Hyvältä näyttää hitsaukset ja nopeasti opit koneen käytön.
Ei tuo hitsaaminen ole niin vaikeata ja pahaa hommaa mitä jotkut ajattelevat sen olevan. Tarkkuutta ja huolellisuutta vaatii eniten mielestäni. Ja toki hyvän näön ja mielellään automaattimaskin, niin helpottaa huomattavasti saumojen osuvuutta. Ainahan tuo toki on enemmän tai vähemmän räpeltämistä ohuiden peltien saumojen kanssa, mutta kunhan sauma edes tarttuu riittävästi, niin siitä on hyvä jatkaa oppimista. Yksi erittäin tärkeä juttu auton paikkahitsauksessa on tuokin, että tekee alustukset ja ruosteenpoistot huolella, niin tarttuu hitsisauma ihan erilailla peltiin kuin että yrittäisi ruostuneeseen peltiin hitsailla. Olen nähnyt ammattihitsarienkin, joilla ei riitä kärsivällisyys tai motivaatio huolelliseen kokonaistyöhön, tekevän erittäin kehnoa saumaa ja muutenkin ala-arvoista työnjälkeä.Varsinkin tuo vanhan pellin leikkaaminen riittävältä etäisyydeltä ja siihen uuden pellin oikeanlaiseksi muotoilu vaatii tietynlaista kärsivällisyyttä ja aikaa, joita ammattilaisilla ei aina tunnu olevan . Suurin syy siihen miksi minäkin opetelin aikoinani itse hitsaamaan oli se, että siten saisin varmudella sellaista laatua mitä haluan. Hyvä aloittaa juuri tuollaisilla kohdilla, missä on tilaa ja missä voi hitsata päältäpäin ennen kuin menee auton alle alapuolelta hitsaamaan. Se on hieman vaikeampaa puuhaa, mutta onnistuu, kun on skarppina ja osaa perusjutut. Toimii hyvänä rauhoittavana terapiana mielestäni tuo auton hitsailu, kun ajatukset keskittyvät vain tekemiseen, niin ei tarvitse ajatella kaiken maailman arkihuolia ja maailman ankeutta. Hitsattu paikka tuottaa myös välitöntä mielihyvää ja aikaansaamisen tunnetta. Ja se tunne, kun auto menee korjausten jälkeen kehujen kera läpi katsastuksesta... Toimii mielestäni erittäin hyvin vaikkapa kossupullon tai baari-illan korvikkeena, vaikka jälkimmäisistä minulla on vähemmän kokemusta.
Kaikkein tärkein asia autojen hitsailemisissa, josta ei kannata tinkiä on turvallisuus! Koskaan ei saa tulla liian kiire olla varovainen ja riittävän huolellinen, jotta ei loukkaa itseään tai polta autoa vahingossa. Pohjaa rälläköidessä/hitsatessa esimerkiksi olis hyvä, jos olisi apuri palovahtina. Minulla tosin ei usein ole ja silloin joutuu aika usein käymään vilkaisemasssa esim. palaako pohjassa massa.Tämä siis ihan yleisenä ohjeena kaikille lukijoille, jotka suunnittelevat aloittavansa autohitsausta harrastuksena. Perusasioita varmaan useimmille, mutta nin tärkeitä, että kannattaa mielestäni muistuttaa varmuuden vuoksi.
Tuo penkinkiinnikkeen paikka murtuu kokemusteni mukaan jokaisesta 99/90/OG900 Saabista jossain vaiheessa, joten hyvä, että otit aiheen esille. Kannattaa muidenkin kyseisten autojen omistajien tarkistaa kyseinen paikka vaikka auto olisi muuten kuinka tip top tahansa koriltaan! Itse olen noita kohtia tai muita murtumia paikatessa ensin hieman varovasti avartanut murtumakohtaa rälläkällä V-malliseksi, jotta varmistetaan sauman tarttuvuus koko materiaalin vahvuudelta. En tiedä avarsitko sinä, mutta lopputulos vaikuttaa kuitenkin toivotunlaiselta.
Ei muuta kuin jatka vaan hyvin alkanutta Saabien pelastamistyötäsi! Lopetan saarnani tälläkertaa täältä tähän.
I beg your pardon, I never promised You a Volvo garden! And there have been some that I've broken
But I swear in the days still left, When we'll walk in fields of SAAB...