Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

Irkkiin kommentoin tänä aamuna tuota uutuuspösöä "Noita vispilöitä vois vähitellen alkaa enemmänkin saada 20-50cm matalampina. Paranis range kun ilmanvastus pienenee." Voisi ainakin ulkonäöllisesti olla tosiaan ihan ok, jos ei väkisin pitäisi tunkea espooalustaa ja muovihimmeleitä.

Kuinka moni tarvitsee korkeaa SUV-mallia?
-Tuskin monikaan, ilo lie lähinnä siinä ettei näe kuinka likainen auto katto on, kun ei sitä kuitenkaan yletä pesemään. Olettaen siis että korkealla suvilla meinataan nimenomaan korkeakorista suvia, kun samaan settiin on lueteltu nippu matalampikorisia suveja käteviksi.

Toisaalta, en minäkään tarvitse urheiluautoa, mutta koska ne on minusta kivoja, mulla on niitä 2.


Mihin tarvitaan matalaa maavaraa, jos tarjolla on korkeaa?
Jaetaas tää(kin) pohdinta kahteen osaan: matala maavara ja ylipätään matala auto, ihan vaan koska tekniset edut pääosin eroaa toisistaan.


Matala maavara:
Jos vertaillaan samaa autoa matalalla ja korkealla maavaralla (ruuvataan alustaa korkeammalle kiinteillä palikoilla, ei muuteta jousitusta eikä rengastusta), niin auton noustessa maavara luonnollisesti paranee (+) ja osumaherkkyys maahan vähenee (+) .Samalla auton painopiste nousee, jonka seurauksena ajovakaus (-) ja etenkin ääritilannekäytös heikkenee (-) ja kallistelu lisääntyy. Lisäksi luonnollisesti peräkärryn takareuna laskee (-) kun vetokoukku nousee auton mukana ja ilmanvastus oletettavasti lisääntyy, koska otsapinta-ala lisääntyy (renkaita "näkyy" enemmän auton alta) (-). Oletettavasti siksi, että kaikenmaailman maaefektit, pyöränkoteloiden pyörteet yms. saattaa yllättää. Tietenkin myös lastauskorkeus joka aukolla nousee (-), materiaa kuluu enemmän (-) ja massa lisääntyy (-).

A) Minä huomaan korkeammassa maavarassa lähtökohtaisesti enemmän miinuksia niin kauan, kun matalampikin maavara on riittävä siihen, ettei maahan osuta. Kuinka usein oikeasti kolistelette autojenne pohjia maastoon? Tai kolistelisitte, jos alla olisi vaikka vakiokorkuine NG9-3?

B) Huomaatteko, etten mainitse sanallakaan ajomukavuutta, uiaherkkyyttä, tahi pehmeyttä, jotka usein korkeaan maavaraan henkisesti yhdistetään? Aivan, niillä ei teknisesti ole juurikaan tekemistä maavaran kanssa, vaan jousituksen pehmeys ja toteutus muuten näyttelee siinä isompaa osaa.

Kokonaisuutena matala auto

...eli käytännössä korin korkeus ja arkkitehtuuri.

A) Joka sentti pois auton korkeudesta on pois myös otsapinta-alasta. Se osuus, joka lähtee maavarasta, lähtee tosiaan vain renkaiden leveydeltä (kuten yllä totesin), mutta se osuus, joka lähtee kattolinjasta, lähtee pois koko katon leveydeltä ja se osuus, joka lähtee pois korin alareunasta, lähtee käytännössä koko auton leveydeltä.

Usein tuntuu siltä, että ilmanvastuksen osalta vertaillaan vain ilmanvastuskertoimia, mutta tosiasiassa ilmanvastus on otsapinta-ala * ilmanvastuskerroin, eli jokainen neliösenttimetri, joka saadaan pois otsapinta-alasta heikentämättä ilmanvastuskerrointa parantaa auton ilmanvastusta ja sitämyötä kulutusta etenkin maan- ja moottoritievauhdeissa. Ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä ja vanhana nyrkkisääntönä n. 80km/h vauhdissa auton kulkua vastustavista voimista ilmanvastus on kutakuinkin tasoissa vierinvastuksen kanssa, 120km/h vauhdissa ilmanvastus on jo n. tuplat verrattuna vierinvastukseen, mikä perinteisesti näkyy selkeänä kulutuksen nousuna, kun siirrytään maantietlä moottoritielle.

Eli matalampi auto on silkkaa säästöä matka-ajossa energiankulutuksen muodossa.

B) Joka sentti pois auton korkeudesta on lähes väkisinkin säästettyä massaa ja materiaalia. Jokainen kuutiosenttimetri pois metallikorista on kuutiosenttimetri vähemmän louhittavaa metallia. Jokainen kilogramma pois massasta vähentää vierinvastusta ja sitämyöten energiankulutusta sekä renkaiden (ja tien) kulumista.

Eli matalampi auto on silkkaa säästöä valmistaessa ja aina liikkuessaan.

C) Se painopiste - mitä alemmas sen saa, sitä vakaamman ajettavan autosta saa helposti tehtyä. Auton kallistelu on vähäisempää ja ajattavuus parempi, monelle ihmiselle suurena yllätyksenä myös ajomukavuus hyötyy tästä, vaikka kallistelu yhdistetään usein alustan pehmeyteen, joka yhdistetään usein mukavuuteen - mutta mitä alemmas painopisteen saa, sitä pehmeämmän alustasta voi tehdä kallistelun pysyessä kurissa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^tuosta voi päätellä että kukaan ei tarvitse sitä matalaa maavaraa, sillä vain on halvempaa ja ison osan aikaa mukavampaa ajella :mrgreen:

Ei mutta, ihan asiaahan tuo on ja varsinkin noiden ilmanvastusasioiden kanssa pitää hyvin paikkaansa. Toisaalta korkeampaan koriin voidaan loihtia parempi tilankäyttö sekä esim. näin selkävaivaiselle terveellisempi istuma-asento. Tilankäytön parantuessa saattaapi käydä niin että se lisäkorkeuteen mennyt materiaali onkin pois auton muista mitoista, pääosin pituudesta. Hyvänä esimerkkinä Berlingo ystävineen, jotka tarjoaa isoa farkkua vastaavat (tai jopa paremmat) sisätilat perus C-segmenttiläisen hatchbakin pituudessa. Täytyy nimittäin muistaa että materiaalikäytöltään tehokkain muoto on pallo eikä mikään pitkulainen puikula, joten suunnitelkaamme pallon muotoisia autoja :mrgreen:
aero kirjoitti:
Ke Kesä 22, 2022 16:22
Kuinka usein oikeasti kolistelette autojenne pohjia maastoon? Tai kolistelisitte, jos alla olisi vaikka vakiokorkuine NG9-3?
Usein, tervetuloa Turkuun talvisin seuraamaan loistavaa auraustoiminnan laatua :D

Moni sanoo että tarvitsee korkeaa maavaraa että pääsee mökille, mutta mulla ei kyllä Saabilla ollut kauheasti ongelmia päästä talvisin mökille. Paitsi että oli hieman hankala päästä mökille lähtiessä kotipihasta maantielle, kun kotikatu oli aurattu taas viimeksi joskus kolme lumipyryä sitten.

Mutta siis tosiasiahan on se, että uusien autojen pitäisi olla taloudellisuuden vuoksi GM:n EV1:n näköisiä. Tuo peräpuikula jonka muotoja ja myynnin epäonnistumista kommentoin just joku viikko sitten jossain toisessa letkussa. Ihmisille myydään sen muotoisia autoja mitä ne haluaa ja nyt iso osa haluaa maasturimaisia elementtejä autoonsa, ja sellaisiksi kelpaavat sitten mustat puskurit, lokasuojien kaaret ja helmat ym. dorkuudet. Minä olen niin vanha että muistan vielä ajan jolloin musien puskurien saamiseksi korin väriin piti maksaa ekstraa, nyt maksetaan ekstraa "off road visual packagesta" jotta saadaan mustaa puskinta autoon :roll:

Ja siksipä nuo korotetut mukakoupetkin on markkinoilla, että joku niitä haluaa. Ja eihän se nyt ihan uusi keksintö ole, muistan jo joskus viimeistä edellisellä vuosikymmenellä tyrmistyneeni nähdessäni Penarin X6:n, eikä silmä ole siis vieläkään tottunut.

Mutta hei, en tuomitse. Jokainen valitsee autonsa oman makunsa mukaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Ke Kesä 22, 2022 17:10
^tuosta voi päätellä että kukaan ei tarvitse sitä matalaa maavaraa, sillä vain on halvempaa ja ison osan aikaa mukavampaa ajella :mrgreen:
Jep! "Ison osan aikaa" on myös tärkeä seikka muistaa. Aina joskus kuulee ihmettelyä että eikö kannattaisi hommata sellainen auto, jolla ei tartte juurikaan hidastaa hidastetöyssyyn tai katsella tarkkaan reittiä jossain pienellä sivu- tai pihatiellä, mutta ainakin mulla nuo tekee tosi pienen osan ajosuoritteesta. Suurin osa matkasta tulee kohtuullisen tasaisella, päällystetyllä tiellä, jolla matala auto ja tiukka muttei pintakova alusta on ihan parhautta, joten mieluummin valitsen auton 99% ajosuoritteen mukaan sen 1% ikävyyden sijasta.
AZP kirjoitti:
Ke Kesä 22, 2022 17:10
Toisaalta korkeampaan koriin voidaan loihtia parempi tilankäyttö sekä esim. näin selkävaivaiselle terveellisempi istuma-asento.
Etenkin tuon istuma-asennon (ja istuimen ylipäätään) kannalta on tärkeää, että erilaisia autoja on markkinoilla, että löytyy kaikille sopivaa. Tästä tulee mieleen sekin, että useinhan katumaastureita kehutaan myös sillä, että niihin on helppo nousta kyytiin, mutta ei tästä montaa päivää ole, kun kommentti Qashqassayyaakauaista meni kutakuinkin niin, että sinne on vaikea nousta kun on liian korkea.
AZP kirjoitti:
Ke Kesä 22, 2022 17:10
Tilankäytön parantuessa saattaapi käydä niin että se lisäkorkeuteen mennyt materiaali onkin pois auton muista mitoista, pääosin pituudesta.
Siksi "lähes väkisin" eikä suinkaan "varmasti" tai "automaattisesti".

Mainitussa Berlingossa pysty istuma-asento tekee osuutensa, mutta tilaa on siinä hallittu muutenkin harkitusti ja tiettävästi aika harvan hemmon hiukset hipoo kattoa siinäkään, eli sinänsä korkeudesta olisi monella senttejä niistettäväksi ennenkö tarvii pidentää, mutta jos tavaratilan korkeudesta hyötyy, niin siinähän on heti toinen pointti.
AZP kirjoitti:
Ke Kesä 22, 2022 17:10
Täytyy nimittäin muistaa että materiaalikäytöltään tehokkain muoto on pallo eikä mikään pitkulainen puikula, joten suunnitelkaamme pallon muotoisia autoja :mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=3a6Vo9lpYr8

AZP kirjoitti:
Ke Kesä 22, 2022 17:10
Usein, tervetuloa Turkuun talvisin seuraamaan loistavaa auraustoiminnan laatua :D
Kuntec on kieltämättä kuuluisa aiheesta :D. Oulu on toinen, josta kuuluu kehuja talvikunnossapidosta
AZP kirjoitti:
Ke Kesä 22, 2022 17:10
Ja siksipä nuo korotetut mukakoupetkin on markkinoilla, että joku niitä haluaa. Ja eihän se nyt ihan uusi keksintö ole, muistan jo joskus viimeistä edellisellä vuosikymmenellä tyrmistyneeni nähdessäni Penarin X6:n, eikä silmä ole siis vieläkään tottunut.
Minä näen X6:lle automaailmassa ihan selkeän tarpeen. Sen tulo nimittäin sai X5:n näyttämään yllättävän hyvältä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eilen tuli pestyä pihassa pari autoa ja moottoripyörä, ja huomasin että Mitsussa on konepellillä ja takaluukussa molemmissa pihkatahra. Sellainen sormenpään kokoinen läntti, jota koitin liuotinpesuaineella ja kevyesti kynnellä raaputtamalla pois, mutta ei oikein tuntunut lähtevän.

Onko kellään vinkkejä millä pihkan saisi maalipinnasta tehokkaasti mutta turvallisesti hävitettyä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Vastataas itse itselle: käsidesillä.

Mikään murhe semmonen olekaan johon ei viina auttais :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Korkea vai matala auto? No molemmat 😅. Painaa napista, niin on matala auto. Painaa toisesta napista, niin on korkea auto.

Mökkitie yms lumivallit pääsee kun nostaa kopan ylös. 40 km/h maksimi vauhti. Muistaakseni 110 km/h jälkeen X7 pudottaa itseään normi korosta pari senttiä alemmas.

On mukava, oikeastaan leppoisa ajettava. Helppo lastata, kun laskee alas tai ylös oman mieltymyksen mukaan.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^niin tällanen vai?

Kuva

Aika transformeri saa olla että tuosta saa matalan auton nappia painamalla :mrgreen:

Kesäkuu:
matkaa 450 km
sähköä 87 kWh
bensaa 8 litraa
Rahaa näihin 25 €

Alusta (10/2019) laskien:
matkaa 19163 km
sähköä 5012 kWh
bensaa 279 litraa
Rahaa näihin 914 €
Kulutus ja kulut per 100 km: 1,5 litraa + 26 kWh eli 4,8 €

Kertaalleen tuli käytyä Nauvossa mutsin mökillä, sellanen 155 km kierros yhteensä, ja siinä tais sitten mennä kaikki tuo kuukauden bensa. Hyvä laskelmanpohja sellaiselle joka sanoo ettei lataushybridi ole mitenkään järkevä jos tulee tuollaisia vähänkään pidempiä siivuja. Tuolle reissulle lähdettiin siis täydellä akulla, jolla päästiin karvan vajaa 40 km ennen polttomoottorin ensikäynnistystä, eikä sitten ladattu kertaakaan ennen kotiin pääsyä. Paluumatkalla oli vielä sellainen keli että ilmastointi huusi koko matkan. Silti bensan keskikulutus tuolle reissulle vaatimattomat 5,0 litraa sataselle ja siihen alle euron sähköt päälle eli rahallisesti voisi puhua ehkä n. 5,2 litran bensankulutusta vastaavasta kulusta. Tiukkaa tekis päästä millään polttomoottoriversiolla tämän kokoisesta möhkäleestä tuollaiseen keskikulutukseen.

Eipä muuta kommentoitavaa, kesä jatkuu ja kärsä toimii :D
Viimeksi muokannut AZP, Pe Heinä 01, 2022 21:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja viggen »

NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

^^ toi mullekin tuli ekana mieleen, mutta päättelin allekirjoituksesta että nyt viitataan ranskalaiseen taikamattoon:
Kuva
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

:lol:

Mä ajattelinkin et jokin kompa tossa jutussa oli. Eipä ole sitikoiden tehdaskoodit niin tuttuja että olisin heti tuohon yhdistänyt, vaikka jutun perusteella mielessä kävikin hydesitikat. En vain yhtään käsittänyt että C5=X7.

Mutta kyllähän tuossa ajatuksessa on järkeä. Iso kissa on sellainen vehje joka on aina kyllä kiinnostanut, harmi että niitä ei enää tehdä, ainakaan puhtaasti sillä alkuperäisellä konseptilla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Aika pienel tosiaan töpselikärsä meni tuon möksäreissunki.

Vähä kyl kyseenalaistan aeron näkemyksii korkeasta maavarasta
Lisäksi luonnollisesti peräkärryn takareuna laskee (-) kun vetokoukku nousee auton mukana
Tämähä riippuu ihan koukusta, osassa kiinteitä on pari eri asennuskohtaa ja varsinki irrotettavissa se nuppi voi olla koukun runkoa alempana.
Tietenkin myös lastauskorkeus joka aukolla nousee (-),
Täähän on plussaa. Jotain multasäkkejä ku on tullu kuskattuu sekä astralla ja dusterilla niin kyllä vaan alaselkä pääsee helpommalla dusterin kanssa :mrgreen:

Mut joo, mä kuulun just siihen porukkaan joka ei haluu ihan kauheesti hidasteisiin himmailla on ne sitten tehtyjä tai vaan huonoo tienhoitoo.
Mutta aerolla on kyl hyvät tiet ympärillä jos 99% on siliää, omalla työmatkalla on jo kolme sellaista heittoo et joutuu dusterillakin hieman kaasupoljinta kevittää. Matalammalla joutuu sit tietty jarruttaanki ja kevittämistä niillä ainaki pari lisää.
Talvikeleissä sit monesti ekat 5 kilsaa ajan ekana tai tokana urat auraamattomaan tiehen? Seuraavat 5 kilsaa yleensä pari enempi kerennyt ajelee. Mut toki toi loskan raapiminen pohjaan tuon kymmenen kilsaa on pienempi murhe kuin vaikka turun keskustan läpi ajaminen talviaikaan :lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja viggen »

Suomessa ei vissiin toteutettu ns. Nollvisionslinga tyyppisiä katuja, kuten esim. Trollhättanissa. Tarkoittaa sitä, että nopeusrajoitus on max. 30km tai alempi ja suojatiet korkealla korotuksella, sekä lisäksi muita vauhdin estäviä korotuksia ja kavennuksia kadulla. Aluksi korotukset oli niin korkeita, että matalat autot ei pääsyt yli ja linja-autojen perän alapellit hajosi ylityksessä, samoin kavennuksia piti tehdä uusiksi. Tämä vaikutti tietenkin siihen, että liikenne suuntautui toisille kaduille, välttääkseen nämä ¨hyppyrit¨, vaikka matka tuli paljon pidemmäksi. Jotkut kutsuvat katuja, autojen iskareiden ja jousien testaus paikoiksi. Linja-autojen reiteille tuli myöhemmin, vain kaistan keskiosa korotukset. Osa Trollhättanin kaduista ei ole matala maavaraisten autojen käytettävissä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

tetammi kirjoitti:
La Heinä 02, 2022 09:48
Tämähä riippuu ihan koukusta, osassa kiinteitä on pari eri asennuskohtaa ja varsinki irrotettavissa se nuppi voi olla koukun runkoa alempana.
Joo ja etenkin autokohtaiset on tietty hollattu tehtaalla about järkevälle korkeudelle. Mm. tämän takia siellä ihan tekstin alussa oli tarkennus, jolla muutetaan vain maavaraa:
aero kirjoitti:
Ke Kesä 22, 2022 16:22
Jos vertaillaan samaa autoa matalalla ja korkealla maavaralla (ruuvataan alustaa korkeammalle kiinteillä palikoilla, ei muuteta jousitusta eikä rengastusta),
Eli tuo osuus koski puhtaasti saman auton ajokorkeuden muutosta. Toki jos koukussa on säätövaraa, se kannattaa hyödyntää samalla ja sillä voi kumota tuon kärryn asentomuutoksen, mutta samaa autoa nostaessa ja laskiessa se koukun korkeus oletettavasti muuttuu. Harvoin radikaalisti (täytyy muistaa että siitä on paljon matkaa kärryn akseliin eli nivelpisteeseen) mutta vähän kuitenkin. Epäsitikoissahan tätä voi osaltaan kompensoida myös lisäämällä aisapainoa, joka painaa auton perää alemmas.
tetammi kirjoitti:
La Heinä 02, 2022 09:48
Tietenkin myös lastauskorkeus joka aukolla nousee (-),
Täähän on plussaa. Jotain multasäkkejä ku on tullu kuskattuu sekä astralla ja dusterilla niin kyllä vaan alaselkä pääsee helpommalla dusterin kanssa :mrgreen:
Syvällisemmin tuossa vaikuttaa paljon se, mitä lastataan ja mistä. Jos niitä multasäkkejä saa nostella sopivan korkuiselta pöydältä, niin parasta niitä olisi heitellä kynnyksettömään konttiin, jonka pohja on samalla korkeudella kuin se pöytä ja osaa laskeutua säkin paksuuden verran joka säkillä. Eikä liian matalakaan ole tuossa tosiaan eduksi. Pahimmasta päästä on tuo Ferrarin etukontti - kansi on saranoitu etureunasta, joten kuljetettavat joutuu nostamaan joko etupyörän tai etulampun yli eli pituussuunnassakin on matkaa.
tetammi kirjoitti:
La Heinä 02, 2022 09:48
Mut joo, mä kuulun just siihen porukkaan joka ei haluu ihan kauheesti hidasteisiin himmailla on ne sitten tehtyjä tai vaan huonoo tienhoitoo.
Mutta aerolla on kyl hyvät tiet ympärillä jos 99% on siliää, omalla työmatkalla on jo kolme sellaista heittoo et joutuu dusterillakin hieman kaasupoljinta kevittää. Matalammalla joutuu sit tietty jarruttaanki ja kevittämistä niillä ainaki pari lisää.
On täälläkin jonkun verran reikiä ja möykkyjä mitä pitää väistellä ja uria, jotka tuntuu, mutta jotka ei varsinaisesti hidasta eikä niin hirveästi haittaa. Mutta totta, vaikka Suomen tiet on etenkin keväisin hirveässä kunnossa, niin keskimäärin pääsen ajamaan ihan kelvolla pinnalla.

Kuinka pitkä työmatka sulla on ja paljonko noissa heitoissa on matkaa? Jos veikkaa heitot auton mittaisksi eli jopa 5-metrisiksi, laskee ylläolevasta tekstistä määräksi 5 ja varmuuden vuoksi tuplaa sen kymmeneen, niin ne piristää työmatkaa 50 metrin verran. 50m/1%=50m/0,01=5000m, eli niitä riittäisi sillon prosentin matkalle 5km työmatkaa. Se prosentti niitä hidastusta aiheuttavia heittoja on oikeasti aika paljon, kun alkaa laskemaan kokonaisuutta.
tetammi kirjoitti:
La Heinä 02, 2022 09:48
Talvikeleissä sit monesti ekat 5 kilsaa ajan ekana tai tokana urat auraamattomaan tiehen? Seuraavat 5 kilsaa yleensä pari enempi kerennyt ajelee. Mut toki toi loskan raapiminen pohjaan tuon kymmenen kilsaa on pienempi murhe kuin vaikka turun keskustan läpi ajaminen talviaikaan :lol:
Jostain minulle tuntemattomasta syystä tuo meidän "iso tie" (josta kääntyy tää kuja, jota aurataan ihan itte) on pirun korkealla aurausprioriteetissa. Kokoaahan se täältä kunnan laidalta pikkukyliä, mutta silti sitä nuollaan yleensä käsittämättömän aikaisin, mikä on kyllä plussaa. Mutta aika paljon saa lopulta luntakin pukata, ettei hyvällä matala-autolla ja hyvillä renkailla pääsisi vetämään uria aura-autolle. Toki nykyautot ei enää ui hangen päällä samalla tapaa kuin pulkkamainen OG900, joten tässä kohtaa suorituskyky on kyllä heikentynyt.

Mutta muuten talvikeli on pääsääntöisesti Suomessa parempi kuin kesäkeli, koska jää täyttää ne asfaltin reiät ja loiventaa hyppyrit :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mä niin arvasin et menee laskemiseks :lol:
Työmatkaa 37km.
Mut ne aiheuttaa ylimääräistä jarruttamista, vaihteenvaihtoo ja kiihdyttämistä niin käytännössä tuosta kymmenestä seututiekilsasta matalalla mondeolla vitutti kesäsin 5kilsaa ja talvella 10 :mrgreen:
Ja loppumatkassa ei ollu sellast tietä jossa paremmat kaarreominaisuudet pääsis loistaan..

Ja lopputyömatkasta on sellane kahdenkymmenen kilsan tietyömaa-alue mikä vaihtelee kuukausittain, kohta varmaan ollu 3 vuotta ja ainaki pari edessä :facepalm_man:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
morotu
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: To Elo 30, 2012 17:46
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja morotu »

Nyt tuli itselläkin ensimmäinen pidempi 230km siivu ajeltua Mitsulla. Keskikulutus oli 6,3l (auton mukaan) ja sähköä jäi akkuun vähän yli 10km ajoon.Täydellä akulla lähdettiin. Laitoin Save-moodin päälle motarilla ja 120kmh adaptiiviseen vakkariin (noin 100km matkalle) ja muuten annoin auton tehdä mitä haluaa. Ennen kaupunkeja latailin akkuun sen verran että hitaammat kohdat päästiin sähköllä. Ilmastointi päällä näillä keleillä koko matkan.

Aiemmin pistinkin akun tilanteesta raporttia.
Watchdogilla akun kunto 60% ja Deltan pitkän rasitustestin tulos 66%. Nyt sitten odotellaan pari viikkoa Suomen Mitsun vastausta ja sitten parisen kuukautta tehtaan vastinetta. Tätähän ei ole huollettu kuin muutaman kerran marmorilla (vai laminaatilla näiden japsien yhteydessä...) Mutta sen ei kai pitäisi vaikuttaa mihinkään.

Deltan huolto on kyllä ensimmäisen kolmen kokemuksen perusteella melko kehno, joten pitää tuota huoltopaikkaa pohtia jatkossa.
#5986
Mitsubishi Outlander PHEV -17
Volvo Amazon -66
Vastaa Viestiin