ankkavankka kirjoitti: ↑Ke Joulu 28, 2022 11:09
Vähän tilannepäivitystä:
Joulukiireet ovat jarrutelleet satkun koritöiden etenemistä, eli auton suhteen ei ole tapahtunut vielä suurempaa edistystä.. Mutta työkaluja on tullut kasattua valmiiksi ja suunniteltua, miten tuon lattian kanssa toimitaan.
Sopivasti näyttäisi runkopalkki kulkevan tuon reiän alta ja ruoste jatkuu lattian alapinnalla ulkopuolella palkkia pitkin. Ajattelin varmuuden vuoksi tukea korin rakennetta hitsailemalla tukiraudan oviaukon poikki siksi aikaa, kun lattia rälläköidään ja kammetaan irti runkopalkista. Jossain brittifoorumilla kun muistaakseni varoittelivat, että yllättävän herkästi saattaa kori elää vähäsen, kun tuon lattian kohdan nappaa irti. Oli siinä perää tai ei, suhteellisen helposti tuohon oviaukkoon tökkää jonkun L-raudan pätkän väliaikaisesti
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Nyt perjantaina toivottavasti aikataulu taipuu sen verran, että saataisiin ainakin paljaalle pellille tuo ruostekohta, ellei jopa kokonaan irti.
Oikein hyvä idea mielestäni tuo väliaikainen lisätuki. Saabin kori ei ole vääntölujuudeltaan niin vahva mitä usein kuvitellaan, sillä ehjänkin 900:n tai 99:n kori kori vääntyilee jonkin verran esimerkiksi tunkkia käyttäessä. Neliovisissa väännön huomaa helpommin, mutta kyllä kolmiovisissakin huomaa, että ovet eivät sulkeudu välttämättä yhtä hyvin, kuin auton ollessa pyörillään. Siksi ruostepaikkoja varsinkin tukien seuduilla hitsaillessa olisi hyvä, että kori olisi tasaisesti tuettu erilaisilla tuilla tukevista kohdista mikäli on tarvetta nostaa jompaa kumpaa auton päätä ilmaan. Eli tuet molemmille puolille niin, etä auto on vaaterissa sivusuunnassa ja ovet sulkeutuvat ja avautuvat normaalisti (Mikäli ei ole kokoautonosturia.)
Olen muutamasta Saabista hitsaillut tuota kohtaa etulattioiden alta kuntoon, mutta en ole hoksannut lisätä ehdottamiasi tukia vaan olen muutoin tarkistanut, että auto ei ole väännyksissä paikkoja hitsatessa. Olen leikannut ruostuneesta kohdastareilun palan pohjapeltiä irti ja alta paljastuneesta palkista leikannut samoin ruostuneet kohdat irti ja sen jälkeen hionut ja Annitrollilla hapottanut loppuruosteet irti ennen uusien peltien lisäämistä. Palkkeihin menee paksumpaa peltiä, muistaakseni 2 tai 3 millistä ja lattiaan olen laittanut jotain reilu millistä tai 1,5 nmillistä peltiä. Ensin päälipuolelta niin paljon kuin pystyy ja sitten alapuolelta loput hitsaukset. Ruostunut kohta jatkuu tukipalkissa usein lattian loputtua eteenpäin, jolloin lattiasta pitää leikata pala myös siitä kohtaa, kun se nousee polkimien alta ylöspäin, jotta ulottuisi hitsaamaan tukipalkin riittävän pitkältä. Sen huomaa sitä mukaa, kun leikkelee, miten pitkältä pitää paikata. Saatuani tukipalkin päälipuolen korjattua olen hitsannut uudet palat lattiaan kahdessa puolikkaassa osassa siten, että keskimmäiset saumat olen hitsannut kiinni tukipalkkiin. Voisin laittaa kuvia omista lattianpaikkauksistani eri vaiheissa, mikäli kiinnostaa tai niistä olisi jotain apua sinulle? Joku varmaan on tehnyt paikkaukset toisin, mutta tärkeintä on, että kaikki ruoste saadaan pois ja uusi paikka suojattua niin hyvin, että kestäisi toivottavasti ainakin toiset 40 vuotta.
I beg your pardon, I never promised You a Volvo garden! And there have been some that I've broken
But I swear in the days still left, When we'll walk in fields of SAAB...