Auton mittariin kierähti eilen 140 000 km täyteen matkalla Tervakosken Puuhamaasta kotiin. Samalla reissulla tuli sitten poltettua bensaa oikein iloisesti, niin eipähän pääse tankkiin vanhenemaan
Heinäkuun lomakausi näkyi taas kilsamäärissä sekä bensamäärissä. Tuollainen 400 km kolmen päivän lomareissu heilauttaa noita lukuja aika tehokkaasti, vaikka toki matkan aikana pääsi kerran välilataamaankin. Tosin pitkän ajan seurannassa aiheutti vain hienoista värinää kokonaislukuihin.
Heinäkuu:
matkaa 979 km
sähköä 132 kWh
bensaa 29 litraa
Rahaa näihin 64 €
Alusta (10/2019) laskien:
matkaa 13 658 km
sähköä 3420 kWh
bensaa 196 litraa
Rahaa näihin 611 €
Kulutus ja kulut per 100 km: 1,4 litraa + 25 kWh eli 4,5 €
Karmea kolmen litran keskikulutus kuukaudelle, mutta historian paljastaa että viime vuoden heinäkuussa meni vielä enemmän (3,2). Muuten ei sitten yli kolmen litran kk-keskikulutuksella ollakaan menty.
En muista olenko paljonkin haukkunut Mitsun automaatti-ilmastointia ennen, mutta tuli tuolla reissulla todettua, että automaattisuus on aika suhteellista tuon vehkeen kanssa. Ainakin kun vertaa Saabiin. Jos ulkona on 18 astetta lämmintä mutta aurinko paistaa tehokkaasti, lämpötilan pyynti sisälle on 21 niin sisällä on kuuma. Tää ei siis osaa oikein huomioida auringonpaisteen merkitystä sisälämpöön ja lisätä jäähytehoa kun paistaa kunnolla. Tuossa kohtaa riittää yleensä että lisää propelin nopeutta manuaalisesti, kun näytön mukaan automaattiasennolla ilmanvaihto pysyy alimmalla teholla. Sisään tuleva ilma on siis ihan kylmää, mutta sitä tuodaan liian vähän. Paremmin tuo toimi sitten kunnon helteillä. Kun ulkona on 28 astetta, niin tyhmempikin autokylmästöinti ymmärtää että nyt tarvitsee puhallella riittävällä teholla.
Akun kapasiteetin vajuamista tulee tietenkin aika-ajoin seurailtua. Uutenahan akku on 38 Ah, ja siitä lasketaan sitten prosentteina State-of-Health. Watchdog-sovelluksella pääsee tuohon tietoon käsiksi ja viimeksi on SOH päivittynyt kesäkuun 20. päivä ja uusin lukema on 31 Ah eli 81,6 %. Mielenkiintoista on se, että kun loppuvuodesta 2019 pääsin lukemaan SOH:n ekaa keraa n. 128 tkm kohdalla (eli 12 tkm sitten), oli lukema 33,2/87,4 %. Tuosta kun laskee mitä pudotus on ollut auton aikaisemmilla omistajilla n. 5,5 vuoden/128 tkm aikana vs. mitä se on mulla ollut nyt reilun 1,5 vuoden/12 tkm mittausjakson aikana, niin kilsoihin suhteutettuna pudotus on jyrkentynyt huomattavasti, ja ajan suhteenkin pudotus on selvästi nopeampaa kuin ennen.
Jokin siis mun käytössä kuluttaa akkua enemmän kuin aikaisemmilla omistajilla, ja looginen päätelmä lienee että se on sähköajon suuri osuus ajetuista kilsoista. Jotenkin näyttäisi myös siltä, että alenema etenee enemmän kalenterin kuin kilsojen mukaan.
Tämä Battery Management Unitin antama SOH-lukema ei ole kuitenkaan absoluuttinen totuus vaan elektroniikan laskema arvio, ja Mitsuyhteisössä on paljon näkemyksiä siitä onko akku oikeasti niin kehnossa kunnossa kuin mitä BMU raportoi. Enkä itsekään ole kyllä huomannut sähkörangessa oikein mitään vajoamista omistusaikanani, vaikka akun kapasiteetissa olisi tuon mukaan tapahtunut melkein 10 % vajoaminen. Toisaalta ajotapa on voinut koko ajan kehittyä taloudellisemmaksi, ja tämä saattaa kompensoida kapasiteettimuutosta. Joka tapauksessa tuntuu esimerkiksi että tuolla vakiomökkimatkalla sähköä on nykyisin pihaan päästesä jäljellä jopa enemmän kuin mitä oli viime kesänä samoilla matkoilla.
Akun kapasiteettitakuu, jonka raja on 70 % SOH, on 8v/160 tkm. Autolle tulee nyt syksyllä 7v täyteen käyttöönotosta ja matkaa takuun päättymiseen on 20 tkm. Eli tällä vajuamistahdilla on turha haaveilla uudesta akkupaketista tehtaan piikkiin. Toisaalta akun kuntohan on ihan hyvä edelleen, eli en osaa uutta akkua kaivatakaan.