Pakari kirjoitti: ↑Su Huhti 10, 2022 10:42
Itsekin "kapinoin" nuorena verenperintöäni vastaan huomatakseni kuitenkin sen, että veri veti kuitenkin Saabeihin.
Näin se on mennyt itsellänikin.
Ekat 10 vuotta ajelin pikkukindereillä, kunnes lastenistuimen/vaunujen kuljetustarve pakotti hankkimaan taka-ovellisen auton (Saab 9-3 Aero).
Projektissa ilmeni pari pientä yllätystä:
1) Pakosarja törmäsi ilmastoinnin putkiin pujotettaessa paikoilleen. Pitkällisen pohdinnan jälkeen ilmastointi sai lähteä
2) Alkuperäinen jäähdyttimen sähköflekti tunneleineen ei sopinut paikoilleen peltipakosarjan kanssa. Tilalle piti rakentaa ranetus
Foorumilta löytyi hieno ohje, miten yleismalliselle tuulettimelle rakennetaan kehys lattaraudasta. Keksin kuitenkin käyttää tässä kevyempää materiaalia, sähköasennuksissa käytettävää DIN-kiskoa. Kisko on suht vääntöjäykkää ja valmiiksi sähkösinkitty.
Sopivia tuulettimia yritin selvitellä spekseistä ja kyselemällä muilta kokemuksia. Ilmeni, että kunnolliset SPAL tuulettimet maksaa rahaa ja saatavuus juuri sopivalla halkaisijalla oli sillä hetkellä huono. Bilteman yleismalleilla taas on aika vaatimaton kyky liikuttaa ilmaa, mikä saattaa aiheuttaa helteellä jonottaessa lämpö-ongelmia. Tallista löytyi pari og900 turbon tuuletinta, joita testattiin ajaa säädettävällä virtalähteeltä. Toinen tuuletin vaikutti pyörivän ilman värinöitä ja sivuääniä, joten se sai kelvata tähän kohteeseen.
Hyvin jäi tilaa:
Ilmastoinnin osia ei tarvinnut viedä metallinkeräykseen, vaan ne lähti onneksi ainakin osittain hyötykäyttöön:
Ilmastoinnin poisto keventää keulaa noin 15kg, eli ei kovinkaan paljoa, suunnilleen keskikokoisen käynnistysakun verran. Koska auton perää on kevennetty reilusti, olisi mukava saada myös keulasta painoa pois. Löytyisikö tähän hyviä ideoita?