MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kuulostaa aina vakuuttavalta, kun johonkin modiin tarvii Dremeliä. :lol:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Joo tuo Saabplanetin mainosteksti
Nevertheless, the market has come up with an almost complete solution that does not require knowledge of electronics, no special tools or even disassembly of headlights.
anto kohtalaisen ruususen ja helpon kuvan, joka sitten tuli ammuttua alas kun luki ne ohjeet. Eli sinänsä virheinvestointi. Toisaalta tekis mieli laittaa, toisaalta en kyllä haluis ajovaloja palastella kolmen ledin takia... Ja ranetusaihiot on turhan arvokkaita :roll:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1344
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja koistha »

Tuollaiset mainokset, joissa on mukana sana almost ovat pääsääntöisesti pelottavia ja erittäin tulkinnanvaraisia. Kuten näyttää olevan tässäkin tapauksessa.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jos nää olis ollu myynnis Aliexpressis, niin olisin unohtanu alle sekunnis, mut kun eihän Saabplanetis nyt kukaan voi lahkotoveriaan johtaa harhaan :lol: Noh, ehkä ranetan nää paikalleen ja sitte jaan kokemukset Saabisti-lehdes, niin voi sitte kaikki sitä lehteä lukevat todeta, että ng9-3 ei side markereita kaipaa :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Noniin nyt on sitte ratapäivä koettuna nelikolla!

Kuva

Ei hajonnu auto eikä tullu kaiteisiinkaan nojailtua :lol: Pakko kyllä myöntää, et vähän olis tehny mieli kieltäytyä Norpan kuskaamisesta juuri tänään, mut ihan hyvin se näinki meni. Säästy rahat ja auto ei hajonnu. Toisaalta kiinakumeilla ja tän päivän sadekelillä olis voinut kyllä saada jotain tuntumaa tuosta XWD:n ajonvakautuksesta lujaa ajaes :P

Subbarikotelo ei ole edennyt suuntaan eikä toiseen. Tosin tänään etsein kamaa varastosta ja tämmönen klassikko iski eteen:

Kuva

Ostin tuon siis käytettynä joskus ööh 2006 ehkä eikä se ole koskaan käytössä ollut, koska toi oli jo sillon auttamattoman vanha. Mutta jo silloin ostin sen oikeastaan vain tuon ulkonäkönsä vuoksi. Ihan toimiva kone tuo silloin oli, ja varmaan olis edelleen jos virtalähteen ettis jostain. Vuosia olen tuota kuitenkin säilönyt, jos sinne sisälle vaikka rakentaisi nykyaikaisen tietokoneen. Tai tekis vaikka pöytälampun. Tai kukkaruukun. Tai jotain. Kuitenki tässä on hellasäröä tullut ja enää ei saa sisustaa kuten haluaa, niin se on sitten vain mennyt muuttokuormasta toiseen...

Tilavuudeltaan tuo olis aika nafti, mutta en tiä kestääkö se subbarikäyttöä :roll:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Nyt kun neliveto toimii, elsd:tä myöden, niin on huoltovaihde isoimmalla. Eli saatetaan tämä ruoska kuntoon. Tilasin lisää öljyä, jotta sain vielä huuhdeltua PTU:n ja perän. On nyt uutta ja nättiä öljyä, niin saa huoletta ajella auringonlaskuun 8)

Kuva

Ja se PTU:n ympäristön näytti tämmöseltä:
JP_Vette kirjoitti:
Ke Elo 25, 2021 01:26
Eipä noissa mitään erikoista tullut vastaan (Haldexista alempana), mutta PTU oli vähän vajaalla täytöllä. Taitaa tulla suoraan maahan...

Kuva

Kuva
Ja nyt näyttää tältä:

Kuva

Kiitos uusien öljyjen, on jokainen lokero nyt värikoodattu; Vaihteistossa on punaista, moottorissa kullanruskeaa ja PTU:ssa alieninvihreää. Eli tuo onkin moottoriöljyä. Vuotopaikka on nokka-akselin päässä, ilmeisesti se vekotin mikä siinä sitte on kiinni tai sen liitos. En tiedä, lyödään selvityslistalle. Ei suoraan merkkaa maata, mutta ei myöskään tarvi öljyä lisätä, niin ei ole hätätähommaa...

Tuo on ehkä hyvä esimerkki taas siitä, kun (oletettavasti) kaverille katsastetaan. Kun itse oon käyttänyt konttorilla, niin tuon luokan vuodoista on tullut kyllä huomautus... Mutta eipä näihin jarruihinkaan kukaan ollut kiinnittänyt konttorilla huomiota:

Kuva

Takana on uudehkot palat ja tommoset levyt. Kyl mäki usein vanhat levyt kierrätän uusille paloille, mutta en ehkä tommosia. Ja tosiaan inssiki kattonu läpi sormien nää heinäkuus :lol: Mut Pirkkalan Motonetis on XWD:n takalevyt, ellei joku nopeampi oo käyny noukkimas...

Moniurahihna oli ihan nätti, mutta kädes ihmetelles sitte kuitenki halki:

Kuva

Kiristimen rullan laakeriki oli loppu. Koko kiristin tärisi, kun sitä pyöritteli... Hyvin käytetty 60 € eikä nyt tuon takia jätä sitte välille. Gatesin sarja meni tilalle, ja tais vanhaki olla ellen väärin muista.

Kuva


Lämpömittarihan täs roikku ja tollanen se vanha oli. Ei muita merkintöjä...

Kuva

Tällä kertaa yksittäintilasin italialaisen tarvikkeen ja se oli nyt oikean kokoinen. Ja lämpöviisari on oikealla kohdall eikä mee ylös alas nopeuden ja kaasupolkimen mukaan :lol:

Kuva

Kuva

Tilasin myös bensansuodattimen, ja noilla nurkilla sen pitäisi olla, mutta ei ole :roll:

Kuva

Kai sitä tarttis sitte alkaa tonkimaan tankin päältä. Melkein sanoisin, että antaa olla ellei itsestään ilmottele... Kun kuitenki sinne tankin päälle sitte joskus tulee asiaa, tai jos noita takapään ruosteita korjaa, niin kartaani pitää irrottaa kuitenki ja samalla sitte sen tankinki tiputtaa.

Yön ranetuksen päätti jarrusatuloiden fiksaus!

Kuva

Monen moista raneviritystä oon tehny autoihini, myös ulkonäön vuoksi, mutta satuloita en ole koskaan maalannut! Usein olen tätä ajetellut ja lisäkipinää tuli, kun punasen uusi omistaja maalasi omastaan :D Sitte eilen Norpasta kattelin ohikiitäviä Saabeja, ja yllättävän monessa (eli ainaki kolmessa) oli maalattu sellaisella värillä, että erottuu joukosta. Eli ei kun Tokmannilta hakemaan sitä ainoaa oikeaa lian ja ruosteen yli vedettävää maalia.

Kuva

Peittävyys ei ollut ekalla kierroksella kovin hyvä...

Kuva

Tässä kohtaa kello oli jotain 02:XX, nimenomaan yön tunteja, ja kahden tunnin väliä kerrosten välissä sai nopeutettua Bilteman työkalulla :lol:

Kuva

Kolmen kerroksen jälkeen näytti jo tältä:

Kuva

Kuva

Sitte vain kuivattelua yön yli ja aamulla reiät auki.

Kuva

Talvirenkaat alle ja menoks 8)

Kuva

Perinteisesti viime vuosina talvirenkaat on menny alle lokakuun kolmannella viikolla, mutta nyt aikaistin prosessia lähinnä sen vuoksi, että sai noi pinnoiltaan murenevat kiinakumit pois alta... Noilla kitkoilla on takana yksi talvi ja pintaa oli kahdessa 7,5mm ja kahdessa 8,5 mm eli tasasesti ovat kuluneet. Laitoin tuttuun tapaan paremmat eteen ja huonommat taakse, vaikka se onkin vastoin kaikkia ohjeita. Noin olen aina tehnyt, enkä vieläkään keksi syytä, miksi laittaisin ne paremmat taakse.

Onneksi TM lyttäsi nämä renkaat:

Kuva

Se vain mua ihmetyttää, että jos keskitason jääpidolla ja hyvällä lumipidolla saa vain yhden tähden, niin montako tähteä ne keskitason ja huonon välimaastoon jäävät saavat? Toisaalta kitkojen voittaja sai "vain" kolme tähteä, kun taas nastarenkaiden voittaja kokonaiset viisi. En minä noita nyt niin huonoksi ole talvella kokenut, etenkin kun verrokkina pihassa on ollut myös Hakkapeliitta yseillä varustettu kippo...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mainittu "kitkarenkaiden keskitaso" jääpidossa on aika kehno kun samalla asteikolla arvostellaan myös nastarenkaat. Paskinkin kiinalainen nastarengas sai jokaisesta jääpitomittauksesta paremman tuloksen kuin kunkin testin paras kitkarengas. Sitten kun jääosuus on TM:n loppuarvostelussa 40 % painoarvolla (lumi 20 %, märkä asfaltti 15 %, kuiva asfaltti 10 % ja muut ominaisuudet 15 %), niin huippukitkarengaskin on korkeintaan kolmen tähden laitos ja loput sitten vähintään huonoja.

Lumella todelliset erot näyttää mittausten perusteella olevan aika pieniä. Jos jättää sen kaikkein huonoimman kiinalaisen renkaan pois laskuista niin parhaan ja huonoimman jarrutusmatkan ero 80 km/h:sta pysähdykseen on 1,9 metriä (CST, eli se paskin kiinalainenkin oli +3,9 metriä verattuna parhaaseen). Ja siis nämä jarrutusmatkat on yli 50 metriä, eli puhutaan muutaman prosentin erosta, ja käytännön tilanteessa moinen ero syntyy ihan kuskista ja autostakin riippuen, eli pitäisin eroja aika olemattomina. Silti arvosanajakauma lumijarrutuksessa oli 8-10 (CST saikin sitten vitosen).

Sama tarkkuus toistuu esim lumikiihdytystestissä 5-35 km/h. Taas huonoimman CST:n kun unohtaa, niin skaala on 0,2 sekuntia (5,7-5,9 sek), ja arvosanat 8-10 (CST 6,3 sek ja arvosana 5).

Eli aika pienestä saa rankkua kaksi arvosanaa.

Ton takia kannattaa lukea ne tekstit, että mitä kumista oikeasti sanotaan ja myös mittaukset. Ja jos on joka tapauksessa hankkimassa kitkat, niin se kolmen tähden rengashan on huippuhyvä eli sen voi skaalata viiteen tähteen ja siitä alaspäin sitten interpoloi lineaarisesti. Ja toki voi laskea itse noita ominaisuuksia painotellen sellaisen arvosanan joka on itselle relevantimpi.
Viimeksi muokannut AZP, Su Syys 26, 2021 20:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ai katos vaa, nuo tarkat taulukot on tuolla alhaalla myös ilman maksettuja tunnuksia 8O Siis rengasketjussa jaetussa linkissä. Mutta siellähän lukee myös punaisella pohjalla "Tämä artikkeli on maksumuurin takaista aineistoamme." :D

Mä en edes rullannu alas asti, kun oletin yleisesti jaetun linkin sisältävän vain referointia...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja AZP »

TM:n maksullisista artikkeleista löytyy tilaajalla linkkinappula, josta jutun voi jakaa. Siitä linkistä pääsee maksamatonkin sitten lukemaan koko yksittäisen jutun. Sitä linkkiä käytin kun vertailun kumiketjuun linkkasin, ja näyttää toimivan vaikka onkin noin julkiseen yleiseen jakoon laitettu :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Toisaalta tuo on erinomainen tapa mainostaa, koska kun näkee lehden laatutasoa, niin kynnys tilaamiseen laskee. Toisaalta jos noi olis oikein fiksuja, niin myisivät vaikka eurolla lukuoikeuden yhteen juttuun. Siis helpolla mallilla klikkaa tästä, maksa Mobile Paylla, lue/lataa/teemitälystäät. Mutta ei, pitää tilata sitte vitosella kuus koko digilehti. Ite siis saattaisin just jotain yksittäisiä juttuja maksaakki auki, mut en mä jaksa jotain tunnuksia tehdä ja jatkuvaa tilausta säätää, joka sitte pitää muistaa irtisanoa aina alen loputtua jne vahingossa kestotilaajaksi ajavaa shittiä.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2091
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja patse »

^^ Huomasinkin tuon vapaan linkin, kiitos siitä AZP :)

Ettei mene ohi topicin, niin eikös tehtaalta lähteneet biopowerit olleet järjestäin ilman erillistä bensansuodatinta?
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Juu siis BioPowereis on sellanen sukka ämpäris, mut tää ei oo BioPower vaan ihan tavallinen B207R :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2091
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja patse »

Ai, niin tämä ei enää ollut biopoweri. No, oheisen videon "opastuksella" etsimään sitten :lol: Tämä kaveri tosin etsii pumppua :roll:
https://youtu.be/RJfy2ynyH1Y?t=316
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Tai sitten voi epc/wis opastuksella todeta ettei taida ainakaan kaikissa nelivedoissakaan olla vaihdettavaa suodatinta.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

En nyt lattiaa ton videon perusteella avaa, mutta otin sitten sen EPC:n auki. Siinähän se just onki, kun eihän joku saabwisonlinekaan erottele suodatinta sen kummemmin kuin "Fuel filter EU". BioPowerin nyt tiesin, kun tätä foorumia on tullut 15 vuotta selattua, mutta neliveto yllätti. Ja joo, nyt kun EPC:stä kattoo, niin eihän siellä ole suodatinta... No onneksi ei ollut kallis harhainvestointi.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin