9000 Aero 2.3TA 1996

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Jope
-
Viestit: 4125
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

9000 Aero 2.3TA 1996

Viesti Kirjoittaja Jope »

Lemans Blue on paras väri. En ole kuitenkaan koskaan omistanut Lemans Blue-tonnaria.

Niinpä sitten kävi eräänä päivänä, että tuttavani oli ajanut lemanssin sinisen aeronsa koneen paskaksi ja oli aikeissa luopua hylsystä kohtuuhintaan.

21.2.2020 autoa katsomaan, vielä käyntikuntoinen, mutta kauhea kolkotus. Sen enempiä koeajoja ei tehty, vaan ajattelin päästä helpolla ja siirtää hinausautolla helmen Coltin pajalle laakeriremppaan ja sitten vaan ajan sen kotiin.
http://jope.fi/saab/9000aero/00-perusing-the-wares.jpg
http://jope.fi/saab/9000aero/00-off-to-the-shop.jpg

Vähän ajan päästä Coltti sitten ilmoitti, että ensimmäinen laakeri oli laitettu paikalleen ja kampura heti jumissa. Runkolaakeripukit olivat kuumentuneet öljyn vähyydestä niin, että olivat vaihtaneet väriä ja kutistuneet. 14.3.2020 rekrysin kaverin mukaan ja hinattiin helmi Tampereelta Nupuriin ja alkoi pohdinta.
http://jope.fi/saab/9000aero/01-fetchin ... ampere.jpg

Jostain aiemmasta puretusta aarteesta oli B234L nurkissa ilman turboa ja apulaitteita, joten siitäpä kai sitten kone paikalleen, tämähän käy nopeasti. Rekrysin 8.6.2020 toisen kaverin mukaan tallille ja hinattiin/tuupattiin varaosa-autolla aero talliin, jotta projekti pääsisi alkamaan.
http://jope.fi/saab/9000aero/02-pushing-into-garage.jpg

Vanha kone nousi kahdessa illassa ja siirtelin apulaitteet, vetolevyn ja vaihdelaatikon auton alkuperäisestä koneesta ehjempään, mutta sitten alkoivat ongelmat. Uudesta koneesta oli pakosarjan pultteja poikki. Sain pari tynkää omin neuvoin ulos, mutta viimeinen vastusti lujaa ja lopulta swapille varattu aika loppui kesken. Neljä päivää myöhemmin leuka rinnassa auto työntämällä ulos ja miettimään.
http://jope.fi/saab/9000aero/03-evening ... sembly.jpg
http://jope.fi/saab/9000aero/04-engine- ... o-lift.jpg
http://jope.fi/saab/9000aero/07-damn-yo ... -studs.jpg

Homma oli pitkään motivaatiokuopassa, mutta talvella 2020/2021 päätin, että ratkaistaan motivaatio-ongelma rahalla ja vein koneen peräkärryllä T.Holmbergille, joka sai viimeisenkin pinnapultin tyngän ulos kannesta. Ei ollut kuulemma hänellekään helppo. :-)

Kone takaisin tallille ja sitten taas vähän hiljaiseloa, kunnes tässä kevään mittaan innostuin taas, laitoin pakosarjan ja ehjän turbon paikalleen 16.5.2021 ja sitten pääsikin haaveilemaan taas koneen nostosta.

29.5.2021 oli sitten viimein se päivä. Olin edellisiltana tallilla säätämässä ja sitten paikalle ilmaantuikin Mikko kavereineen ja yhtäkkiä mulla oli ryhmä kasassa, jotta voitiin siirtää airo lihasvoimin sisään. Vähän vastusti, toinen takarengas oli vuoden seisonnan jälkeen aivan jumissa, mutta pikkasen kumilekaa ja ruuvaria satulaan niin johan herkistyi jälleen rullaavaksi.

Päätin aloittaa aikasin, joten olin tallilla vähän kukonpierun jälkeen 8:43. 11:02 oli moottori paikallaan, loppupäivä sitten kului eri juttuja paikalleen laittaessa. Tahti alkoi hiipumaan kun voimat hupenivat, mutta jotenkin sitä vaan jaksoi painaa, kun en halunnut enää toista kertaa työntää sitä ulos. :-) Seisoneesta koneesta oli kaikki suuttimet jumissa bensan muututtua liimaksi. Kolme sain pulssitettua akun avulla auki, mutta neljäs ei herännyt sitten millään, joten jouduin vielä viimeisenä tekonani vaihtamaan varaosaläjästä yhden paikalleen. 20:40 kone kävi! Joku outo räpsynä kuului, paikallistin ajovaloreleeseen, joten purkuautosta toimiva paikalleen ja lopputulos oli aika hyvä. Ilmastoinnissakin vielä aineet sisällä. Joku paininkuppi klapattaa tyhjäkäynnillä, mutta vaimenee kierroksilla. Auto ajamalla ulos ja sitten miettimään seuraavia steppejä.
http://jope.fi/saab/9000aero/08-engine-back-in.jpg

Koneen irrottamisen yhteydessä oli mennyt molemmat koiranluut poikki, joten aloitin siitä eilen 12.6.2021. 4h jumppa. Oikealta puolelta lähti ottamalla, vasemmalla piti sahata ja hakata. Sitten rupinen kieppi 16" aeroja alle ja auto pihalle taas. Renkaita asennettaessa huomasin, että oikea etunapa klappaa aika hurjasti. Pitääpä tutkia, olenko unohtanut jotain löysälle vai onko vaan laakeri moro.
http://jope.fi/saab/9000aero/09-16aero.jpg

Tässä ollaan, auto on ajokunnossa, mutta leimalle puuttuu vielä juttuja..

Muita huomattuja vikoja: sähköantennin masto jumissa, ilmastoinnin askelmoottoreissa jotain vikaa, kun puhaltaa lähinnä tuulilasille, orggisradio pimeänä, vasen takaovi ei tottele keskuslukkoa, oikean takaoven sisäkahvan välitanko temmottu suoraksi, .. eiköhän noita löydy vielä kun tästä vähitellen hipostelee autoa kasaan.
Viimeksi muokannut Jope, Su Kesä 13, 2021 19:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2440
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9000 Aero 2.3TA 1996

Viesti Kirjoittaja Cona »

No on se vastustanut. Mutta ei mikään ihme, että 25 vuotta vanhassa katiskassa piisaa kaikenlaista askarreltavaa (tämä pitäis itsekin muistaa). :D

Mikäs tässä on lopullinen tavoite, entistää tonnari alkuperäistä vastaavaksi vai jotain muuta? 8)
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Jope
-
Viestit: 4125
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000 Aero 2.3TA 1996

Viesti Kirjoittaja Jope »

Aika beater se on nykykuosissaan, laitan nyt leimakuntoon ensin ja nitistän sähkömöröt ja muut helpot pikkuviat pois. Sitten se varmaankin saa toimittaa 9000:n virkaa sillä välin, kun jumppaan CC:n uuteen loistoon. Jos kestotestissä osoittautuu, että Aero ei vähän väliä lahoa joka paikasta, niin saatan maalauttaa tallin nurkassa lojuvat ehjät lokarit korin sävyyn, vaihtaa paikalleen ja laittaa auton sisältäkin nätiksi.

Sitten joskus, kun CC on taas ajokunnossa, niin Aero luultavasti lähtee hakemaan uutta kotia.. Tarvin vain yhden 9000:n ja nyt on neljä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4125
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000 Aero 2.3TA 1996

Viesti Kirjoittaja Jope »

Eilen oli pyöränlaakerin vuoro, vaihtui suhteellisen vaivattomasti, ei tarvinut edes hakata kovin lujaa, että napa-asetelma plöpsähti ulos.
http://jope.fi/saab/9000aero/10-newhub.jpg

Pyöränlaakerin jälkeen vaihdoin ilmastoinnin läppämoottoripaketin, nyt toimii lämmön- ja suunnansäätö taas asiallisesti. Suuntaläpän askelmoottorin vaihdelaatikko oli jotenkin antautunut, pystyi ihan vaivatta pyörittelemään nuppia sormien välissä.

Kojelaudan kasaamisen jälkeen debuggasin pelkääjän penkin. Perusvika, releiden juotokset pettäneet, joten purkureleboksista ehjät releet paikalleen ja penkki tottelee jälleen nätisti ilman releiden vääntelyä.

Vasen ajovalopesuri kaipaisi entisöintiä, mutta nykyisellään nappasin vaan piuhan irti ja ajelin sen liitintä paikalleen tökkimällä kotiin. Piuhan jätin irti, ettei diodi petä matkalla kesken tuulilasin pesun.

Päivän lopuksi imuroin penkkien saumat ja lattiat, siellä olikin melko paljon hiekkaa. Saatan napata jossain välissä etupenkit vielä irti, että saan putsatua kunnolla keskikonsolin ympäristön, mistä imuri ei saanut kaikkea möhnää nostettua.

Etutukivarsien alumiinihelat vielä vaihtolistalla ennenkuin käyn yrittämässä leimaa. Auton mukana sain myös uudet etutukivarsien takapuslat, pitääpä ehkä vähän niitä vanhoja väännellä samalla kun keula on ilmassa, jos vaikka ovat jo vaihtokunnossa. Taitaa tulla myös aurauskulmien säätökeikka kun tuota osaa tuntuu vaihtuvan keulille.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4125
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000 Aero 2.3TA 1996

Viesti Kirjoittaja Jope »

Tukivarsien helat vaihdettu, olipa mutterit jumissa. Takaoven keskuslukkoa tutkittu, mutta taitaa mennä oven johtosarja vaihtoon, kun ei lukkomoottorin vaihdolla toennut. Joskus myöhemmin sitten.

Lisäksi pesin auton. Maalipinta kaipaa kovasti myllytystä, mutta eiköhän siitä ihan siedettävä tule vielä.

Huomasin myös, että pakoputki on alkanut vuotamaan. Auto on ollut tallin pihalla parkissa vähän epätasaisella alustalla, voi olla että jousto-osa on revennyt. Pitää tutkia huomenna tarkemmin, että vaihdanko vuotavan pätkän vai ranetanko.

Kunhan pakoputkiongelma on ratkaistu, niin yritän katsastaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 6163
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 9000 Aero 2.3TA 1996

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Vaikuttaa tonnarin metkut olevan vielä hyvässä muistissa :mrgreen:

Onko sulla tonnarit ihan käyttiksinä?

Edit. Koskas CCE valmistui?
Jope
-
Viestit: 4125
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000 Aero 2.3TA 1996

Viesti Kirjoittaja Jope »

Joo, yllättävän selkäytimestä asiat alkoivat tulemaan, kunhan vaan uskalsi taas pajoittamaan.

Taisi olla 2017 viimeinen päivittäinen 9000-vuosi. Alkoi käymään yhä selkeämmäksi, että mitään kulutusosaakaan ei saa enää ilman, että tilataan jostain ja odotellaan. Siinä loppuvuodesta 2017 ostin 9-5 2.0t:n joka oli vähän liian huono, se vaihtui '04 9-5 Aeroon, joka oli vähän liian beater sekin kun kokoajan oli jotain vikaa. Molemmat myyty. Nykyään arkiajot menee tylsästi 2013 Volvo V70:llä, mutta siihen ei ole niin minkäänlaista tunnesidettä. Toivottavasti ei enää mihinkään käyttöautoon tulekaan.

CCE valmistui joskus 2012. Nyt se on ollut pari vuotta levolla, syylärin pääty halkesi ja vaikuttaisi kansipahvikin vuotavan. Tän Aeron jälkeen jatkan CC-projektia taas. Se periaatteessa toimii, mutta se syylärin vaihto, koneremppa olis ajankohtainen ja kaarista alkoi ruostekuplia puskemaan, joten päätin jättää sen pois ajosta 2019 ja aloin keräilemään motivaatiota.

Tämä Aero tuli ihan heräteostoksena, mutta olen aika kiitollinen että tuli, sillä tämä oli hyvä "hällä väliä"-projekti, jonka kanssa harjoitella taas miten päin työkaluja pidetään käsissä.
Viimeksi muokannut Jope, La Heinä 03, 2021 21:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4125
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000 Aero 2.3TA 1996

Viesti Kirjoittaja Jope »

Aerokuulumisia. Joustoputken ja keskipöntön saumasta röpöttelee, en saanut lattialla maaten mitenkään hiljenemään, joten antaa olla ja yritän katsastaa tällaisenaan. Toivottavasti jäännöshappi jää alle rajojen.

Rälläsin autolla vähän tallin pihalla tänään ja kaikki tuntuisi toimivan noin muuten, joten varasin maanantaiaamulle katsastusajan. Saaas nähdä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4125
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000 Aero 2.3TA 1996

Viesti Kirjoittaja Jope »

Leimayritys. Olihan se jousto sitten puhki. Nyt vaan miettimään, että mistä uusi väliputki. Tampereen ja Turun motoneteissä olisi näemmä. Vantaalla kävinkin lauantaina heti aamusta, mutta se oli saldovirhe. :-)

Edit: kokeilenpa motonetin verkkokauppaa ja toimitusta lähimpään tavarataloon. Pahaa mieltä aiemmista Motonetin tilauksista, mutta ehkä se joskus onnistaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1309
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: 9000 Aero 2.3TA 1996

Viesti Kirjoittaja mikan »

Jos Motonetin myymälässä ei ole jotain ollut, niin olen sanonut, että tilataan. Usein jo seuraavana tai viimeistään sitä seuraavana päivänä on tullut tekstari, että osa on noudettavissa. Verkkokaupan kautta en ole kokeillut.
4 * turbo, 1 * Aero
Jope
-
Viestit: 4125
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000 Aero 2.3TA 1996

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ok, mulla on käynyt sitten vaan huono tuuri. Ei niitä tulemattomia osia tietty montaa ole, mutta henkilökohtaisesti pännii odotella viikkotolkulla turhaan osaa, jonka tilaus ei ilmeisesti sitten siitä tiskiltä koskaan lähtenytkään.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1309
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: 9000 Aero 2.3TA 1996

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mun kokemukset on Tampereen Lielahden myymälästä. Ainakin siellä on homma aina toiminut.
4 * turbo, 1 * Aero
Jope
-
Viestit: 4125
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000 Aero 2.3TA 1996

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ootko just nimenomaan 9000:n osia tilaillut? :-)

Musta tuntuu, että näiden vaikeammin saatavien osien kohdalla pallo saattaa helpommin pudota. Uudempiin vielä saa kohtuuhelposti.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1309
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: 9000 Aero 2.3TA 1996

Viesti Kirjoittaja mikan »

E36 bemariin, eli samaa ikäluokkaa. :)
4 * turbo, 1 * Aero
Jope
-
Viestit: 4125
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000 Aero 2.3TA 1996

Viesti Kirjoittaja Jope »

Niinpä vaan eilen 20:40 tuli sms, että putkea olisi. Tänään oli aamulla työmatka vähän pidempi, koukkasin putken matkaan heti ysiltä ja ajelin tallille. Vanhat mutterit aukesivat hämmentävän helposti, uusi putki paikalleen ja sitten katsastusaikaa varaamaan. Yllättäen kaikki aamun ajat oli menneet, joten Aero jäi edelleen tallille ja ajelin siitä sitten töihin.

Vimmattua innovaatiopöhinää ja luovia ratkaisuja päivätöissä, kunnes katsastusaika häämötti. Pikaseen tallille, auton vaihto, leimalle, leima saatiin.

Vielä jäi onneksi askarreltavaa, mutta hyvä välietappi kuitenkin.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Vastaa Viestiin