Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Oliko akku jo siirretty taakse?
Puskurin palkkiin reikii?
Edit. Konepelti on melko painava, äänieriste ja osan runkosta kaiketi vois uhrata. Ainakin jos vaihtaan lukituksen klipsuihin.
Saiskos tuohon flektin ympärille soviteltuu sitä alkuperäistä tunnelii? Oon lueskellut joskus et ero ilmanvirtauksessa on merkittävä.
Puskurin palkkiin reikii?
Edit. Konepelti on melko painava, äänieriste ja osan runkosta kaiketi vois uhrata. Ainakin jos vaihtaan lukituksen klipsuihin.
Saiskos tuohon flektin ympärille soviteltuu sitä alkuperäistä tunnelii? Oon lueskellut joskus et ero ilmanvirtauksessa on merkittävä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Akku taitaa jäädä toistaiseksi eteen. Hankittiin jo 45Ah pikkuakku, joka on vakiota muutaman kilon kevyempi.tetammi kirjoitti: ↑Su Huhti 10, 2022 12:52Oliko akku jo siirretty taakse?
Puskurin palkkiin reikii?
Edit. Konepelti on melko painava, äänieriste ja osan runkosta kaiketi vois uhrata. Ainakin jos vaihtaan lukituksen klipsuihin.
Saiskos tuohon flektin ympärille soviteltuu sitä alkuperäistä tunnelii? Oon lueskellut joskus et ero ilmanvirtauksessa on merkittävä.
Konehuoneen ja konepellin äänieristeet on heitetty jo roskiin. Konepellin sokkakiinnitystä voisi harkita, silloin sais vaijerit sun muut heittää menemään.
Alkuperäinen tunneli ei sovi flektin ympärille. Pähkäilin että tuo og900 turbon setuppi voisi riittää tähän. Niissähän ei ollut tunnelia. Mutta moottoriöljyn jäähdytin niissä oli, joten tähänkin olisi sellainen tulossa.
edit:
Vakiona tällaine painaa TM mukaan tyhjänä noin 1330kg. Jos massaa saisi pois 120kg ja peltisarjalla 5hv lisää tenhua, niin tehopainosuhde ei sillä vielä paljoa parane:
1330kg/150hv = 8,87kg/hv
1210kg/155hv = 7,81kg/hv
Mikä vastaisi vain 20hv virittämistä?
1330kg / 7,81kg/hv = 170hv
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
-
- "Ruisku"
- Viestit: 111
- Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
- Paikkakunta: Paimio
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Kunnostuskohteet vaikuttavat kovin tutuilta kun vertaa omaan ng900 2,3 -projektiin. Noita pyöräkotelon alaosia saa hitsata suht varovasti, takana on tosi sitkeästi kiinni tuota uretaania. Vaikka kuinka yritti tuota pois repiä, niin silti syttyi palamaan.
Toi sulla oleva pakosarja houkuttaisi myös, mutta kun itsellä on myös se turha toisioilmapumppu pakosarjaan tulevine putkistoineen...sulla ei tainnut tässä alunperinkään sellaista olla.
Olen myös paininut tuon painonpudotuksen kanssa. Takaa lähtee helposti kymmeniä kiloja, eteen tuntuu vain kertyvän lisää isompien jarrujen, paksumman vakaajan yms. myötä. Ne etupuskurin takaosan (sivun) kiinnikkeet tuli laikattua irti, pysyy tuo kiinni ilmankin. Akun siirto takakonttiin on suositeltavaa, voin antaa vinkkejä aiheeseen liittyen, jos tähän päädytte. Samalla pääsee nimittäin eroon akun telineestä. Sumarit voi heivata pois, lasinpesurin säiliön voi siirtää akun kaveriksi takakonttiin helposti, koska sinne tulee jo putki valmiiksi takalasin pesuria varten. Valojen pesurit voi myös poistaa, ja tavallaan kaikki kojelaudastakin irtoava on keulalta pois. Kajarit, radio...hansikaslokero painaa ihan älyttömästi, siihen voi halutessaan varmasti jonkun kevyen levyn askarrella.
Konepelti painaa pirusti, itse olen suunnitellut alaosan tukipalkin reijitystä kuppiterällä, ei vain ole tietoa, miten katsastuksessa suhtautuvat. Pitänee kysyä ensin. Äänieriste lähti jo aikoja sitten. Meinasin poistaa myös tuulihaan ja lukon, koska "racing" -lukot on asennettuna.
Toi sulla oleva pakosarja houkuttaisi myös, mutta kun itsellä on myös se turha toisioilmapumppu pakosarjaan tulevine putkistoineen...sulla ei tainnut tässä alunperinkään sellaista olla.
Olen myös paininut tuon painonpudotuksen kanssa. Takaa lähtee helposti kymmeniä kiloja, eteen tuntuu vain kertyvän lisää isompien jarrujen, paksumman vakaajan yms. myötä. Ne etupuskurin takaosan (sivun) kiinnikkeet tuli laikattua irti, pysyy tuo kiinni ilmankin. Akun siirto takakonttiin on suositeltavaa, voin antaa vinkkejä aiheeseen liittyen, jos tähän päädytte. Samalla pääsee nimittäin eroon akun telineestä. Sumarit voi heivata pois, lasinpesurin säiliön voi siirtää akun kaveriksi takakonttiin helposti, koska sinne tulee jo putki valmiiksi takalasin pesuria varten. Valojen pesurit voi myös poistaa, ja tavallaan kaikki kojelaudastakin irtoava on keulalta pois. Kajarit, radio...hansikaslokero painaa ihan älyttömästi, siihen voi halutessaan varmasti jonkun kevyen levyn askarrella.
Konepelti painaa pirusti, itse olen suunnitellut alaosan tukipalkin reijitystä kuppiterällä, ei vain ole tietoa, miten katsastuksessa suhtautuvat. Pitänee kysyä ensin. Äänieriste lähti jo aikoja sitten. Meinasin poistaa myös tuulihaan ja lukon, koska "racing" -lukot on asennettuna.
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Ei ole toisioilmapumppua tässä. Tämä on my97 ja Ruotsiin uutena myyty.Lancer 225 2d kirjoitti: ↑Ti Huhti 12, 2022 19:44Toi sulla oleva pakosarja houkuttaisi myös, mutta kun itsellä on myös se turha toisioilmapumppu pakosarjaan tulevine putkistoineen...sulla ei tainnut tässä alunperinkään sellaista olla.
..Akun siirto takakonttiin on suositeltavaa, voin antaa vinkkejä aiheeseen liittyen, jos tähän päädytte. Samalla pääsee nimittäin eroon akun telineestä.
Akun ja nestesäiliöiden siirto takakonttiin on ihan kiva porrasperäisessä, jossa on tulipelti ohjaamon ja takaloosterin välissä. Tässä kun on takakontti samaa tilaa ohjaamon kanssa ja ratin takana alaikäinen, niin mennään "safety first" -periaatteella ja pidetään akku konetilassa.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Kesä meni muissa hommissa. Nyt syksyn tullen askarreltiin pakoputki paikoilleen.
Pakosarjan 2-osaan ripustamiseksi tehtiin kannake, jonka yläpää ruuvattiin lohkoon. 2-1 osan perään laitettiin 2.5" joustoliitos.
Liitoksen perään tuli kiemurainen 63mm putki, katalysaattori sekä 60mm liitos vakioon pakoputken keskiosaan.
Keskiosa on vaparissa sama 60mm kuin turbossa, takapönttö on vakiona vaparissa ahtaampi.
Pakosarjan 2-osaan ripustamiseksi tehtiin kannake, jonka yläpää ruuvattiin lohkoon. 2-1 osan perään laitettiin 2.5" joustoliitos.
Liitoksen perään tuli kiemurainen 63mm putki, katalysaattori sekä 60mm liitos vakioon pakoputken keskiosaan.
Keskiosa on vaparissa sama 60mm kuin turbossa, takapönttö on vakiona vaparissa ahtaampi.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
-
- "Kaasari"
- Viestit: 49
- Liittynyt: To Loka 22, 2020 19:10
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Ei ollut ennen osunut silmiin tämä projekti, joten pakko kehua nyt kun tuli luettua läpi. Huikeaa työtä, tämmöiset nostaa omaakin motivaatiota hurjasti! Mahtavaa myös nähdä, että joskus ng-satkutkin saa rakkautta.
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Vaihteensiirtovivuissa oli hitokseen väljää. Toisen linkun kuulat olivat aivan ruosteessa ja toisen linkun toisen pään muovi vähä jo halki. Hyllystä löytyi pari M8 yleismallin kuulaniveltäniveltä, jotka sopi suoraan vakioon linkkuun. Tangon sai valmistettua M8 kierretangosta ja koristeltua race-tyyliseksi kutistesukalla.
Paikalleen asennettuna vaihteensiirrossa oli edelleen tolkuttoman paljon väljää sivusuunnassa.
Syypääksi osoittautui aihteensiirtäjän muovirunkoon asetetut muoviholkit, joiden tilalle myydään pronssisia tuning-osia erittäin suolaiseen hintaan. Vallitsevasta tilanteesta johtuen ei haluttu tuhlata aikaa ja rahaa viriviri-osiin, vaan alkuperäiset holkit halkaisitiin ja simmattiin tiukoiksi teipillä ja kutistemuovilla
Pielavetiset välyksenpoistot tuli hokin ja vaihteensiirron rungon väliin, johon ei kohdistu liikettä. Akselit liukuu edelleen holkin sisällä, eivätkä kuluta kötöstyksiä. Vaihdekeppi tuntuu nyt aikas täsmälliseltä ollakseen
Paikalleen asennettuna vaihteensiirrossa oli edelleen tolkuttoman paljon väljää sivusuunnassa.
Syypääksi osoittautui aihteensiirtäjän muovirunkoon asetetut muoviholkit, joiden tilalle myydään pronssisia tuning-osia erittäin suolaiseen hintaan. Vallitsevasta tilanteesta johtuen ei haluttu tuhlata aikaa ja rahaa viriviri-osiin, vaan alkuperäiset holkit halkaisitiin ja simmattiin tiukoiksi teipillä ja kutistemuovilla
Pielavetiset välyksenpoistot tuli hokin ja vaihteensiirron rungon väliin, johon ei kohdistu liikettä. Akselit liukuu edelleen holkin sisällä, eivätkä kuluta kötöstyksiä. Vaihdekeppi tuntuu nyt aikas täsmälliseltä ollakseen
Viimeksi muokannut A_K_O, Ma Maalis 27, 2023 19:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Jäähdytin, flekti ja ohjaustehostimen yläputki sujahti paikoilleen:
Paisuntasäiliön sisustan putsaaminen oli aikaavievä työmaa. Viimeiset öljytahrat sain pois kidesoodalla ja kourallisella prikkoja.
Paikoilleen suhjahti myös akkuteline, tehostimen säiliön teline ja puola. Hapettuneet klemmarit ja P-kiinnikkeet uusin perinteitä kunnioittaen ABA:n tuotteilla.
Paisuntasäiliön sisustan putsaaminen oli aikaavievä työmaa. Viimeiset öljytahrat sain pois kidesoodalla ja kourallisella prikkoja.
Paikoilleen suhjahti myös akkuteline, tehostimen säiliön teline ja puola. Hapettuneet klemmarit ja P-kiinnikkeet uusin perinteitä kunnioittaen ABA:n tuotteilla.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Hieman taas edistystä:
-Ohjaustehostimen putket ja säiliö asennettu. Akkutelineen alla sijaiseva kiinnike oli hukassa, mutta löytyi onneksi
-Akkukaapelit asennettu
-Tehostinnesteet Febi CHF11
-Jäähdytysnesteet perinteistä vihreää
-Moottoriöljy 10w-40
Ilmanotto on suunnitteluasteella. Vakio putsarin tuloputki on jo aiemmin suurennettu 50mm -> 70mm. Ilmamassamittarilta pitäisi vielä rakentaa kaasuläpälle uusi putki alkuperäisen muoviresonaattori-pöntön tilalle. Ulkohalkaisija olisi immun päässä 70mm ja kaasuläpän mutka voisi olla tiukkasäteinen 76mm mutka. Kuvassa näkyvä tavallinen putkikäyrä ottaa konepeltiin kiinni.
Lisäksi pitäisi teettää öljynjäähdyttimen letkut. Moottoriin lisättiin turbomallin öljynsuodatinjalka, jossa termostaatti ja liitokset öljynjäähdyttimelle. Jäähdytin tulisi ehkäpä maskin taakse toisen töötin tilalle. Vai pitäisikö laittaa kuitenkin puskurin ritilän taakse?
-Ohjaustehostimen putket ja säiliö asennettu. Akkutelineen alla sijaiseva kiinnike oli hukassa, mutta löytyi onneksi
-Akkukaapelit asennettu
-Tehostinnesteet Febi CHF11
-Jäähdytysnesteet perinteistä vihreää
-Moottoriöljy 10w-40
Ilmanotto on suunnitteluasteella. Vakio putsarin tuloputki on jo aiemmin suurennettu 50mm -> 70mm. Ilmamassamittarilta pitäisi vielä rakentaa kaasuläpälle uusi putki alkuperäisen muoviresonaattori-pöntön tilalle. Ulkohalkaisija olisi immun päässä 70mm ja kaasuläpän mutka voisi olla tiukkasäteinen 76mm mutka. Kuvassa näkyvä tavallinen putkikäyrä ottaa konepeltiin kiinni.
Lisäksi pitäisi teettää öljynjäähdyttimen letkut. Moottoriin lisättiin turbomallin öljynsuodatinjalka, jossa termostaatti ja liitokset öljynjäähdyttimelle. Jäähdytin tulisi ehkäpä maskin taakse toisen töötin tilalle. Vai pitäisikö laittaa kuitenkin puskurin ritilän taakse?
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Siistin näköinen laite tulollaan! Tuon kaasuläpän imupuolen mutkaksi sopisi hyvin sellainen litistetty "cobra head elbow" jos jostain löytyisi sopiva.
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Mulla on juuri kyseisen näköinen öljyjäähy tossa kohtaa maskin takana. Toinen töötti poistettu ja roikkuu lukkopellistä alas. Ilmastoinnin kuivaimen kanssa oli muistaakseni vähän ahdasta, mutta tässä ei varmaan sitä ongelmaa tule?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
3" cobra-imukärsä voisi olla paras ratkaisu ilmanottoon. Vaatisi läppärungolle jonkinlaisen adapterin askartelua.
Ehdittiin kyllä jo hankkia osia terästorven valmistusta varten. Immulta ensin laajennus 70mm -> 76mm. Keskimmäiseksi 76mm 30° mutka ja läppärungon sisään simons 76mm tiukka käyrä. Lisäksi tarvittaisiin laippa läppärunkoa vasten sekä jonkinlainen tiiviste.
Tuo 3" mutka jää vain pari senttiä irti konepellistä. Putken sisähalkaisija on 73mm ja läppärungossa on porras, jossa on noin 70mm reikä. Tuo porras pitäisi sitten viinguttaa jouhevaksi. Läppärungon reikä supistuu alempana 65mm kokoon.
Kaasuläpän halkaisija on luultavasti aika passeli 150-170 hv moottorille. Läppärungossa voisi olla suurennusvaraa vaikkapa 68-70mm kokoon, mistä voisi olla hyötyä suuremmilla tehoilla. Tällöin pitäisi myös tuo alkuperäinen ilmanputsarikoppa korvata kartiotötteröllä ja ilmamassamittari hävittää
Ehdittiin kyllä jo hankkia osia terästorven valmistusta varten. Immulta ensin laajennus 70mm -> 76mm. Keskimmäiseksi 76mm 30° mutka ja läppärungon sisään simons 76mm tiukka käyrä. Lisäksi tarvittaisiin laippa läppärunkoa vasten sekä jonkinlainen tiiviste.
Tuo 3" mutka jää vain pari senttiä irti konepellistä. Putken sisähalkaisija on 73mm ja läppärungossa on porras, jossa on noin 70mm reikä. Tuo porras pitäisi sitten viinguttaa jouhevaksi. Läppärungon reikä supistuu alempana 65mm kokoon.
Kaasuläpän halkaisija on luultavasti aika passeli 150-170 hv moottorille. Läppärungossa voisi olla suurennusvaraa vaikkapa 68-70mm kokoon, mistä voisi olla hyötyä suuremmilla tehoilla. Tällöin pitäisi myös tuo alkuperäinen ilmanputsarikoppa korvata kartiotötteröllä ja ilmamassamittari hävittää
Viimeksi muokannut A_K_O, Ma Maalis 27, 2023 19:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Laten kanssa askarreltiin öljynjäähdyttimelle kiinnikkeet kulmaraidoista. 2mm sinkitty teräs kulmajäykkäreillä vaikutti passelilta materiaalilta. Töötin teline, vähän modattuna, tuli samaan hökötykseen kiinni. Toisen töötin ketjutusjohtimet katkaistiin ja tulpattiin sikamassalla.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Aika lailla hyvin kopioitu näkemättä toi mun patentti.
Eipä tollanen ohut kenno paksuja rautoja tarvii ja tööttikin meni yksin kappalein leimasta läpi.
Eipä tollanen ohut kenno paksuja rautoja tarvii ja tööttikin meni yksin kappalein leimasta läpi.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Teetin öljynjäähdyttimelle letkut ja kierreadapterit hydrauliliikkeessä. Adapterit tiivistin hydrauliikka-locktiten avulla öljynsuodattimen jalkaan.
Sitten olikin aika testata lähteekö auto käyntiin. Eipä tuo meinannut lähteä, vähän vaan poksahteli putkessa. Bensa kyllä haisi ja tulpatkin kastui. Ajoituslampulla testattiin tulpanjohdoista sen verran, että kipinäkin pitäisi löytyä. Tulpanjohdot oli samassa järjestyksessä kuin aiemminkin. Testattiin kääntää johtojen järjestystä jakajalla puoli kierrosta eteenpäin. Johdot ei meinannut ylettyä näin, mutta tämä auttoi ja lähti käyntiin. Vaikuttaa siltä, että virranjakaja on asennettu nokka-akselille puoli kierrosta pielessä
Koneen käynti kuulosti aluksi melko karkealta. Hydrauliset venttiilinnostimet hiljeni kuitenkin öljyn hieman lämmettyä.
Moottori vaikuttaa melko kierrosherkältä ollakseen
Auto pitää hillittyä murinaa, putkistosta löytyy 4-2-1 peltipakosarja, katti siirrettynä keskitunneliin, vakio 60mm keskipönttö ja takapönttönä läpivirtaava 2½" Simons.
Seuraavaksi tarttis:
-käytellä moottori lämpöiseksi uudemman kerran ja vaihtaa öljyt ja suodatin
-öljyjäähyn letkuille askarrella kiinnitykset
-ilmanottoputki hioa ja maalata sekä askarrella tiiviste
-syylärin ilmanohjaimet modata tiivimmiksi (ac kennon puuttuessa)
-keulan kasaus (muovit, puskuri, umpiot, vilkut jne)
Sitten olikin aika testata lähteekö auto käyntiin. Eipä tuo meinannut lähteä, vähän vaan poksahteli putkessa. Bensa kyllä haisi ja tulpatkin kastui. Ajoituslampulla testattiin tulpanjohdoista sen verran, että kipinäkin pitäisi löytyä. Tulpanjohdot oli samassa järjestyksessä kuin aiemminkin. Testattiin kääntää johtojen järjestystä jakajalla puoli kierrosta eteenpäin. Johdot ei meinannut ylettyä näin, mutta tämä auttoi ja lähti käyntiin. Vaikuttaa siltä, että virranjakaja on asennettu nokka-akselille puoli kierrosta pielessä
Koneen käynti kuulosti aluksi melko karkealta. Hydrauliset venttiilinnostimet hiljeni kuitenkin öljyn hieman lämmettyä.
Moottori vaikuttaa melko kierrosherkältä ollakseen
Auto pitää hillittyä murinaa, putkistosta löytyy 4-2-1 peltipakosarja, katti siirrettynä keskitunneliin, vakio 60mm keskipönttö ja takapönttönä läpivirtaava 2½" Simons.
Seuraavaksi tarttis:
-käytellä moottori lämpöiseksi uudemman kerran ja vaihtaa öljyt ja suodatin
-öljyjäähyn letkuille askarrella kiinnitykset
-ilmanottoputki hioa ja maalata sekä askarrella tiiviste
-syylärin ilmanohjaimet modata tiivimmiksi (ac kennon puuttuessa)
-keulan kasaus (muovit, puskuri, umpiot, vilkut jne)
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01