoitus" asetettu 110 Nm ja että sen jälkeen he vielä tarkistaa momenttiavaimella, että ovat pultit kiinni.
En sitten sanonut siihen mitään, mutta kun kotona kokeilin, niin pultit olivat sitten satunnaisesti joko helvetin tiukassa tai pierumomentissa...
Itse käytän momenttiavainta, vaikka kolmenkymmenen vuoden jälkeen sen kyllä jo tietää käsivarsimomentillakin, koska pultti on sopivan tiukassa. Mutta noita sai sillä momenttiavaimen puolimetrisellä varrella vääntää naama punaisena, että sai auki. Tuo niiden "momenttiavainmenetelmä" varmistaa kyllä, ettei pultit jää löysälle, mutta ei se kerro mitään siitä kuinka tiukkaan se pyssy on sen jo hakannut. Sehän lyö siihen pulttiin joka naksauksella vähän lisää ja jos annat vaan paukuttaa, niin yli menee wanna-be-rajoittimesta huolimatta.
Vuosien varrelta löytyisi useampiakin kertomuksia, mutta säästetään toiseen kertaan. Sen voi sanoa, että järjestään on ollut pulttien kiristykset aivan mitä sattuu "ammattilaisten" jäljiltä. Yleensä osa pierumomentissa ja osa pyörisi vaikka sormin.
Pakko jakaa oma kokemukseni näistä rengasalan ammattilaisista... Enkä nyt halua mitenkään erityisesti Vianoria mollata, vaikka yhdessä niistä tämäkin tapahtui. Kaikki ne ovat samanlaisia.
Yleensä teen "allelaiton" juuri tästä syystä itse, mutta tällä kertaa se ei ollut mahdollista. Menin itse mukaan katsomaan. Kysyin siinä työn alkaessa siltä vanhimmalta/kokeneimmalta joka niitä nuorempia komensi, että käyttäisittekö momenttiavainta, ettei mene pulttipyssyllä liian tiukkaan pultit. Hän sitten vakuutteli ettei huolta murhetta moisesta ja esitteli ensin pulttipyssyä, josta oli "momenttirajoitus" asetettu 110 Nm ja että sen jälkeen he vielä tarkistaa momenttiavaimella, että ovat pultit kiinni.
En sitten sanonut siihen mitään, mutta kun kotona kokeilin, niin pultit olivat sitten satunnaisesti joko helvetin tiukassa tai pierumomentissa...
Itse käytän momenttiavainta, vaikka kolmenkymmenen vuoden jälkeen sen kyllä jo tietää käsivarsimomentillakin, koska pultti on sopivan tiukassa. Mutta noita sai sillä momenttiavaimen puolimetrisellä varrella vääntää naama punaisena, että sai auki. Tuo niiden "momenttiavainmenetelmä" varmistaa kyllä, ettei pultit jää löysälle, mutta ei se kerro mitään siitä kuinka tiukkaan se pyssy on sen jo hakannut. Sehän lyö siihen pulttiin joka naksauksella vähän lisää ja jos annat vaan paukuttaa, niin yli menee wanna-be-rajoittimesta huolimatta.
Vuosien varrelta löytyisi useampiakin kertomuksia, mutta säästetään toiseen kertaan. Sen voi sanoa, että järjestään on ollut pulttien kiristykset aivan mitä sattuu "ammattilaisten" jäljiltä. Yleensä osa pierumomentissa ja osa pyörisi vaikka sormin.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa
Kyllä tosiaan tuli muistoja mieleen tuosta pultinaukaisukuvasta Ysisatkun Saabin kanssa joskus 2000-luvun alkupuolella, hajotin kaksi ristikkoavainta ja kaksi hylsyä (kromi vanadium), sitten lähdin kaupungista hakemaan teleskooppivartisen avaimen IKH:ltä ja siihen voimahylsyn. Nyttemmin olen hankkinut joka kokoa mikä on vastaan tullut voimahylsyn, sekä kapean, että normaalimallisen.
Kaikki on auennut viimeiset vajaat 20 vuotta ja ristikkoavaimiin en koske, niiden "hylsyt" on tehty sinnepäin ja ovat ihan hanurista järjestään. Sama avain on edelleen käytössä minkä silloin vajaat 20 vuotta sitten ostin ja yhtäkään voimahylsyä ei ole haljennut matkan varrella. Suosittelen lämpimästi, puolen metrin jatkovarsi avaimessa on riittänyt, pääasia, että hylsy on laadukas.
Kaikki on auennut viimeiset vajaat 20 vuotta ja ristikkoavaimiin en koske, niiden "hylsyt" on tehty sinnepäin ja ovat ihan hanurista järjestään. Sama avain on edelleen käytössä minkä silloin vajaat 20 vuotta sitten ostin ja yhtäkään voimahylsyä ei ole haljennut matkan varrella. Suosittelen lämpimästi, puolen metrin jatkovarsi avaimessa on riittänyt, pääasia, että hylsy on laadukas.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634