MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5640
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja Pakari »

duuduu kirjoitti:
Pe Tammi 07, 2022 18:28
JP_Vette kirjoitti:
Pe Tammi 07, 2022 13:56
tuohon gen2-lootaan sopivaa JWS3324-öljyä ei sitten oikeen saakaan kuin Siniseltä
No esim tuossa
Ja esim. https://m.motonet.fi/fi/tuote/590421/To ... -LV-MV-1-L

Ja on jopa mainittu Comma mvatf+:ssakin jws 3324
https://m.motonet.fi/fi/tuote/590329/Co ... maattioljy
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tuon Motonetin automaattiaskiöljyn löytäis varmaan helpommin, jos se olis automaattiaskiöljyjen puolella eikä manuaali- ja peräpuolella... Jos siis saat tälleen ohi virallisen aspan viestiä eteenpäin :D

Edit: Comman yleisöljy on niin yleispätevä, etten ymmärrä miten se vois kelvata. Mut ei siitä sen enempää, ja hyvinhän se Inkkuaki vei eteenpäin pari vuotta.
Viimeksi muokannut JP_Vette, Pe Tammi 07, 2022 19:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5640
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Motonetin verkkokaupasta voi myös hakea suoraan luokituksella. :mrgreen:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Oon niin fossiili, et selaan tuoteluetteloa mieluummin... Kun oon oppinu, et haku ei aina löydä jos on väärät hakusanat. Mut näemmä Motonetis tohon on käänteinen logiikka :mrgreen:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Näin onnellisesti päättyi tämä talvi.

Kuva

Hommahan alko tuolla reistailevalla nelivedolla. Joka siis onneksi alkoi reistailemaan, koska muuten olisi iskenyt isompi porsimus maksimus... Eli tosiaan tänään ei ollut hallilla ruuhkaa, kun vähän yhteensovitti ruuvausvuoroja :) Noh nyt joulunpyhien jälkeen helppaa, kun ei enää koko suku ole mummuloimassa samaan aikaan...

Kuva

Olen nyt puoli vuotta kattellut tuota jobbarin kilventaustaa, joten se sai lähteä. Sinänsä kyllä olivat asiallisia, että olivat käyttäneet kiinnityksessä munkin suosimia itseporautuvia pelliruuveja.

Kuva

Orkkispultteja en sitten jaksanut kaivaa ulos, vaan pistin suosiolla samat itseporautuvat takaisin. Ja klubin taustalevyä vähän sitten tuunasin...

Kuva

Vaihdoin myös ohjaustehostimen nesteet, ja tällä kertaa otin puolisen tölkkiä tavaraa tuosta paluunipasta talteen. Mummularaketista tuo valu trasseliin/lattialle. Samalla poistetun öljyn saldo oli aika uskottava, eli kaikki on vaihtunu.

Kuva

Kuva

Ja uutta tarkkuusmittauksella tilalle. Tuossa kyllä oli liikaa...

Kuva

Siinä samalla öljyjä vaihdellessa huomasin, että täyskäännös vasemmalle ei toiminut. Joku kolisi ja otti kiinni johonkin. No ilmeisesti jääpaakut olivat tehneet tuhojaan :x

Kuva

Kiinnikkeen mekaaninen korjaus nyt oli muutaman sekunnin homma, mutta samalla sitten meni myös jarruputki vaihtolistalle.

Kuva

Tuo tasoanturikin oli saanut vähän siipeensä, mutta toimii vielä. Ja tuon roikkuvan johdonki jaksoin laittaa nyt kuntoon. Mun mielestä tuo varsi ei ole ennen ollut noin banaanilla, tai ei ainakaan silmään ole pistänyt. Voin muistaa väärinki. Mutta säädin nyt sitten valojakin vihdoin ja viimein varttikierroksen ylemmäs. Valot ovat aina näyttäneet hieman lähelle, joten ehkä tuo on ollut aina banaanilla ja haluan vain uskoa, että talvi olis tehnyt tuhojaan. Noh ihan sama...

Kuva

Kuva

Perän seutu oli täysin lumeton, joten eikun tutkimaan miten johdot kulkevat jne. Ei mitään ongelmaa, ei ulkoisia vaurioita. Eli ehkä vain tarttis vaihtaa se solenoidi.

Kuva

Mutta tuollainen ihanuus iski sitten silmään. Eli onneksi ajoin nosturille...

Kuva

Kuva

Tuo on nyt vielä toistaiseksi Autodocin hinnastolla 14 € homma. Eli eli... En tiedä, mikä noiden keskimääräinen elinikä on rikkinäisellä kumilla, mutta jos ei kovin pitkä, niin taisin just säästää yhden vetarin hinnan.

Sitten säästin myös PTU:n hinnan. Kirjotin joskus viisaana näin:
JP_Vette kirjoitti:
Su Syys 26, 2021 13:16
Kiitos uusien öljyjen, on jokainen lokero nyt värikoodattu; Vaihteistossa on punaista, moottorissa kullanruskeaa ja PTU:ssa alieninvihreää. Eli tuo onkin moottoriöljyä. Vuotopaikka on nokka-akselin päässä, ilmeisesti se vekotin mikä siinä sitte on kiinni tai sen liitos. En tiedä, lyödään selvityslistalle. Ei suoraan merkkaa maata, mutta ei myöskään tarvi öljyä lisätä, niin ei ole hätätähommaa...
Niin, nyt kun tuo alipainepumppu pitää öljyt sisällään ja venttiilikoppa jäi vain hieman kosteaksi yhdestä nurkasta, alkaa koneen takana olemaan vain kuivunutta öljykuraa. Eli ylhäältä ei tule öljyä. Mutta tättärää:

Kuva

Piti oikein tarkistaa purkista, niin PTU:n öljy ei olekaan alieninvihreää, vaan kaunista moottoriöljyn kultaista, ehkä hieman kirkkaampana vain. Sen sijaan perään meni sitä alieninvihreää... Eli tuo kartaanin stefa vuotaa kuin seula, ja olen koko ajan luullut sen tulevan ylhäältä. Ja sieltä ylhäältähän tulikin niin paljo öljyä, ettei tuota vuotoa aikaisemmin edes voinut erottaa.

No niin tai näin, vetarin suojakumi pitää tilata. Jos menee Autodocille, niin se on kahden viikon homma. PTU:n tiiviste pitää selvitellä Coltin marmoritiskillä. Ja jarruputken saan taiteltua ihan ite, sitä ei tartte ostaa. Sitte viä siirtää se elsd-solenoidi siitä varaosaperästä. Ja koska aika on rahaa, otin auton pois liikennekäytöstä. En sitä ainakaan kahteen viikkoon takaisin liikenteeseen saa. Onneksi sähköläski kulkee :D

Kuva

En ole talvipyöräillyt vuoden 2010 jälkeen. Silloin menin n. -30 asteen rapeassa ulkolämpötilassa kaverin luo Turun Martista Vasaramäkeen. Kouluun pääsi kävellen, samaten kauppaan, mutta tuo oli liian pitkä matka kävellä. Siitä jäi niin pahat traumat, ettei enää sen reissun jälkeen kiinnostanut. Pyörä oli kesälläkin asfaltilla raskaampi polkea mitä tää läski ilman sähköavustusta maastopaineilla, joten ne jähmeä laakerirasvat eivät ainakaan nostaneet nautintoa. Kuitenkin ilokseni tänään sain huomata, että tuo oli oikealla pyörällä ja sopivalla vaatetuksella mukavempaa kuin istua kylmässä esilämmittämättömässä autossa penkillä, jossa ei lämmitys toimi. Kunnon viherpesua, vieläpä oma-alotteisesti.

Ja nyt kun on mieli maassa Saabista ja taas toisaalta oma-alotteinen viherpesu nostattaa hymyä, niin nää ei sitten ole "vaativan kelin lamppuja". Väittää myyjän sivusto mitä tahansa. Eli tuo on se juurisyy: se lasi kyllä lämpiää, mutta reunat ei. Ja siihen se sitten jämähtää.

Kuva

Kertauksena vielä myyntiteksti:
Lisäksi huikea lämmitettävä linssi auttaa pitämään linssin sulana haastavissakin olosuhteissa!
Eli kun lunta tulee "kivasti", pääsee tolla ihan jees. Mitä nyt kerää jäätä reunoille. Tieto lisää tuskaa, mutta linssi lämpiää.

Kun lunta tulee "ihan p**p paljo", pääsee tolla maks pari kilsaa. No ainahan keli on haastava semmosis olosuhteis, pitäähän sitä antaa armoa. Xenonit ja halogeenit kyllä pysyvät sulana ilman erillistä lämmitystä...

Ja kun lunta ei tule ollenkaan, niin toi varmaan toimii ihan yhtä hyvin kun lämmittämätönkin. Mitä nyt on satanen ekstrahintaa tuomassa mielenrauhaa niitä lumisateita varten, jotta sitten pärjää siinä "haastavassa olosuhteessa".

Ja joo, kokemusta ei ole lämmittämättömistä, joten voihan toi silti olla ihan hyvä. Ja kyllä tolla näkee, ei se valoteholtaan huono ole. Eli lamppuna kyllä ihan jees, en mä sillä.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Täähän menee kuin rasvattu. PTU:n stefa löytyy Coltilta suoraan hyllystä ja Löbron kumi taas tulee Aeromotorssilta ens viikolla. Hinta on reilu puolet siitä, mitä Autodocilla maksais... Ja tietty toimitusaika varmaan kolmanneksen. Alkaa tuo autovaraosien jätti selvästi nostaa hintatasoaan, kun vissiin myynti menee hyvin olematta halvin :roll:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

^jollain ne miljoonat reklamaatiot pitää kattaa.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Etenee etenee. Auto odotti viikon osia ja toisen viikon asennusintoa. Sunnuntaina sain hommaa alulle. Vetarin mutteri vaati 2 m jatkovarren, auton oman painon renkaalle, käsijarrun ylös asti sekä avustusta lekalla. Mutta sehän ei eroa normaalista mitenkään :D

Kuva

Tuon jälkeen itse vetonivel lähti navasta muutamalla iskulla. Eli se odotetusti ankein vaihe on pois alta, sitte kulmavaihteen kimppuun.

Raamattu käski maalaamaan spray-maalilla kartaanin paikan, mutta käytin maalitussia. En kyllä sitten tiedä, onko tästä mitään hyötyä kun edellinenkään ei sitä ole maalannut ja tässä on uusi kartaani. Noh, teen kuten ohje sanoo.

Kuva

Ja elämäni ensimmäinen kartaanin irrotus on takana!

Kuva

Se edellinen rane, joka ei ollut maalannut kartaanin paikkaa ei myöskään ollut älynnyt laittaa irrotustyökalunsa ja kulmavaihteen pulttien väliin kapulaa, vaan oli vääntänyt pölysuojan lommoille... Oli kuitenki kääntäny lommot ylös, jotta lopputulos näyttäis paremmalta :)

Kuva

Ja uus stefa on paikallaan. Jos sillä pääsis toiset 300 tkm...

Kuva

Öljyä tuli ulos n. 1 dl ja tilalle pistin n. 2 dl, joten vajausta oli n. 1 dl. Vuotovauhdista päätellen iski jo pieni paniikki, mutta se oli turhaa kun eiköhän tuo 7 dl tilavuuden kulmavaihde ole pärjännyt desin vajaudellaki ihan hyvin. Mut hetki hetkeltä se olis pahentunu, eli parempi paniikis korjata kuin ajaa väkisin loppuun...

Tässä lämmittelen kohmeista öljypurkkia, niin on kivempi pumpata. Kylmyys selitti myös sen, miksi rauhas vaihtaenkaa ei tullu kuin desi ulos. Oli melko jäykkää kamaa toi -10 asteinen öljy :)

Kuva

Ranetin tuon rämisevän lämpöpellinki lopulta. Puristamalla toi ei tullu tarpeeks kireeks, niin hakkasin pultin kiilaks.

Kuva

Auto on kärynny aina ajon päätteeks. Ei koskaan kylmänä. Eli jos vaikka tarhan pihas louskuttaa varttin tyhjäkäyntiä, niin ei käryä, mutta ajon päätteeks heti haisee. Nyt hokasin, että ehkä se ei olekaan moottoriöljyä, vaan kartaani on viskonu sitä kulmavaihteelta. Tuo downpipe kun on vain toiselta puolelta öljyinen... No ekalla koeajolla seki sitte varmistuu, mutta olen aika luottavainen teoriaani. Eli ehkä öljyvuotojen metsästyksen saa nyt sitten vihdoin lopettaa.

Kuva

Löin kartaanin takasi kulmavaihteeseen ja kiinnikkeet sormimomenttiin. Takavetarin kumi jää toiselle kertaa ja samalla ehkä vaihdan sen elsd:n solenoidin. Sen resistanssi on raamatun mukainen, mutta netissä on jossain juttua, että niistä hajoaa palautusjousi tms. Eli sähkö vetää, jousi palauttaa. Pitää tutkia sitä varaosaperää ensin, mutta eipä se iso homma ole vaihtaa täs yhteydes. Vain toisen asennuskerran motivaatio puuttuu totaalisesti, kun jotenki oon jo pessimisti sen suhteen, että Muonioon tää ei nelivetona mee. Toisaalta on tää muutenki ollu kokonaisuutena niin pessimistin painajainen, että ehkä tää taas yllättää positiivisesti :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Auto on ollut nyt vajaa kolme viikkoa nosturilla. Ei etene ei. Viides kerta toden sanoo, ja ottaen huomioon jo ostettujen öljypurkin pohjien arvon ja jyvittää sen jo ostetun varaosaperän tähän, on tää kuitenki alle maagisen touhutonnin maksanut remonttifarssi. Sellanen inan vajaa 700€, jos isoin osa on mennyt tohon tallilla suhaamiseen milloin mistäkin syystä...

Rassauspäivä 1: katso edellinen viesti.

Rassauspäivä 2: operaatio vetarin kumi. Takapäässä alustan osat ovat sen verran elämää nähneitä, että yritin loppuun asti välttää pultteihin koskemista. Hommahan on helppoa, sillä vetoakselin sisempi päähän lähtee tripodista vetämällä, eikö niin? Eli minimaalinen purkaminen, joka tarkottaa perän muljauttamista asentoon, jossa sisäpään voi vetää pois maljasta ja lopulta ulkopään sitte navasta. Samalla säästyy euroja, koska perään ei tartte vaihtaa (taas) öljyjä!

Kuva

Ja koska se ei vaan tule, piti alatukivarsi johon jousi tulee, irrottaa. Mutta onneksi se lähti irti suosiolla ja ehjänä. Tavoitteena siis saada lisää tilaa...

Ja koska sekään riittänyt, piti vielä tunti nuljata toista tukivartta. Sisempi epäkeskopultti korkkas heti, mutta sehän on halpa. Mutta tunnin muljaamisella oli pakko todeta, että se pultti oli naitettu puslaan pysyvästi. "Halpa uhraus tarvikeosana."

Kuva

No nyt sitten tuliki tilaa niin paljo, että sain vetarin ulkopään pois ja totesin, ettei se tripodi edelleenkään irtoa.

Kuva

Aika pian sainki sit yleissivistyksen siitä, että maailma on muuttunut, eikä nuo tripodit irtoa enää vuonna 2009 tehdyissä autoissa...

Kuva

No aikaa toi vain otti. Se tukivarsi olis pitäny hajottaa joka tapaukses, ehkä, ja "eihän se tarvikkeena ole edes kallis". Tripodin puolihan oli sellanen, että kumin irrottamalla tuli pari ruokalusikallista vettä ja kun ulommastaki oli näemmä kadonnut akselin klemmari, tuli senki rasvat vaihdettua samalla. Tosin taas kerran homma tyssäsi, kun hajonnut sisäpään sokka sinetöi sen, että homma ei etene.

Kuva

Purkuautojen vetarit oli jo kaikki maailmalla, toisen kolkin vetonivelen mukana tuli uus, mutta sekin on jo roskiksessa eikä tuo homma sitten etene ilman sitä sokkaa. Eli odottamaan päivää nro. 3.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Päivä 3: "Nopea kokoaminen yötä vasten."

Motonetista tarttui kasa osia mukaan. Eli kokoa ja sen jälkeen donitseja hankeen!

Kuva

Pieni vastustus kuuluu aina asiaan, eli yleismallinen sokka oli hieman liian paksu.

Kuva

Siitä kun sipasi viilalla vähän pois kyljistä ja ulkokehältä, oli mulla lopulta käsissä peruskunnostettu vetari, jossa on uudet rasvat molemmissa päissä sekä tietenkin ehjät kumit klemmareineen :)

Kuva

Ennen kasaamista operaationa oli vielä se elsd:n korjaaminen. Tai oletettu korjaaminen, mistä minä tiedän onko se oikeasti rikki vai ei... Purkuosa oli resistanssiltaan ohjearvossaa, joten ei kun ruuvia irti ja osa käteen.

Kuva

Autosta se ei sitten lähtenytkään edes ruuvarin ja vasaran avulla, joten lopetin sen vaihtamisen.

Kuva

Syy luovuttamiselle oli yksinkertainen: epäilen, ettei vika ollutkaan siinä, vaan noissa ruosteisissa öljylinjoissa, jotka oletettavasti vuotavat. Jos loppu oleva Haldex-pumppu saa vikakoodin jumiutuvasta venttiilistä, niin entä karkaava paine? Tuossa alemmassa liitoksessa oli ihan kupla, vaikka auto ole ollut käynnissä pariin viikkoon.

Kuva

Lisäksi se venttiilin ympäristö oli kostean näköinen, mutta se voi olla ihan yhtä hyvin irrotusöljyäkin oheistouhuista... No purin putket pois ja esimerkiksi siellä ylhäällä piilossa yksi "liitinnippeli" näytti tältä:

Kuva

Eli alan jo uskoa, että saan tämän sittenkin kuntoon. Ainoa mutta on se, että siirsin putket ja liittimet vanhoilla tiivisteillä vaihtoperästä. Ne sisemmät eivät yleismallisista o-renkaista kummene, yritin siis sitäkin, mutta jos ne jää vuotamaan, niin vaihto ei ole iso homma (toisella kerralla) ja toisaalta niitä siis saa (melko kalliiseen hintaan) ostettua myös ilman putkia. Eli "sopuhintaista" remonttia tiedossa.

Se liitinhän on siis tämmönen ja pieni jousisokka sitten pitää putken paikallaan. Muistuttaa aika paljon niitä syylärin öljyputkien tiivistyksiä, mutta pienemmässä koossa.

Kuva

Kuva

Ja nyt kun putket on paikallaan, niin ei kun kasaus käänteisessä järjestyksessä, vähän öljyjumppaa ja toivoa, että vika on korjattu ja vanhat o-renkaat ei vuoda :D

Kuva

Ja homma sitten etenikin hyvin, kunnes talon ainoa 18 mm hylsy halkesi perän pultteja kiristäessä... Olikohan se 90 Nm + 90 astetta, ellen nyt väärin ulkomuistista muista.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Päivä 4: "Kohta se on kasassa".

Huomasin virheeni, eli kirjoitan päivistä numeroituina. Oikeasti ne ovat yöolosuhteita :roll: Mut joo... Motonetista lähin hakemaan hajotettua hylsyä. Ekana osui käteen tämmönen lelu:

Kuva

En oikeen tiedä, että mitä tommosella uskaltaa vääntää ja mikä ton idea on. No vierestä löytyi tämmönen:

Kuva

Ei tuokaan vakuuta. Aikaisemmin Motonet myi myös voimahylsyjä, mutta kun siellä vuosi sitten jostain pervosta periaatteesta jokainen tavara piti muuttaa muutaman hyllyn mitan eri suuntaan, niin siinä samassa sitten vissiin myös työkalut poistettiin lelujen seasta. Biltemaan mars. Kunnes sorruin sitten etsimään netistä hyllynumeroa. Ja joo, jos leluhylsyt ovat erittäin näkyvällä paikalla origo-pisteessä, niin siitä joku 20 m sivuun pimeään nurkkaan on piilotettu ne työkalut :roll: Ei näin...

Kuva

No siitä sitten turbosaabastellen kohti isän hallia ja uudella voimahylsyllä sai sitten 2 m jatkon kanssa pultit momenttiin. Homma eteni erinomaisesti, kunnes se halpa tarviketukivarsi sai varsin nolon käänteen:

Kuva

Kuva

Niin tosiaan mähän sitten henkseleitä paukutellen hain vain tukivarren ajattelematta koskaan sellaista vaihtoehtoa, että totta tosiaan nelivedossa on eri osanumero kuin etuvetoisessa sisaressaan :facepalm_man: Pituus on eri ja ton pallonivelen kosketuspinta on tavissuoran sijaan kartio. No niin tai näin, nyt se odottaa oikeaa osaa ja kuitenki status on mallia "yksi pultti ja yksi mutteri". Sain siis öljyt lokeroihinsa ja ilmattua elsd:n ilman tukivarttaki, ei se ongelma ollut. Kuitenkin pakkanen ja hallis seisominen tyhjäsi akunkin tästä :D

Hätä ei ollut suuri, kun vanha Volvon akku antoi voimaa.

Kuva

Mittasin latausjännitteen, joka huiteli korottamattomallaki tyhjäkäynnillä 14,55 V eli ei tosta isompaa draamaa, kuten loppu olevaa laturia, tartte pelätä.

Haldexista tuli hihavakiolla pari ruokalusikallista öljyä ulos kun noi putket irrotti. Pessimistinä lisäsin sinne sitten 1,5 dl öljyä tilalle. Käyttämisen ja ilmausproseduurin päätteeksi avasin tarkastuspropun ja sieltä tuli pieni noro... Eli toi oli hukannut siis n. 1,5 dl öljyä! Oletan, että se ei mene tasauspyörästön puolelle (en tarkastanut kun valutin ne pois), mutta toisaalta ilmakupla ja totaalisen syöpynyt sovitenippeli kyllä vahvistaa teoriaa. Tän kanssa on ennenkin tullut sama vikakoodi paineongelmista, niin olen aika luottavainen siihen, että vika oli nyt vain näinkin yksinkertainen. Pakari näitä haukkui aikaisemmin hyvän kelin nelivedoiksi, mutta jos vika oli vain o-renkaiden falskaaminen kun metalli on syöpynyt ympäriltä pois, niin ehkä tälle tuli vain noilta osin kilometrit täyteen eikä sen kummempaa draamaa.

Saan auton ens viikolla pyörilleen ja siitähän se sitten aika nopeasti selviää kuinka kävi. Ainakaan viime öisen 10 min käyttelyn perusteella ei suoraan lammikkoa auton alle tullut, joten ei se ihan suorana ruiki. Toisaalta täs riittää pienempiki vuoto aiheuttamaan harmaita hiuksia, joten aika näyttää. Fiksuhan tilais jo ne uudet nippelit tonne, mutta sittenhän elämässä ei olisi mitään jännää jäljellä :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3099
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja V-M »

Aattelin hommaavani uudet putket kun tuota omaani rassasin, mutta ne perän putket on luultavasti tehty platinasta tai jotain kun hinnat ihan kohtuuttomia. Tosin ei ne vuotaneet mutta oli ne aika ryytteisen näköiset.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mä luulen, että hydrauliikkaliikkeestä vois saada letkuina samat. Lopultahan se on vain kierreholkki, jonka pääs o-rengas tiivistää sen... Voin mittailla sen nippelin mitat jos muistan.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3099
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja V-M »

JP_Vette kirjoitti:
Su Tammi 30, 2022 20:40
Mä luulen, että hydrauliikkaliikkeestä vois saada letkuina samat. Lopultahan se on vain kierreholkki, jonka pääs o-rengas tiivistää sen... Voin mittailla sen nippelin mitat jos muistan.
Vois luulla että nippoja sais erikseen ja joku asianosaava putkari pyöräytellä tuollaset kohtuudella ihan raudastakin tai paremmasta matskusta.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Osanumero on 13280086...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin