TeemuHil Viggen harraste (massen ex.)
Re: massen harraste Viggeni
Onpa uskomatonta pelleilyä katsastuksessa 4kw eron takia. Mille teholle se on nyt muutoskatsastettu? 370hv ei liene mitenkään mahdollista...?
Eski
Eski
Re: massen harraste Viggeni
Noi muutoskatsastusdokumentit menee käsittääkseni Traficomille syyniin ja noottia tulee konttorille ja leimasedälle, jos ei ole just pykälien mukaan tehty. Ihan sen takia joutuvat nillittämään pikkuseikoista muutoskatsastuksessa.
Mutta hienoa että on muutokset otteessa, onnea leimasta!
Mutta hienoa että on muutokset otteessa, onnea leimasta!
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: massen harraste Viggeni
Jep, tämähän se on se perimmäinen syy. Toinen katsuri jo tokasi, että "on se jo valmis, kyllä ne sieltä kyselee jos jotain meni väärin"AZP kirjoitti: ↑Ti Kesä 22, 2021 19:55Noi muutoskatsastusdokumentit menee käsittääkseni Traficomille syyniin ja noottia tulee konttorille ja leimasedälle, jos ei ole just pykälien mukaan tehty. Ihan sen takia joutuvat nillittämään pikkuseikoista muutoskatsastuksessa.
Mutta hienoa että on muutokset otteessa, onnea leimasta!
Tavote, että leimassa täytti ja tästä tyytyväinen
Nykyään mahdollista peräti isommatkin tehot ko.autolle, mutta otteeseen otettiin pienemmät tehot.
~250kw tuli otteeseen.
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH
Re: massen harraste Viggeni
Nykysäädöksin nuo tehot on ihan mahdollisia, tonnariinkin saa n 400hv tehot ihan lupien kanssa. Eri asia onko se kannattavaa ja mitä tuumaa vakuutusyhtiö, mikäli tieto sinne asti menee.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: massen harraste Viggeni
Lista muutoksista sitten 9/2019 purkamisen jälkeen.
@177tkm , 23.6.2021
Moottori:
-T5 lohko (portattu öljykanava, TP-akselien öljykierrot tulpattu, Tp akselit poistettu käytöstä ja laahaimia muokattu)
-Wössner STD männät, T7 veivit
-Tehdasuusi B23x kampiakseli, laakerit Saab
-3kulma seetit, KL-racing jäykemmät venttiilijouset, B234I nokat
-Jakopää uusiokäytetty (saab) 20k ajettu.
-Uusi öljypumpun kansi & rattaat (saab)
-Tiivisteet Corteco/Saab
-Lohko koneistettu & tarkistettu
-Kansi koneistettu & tarkistettu
-Huohotin vaihdettu "race" malliseen. (protoparts)
-K&N kartiosuodatin toistaiseksi
-Uusittu MAF, mankkuvena ja tulpat (saab / NGK BCPR 7es ja 1.1mm kärkiväli)
-Välijäähdyttimen letkuja vaihdeltu
-Ahtoputki vaihdettu "isompaan"
-TurboSmart Bypass (race.fi)
-3.5" RST dp , 3" väliputki (200cel katti) Martelius
-Topmount pakosarja (tarvikkeet / kollektori Pamppu)
-Garret GT2871R 0,86 pesällä. (KKD-motorsport)
-Bosch EV14 957cc suuttimet (Finjector)
-Softahommia jatkaa Nappe
-Spal VA10-AP9/C-25A flekti ja tälle DIY kehikko (Finjector)
-Turbon öljy/nesteputket teräspunosta
-Määrä x letkuja (öljynpaluu, alipaineet yms.)
Vaihteisto:
-Saab oem. korjaus-sarja
-Timken laakerisarja
-Hardox tukirauta
-93ss holkki
-Vahvemmat kolmosen rattaat
-Lyhkäsemmät viitosen rattaat
-OBX:n lukko, tämä vaati hieman muokkauksia.
-Muutaman vahvempi pulttikin löysi tiensä askiin.
-"uudet" kuoret tuli myös askiin koska vanhat pilalla.
Jarrut, alusta, ohjaus jne.
-Etujarrut Ate powerdisc 308mm + EBC redstuff palat
-Takajarrut Ate 300mm (9-5) + ate ceramic palat.
-Jarruletkumuutokset ja jarrukilpi muutokset taakse.
-Takaiskunvaimentimet säädettävät KoniSport (ehjät vanhat, bilsteinin B8 oksensi öljyt ulos)
-Hammastanko.
-Eteen pyöränlaakeri SKF(kuskinpuoli)
Öljyt, nesteet yms.
-Jarrunesteet: Motul RBF600
-Moottori: Castrol (tällähetkellä magna c3)
-Tehostin: LiquiMoly
-Vaihteisto: GM punaviini
-Jäähytinestejärjestelmä: Perus punaiset.
@177tkm , 23.6.2021
Moottori:
-T5 lohko (portattu öljykanava, TP-akselien öljykierrot tulpattu, Tp akselit poistettu käytöstä ja laahaimia muokattu)
-Wössner STD männät, T7 veivit
-Tehdasuusi B23x kampiakseli, laakerit Saab
-3kulma seetit, KL-racing jäykemmät venttiilijouset, B234I nokat
-Jakopää uusiokäytetty (saab) 20k ajettu.
-Uusi öljypumpun kansi & rattaat (saab)
-Tiivisteet Corteco/Saab
-Lohko koneistettu & tarkistettu
-Kansi koneistettu & tarkistettu
-Huohotin vaihdettu "race" malliseen. (protoparts)
-K&N kartiosuodatin toistaiseksi
-Uusittu MAF, mankkuvena ja tulpat (saab / NGK BCPR 7es ja 1.1mm kärkiväli)
-Välijäähdyttimen letkuja vaihdeltu
-Ahtoputki vaihdettu "isompaan"
-TurboSmart Bypass (race.fi)
-3.5" RST dp , 3" väliputki (200cel katti) Martelius
-Topmount pakosarja (tarvikkeet / kollektori Pamppu)
-Garret GT2871R 0,86 pesällä. (KKD-motorsport)
-Bosch EV14 957cc suuttimet (Finjector)
-Softahommia jatkaa Nappe
-Spal VA10-AP9/C-25A flekti ja tälle DIY kehikko (Finjector)
-Turbon öljy/nesteputket teräspunosta
-Määrä x letkuja (öljynpaluu, alipaineet yms.)
Vaihteisto:
-Saab oem. korjaus-sarja
-Timken laakerisarja
-Hardox tukirauta
-93ss holkki
-Vahvemmat kolmosen rattaat
-Lyhkäsemmät viitosen rattaat
-OBX:n lukko, tämä vaati hieman muokkauksia.
-Muutaman vahvempi pulttikin löysi tiensä askiin.
-"uudet" kuoret tuli myös askiin koska vanhat pilalla.
Jarrut, alusta, ohjaus jne.
-Etujarrut Ate powerdisc 308mm + EBC redstuff palat
-Takajarrut Ate 300mm (9-5) + ate ceramic palat.
-Jarruletkumuutokset ja jarrukilpi muutokset taakse.
-Takaiskunvaimentimet säädettävät KoniSport (ehjät vanhat, bilsteinin B8 oksensi öljyt ulos)
-Hammastanko.
-Eteen pyöränlaakeri SKF(kuskinpuoli)
Öljyt, nesteet yms.
-Jarrunesteet: Motul RBF600
-Moottori: Castrol (tällähetkellä magna c3)
-Tehostin: LiquiMoly
-Vaihteisto: GM punaviini
-Jäähytinestejärjestelmä: Perus punaiset.
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH
Re: massen harraste Viggeni
Eil meneekös tuo tehon nostaminen nykyään tähän tapaan, jonka löysin GTI-magazinen sivuilta ->
Eli paljonkos sitten onkaan maksimiteho, jolle viggenin voi katsastaa? Aeron tai minkä tahansa 2.0Turbon vertailussa tehokkain on kuitenkin Aero, koska Viggenin tehoihin niitä ei voi verrata, ellei tee niitä kaikkia muutoksia alustaan yms, johon ei uusia osia taida saa enää mistään... Paitsi jos ostaisi jonkun viggenin raadon, josta purkaisi tarvittavat osat-Tehon nousu 20 % tai alle –> ei edellytetä muutoksia autoon. Ylärajana tehopainosuhde.
-Tehon nousu yli 20 %, ei mallisarjan tehokkain –> muutettava vastaamaan mallisarjan tehokkainta. Ylärajana tehopainosuhde.
-Tehon nousu yli 20 %, mallisarjan tehokkain –> ei edellytetä muutoksia, ylärajan muodostaa tehopainosuhde.
Eski
Re: massen harraste Viggeni
Äkkiseltää:Eski kirjoitti: ↑Ke Kesä 23, 2021 09:29Eil meneekös tuo tehon nostaminen nykyään tähän tapaan, jonka löysin GTI-magazinen sivuilta ->Eli paljonkos sitten onkaan maksimiteho, jolle viggenin voi katsastaa? Aeron tai minkä tahansa 2.0Turbon vertailussa tehokkain on kuitenkin Aero, koska Viggenin tehoihin niitä ei voi verrata, ellei tee niitä kaikkia muutoksia alustaan yms, johon ei uusia osia taida saa enää mistään... Paitsi jos ostaisi jonkun viggenin raadon, josta purkaisi tarvittavat osat-Tehon nousu 20 % tai alle –> ei edellytetä muutoksia autoon. Ylärajana tehopainosuhde.
-Tehon nousu yli 20 %, ei mallisarjan tehokkain –> muutettava vastaamaan mallisarjan tehokkainta. Ylärajana tehopainosuhde.
-Tehon nousu yli 20 %, mallisarjan tehokkain –> ei edellytetä muutoksia, ylärajan muodostaa tehopainosuhde.
Eski
1465/165 =8.878 eli tehopainosuhde alle 10. (tehtaan ilmoittama paino jaettuna tehtaan ilmoittamilla tehoilla, 99vm Viggen)
1465/5 = 293kw -> ~398hp.
Katsastuksessa mitattua painoa tälle minun vehkeelle tankki täynnä 1553kg jos oikein ymmärsin 1553/5 = 310kw -> ~422hp.
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH
Re: massen harraste Viggeni
2.7.2021 @177600km
Osatoimituksia saapui Do88:lta ja Trollpartsilta samalle päivää = hallille.
Tonnikin tuli täyteen taas edellisestä öljynvaihdosta niin nekin laskettu ulos. Nyt palataan omiin normaaleihin vaihtoväleihin.
Huolto & "viritys"
-Öljyt & Suodatin (Edge 5w40 dex2 & GM)
-Do88 IC & ahtoletku muutos cooleri - ahtoputki välille.
-Lämpösuojaa vesikierrolle pakopesän läheisyyteen.
-Kangasmatot asennettu, kiitokset Trollparts:lle taas sujuvasta palvelusta
Todistetusti ajettukin autolla@ Ruunaa, Lieksa
Kuva vertailu Speedparts & Do88 Coolereista ja keulakuvaa.
Osatoimituksia saapui Do88:lta ja Trollpartsilta samalle päivää = hallille.
Tonnikin tuli täyteen taas edellisestä öljynvaihdosta niin nekin laskettu ulos. Nyt palataan omiin normaaleihin vaihtoväleihin.
Huolto & "viritys"
-Öljyt & Suodatin (Edge 5w40 dex2 & GM)
-Do88 IC & ahtoletku muutos cooleri - ahtoputki välille.
-Lämpösuojaa vesikierrolle pakopesän läheisyyteen.
-Kangasmatot asennettu, kiitokset Trollparts:lle taas sujuvasta palvelusta
Todistetusti ajettukin autolla@ Ruunaa, Lieksa
Kuva vertailu Speedparts & Do88 Coolereista ja keulakuvaa.
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH
Re: massen harraste Viggeni
24.7.2021 @ 179450km
Väliaikaremonttia lauantain kunniaksi.
-Kytkin vaihdettu: 6-lapainen jousittamaton sintteri KL-Racing & 0.5mm shimmattuna.
-Vivuston nivelet tarkistettu ja nipat lisätty mekanismiiin
-Vaihteistoöljyt luonnollisesti. GM-punaviinit.
-Nesteet RBF 600 Motul kuten aiemmin.
Väliaikaremonttia lauantain kunniaksi.
-Kytkin vaihdettu: 6-lapainen jousittamaton sintteri KL-Racing & 0.5mm shimmattuna.
-Vivuston nivelet tarkistettu ja nipat lisätty mekanismiiin
-Vaihteistoöljyt luonnollisesti. GM-punaviinit.
-Nesteet RBF 600 Motul kuten aiemmin.
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH
Re: massen harraste Viggeni
Siistiä jälkeä jälleen kerran. Mikäs ton coolerimuutoksen tarina? Vanha myynnissä?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: massen harraste Viggeni
Penkissä oli ongelmia coolerin kanssa niin arvelin suoriltaan tilata uuden enempiä tutkimatta. Nosti painetta ennen cooleria reilusti ylemmäs kuin coolerin jälkeen, oli siis anturi ennen ja jälkeen coolerin penkissä. (Arveltiin ettei vaan virtaa tarpeeksi hyvin)
Vika löytyi coolerin sisältä kun rupesi tutkimaan, jostain syystä X oli paperinen käsipyyhe eksynyt coolerin sisään?
Se tästä tekeekin jännää etten moisia käsipyyhkeitä omista saatika käytä tulppauksessa
Noo tulipahan vaihdettua taas hieman turhaan osia, mutta onpahan isompi cooleri taas Onneksi vikakin löytyi..
Coolerin ehdin jo putsailemaan ja myymäänkin valitettavasti
Spec 2 levy ja KL-6lapa jousisintteri ois kaupan
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH
Re: massen harraste Viggeni
No jopas nyt jotakin
Hyvä että "vika/syyllinen" löytyi, mutt atoki mokomaa että tuon sorttinen. Vuan eikös ne sano joskus että sh*t in, sh*t out...
Sininen Saab 9-3, '99
Re: massen harraste Viggeni
Paperituppo kompressorin siipeä vasten on kanssa kokeiltu. Turbo ahtaa tosi huonosti...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: massen harraste Viggeni
Selviskö mistä se iso lambdan korjausarvo tyhjäkäynnillä johtui ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: massen harraste Viggeni
Kokonaan uuden softan pohjineen tekasi, enkä kyllä rehellisesti sanottuna ruennut vertailemaan eroja kun siirtelin purkkiin softan.
Ahtojen jälkeiseen sammuiluun löytyi syy = massamäärämittari liian lähellä kompurapesää, lie teki jonkinmoista pyörrettä takasinpäin (mahtoi vaikuttaa vielä se vastapainetta tehnyt paperikin coolerissa). Mittaria siirretty ja viivettä nostettu.
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH