OG 9-3 Nürburgring
Re: OG 9-3 Nürburgring
Jep, ryki on T5-biopower, eli toimii vain E85:lla. Pakoputken vuotoa epäiltiinkin jo tuon aiheuttajaksi ja jotain pientä vuotoa putkessa on havaittavissa ihan korvakuulolta. Todnäk se vuotaa downpipen ja putken liitoksesta, joten se ainakin pitää saada tiiviiksi ennen seuraavaa päästömittausta...
Eski
Eski
Re: OG 9-3 Nürburgring
Omassa 9-3 :ssa päästöt meni yli raja-arvojen vain häkäarvossa. Syy katin kenno päreinä sisältä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: OG 9-3 Nürburgring
Omituista oma og kolkki T7 RE85STG1 mitsulla ryyditettynä aina heittämällä läpi päästöjen osalta.Kerran torppasi alatukivarren takia.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: OG 9-3 Nürburgring
Jep, ilmeisesti tuo rykin iso hormi ja sen lievä vuoto aiheuttavat jotain hämärää mittauksessa. Ennen leimaa pukkasi CE-valon ja vilkkukoodin kolmen vilkun perusteella vaihdettiin imuilman lämpöanturi. Sitten säädettiin laihan makuiset seokset paksummalle ja saatiin päästömittaukset tehtyä. Nyt huomasin, kun käänsin virrat päälle, että CE vilkkui 7 kertaa, eli seoksiin liittyvää koodia pukkaa. Tekkikin kertoi, että polttoaineseos liian lihava...
Tässäpä tämä vilkkukoodilista ->
Lopuksi pakollinen viilistelykuva parkkihallista
Eski
Tässäpä tämä vilkkukoodilista ->
Lopuksi pakollinen viilistelykuva parkkihallista
Eski
Re: OG 9-3 Nürburgring
Taustakuva näytti tutulta: https://saab9000.com/procedures/powertr ... tcodes.php
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: OG 9-3 Nürburgring
Jos ryki syksyllä iskussa niin ite melkein kävisin uusiks konttorilla niin ei tartteis ajoon ottaessa heti miettii moisii. Tai niin mä tuon avon kanssa teinkin.
Oliks päästömittaus nyt 3kk voimas... Heinäkuus uusiks
Oliks päästömittaus nyt 3kk voimas... Heinäkuus uusiks
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: OG 9-3 Nürburgring
^Sama täällä. Vaihdoin avon katsastusajan elo-syyskuun taitteeseen, niin ehtii mahdolliset epäkohdat ennen seisotusta korjata.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: OG 9-3 Nürburgring
Aivan samat suunnitelmat. Mä kun ajelen kuplalla ja Oldsilla vuorovuosin, niin aiemmin 1v leimoilla on aina keväällä ollut leima ummessa siitä autosta jolla pitäisi lähteä liikenteeseen. Keväällä perushuoltojen ja muidenkin autoiluun liittymättömien kevätpuuhien kanssa on niin kova kiire, ettei jaksaisi katsastuksesta stressata.
Nyt kun autoihin saa 2v leiman ja katsastusajan pääsee päättämään itse niin tämä ongelma viimein ratkeaa siirtämällä kesäautojen katsastukset pois keväältä. Kupla siirtyi automaattisesti jo kaksi vuotta sitten, kun sain koneremontin valmiiksi ja auton katastukseen vasta kesäkuun lopulla, eli pääsen tänä kesänä aloittamaan kauden ilman katsastushuolia.
Oldsin kanssa tein nyt niin että vaikkei se ole tänä kesänä ajoautona, katsastin sen nyt toukokuun alussa ekaa kertaa 2v leimalla kun vanha leima oli vielä voimassa. Ensi keväänä voin aloittaa sillä kauden murheitta ja käyn sitten seuraavaksi syksyllä 2023 konttorilla sen kanssa, jotta keväällä 2025 ei tarvi miettiä ekana katsastusta.
Nyt kun autoihin saa 2v leiman ja katsastusajan pääsee päättämään itse niin tämä ongelma viimein ratkeaa siirtämällä kesäautojen katsastukset pois keväältä. Kupla siirtyi automaattisesti jo kaksi vuotta sitten, kun sain koneremontin valmiiksi ja auton katastukseen vasta kesäkuun lopulla, eli pääsen tänä kesänä aloittamaan kauden ilman katsastushuolia.
Oldsin kanssa tein nyt niin että vaikkei se ole tänä kesänä ajoautona, katsastin sen nyt toukokuun alussa ekaa kertaa 2v leimalla kun vanha leima oli vielä voimassa. Ensi keväänä voin aloittaa sillä kauden murheitta ja käyn sitten seuraavaksi syksyllä 2023 konttorilla sen kanssa, jotta keväällä 2025 ei tarvi miettiä ekana katsastusta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: OG 9-3 Nürburgring
^Tässä katsastusajan siirrossa on vielä lisäetua, jos sattuu omistamaan auton joka tykkää kaikenlaisesta temppuilusta ja jekkujen tekemisestä. Nimittäin satku sai syksyllä leiman, eli tänä keväänä oli ensimmäinen kerta kun ei tarvinnut olla keskellä talvea (ympärivuotiskäytössä) tai keväällä ensimmäisenä viemässä katsastukseen.
Menin eilen täyden akun kanssa talliin, kytkin akun kiinni, hyppäsin sisään, ryyppy päälle, käänsin avaimesta kunnes tuli bensaa jolloin moottori käynnistyi välittömästi ja kävi heti tasaisesti. Ykkönen sisään ja kaasua, jarrut paukahti auki, auto liikahti normaalin oloisesti liikkeelle. Varovasti tallin kynnys alas, ryyppyä pienemmälle, Tragicomin sivuilta liikennekäyttöönotto ja eikun maantielle. Kaikki toimi täysin normaalisti, aivan kuin olisi eilen jätetty talliin. Niin täydellinen vastakohta kaikille aiemmille talviunilta herättelyille kuin olla saattaa, sen kerran kun olisi luvan kanssa saanut olla alkukankeutta.
Menin eilen täyden akun kanssa talliin, kytkin akun kiinni, hyppäsin sisään, ryyppy päälle, käänsin avaimesta kunnes tuli bensaa jolloin moottori käynnistyi välittömästi ja kävi heti tasaisesti. Ykkönen sisään ja kaasua, jarrut paukahti auki, auto liikahti normaalin oloisesti liikkeelle. Varovasti tallin kynnys alas, ryyppyä pienemmälle, Tragicomin sivuilta liikennekäyttöönotto ja eikun maantielle. Kaikki toimi täysin normaalisti, aivan kuin olisi eilen jätetty talliin. Niin täydellinen vastakohta kaikille aiemmille talviunilta herättelyille kuin olla saattaa, sen kerran kun olisi luvan kanssa saanut olla alkukankeutta.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: OG 9-3 Nürburgring
Tänään oli lähdettävä reissuun rykillä, koska Ttid ilmoitti aamulla, että coolant low ja pellin alta selvisi, että egr:n jäähdyttimen kotelo vuotaa. Eipä sillä uskaltanut lähteä reippaalle 400 kilsan maantielenkille Laukaa-Mäntyharju-Lahti-Laukaa.
Niinpä lähdin tankkaamaan rykin tankin täyteen viinaa ja juuri sopivasti hinta olikin nostettu 1,799 euroon. Tähän asti se on täällä kotikulmilla pysynyt noin 1,6e nurkilla, joka on ollut parhaimmillaan liki euron halvempaa kuin E98. Tulipa sitten pitkästä aikaa ajettua vähän pitempi veto maantietä viinalla ja sitähän paloi 45 litraa, eli keskikulutus oli noin 11 litraa satasella. Rahaa paloi siis noin 80e, mutta harrastuksen pitääkin maksaa
Eski
Niinpä lähdin tankkaamaan rykin tankin täyteen viinaa ja juuri sopivasti hinta olikin nostettu 1,799 euroon. Tähän asti se on täällä kotikulmilla pysynyt noin 1,6e nurkilla, joka on ollut parhaimmillaan liki euron halvempaa kuin E98. Tulipa sitten pitkästä aikaa ajettua vähän pitempi veto maantietä viinalla ja sitähän paloi 45 litraa, eli keskikulutus oli noin 11 litraa satasella. Rahaa paloi siis noin 80e, mutta harrastuksen pitääkin maksaa
Eski
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: OG 9-3 Nürburgring
Meillä tarvitsee aika ajoin lisätä molempiin autoihin jäähdytinnestettä, varsinkin silloin, jos lämpötilan vaihdokset ovat olleet yön ja päivän aikana suuret, ja starttaa auton aamulla.
Sitä varten mulla on aina ulkovarastossa jäähdytinnestettä, sillä vaikka paisuntasäiliön pinta ei olisikaan kylmänä kovin matalalla, en viitsi ottaa sitä riskiä, etten lisäisi sitä hieman.
Polttoaineiden hinnat ovat korkealla, mutta nyt (R)E85:n ja bensiinin litrahinnan ero on kuitenkin kohtuullinen. Silloin kun aloitti aikanaan etanolilla ajamisen, litrahinnan ero bensiiniin oli 52 eurosenttiä. Pahimmassa vaiheessa se oli vain reilu 30 eurosenttiä, jolloin myin auton pois ja ostin diesel-Saabin.
Ei näillä polttoaineen hinnoilla viitsi oikein ajella huvikseen. Eilenkin perheen mennessä katsomaan Puolustusvoimien paraatia kävin itse samalla hoitamassa pari työtehtävää Helsingin keskustassa, jotta pystyi veloittamaan kilometrikorvaukset. Sääli vain, että kilometrikorvauksen määrä ei muutu polttoaineiden maailmanmarkkinahintojen mukaisesti. Tämä olisi vähintäänkin kohtuullista sen sijaan, että kerran vuodessa määritetään "kiveen lyöty" kilometrikorvaus, jota ei voida muuttaa polttoaineiden maailmanmarkkinahintojen muuttuessa.
Sitä varten mulla on aina ulkovarastossa jäähdytinnestettä, sillä vaikka paisuntasäiliön pinta ei olisikaan kylmänä kovin matalalla, en viitsi ottaa sitä riskiä, etten lisäisi sitä hieman.
Polttoaineiden hinnat ovat korkealla, mutta nyt (R)E85:n ja bensiinin litrahinnan ero on kuitenkin kohtuullinen. Silloin kun aloitti aikanaan etanolilla ajamisen, litrahinnan ero bensiiniin oli 52 eurosenttiä. Pahimmassa vaiheessa se oli vain reilu 30 eurosenttiä, jolloin myin auton pois ja ostin diesel-Saabin.
Ei näillä polttoaineen hinnoilla viitsi oikein ajella huvikseen. Eilenkin perheen mennessä katsomaan Puolustusvoimien paraatia kävin itse samalla hoitamassa pari työtehtävää Helsingin keskustassa, jotta pystyi veloittamaan kilometrikorvaukset. Sääli vain, että kilometrikorvauksen määrä ei muutu polttoaineiden maailmanmarkkinahintojen mukaisesti. Tämä olisi vähintäänkin kohtuullista sen sijaan, että kerran vuodessa määritetään "kiveen lyöty" kilometrikorvaus, jota ei voida muuttaa polttoaineiden maailmanmarkkinahintojen muuttuessa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: OG 9-3 Nürburgring
Jep, kyllä minunkin tallista löytyy jäähdytinnestettä, mutta tuo egr jäähykotelon vuoto usein yltyy hyvin nopeasti sellaiseen muotoon, että mehua saa olla lisäämässä ihan jatkuvasti... Arvioin tilanteen ja päätimme lähteä rykillä, vaikka polttoainekustannukset olisivat ainakin 20e kovemmat ja oman työnantajan saaminen tämän ylppärijuhlareissun maksajaksi on hyvin epätodennäköistä
Täällä jkl seudulla viinan hinta on edelleen yli 50snt halvempaa kuin 98 bensa. Jos itse olisin ajanut tuon reissun bensalla, niin se olisi maksanut rapiat 70eur (kulutus noin 7 ja bensan hinta 2,6eur. Mutta tuo ryki ei ole edes ole flexfuel, eikä mikään pisaralla pisimmälle ennätykseen tähtäävä harrastusväline
Täällä jkl seudulla viinan hinta on edelleen yli 50snt halvempaa kuin 98 bensa. Jos itse olisin ajanut tuon reissun bensalla, niin se olisi maksanut rapiat 70eur (kulutus noin 7 ja bensan hinta 2,6eur. Mutta tuo ryki ei ole edes ole flexfuel, eikä mikään pisaralla pisimmälle ennätykseen tähtäävä harrastusväline
Re: OG 9-3 Nürburgring
Ryki pääsi tänään lavetille, kun käyttöhihna päätti poistua paikaltaan. Konerempan jälkeen remmi ei oikein istunut paikalleen ja siitä leikkautui yksi suikale irti. Sitten tämä vaurioitunut hihna pyöri koneessa sujuvastl, mutta tänä keväänä se uusittiin.
Uusi ehjä remmi toimi hienosti noin 2000km, mutta tänään yhtäkkiä alkoi kuulua outoa rapinaa konehuoneesta, ohjaus muuttui raskaaksi ja plingplong laturin valo syttyi. Arvasin heti, että hihna porsi. Onneksi olin Jyväskylän nurkilla, joten hinuri järjestyi paikalle nopeasti. Pikainen käynti PCS:llä vahvisti sen, että todnäk syy on hihnan kiristimessä ja muistelin, että sitä ei vaihdettu rempassa, joten uudesta Daycon palikasta tehtiin kaupat. Sitten paskarreltiin juniorin kanssa uusi kiristin ja remmi paikalleen. Nyt ainakin ensi vaikutelman perusteella vaikuttaa lupaavalta ja nyt hihna pysyy paremmin kiristimen rissalla, kun aikaisenmin se siirtyi selvästi ulospäin...
Uusi remmi paikallaan...
Eski
Uusi ehjä remmi toimi hienosti noin 2000km, mutta tänään yhtäkkiä alkoi kuulua outoa rapinaa konehuoneesta, ohjaus muuttui raskaaksi ja plingplong laturin valo syttyi. Arvasin heti, että hihna porsi. Onneksi olin Jyväskylän nurkilla, joten hinuri järjestyi paikalle nopeasti. Pikainen käynti PCS:llä vahvisti sen, että todnäk syy on hihnan kiristimessä ja muistelin, että sitä ei vaihdettu rempassa, joten uudesta Daycon palikasta tehtiin kaupat. Sitten paskarreltiin juniorin kanssa uusi kiristin ja remmi paikalleen. Nyt ainakin ensi vaikutelman perusteella vaikuttaa lupaavalta ja nyt hihna pysyy paremmin kiristimen rissalla, kun aikaisenmin se siirtyi selvästi ulospäin...
Uusi remmi paikallaan...
Eski
Re: OG 9-3 Nürburgring
Mahtaako ryki asustaa Jyväskylän seudulla olin viime syksynä näkevinäni sen parkissa Savelassa Vehkakujalla harmaa aero kolkki oli pysäköitynä kadunvarressa
9-3 2001 - B205R