AZP kirjoitti: ↑Pe Elo 26, 2022 20:56
Eli siis jos vaihtoehtoina ostajalla on polttomoottorilla varustettu auto (perus tai hybridi) ja hinta on vaikka 40 t€ ja vaihtoehtoisen täyssähköauton hinnastohinta on 46 t€, niin hankintatuki vie hintaerosta kolmanneksen, ja hintaero vaihtoehtojen välillä on huomattavasti pienempi.
Toki. Toisaalta sama 2k€ hintaeroa kurotaan nykyään umpeen kutakuinkin ajomäärällä, jolla palaisi vähän reilu tuhannen litraa nestettä ja määrä näyttää olevan vähenemään päin. Tämä siis ihan vaan suoraan kulkuenergian hinnassa - jos ottaa huomioon esmes arvonaleneman, joka nyt ostettavalla uudella autolla on todennäköisesti polttomoottorilla suurempi kuin sähköllä, ero kapenee. Lisäksi vielä monimutkaisemmat huollot rokottanevat lompakkoa enemmän nestevoima-autossa.
Toki vielä löytynee kenttä, jossa exceli päätyy siihen että 3-5v pitoajalla polttomoottori tulee halvemmaksi ja 2k€ tuki kääntää sähkön voittajaksi, mutta hankintahintaa lukuunottamatta taitaa about joka kohta Excelissä olla sähkön puolella. Se henkinen vaikutus on siis ihan varmasti
paljon merkittävämpi kuin faktuaalinen rahasumma.
AZP kirjoitti: ↑Pe Elo 26, 2022 20:56
Pitää myös muistaa että tuki ei koske vain 49 990 oiron sähköautoja, vaan myös vaikkapa 30 t€ hintaluokassa olevia sähköautoja. Siinä alkaa 2 t€ ale tuntumaan jo ihan nimellishinnassakin alennukselta.
Khyl. Siellä se käy muutenkin paremmin ainakin mun järkeen, jos miettii massamarkkinoita. Meinaten siis, että viime vuosikymmenen tai jopa parin suosituimmat automallit ovat tainneet olla siellä lähempänä 30k€ kuin 50k€ hankintahintaa ja niitä kaivataan myös käytettyjen markkinoille, jotta sielläkin muutosta tapahtuu. Siis kun halutaan uudistaa isoa massaa, on tärkeätä saada suosituinta hintauokkaa mukaan.
Tähän kohtaan sellainen disclaimer, että en ole tarkistanut mistään oikeita tilastoja. On siis teoriassa mahdollista että olen väärässä ja viimeisen 10v aikana 50k€ autoja on myyty jatkuvasti enemmän kuin 20-30k€ autoja, mutta mun silmään liikenteessä tilanne vaan näyttää päinvastaiselta.
AZP kirjoitti: ↑Pe Elo 26, 2022 20:56
Toinen asia on se, että isossa datassa pienikin hintaero vaikuttaa kysyntään. Siis vaikka itse ei uskoisi että maitopurkin hinnan aleneminen 10 sentillä tuntuisi kenellekään missään, niin data näyttää että maidon kysyntä Suomessa kasvaa vaikkapa 5 % jos purkin hintaa alennetaan 10 snt. Joku vaikutus sillä käytökseen siis on, vaikkei kukaan uskokaan sen vaikuttavan omiin tekemisiinsä.
Nimenomaan. Se mielikuvamarkkinointi, eli henkinen puoli, on ihan oikeasti merkittävä ja tämän hankintatuen tapauksessa todennäköisesti hyvin suurelle osalle tuen saajia oikeasti paljon isompi asia, kuin se varsinainen rahallinen tuki. Just tätä meinasin.
Ja kun se henkinen puoli on jo olemassa, niin tilausmäärä tuskin kauheasti kasvaisi tuen pienellä korotuksella, kuten vaikka nostamalla se jopa kolmeen tonniin - isompi tuki kasvattaisi tilauskirjaa taatusti, mutta jos se olisi luokkaa 5-10k€ niin kyniä sauhuaisi reilusti enemmän. Toisaalta, jos nyt toimitusajat huitelee pääosin siellä vuoden nurkilla, niin vaikuttaa tilauskirjat olevan ihan riittävän täynnä tukea kasvattamattakin.
Joten pysyn kannassani: ihan hyvä ettei se tuki tuota isompi ole. Se tekee jo henkisen tehtävänsä ja kysyntä ylittää tarjonnan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla