Pesin auton viikonloppuna ja ei tuo kalsarin sininen nyt niin ruma olekaan. Ennen pesua kun siis ihan oli likaisia valumajälkiä kyljissä jne
Tämmösen vianki bongasin eli absin johto irti. Onneksi ei puhki asti ehtinyt hiertymään... Oikeastaan johdossa ei ollut vielä mitään kulumajälkeä.
Sitten mittalin pumpun resistanssin. Vaati pieni ranejatkot kuparilangasta, kun ei yleismittarin piikit mahtunu sisään.
4,0 ohm anto lukemaksi. No en nyt tiedä, onko se paljon vai vähän. WIS ei speksaa mitään ohmilukemaa, vaan siellä puhutaan virrasta josta myös se vikakoodi tulee. 12,0 ohm on uuden moottorin lukema, mutta mutta.
Soitin sitte Elekmalle (vai mikä onkaan) joka noita pumppuja myy. Ne taas suoraan sanoi, että resistanssin mittaus on todella suuntaa antava ja riippuu täysin kuun, tähtien ja tietysti moottorin asennosta. Suosittelivat kuuntelemaan. Plus vissiin neljä ohmia "kuulostaa yhtäkkiseltä hyvältä". No se tyhjänä pyörittely kävi helpolla, kun on tuo Tech itellä ja ei se mun mielestä miltään erikoiselta kuulostanut. Lisäksi kun moottorin elämä menee ehtoopuolelle, niin se ilmeisesti siis nostaa resistanssia.
No niin tai näin, nyt olen vaikean äärellä. Eli ajelin tuolla siis alkuajot ilman vikakoodia liian pienestä paineesta. Se koodi tuli vasta öljynvaihdon ja pumpun avauksen jälkeen. WISsin suoraviivainen ohje kehottaa etsimään vuotoja. Aloitin luonnollisesti perästä, ja siellä oli öljytaso oikea eikä lisääntynyt. Eli sinne ei vuoda. Muiden vuotojen etsiminen onki sitten hiukan jännempää... Ja jos vuotoja ei ole, niin sitten WIS kehottaa vaihtamaan pumpun. Ja se vikakoodihan tulee siis jos otettu virta on alle 1,5 A ja tuo heiluu kiikun kaakun siinä rajoilla. 1,5-3,0 A olisi tavote maksimivirralle. Eli joko pumpun puhti on vasta hiipumassa tai sitten se vuoto on vasta hyvin pieni.
No se pumpun vaihto on nopea ja halpa, ei mene kuin n. 330 € Elekmalle ja saa orkkiksen eikä kiinakuraa. Ok, pikkuraha. Mutta entä jos se olikin kunnossa ja vuoto on vaikka eLSD:n solenoidista? No sekin maksaa vain 200 € plus tullia ja alvia eli 250 €. Pikkuraha seki. Mutta sitte vähän öljyjä päälle, niin kohta on touhutonni kasas ja vanhaa romua tekohengitetty. Lukoton perä olis Maptunilla vain 1700 € ja päälle käytettynä vasen takavetari jostain
Eli mitä mieltä raati on, lähdenkö neljän ohmin lukemalla vaihtamaan pumppua ja luottamaan, että joko se on loppu tai huollon yhteydessä sain sen rikki? Vai skippaanko suoraan uuteen perämurikkaan? Alunperinhän ajattelin tilata suoraan uuden, mutta nyt jo iski nuukuus, että eihän jokaista vikaa voi korjata vaihtamalla suoraan uutta osakokonaisuutta. Laitoin myös ostoilmotuksen käytetystä perästä korjausharjoituskappaleeksi, mutta ei ole jonoksi asti myyjiä ilmaantunut
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)